Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Heloljebyte automatlåda 9-5 -04, kostnad?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    59
    Medlem#
    10724

    Heloljebyte automatlåda 9-5 -04, kostnad?

    Hej!

    Har köpt en gammal trafikpolisbil som gått drygt 12k mil som jag funderar på att byta olja i automatlådan på då intervallen säger 12k mil för byte.
    Vet dock inget om historiken då serviceboken försvunnit, har man tur så är oljan bytt vid 6k mil då det var en polisbil men har man "otur" så är den aldrig bytt.
    Oljan i sig är ljusröd om man torkar av lite från stickan på ett vitt papper.

    Har fått pris från en firma på ca 2700:- ink moms för ett helbyte ink jobb och material, låter det rimligt?
    Eller bör jag leta upp ett alternativ?

    Värt att nämna är ju att jag inte gav mycket mer för bilen än vad ett byte av automatlådeolja verkar kosta.

    Tips på verkstäder i närheten av Katrineholm/Norrköping som vet vad de gör mottages tacksamt!
    SAAB 9-5sc 2.3T Aero -04 *Espresso black*
    SAAB 9-5sc 2.3T "ex polis" -04 *Polar white*
    SAAB 9-3 2.0T SE Coupé -98 *Imola red*
    SAAB 9000 2.3t A50 -97

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Är oljan skapligt fin så kan du byta själv och bara byta det som tappas ut genom bottenpluggen. Brukar vara typ 4liter. Då kan du bara tappa ur det och fylla på och stämma av nivån sen. Sen om man har bilen kvar så kan man ju göra det vartannat år typ. Då håller man oljan ren och fin och riktigt byte med sköljning blir överflödigt.

  3. #3
    Polisbilar brukat byta oftare än 6k mil. Tänk på att dessa bilar pressas och därför servas de regelbundet och ordenligt av polisen

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Priset låter rimligt för all-inclusive sköljning av lådan.
    /Johan

  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Naveus Visa inlägg
    Hej!

    Har köpt en gammal trafikpolisbil som gått drygt 12k mil som jag funderar på att byta olja i automatlådan på då intervallen säger 12k mil för byte.
    Vet dock inget om historiken då serviceboken försvunnit, har man tur så är oljan bytt vid 6k mil då det var en polisbil men har man "otur" så är den aldrig bytt.
    Oljan i sig är ljusröd om man torkar av lite från stickan på ett vitt papper.

    Har fått pris från en firma på ca 2700:- ink moms för ett helbyte ink jobb och material, låter det rimligt?
    Eller bör jag leta upp ett alternativ?

    Värt att nämna är ju att jag inte gav mycket mer för bilen än vad ett byte av automatlådeolja verkar kosta.

    Tips på verkstäder i närheten av Katrineholm/Norrköping som vet vad de gör mottages tacksamt!
    Med tanke på oljans färg känns inte byte akut. Polisen servar säkert ordentligt. Gammal olja är brun....

    Vad är planen för bilen? Gör en plan och prioritera. Det kanske finns mer viktiga/akuta saker att fixa?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    59
    Medlem#
    10724
    Tack för alla svar!

    Planen är egentligen bara att ha den som en vettig andrabil/nöta till jobbet bil.
    En service innehållande olja, filter, tändstift och luftfilter gjordes samma dag som jag köpte den.

    Ett nytt jalusi till växelspaken är beställt och ska monteras samt powerflex till momentstaget.
    Har även beställt nya glidrullar till fönsterhissarna fram.

    I övrigt är bilen nybesiktigad och drivlinan verkar vara i gott skick.

    Planer utöver detta är inget som jag har i dagsläget.
    Tänkte byta växellådsolja som en förebyggande åtgärd men efter att ha kontrollerat oljan som är i så börjar jag tveka på det.

    Kan för övrigt berätta att man hade anslutit avluftningsslangen till automatlådan på blindanslutningen på bromsvätskebehållaren vilket resulterade i att det sprutade ATF olja i hela motorutrymmet vid kontroll av nivån och det uppstod en liten brand i motorutrymmet.
    Som tur är så var jag parkerad hemma och släckte elden fort så inga skador uppstod men måste ut och varmköra idag för att åtgärda oljenivån som nu är fel efter den sprutat ur sig en hel del.
    Ska man varmköra utan att fylla på någonting? Har ju ingen aning om hur mycket den tryckte ur sig men jag vill ju inte köra med allt för låg oljenivå, men med tanke på total volym á 7L så bör det inte vara någon vara även om den tryckt ur sig 2L. (Så mycket är det nog dock inte)
    Vad tror ni?

    *UPDATE*:

    Jag har nu varmkört oljan och kontrollerat nivån, det fattades ca 6dl i lådan efter oljesprutandet.
    Provkört och den växlar fint fortfarande.

    Jag hoppar nog ett helbyte och kör ett par delbyten framöver istället.
    Satsar närmast på att byta samtliga vakuumslangar till motorn men kommer inte ihåg innerdiametern, är det 4mm det ska vara?
    Senast redigerat av Naveus den 2019-05-07 klockan 16:05.
    SAAB 9-5sc 2.3T Aero -04 *Espresso black*
    SAAB 9-5sc 2.3T "ex polis" -04 *Polar white*
    SAAB 9-3 2.0T SE Coupé -98 *Imola red*
    SAAB 9000 2.3t A50 -97

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Antar att du vet att det skall vara JWS 3309 / GM 9986195 klassad olja i den 5-växlade. Mobil 3309 är originalet.

    https://www.mobil.com/English-GB/Pas...Mobil-ATF-3309

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    59
    Medlem#
    10724
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Antar att du vet att det skall vara JWS 3309 / GM 9986195 klassad olja i den 5-växlade. Mobil 3309 är originalet.

    https://www.mobil.com/English-GB/Pas...Mobil-ATF-3309
    Det har jag full koll på, blev olja från lokala SAAB reservdelsåterförsäljaren.
    SAAB 9-5sc 2.3T Aero -04 *Espresso black*
    SAAB 9-5sc 2.3T "ex polis" -04 *Polar white*
    SAAB 9-3 2.0T SE Coupé -98 *Imola red*
    SAAB 9000 2.3t A50 -97

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Gott mos!

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    59
    Medlem#
    10724
    Nu till nästa fråga:

    Någon som lämnat in bilen på verkstad för att byta grenrörspackning? Vad kostar något sådant?

    Har fullt i garaget just nu och har ingen lust att stå utomhus för att göra det jobbet.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Naveus Visa inlägg
    Nu till nästa fråga:

    Någon som lämnat in bilen på verkstad för att byta grenrörspackning? Vad kostar något sådant?

    Har fullt i garaget just nu och har ingen lust att stå utomhus för att göra det jobbet.
    Om grenrörspackningen läcker är det oftast någon/några av pinnbultarna som gått av. Och de som inte har gått av går ofta av när man försöker lossa dem för ett packningsbyte.
    Så den stora kostnaden är i regel urborrning och omgängning av pinnbultarna snarare än själva packningsbytet.
    Jag fick hosta upp 4000kr för jobbet på verkstad häromåret.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    59
    Medlem#
    10724
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Om grenrörspackningen läcker är det oftast någon/några av pinnbultarna som gått av. Och de som inte har gått av går ofta av när man försöker lossa dem för ett packningsbyte.
    Så den stora kostnaden är i regel urborrning och omgängning av pinnbultarna snarare än själva packningsbytet.
    Jag fick hosta upp 4000kr för jobbet på verkstad häromåret.
    Ok, jag har fått pris på 1500 för byte av grenrör och packningar (upptäckte att det var sprucket, inte packningen som läckte) och byte av pinnbult.
    Han som kommer göra jobbet litar jag på.
    Då är det väl bara att slå till?

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Lät billigt i förhållande till arbetsinsatsen. Även utan kvitto.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    59
    Medlem#
    10724
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Lät billigt i förhållande till arbetsinsatsen. Även utan kvitto.
    Ja, jag tyckte också att det lät som ett bra pris.
    Jag kör på det, trots att det är ca 50% av köpeskillingen. Haha..

Liknande ämnen

  1. Kostnad för växelådsbyte på 9-5 -06
    Av hammaren70 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-08-24, 13:56
  2. Kostnad för att byta ventilhus automatlåda 9-5 2,3t -03?
    Av lindererik i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-04-11, 10:25
  3. Automatlåda utan extra kostnad?
    Av ByggareB i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 09:36
  4. Kostnad för AC
    Av KvasiBogdan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-30, 16:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •