Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Alltför entusiastisk köpare?

  1. #21
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Jag tror iofs att i princip alla mina privata bil och MC-affärer (såväl som köpare och säljare) har skett utanför bankernas öppettider. ..Helg eller kväll..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    Gå inte på såna där bluffaffärer. Precis nån skriver att när det verkar för bra för att vara sant så är det inte sant. Visst finns det folk som är dumma i huvet men inte på det viset som Amatör beskriver sig ha blivit utsatt för.

    För några år sedan blev en person i mitt område utsatt för exakt samma sak och trodde hanteringen via bank var säker. Men det var den inte och hon blev blåst på både pengar och fin motorcykel. Hon fick pengarna på kontot trodde hon och skrev över mc’n, men banken drog tillbaka pengarna och förklarade som typ att det var en preliminär överföring de fått och som sen inte skedde i verkligheten. Och banken hade rätten på sin sida.

    Amatör, jag antar att du inte hört av de hör skojarna mer
    Tackade ju nej till erbjudandet och har inte hört något mer. Priset som var aktuellt kan knappast ge utrymme för två led till att tjäna pengar på bilen. Och personen uppgav sig arbeta professionellt med inköp av bilar. Då är det bara för konstigt för att vara sant. Men jag kan ju inte veta vad den EGENTLIGA affärsmodellen är, det är jag fortfarande nyfiken på, även om ledtrådar dykt upp här. Sedan kom jag att tänka på en ytterst liten möjlighet att det hela ändå är legitimt: om det fanns en specifik beställning från annat land med gynnsamt valutaförhållande mot svenska kronan. Men en professionell handlare borde ändå försökt pruta mer...

    Det kan ju också handla om en person med önsketänkande och problem med verklighetsuppfattningen. Hade kontakt med en sådan för ett par år sedan - tror jag. Massor med kommunikation, träff med expert och släktingar planerades och till slut dök ingen mer än jag upp på det avtalade mötet. Personen gick heller aldrig att nå efteråt. Fick för mig att det var någon som levde en dröm ett tag...
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    En korrekt genomförd transaktion får inte banken ta tillbaka. Det är olagligt.

    ...

    Det är ingen bluff om säljaren betalar som han säger. Bara om han ljuger om något. Men det gäller ju alltid...
    Är man så dum att man lämnar ifrån sig MCn utan att VETA att man fått betalt får man till stor del skylla sig själv. Speciellt som det är så enkelt att kolla att betalningen är ok. Ett telefonsamtal med banken räcker faktiskt!
    Som jag påpekat, det fungerar inte så. Banken kan backa transaktioner även efter man sett pengarna på kontot. Och ett telefonsamtal till banken ger normalt inte rätt svar i de fallen, de svarar i 99% av fallen att transaktionen inte går att backa. Men det kan gå precis på det sättet som benny900 beskriver.

    Det är inte normalt att banken backar transaktioner. Men bedragarnas affärsidé är att inte göra normala banktransaktioner.

    Att ta ut pengarna från sitt konto fungerar inte heller, banken kommer att sätta en skuld på kontot om de återkallar transaktionen. Det som fungerar helt säkert är kontanter från köparen, så länge det inte är falska sedlar är det säkert.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #24
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Eller en bankcheck, vilket i princip är samma sak som en gammaldags postväxel och inte ska förväxlas med vanliga checkar från ett checkhäfte.

    Tyvärr ser man sådana rätt sällan så det är svårt att avgöra hur dom ska se ut, man kan ringa och verifiera dom hos banken.. om banken är öppen..

    Kontanter är jobbigt för att banken i princip behandlar en som en kriminell om man vill sätta in dom på sitt konto sen..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Kan berätta att bilen är såld nu, till en "riktig" spekulant. Det gick fort och intresset var stort. Sålde en cab för två år sedan, som var lika fin och den försäljningen gick riktigt segt. Håller fina SAAB:ar på att uppvärderas?
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  6. #26
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Ja det tror jag, fast det går sakta.

    ..En dag om 20 år lär man väl ångra att man bruksade aeron till döds.. "..Jag hade ju en sån.. men jag körde den till och från jobbet tills den gått 50000mil..."
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Ja det tror jag, fast det går sakta.

    ..En dag om 20 år lär man väl ångra att man bruksade aeron till döds.. "..Jag hade ju en sån.. men jag körde den till och från jobbet tills den gått 50000mil..."
    Men det var härliga tider

    4 användare gillar detta inlägg


    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

Liknande ämnen

  1. The typical iPhone-köpare?
    Av Travis i forum Tidsfördriv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-10, 19:56
  2. Hemlig svensk köpare till Saab?
    Av -big kahuna- i forum Allmänt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2009-12-21, 01:10
  3. Köpare från England, har för mig att det kunde va nåt lurt
    Av Frogfoot i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-27, 20:20
  4. VARNING! OSERIÖSA SÄLJARE/KÖPARE! LÄS DETTA
    Av MrTurbo i forum Pryltorget köpes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-04-30, 22:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •