Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Problem med montering av bromsar, SAAB og900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    Problem med montering av bromsar, SAAB og900

    Hej!
    Undrar om någon drabbats av samma problem som jag. Har en Saab 900S -91 som jag håller på att färdigställa efter en tids renovering. När jag ska montera bromsokshållaren fram så är där för lite plats mellan öronen från styrspindeln och bromsskivan så okhållaren får knappt plats, den trycker mot bromsskivan. Öronen ser inte ut att vara krökta, skivan har bottnat plant mot navet okhållaren ser inte ut att ha blivit krökt (har jämfört med en annan okhållare och de ser likadana ut). Har gjort rent öronen på styrspindeln så det är inte påbyggt med någon rost..
    Kan navet/lagret ha hamnat för långt in? Det ska väl vara omöjligt eftersom det sitter en låsring innanför? Jag har inte inte bytt lager eller modifierat styrspindeln.
    Någon som råkat ut för samma? Någon som har en god idé?
    Kanske kan man bara slipa av gods i okhållaren så att det blir mer utrymme där skivan ska rotera?. Bifogar två bilder på eländet...

    Tack på förhand!

    Mvh Mattias
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    det är inte rost på okhållaren precis där det tar emot skivan då ?

    Det kan vara väldigt litet avstånd där (minns inte hur det är på OG900 dock, länge sen jag hade en) och var den gamla skivan sliten kan det ju ha rostat en del och expanderat där utan att det tog emot den - men det tar emot en ny skiva.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Är det rätt skivor? Mätt djup mått på de gamla som satt där? Det enda du bytt är skivorna och allt annat är det gamla som bevisligen fungerade?
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Hej!
    Nej jag har gjort dem rena från rost, och slipat lite till...

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Ja skivorna är köpta från speedparts, har köpt deras en gång tidigare till en annan 900 jag hade och de funkade då.. Nja jag har aldrig kört med bilen utan den var en påbörjad renovering som jag övertagit, får kanske göra en mätning på skivorna!

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Jag tror du har fel skivor.
    Mät tjockleken på skivan.
    Skivan ska vara 23,5mm
    Jag tycker det ser ut som du har 25mm skivor, dvs de stora 9000 skivorna
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Måttet ska stå på skivan på ytterkanten instansat. Men kan vara felmärkt. Mäta är det bästa.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Mätte skivan och det hade varit skönt om det hade varit som ni skrev, att den var för tjock men det är rätt tjocklek, 23,5mm. Mycket mycket märkligt, men kanske ska man bara slipa okhållaren invändigt så att skivan går fri och vara nöjd med det? Fast nånting stämmer inte och det vill man ju veta vad det är... Tack för engagemang och goda råd, är guld värt!

  9. #9
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Om du mäter offseten på skivan då ? alltså djupet mellan navet och skivans inre yta ? ..och jämför med den du plockat loss ?

    Märkligt om det skulle vara fel dock.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Ja jag kan ta det måttet också ju och se, där var inga skivor på när jag övertog bilen så har inget att jämföra med, men kan nog hitta en spec på vad måttet ska vara. Kom precis på att däcket ibland stryker lätt mot fjädern när man hsr framvagnen upphissad, så kanske navet inte är så långt ute som det ska vara? Men hur kan det vara så isåfall? Kanske det har bytts lager någon gång och så har det inte pressats i ordentligt?

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    -
    Inlägg
    145
    Medlem#
    -
    Hej,

    Jag har mätt offset på 900S -91 bromsskiva en gång tidigare. Avstånd från hjulspindelns anliggningsyta till inre bromsbeläggs anliggningsyta.
    Ytan var inte helt perfekt, så fick värde mellan 36,0 och 37,5 mm.

    Jag kommer även att tänka på skillnad mellan styrspindelhus före och efter 1981. (Vet inte om bromsoksinfästningen är samma mellan dom.)
    Kan det vara möjligt att det är fel styrspindelhus monterat, och därför ligger hela hjulet alltför nära fjädern..?
    Eller fel ET mått på fälgen.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Jag fick offset till 37,5 på skivan vid mätning, nja jag tror inte det kan vara ett gammalt styrspindelhus för bulthålen i den gamla spindeln var större vill jag minnas så det hade nog inte alls passat att sätta de nya oken på gamla spindeln... Kan öronen som man skruvar okhållaren i ha blivit bockade? De är ju gjutjärn och borde väl ha gått av helt om de böjts?..

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Ja du ska inte modifiera eller slipa på nåt iallafall. Klart det ska passa. Vad har du fått för skivor då? Artikelnummer på kartong från speedparts?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    -
    Inlägg
    145
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av mrhogberg Visa inlägg
    Jag fick offset till 37,5 på skivan vid mätning, nja jag tror inte det kan vara ett gammalt styrspindelhus för bulthålen i den gamla spindeln var större vill jag minnas så det hade nog inte alls passat att sätta de nya oken på gamla spindeln... Kan öronen som man skruvar okhållaren i ha blivit bockade? De är ju gjutjärn och borde väl ha gått av helt om de böjts?..
    Hej,
    Jo det var nog rätt långsökt med felaktiga styrspindelhus nu vid närmare eftertanke.
    Böjda delar kanske, där har jag tyvärr inga referensmått att ge.

  16. #16
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Uppfattade det som att du skrev att det inte satt bromsar på bilen när du köpte den? Är ngt ombyggt/bytt av förra ägaren?
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av mrhogberg Visa inlägg
    Jag fick offset till 37,5 på skivan vid mätning, nja jag tror inte det kan vara ett gammalt styrspindelhus för bulthålen i den gamla spindeln var större vill jag minnas så det hade nog inte alls passat att sätta de nya oken på gamla spindeln... Kan öronen som man skruvar okhållaren i ha blivit bockade? De är ju gjutjärn och borde väl ha gått av helt om de böjts?..
    Det är inte jättestor skillnad mellan gamla och nya spindlarna.
    Är i princip "ET" på okets fästöron som skiljer men den skillnaden är för stor för att det ska vara problemet här.

    Skulle öronen vara böjda borde det synas. Friska öron ska vara "vinkelräta"
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  18. #18
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 148
    Medlem#
    7182
    Kollade på bilderna igen nu, är verkligen måttet mellan "kanten" på drivknuten och själva spindeln normalt? Känns som det ev skall/bör vara mindre här. Jag ser byglarna är målade, men det är inte så att det är grova rostkakor som är övermålade? Det är ganska tajt tolerans på insidan mot skivan så det kan faktiskt vara pga rostkakor som det blir dåligt med plats.

    Untitled.jpg

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Det är inte jättestor skillnad mellan gamla och nya spindlarna.
    Är i princip "ET" på okets fästöron som skiljer men den skillnaden är för stor för att det ska vara problemet här.

    Skulle öronen vara böjda borde det synas. Friska öron ska vara "vinkelräta"
    De gamla spindlarna är dock gängade i hålen och det är inte 1988 och framåt, men det kan ju såklart vara uppborrat på ett par äldre men det borde gå att se i så fall

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Hej på er! Väldigt kul med sån respons och massa idéer! Jag har nu gjort en obduktion och hittat på problemet. Direkt när jag tog av spindlarna var problemet uppenbart. Hjullagren har någon gång bytts och det har gjorts på ett gravt felaktigt sätt... Inre låsringen har inte satts i innan lagret har pressats i, och lagret har pressats alltför långt in i spindeln... Nu har nya lager anlänt och när jag pressat i dom så blir det nog lättare att montera bromsar :-D

    Tack för engagemanget!

    2 användare gillar detta inlägg

    RZ, Vfr


  20. #20
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 148
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av mrhogberg Visa inlägg
    Hej på er! Väldigt kul med sån respons och massa idéer! Jag har nu gjort en obduktion och hittat på problemet. Direkt när jag tog av spindlarna var problemet uppenbart. Hjullagren har någon gång bytts och det har gjorts på ett gravt felaktigt sätt... Inre låsringen har inte satts i innan lagret har pressats i, och lagret har pressats alltför långt in i spindeln... Nu har nya lager anlänt och när jag pressat i dom så blir det nog lättare att montera bromsar :-D

    Tack för engagemanget!
    Då har jag ganska bra kalibrerat ögonmått ändå trots allt!

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Problem vid montering av topp Saab 900 LTT 16v 1992
    Av Glader9991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2012-05-24, 12:42
  2. Problem med kärvande bromsar og900
    Av Robin C i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-28, 18:27
  3. problem med bromsar og900 -85
    Av saabamartin i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-25, 22:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •