Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Byta stereons huvudenhet men behålla original slutsteg AS2 OG9-5 -05

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Byta stereons huvudenhet men behålla original slutsteg AS2 OG9-5 -05

    Hej!
    Vet hur många trådar det redan finns om detta ämne men ingen som direkt är aktuellt till vad jag behöver veta. Strider det mot reglerna för forumet får ni ta bort.
    OG9-5 2005
    Men som rubriken lyder ska jag byta till en eftermarknadsstereo men behålla original slutsteget!
    Vad jag då förstått behövs det en adapter emellan stereon och slutsteget för att slutsteget behöver lågnivå ist för högnivå.
    Min fråga är då vilken adapter jag ska köpa!
    När jag kollar på brl så finns det 2 st som verkar vara avsedda för samma ändamål.
    Dessa : https://www.brl.se/sv/artiklar/adapt...lslutsteg.html
    Och https://www.brl.se/sv/artiklar/saab-...ill-iso-2.html

    Är det någon med erfarenhet som vet vilken som fungerar? Eller fungerar båda 2?

    Tavk på förhand!
    Senast redigerat av Moderator den 2020-04-23 klockan 19:08. Anledning: Bilmodell

  2. #2
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Du nämner inte vilken bil det gäller, men jag har använt mig av Backes adaptrar i flera olika modeller och har alltid funkat perfekt.

    https://www.backesljud.se/search/?lang=sv&q=saab
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Citat Ursprungligen postat av fordsson Visa inlägg
    Hej!
    Vet hur många trådar det redan finns om detta ämne men ingen som direkt är aktuellt till vad jag behöver veta. Strider det mot reglerna för forumet får ni ta bort.

    Men som rubriken lyder ska jag byta till en eftermarknadsstereo men behålla original slutsteget!
    Vad jag då förstått behövs det en adapter emellan stereon och slutsteget för att slutsteget behöver lågnivå ist för högnivå.
    Min fråga är då vilken adapter jag ska köpa!
    När jag kollar på brl så finns det 2 st som verkar vara avsedda för samma ändamål.
    Dessa : https://www.brl.se/sv/artiklar/adapt...lslutsteg.html
    Och https://www.brl.se/sv/artiklar/saab-...ill-iso-2.html

    Är det någon med erfarenhet som vet vilken som fungerar? Eller fungerar båda 2?

    Tavk på förhand!
    Båda fungerar, den första tar signalen från högtalarutgångarna på eftermarknadsstereon och den andra från rca utgångarna.
    Oftast vill man använda rca men eftersom saabs balanserade ingångar kräver en relativt hög insignal så kan det vara en fördel att ta den första om du nu inte monterar en stereo med hög rca volt 4-8v.
    Nackdelen med att ta signalen från dom ordinarie högtalarutgångarna är att man även tar med oönskat brus men med en modern hyffsat bra huvudenhet så låter det helt ok ändå.

  4. #4
    Jag personligen behövde ingen sån. Pluggade in min Pioneer direkt till din2 uttaget å alla högtalare spelade

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Oj, givetvis glömmer man skriva med det viktigaste. Gäller såklart en Saab og9-5, men iofs finns bara as2 ljudet i 9-5 eller? Rätta mig om jag har fel
    Tack!

    - - - Uppdaterad - - -

    Okej, tack för ett informativt svar! Bra att veta vad skillnaden mellan dem är
    Får kolla över rca volten på enheten

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Jag personligen behövde ingen sån. Pluggade in min Pioneer direkt till din2 uttaget å alla högtalare spelade
    Hmm okej, men kontakten som sitter innanför stereon passar väl inte rakt av på en eftermarknadsstereo eller?
    Och känns ju som att ljudkvalitén borde bli bristande när man skickar in högnivå till ett slutsteg som vill ha lågnivå?

  6. #6
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    AS2 finns i OG9-3 också (och NG900?)

    Har samma erfarenhet som Amazinjoey, alla högtalare spelade precis som innan utan slutstegs kabeln.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Visst använder vi väl fortfarande benämningen AS3 för NG900/OG9-3 slutsteg med dörrhögtalare? Även om det inte finns något mellan-ljudsystem.

    Gäller det 9-5 så vill AS2 slutsteget ha balanserad signal och jag upplevde det som att ljudet blev rätt lågt och lite konstigt med en eftermarknadsenhet sist jag prövade med att bara koppla in den.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Visst använder vi väl fortfarande benämningen AS3 för NG900/OG9-3 slutsteg med dörrhögtalare? Även om det inte finns något mellan-ljudsystem.

    Gäller det 9-5 så vill AS2 slutsteget ha balanserad signal och jag upplevde det som att ljudet blev rätt lågt och lite konstigt med en eftermarknadsenhet sist jag prövade med att bara koppla in den.
    Korrekt, men AS2 finns ju också vilket motsvarar typ AS1 i 9-5? Rörigt det här..

    Eftermarknadsstereo i 9-5 med AS2 har jag aldrig upplevt några problem med, vill snarare minnas att det blev bättre ljud.

    Däremot blir det inget vidare med eftermarknadsstereo och AS3 i 9-5, ska tydligen finnas ett par modeller med lite udda specs som ska funka rätt bra till AS3 (9-5) dock.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Intressant, mycket här som en annan har suttit och funderat på också. Läste nånstans att man behövde en omvandlare mellan obalanserad till balanserad, men som ni skriver här så verkar det inte behövas, bara en stereo med hög volt på lågnivån så ska det funka ändå.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Korrekt, men AS2 finns ju också vilket motsvarar typ AS1 i 9-5? Rörigt det här..

    Eftermarknadsstereo i 9-5 med AS2 har jag aldrig upplevt några problem med, vill snarare minnas att det blev bättre ljud.

    Däremot blir det inget vidare med eftermarknadsstereo och AS3 i 9-5, ska tydligen finnas ett par modeller med lite udda specs som ska funka rätt bra till AS3 (9-5) dock.
    Samma här, AS2 med min SPH-DA120 blev ljudet bättre och högre.
    Jag går sällan över 10 i volym och då är de högre än va max är på org HU. Volymen går upp till 50...

  11. #11
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av fordsson Visa inlägg
    Hej!
    Vet hur många trådar det redan finns om detta ämne men ingen som direkt är aktuellt till vad jag behöver veta. Strider det mot reglerna för forumet får ni ta bort.

    Men som rubriken lyder ska jag byta till en eftermarknadsstereo men behålla original slutsteget!
    Vad jag då förstått behövs det en adapter emellan stereon och slutsteget för att slutsteget behöver lågnivå ist för högnivå.
    Min fråga är då vilken adapter jag ska köpa!
    När jag kollar på brl så finns det 2 st som verkar vara avsedda för samma ändamål.
    Dessa : https://www.brl.se/sv/artiklar/adapt...lslutsteg.html
    Och https://www.brl.se/sv/artiklar/saab-...ill-iso-2.html

    Är det någon med erfarenhet som vet vilken som fungerar? Eller fungerar båda 2?

    Tavk på förhand!
    De har denna oxo.
    400PC9415.jpg
    https://www.brl.se/sv/artiklar/autol...o-kablage.html Funkade bra för mig.

    Denna

    70030500001_1.jpg
    https://www.brl.se/sv/artiklar/acv-lagniva-storningsfilter.html
    är en jordavskiljare, som eliminerar jordloop störningar. Den funkar oxo som omvandlare från obalanserad utgång i nya stereon till balanserad ingång i befintliga slutsteget.
    Dock köpte jag mina billigare fraktfritt på eBay från UK

    Om man får fråga... Vad skall du byta till?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  12. #12
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Volymen blir mindre pga att du tappar 3 dB från att gå från 2 signaler till 1. Obal vs bal är bara att man fasvänder en tåten och sedan i mottagande ände vänder tillbaka och summermixar i hop dem.

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Okej, då vet man att dessa stereo benämningar finns i andra modella likaså!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    De har denna oxo.
    400PC9415.jpg
    https://www.brl.se/sv/artiklar/autol...o-kablage.html Funkade bra för mig.

    Denna

    70030500001_1.jpg
    https://www.brl.se/sv/artiklar/acv-lagniva-storningsfilter.html
    är en jordavskiljare, som eliminerar jordloop störningar. Den funkar oxo som omvandlare från obalanserad utgång i nya stereon till balanserad ingång i befintliga slutsteget.
    Dock köpte jag mina billigare fraktfritt på eBay från UK

    Om man får fråga... Vad skall du byta till?
    Okej! Tack så mycket
    Har inte bestämt än vad jag ska sätta i för stereo förutom att det ska va en 2 din!
    Ville först i främst veta att det är möjligt att byta ut stereon samt behålla orginalsteget! Och såklart hur man skall göra för bästa möjliga utfall.

  14. #14
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av fordsson Visa inlägg
    Har inte bestämt än vad jag ska sätta i för stereo förutom att det ska va en 2 din!
    Ville först i främst veta att det är möjligt att byta ut stereon samt behålla orginalsteget! Och såklart hur man skall göra för bästa möjliga utfall.
    Som lite info har jag nyss monterat Pumpkin ND0294B Android 8.0 i två 9-5:or och är nöjd, men har ännu inte testat allt (tex DAB+, backkamera och OBD2-Torque) fullt ut. Beställde på onsdag kom till dörren på fregag, leverat från Hamburg.
    Finns en Engelsk sida oxo om man förstår engelska bättre än tyska...

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2014
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Som lite info har jag nyss monterat Pumpkin ND0294B Android 8.0 i två 9-5:or och är nöjd, men har ännu inte testat allt (tex DAB+, backkamera och OBD2-Torque) fullt ut. Beställde på onsdag kom till dörren på fregag, leverat från Hamburg.
    Finns en Engelsk sida oxo om man förstår engelska bättre än tyska...
    Är väldigt intresserad av en android stereo till min OG9-5 -08. Hur var installationen? Var man tvungen att löda eller klippa kablar och så? Var man tvungen att köpa något extra som inte ingick i själva huvudenhets paketet?

  16. #16
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av bjorn.ax Visa inlägg
    Är väldigt intresserad av en android stereo till min OG9-5 -08. Hur var installationen? Var man tvungen att löda eller klippa kablar och så? Var man tvungen att köpa något extra som inte ingick i själva huvudenhets paketet?
    Det finns flera trådar som beskriver detta. Det man köper är en universalstereo. För något som passar Saab direkt finns inte numera. Sedan adaptern och två jordavskiljare, ovan i tråden. Dessutom en plastram som passar panelen, samt en "plåtkorg" (fanns som tillbehör hos Pumpkin, men jag behövde klippa lite i plåten...) En adaptersladd från Saab om man vill koppla in bilens egna mikrofon även om stereon har en egen inbyggd.

    Det är några trådar ytterligare som skall anslutas till bilen. Så lite skarvande blir det. Biltema har fiffiga "klämmor" man kan använda utan att klippa och löda. Men inget konstigt eller svårt.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byta till smidda kolvar, behålla original stake? B2X5
    Av Turbo_tokig i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2023-05-10, 20:56
  2. Byta ut original stereo fast behålla original slutsteg OG9-5
    Av Wonka_FX i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-10-02, 22:30
  3. Behålla AS3 steget plus extern slutsteg
    Av guzten i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-13, 01:15
  4. Byta ut original-slutsteg passagerarstol 9000 CSE-97
    Av jontebus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-02, 02:27
  5. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-12-30, 00:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •