Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Startar plötligt inte, 900 I16 AC55E -93

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Spånga
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Startar plötligt inte, 900 I16 AC55E -93

    Hej!
    Min gamla trojänare, en 900 I16 AC55E -93 (OG) vill helt plötsligt inte starta (två dagar efter besiktning UA för övrigt).
    När man vrider på tändningen tänds och släcks alla vanliga lampor (check engine, ABS, SRS) som vanligt, men bränslepumpen startar inte som den brukar.
    Jag har bytt pump för ca 2 år sedan och har mätt i kontakten vid pumpen och det kommer ingen spänning dit, varken när man slår på tändningen eller när man kör startmotorn.
    Jag har också provat "tjuvkoppla" pumpen och startat den manuellt, men motorn startar fortfarande inte. Pumpen drar då runt 8A vilket väl är normalt.
    Har även provat byta tändmodulen på chans eftersom jag hade en liggande men utan resultat.

    Någon som har några bra idéer?

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Vevaxelgivare låter ev misstänkt även om det kan vara en hel del annat också

    Utan varvtalssignal startar inte bilen och pumpreläet drar inte heller utan varvtalssignal så det skulle kunna vara en förklaring. Har du upplevt att den varit svårstartad varm/ljummen? Det är i så fall symptom som man kan se innan de dör helt men de kan så klart dö från ingenstans också.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Pumpen borde gå en sekund vid tändning till. Jag gissar på tändningslåsets bottenkontakt, jag.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2019
    Ort
    Spånga
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Tack för tips, men nu är jag förvirrad på en helt ny nivå!
    Provade köra de tester man kan starta genom att jorda pin 2 i diagnosuttaget under baksätet och då kunde jag iaf höra att bränslepumpen startade. Att lyssna på ventiler och annat under huven var jag inte så sugen på eftersom det regnade duktigt.
    Hämtade istället ett oscilloskop för att kolla om det kom pulser från tändsystemet (pin 1 i styrdonet) genom att mäta på pin 3 i den fyrpoliga kontakten H4-7 nära styrdonet och köra startmotorn. Till min förvåning startade nu motorn!? Provade flera gånger och körde några varv så den fick bli varm.
    Det enda jag vet att jag har påverkat är att mickla lite med den fyrpoliga kontakten för att kunna mäta och att köra testen av bränslepumpen. Jag noterar att bränslepumpen fortfarande INTE kör en sekund som den brukar när jag vrider nyckeln till körläge, utan startar först när man vrider till startläge. Har svårt att förstå vad som skulle kunna orsaka det?

    Även om den just nu går vill man ju gärna hitta någon orsak om man ska kunna lita på att den tänker fortsätta gå.

    @Hyvens: Vad menar du med "tändningslåsets bottenkontakt", skulle det motsvara att någon av spänningarna +15, +54 eller +50 inte kommer?

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Jag syftar på det elektriska ställdonet som styr ut +15, +54, +50. Det som du styr med nyckeln. Vanligt att dessa slits med tiden.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bilen startar inte (ibland), tänder inte? 9000 2,3T '92
    Av helvetes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 11:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •