Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 62

Ämne: Läckage trycksida OG9-5

  1. #21
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Skaffa dig en kompis som kan lyssna efter pys. Det finns massor av ställen som kan läcka och det svårt att bedöma när man står där och blåser.

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258
    Ska rota fram någon från garderoben. Ska även ta en titt på spridarna och bränsletrycket.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  3. #23
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Är du 100% på att det inte är IC eller slangarna till den?

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258

    Läckage trycksida OG9-5

    Känner mig absolut inte 100% på något just nu.
    Men trycksatte gjorde jag och allt höll trycket. Då kopplade jag mig in precis efter turbon fram till dumpen där jag satte kompressorn.

    Kan turbon i sig läcka ut luft? Iom att jag inte kunde bygga upp trycket enligt bollmans metod?
    Ska vevhusventen hålla tätt? Den som går ner i kobrans ovansida.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258
    Förstår inte hur jag kunde ha missat en 5cm lång reva i IC-slangen. Antagligen för att jag stod utomhus i blåsten...!
    Men med hjälp och 4 händer så kunde man känna sig fram till luftläckaget.

    Då är alltså pysljudet förklarat.
    Dock så står jag fortfarande med ett problem att bilen inte längre startar.

    Den går igång på startgas fram tills att man slutar spraya.
    Spridarna sprayar soppa.
    Gnista har jag.
    Kompression har jag.

    Kan något elektroniskt som vevaxelgivare ha slängt in handuken?
    Har gått igenom alla säkringar i kupé samt motorrum.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258
    Efter att ha legat på starten i 5 minuter startade bilen upp, ryckigt..!
    Den kan nu utan problem stå på tomgång men misständer snabbt ca 1 gång per 5 sekunder.
    Fullgas går inte då den misständer väldigt mycket men snällt vid högre belastning. Kan jämföras med launch control, en väldigt dålig sådan.

    Felkod P0300.

    Jag har testat:
    Annan fungerande original TK
    Bytt tändstift (7es-11)
    Annan fungerande LMM
    Letat efter trasiga/lossade vehusventslangar
    Gått igenom alla säkringar
    Nu ett helt tätt system efter att ha bytt slang till intercooler.
    Haft uppe spridarna och inte noterat något skit eller dålig spraybild.
    Jämn kompression på alla cylindrar

    Någonting gick snett när slangen till intercoolern sprack. Vad kan ta skada av en luftläcka stor som en femkrona?



    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Soppa!, e85 eller bensin?
    När den är svårstartad, har du fortfarande reaktion från varvräknaren(vevaxelgivare)?
    Vid start och dålig gång har du då något övertryck från oljestickan(trasig kolv)?

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258
    Kör E85, tankade även E85 dagen innan den inte gick att starta.
    Slår jag på tändningen så åker varvräknaren upp till 0 rpm. Börjar jag gå på startmotorn så går den upp till kanske 100rpm. Så med det har jag förstått att vevaxelgivaren är ok.
    Inget märkbart tryck när jag lossade oljestickan vid tomgång.
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  9. #29
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Hur ser stiften ut? Har du kollat adaptionen? Tänker om du haft stor luftläck kanske bilen har kompenserat genom att strypa bränsle. Har du verktyg för att mäta bränsle tryck? Känner igen det där från min 9-3OG. Pumpen gick. Men levererade inte soppa som den skulle

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  10. #30
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Nolla systemet med att dra säkring 17?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258
    Citat Ursprungligen postat av Namino Visa inlägg
    Hur ser stiften ut? Har du kollat adaptionen? Tänker om du haft stor luftläck kanske bilen har kompenserat genom att strypa bränsle. Har du verktyg för att mäta bränsle tryck? Känner igen det där från min 9-3OG. Pumpen gick. Men levererade inte soppa som den skulle

    /Tapatalk
    Stiften ser fina ut, de gamla jag plockade ut såg ut exakt som de längst till höger
    Skärmavbild 2019-05-10 kl. 23.15.44.jpg

    Ca85 ligger på 85 vid högre varv, så som det brukar.
    Nä jag har ju inte det. Jag trodde först att jag kunde göra det enkelt för mig och kolla tryck med en däcktryckstestare. Men ventilen på fuelrail var givetvis större. Av att se på biltema så säljer de endast en sats på 2000kr.
    Känns som det är dags att mäta bränsletryck. Vad ska det ligga på?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Nolla systemet med att dra säkring 17?

    Vad sitter på säkring 17? Har haft av batteriet i 20-30minuter med tanken att det skulle återställa
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258
    Med bilen på tomgång och dragen BTR ligger trycket stabilt 2.7-2.8 bar. Kan det vara rimligt?

    Någon som vet vad symtom för en dålig BTR är? Ska BTRen pysa (antagligen bränslet man hör) oregelbundet vid tomgång? Eller ska BTRen sköta ett ständigt flöde?

    Har tankat 95 och kört ett tag. Dock samma problem med dålig gång och misständningar vid belastning (som syns under Miss i OpenSid)
    Och att misstända med 95 i tanken är ju lagom kul.

    Har även kollat backventilen ovanför ventilkåpan som sen tidigare varit bytt mot maptuns i metall. De håller vad den lovar och pilen är riktad mot spjällhus.

    Önskar man hade en äldre modell 9-5 så det kanske hade varit de blå backventilerna alla skriver om i trådar ...!

    Ideer börjar sina, måste man beställa hem nya siemens deka nu kanske




    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  13. #33
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    de där blåa har du också. de tillhör EVAP. de sitter gömda under lite svart skumgummit skit. följ slangen bak på spjällhuset, den är hårdplast efter en silikon/gummi sak. på den sitte det två. båda är under skummgummit.

    de där två kan jävlas något så grönjävligt... ibland funkar de, ibland inte. ena dagen bra andra trötta osv osv osv. SÅ! bara att leta fram dem och plocka loss hela det röret och provblåsa lite!

    spjällhus->silikon/gummi böj->rör->backventil->t-kors(in i något som gör magi)<-ventil<-ut från kobran.
    slangen sitter också under styrservovätske behållaren. så den måste väck. tar kanske 10min MAX att lossa denna slang och inspektera!
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  14. #34
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Btr låter ju som en lämplig kandidat att sätta dit en ny.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #35
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    BTR är 3bar standard.
    3bar är med atmosfärtryck(ryckt slang)
    Slangen från insuget till BTR är för att den ska ändra tryck i förhållande till insugsvakuum resp tryck så att det alltid ligger 3bar differens mellan matning till spridare och insug.
    t.ex när laddtryck med 1bar så ökar trycket i spridarröret till 4bar så om man i detta läge drar bort 1bars tryck i insuget så har man 3bar kvar.
    offtopic: en del som vill öka kapaciteten på spridarna byter till t.ex en 3.5bars BTR men problemet blir att det totala trycker ökar vilket medför en kraftig belastning på bränslepump.
    Även spridarbilden(strålen) kan bli skev.

  16. #36
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Sitter det en 3.0 bars btr skall den visa bränsletrycket 3.0 bar minus det vakuum/undertryck som är i insuget på tomgång. Så har du -0,6 bar dvs undertryck i insuget så ska trycket vara 2,4 bar på bränsletrycksmätaren. Så sitter det en 3,5 bars btr med -0,6 bar/undertryck så ska den visa 2,9 bar på tomgång. Tar du bort vacuumslangen till btr:en skall den visa 3,0 bar om det är en 3,0 btr.

    Likväl en 3,0 bars btr skall följa med uppåt lika mkt som laddtrycket är, laddar du 1 bar så ska bränsletrycket vara/visa 4,0 bar osv.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258
    Citat Ursprungligen postat av Namino Visa inlägg
    de där blåa har du också. de tillhör EVAP. de sitter gömda under lite svart skumgummit skit. följ slangen bak på spjällhuset, den är hårdplast efter en silikon/gummi sak. på den sitte det två. båda är under skummgummit.

    de där två kan jävlas något så grönjävligt... ibland funkar de, ibland inte. ena dagen bra andra trötta osv osv osv. SÅ! bara att leta fram dem och plocka loss hela det röret och provblåsa lite!

    spjällhus->silikon/gummi böj->rör->backventil->t-kors(in i något som gör magi)<-ventil<-ut från kobran.
    slangen sitter också under styrservovätske behållaren. så den måste väck. tar kanske 10min MAX att lossa denna slang och inspektera!
    Har för mig att dessa försvann -06? Vet dock att jag har några gråa men de anslut inte till kobran vad jag har sett? Ska dra ut och kolla läget!

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Btr låter ju som en lämplig kandidat att sätta dit en ny.
    Finns bara en och samma för alla 9-5 från och med 2005 på maptuns hemsida. Trodde mig ha läst in att biopowers BTR höll högre bar, kanske bara materialet som ändrades. Saftigt pris oavsett vad.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    BTR är 3bar standard.
    3bar är med atmosfärtryck(ryckt slang)
    Slangen från insuget till BTR är för att den ska ändra tryck i förhållande till insugsvakuum resp tryck så att det alltid ligger 3bar differens mellan matning till spridare och insug.
    t.ex när laddtryck med 1bar så ökar trycket i spridarröret till 4bar så om man i detta läge drar bort 1bars tryck i insuget så har man 3bar kvar.
    offtopic: en del som vill öka kapaciteten på spridarna byter till t.ex en 3.5bars BTR men problemet blir att det totala trycker ökar vilket medför en kraftig belastning på bränslepump.
    Även spridarbilden(strålen) kan bli skev.
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Sitter det en 3.0 bars btr skall den visa bränsletrycket 3.0 bar minus det vakuum/undertryck som är i insuget på tomgång. Så har du -0,6 bar dvs undertryck i insuget så ska trycket vara 2,4 bar på bränsletrycksmätaren. Så sitter det en 3,5 bars btr med -0,6 bar/undertryck så ska den visa 2,9 bar på tomgång. Tar du bort vacuumslangen till btr:en skall den visa 3,0 bar om det är en 3,0 btr.

    Likväl en 3,0 bars btr skall följa med uppåt lika mkt som laddtrycket är, laddar du 1 bar så ska bränsletrycket vara/visa 4,0 bar osv.
    Tack för lektionen! Hade noll koll på det förut. Men alltså av er att tyda så borde jag fått 3bar med ryckt BTR, alltså har jag en dålig BTR med knappt 2.8bar? Kan det likaväl vara bränslepumpen?
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  18. #38
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Btr hade jag en dålig på 9000 Aero med närmare 500hk, tog ett tag innan vi kom på det.

    Trodde ärligt att du kunde detta, men bra att grabbarna beskrev det åt dig.

    Sätt in köpes, går inte sönder så ofta.

    Hyvens kanske har.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #39
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av kitqeb Visa inlägg
    Har för mig att dessa försvann -06? Vet dock att jag har några gråa men de anslut inte till kobran vad jag har sett? Ska dra ut och kolla läget!



    Finns bara en och samma för alla 9-5 från och med 2005 på maptuns hemsida. Trodde mig ha läst in att biopowers BTR höll högre bar, kanske bara materialet som ändrades. Saftigt pris oavsett vad.

    - - - Uppdaterad - - -





    Tack för lektionen! Hade noll koll på det förut. Men alltså av er att tyda så borde jag fått 3bar med ryckt BTR, alltså har jag en dålig BTR med knappt 2.8bar? Kan det likaväl vara bränslepumpen?
    Ja det kan vara bränslepumpen. Men det kollar man genom att köra en runda och kolla trycket vid fullt laddtryck samt att det följer med över heeeeela varvtalsregistret.
    Lättast är o tejpa fast mätaren på vindrutan och ut i köra. Fördelaktigt ha en polare med sig som kollar medans man kör. En 3.0 btr finns på många ställen ny som begagnad. Man tar o söker på Bosch nummer bara. Köpte en ”trimm” 3.5 bar från Tyskland för runt 200-250 hemma i lådan.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Btr hade jag en dålig på 9000 Aero med närmare 500hk, tog ett tag innan vi kom på det.

    Trodde ärligt att du kunde detta, men bra att grabbarna beskrev det åt dig.

    Sätt in köpes, går inte sönder så ofta.

    Hyvens kanske har.
    Får köpa och se vad som händer helt enkelt. En för 05 och uppåt som tål E85.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

Liknande ämnen

  1. Läckage trycksida, ng900 -98
    Av gaeddan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-14, 11:17
  2. piiip viiiiin ljud från trycksida turbo
    Av tobbe_n i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-05-25, 19:49

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •