Sidan 22 av 23 FörstaFörsta ... 1220212223 SistaSista
Resultat 421 till 440 av 448

Ämne: Saab 900i med T16 -85 och 900i 8v -88 *i8 blir T16 - så småningom*

  1. #421
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 290
    Japp, kommer ut genom handbromsmekanismen.

    Dessa ok är rätt dryga att plocka isär tycker jag.. det läckande oket på bilen är eftermarknad det med så därför var inte valet så svårt melllan byta och renovera.


    denna bilen ska ju inte rulla vinter, det verkar vara det som sliter ordentligt på oken så jag har hopp om att det funkar..
    Men ja. vi får se..
    __________________________________________
    Projekttråd på min 900 T16 -85 och min 900 i8 -88

  2. #422
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 290
    Nu har det hänt lite småsaker.

    Den svarta har fått nytt bromsok VB som verkar fungera.



    Jag är skeptisk till kvaliteten på eftermarknads ok efter massa skräckhistorier (plus det faktum att det läckande oket är eftermarknad) men det var det som fanns

    Vidare till den vita som passerade 20500 mil i förra veckan



    firade med 6x9 lådor från MDS, skickades från Finland vilket störde då det tog lång tid och inte klargjordes på den svenska hemsidan. tvp 6x9 högtalare Pioneer högtalare och ett gas slutsteg.



    Slutsteget fick faktiskt plats under baksätet även om det var tight. för att justera måste sitsen upp, slutsteget lossas och sen dras ut och vridas, vändas och allmänt bökas med för att få upp det.

    Lådorna passade bra på brädan.





    ljudet är rätt bra, saknas lite bas men ljusår bättre än bara dom gamla 4" i brädan. jag behöver justera in lite mer men jag tror det kan bli bra.

    vidare så har jag har stört mig på att bilens ljus är för gult så det typ.. skär sig... med det vita ljuset från Led rampen när jag slår på helljuset. så ett par nya lampor in förskaffades och monterades igår innan jag åkte en sväng som innebar 5 mil resa hem i mörker regn och blåst, lamporna är jag nöjd med men inte moderna bilars skitlampor..



    Så det är det nu. jag råkade köpa en 7ans primär med men jag har ingen aning om vad jag ska ha den till i8an ska inte ha tyngre drivning med denna effekten, landsväg va lite svettigt.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg


    __________________________________________
    Projekttråd på min 900 T16 -85 och min 900 i8 -88

  3. #423
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    1 948
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Nu har det hänt lite småsaker.

    *Massa text*

    Så det är det nu. jag råkade köpa en 7ans primär med men jag har ingen aning om vad jag ska ha den till i8an ska inte ha tyngre drivning med denna effekten, landsväg va lite svettigt.
    En T16-spis kanske är lösningen för att få nytta av #7 primär?

    5 användare gillar detta inlägg



  4. #424
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 290
    En god vän till mig säger ofta att "led mig icke i frestelse. Jag kan gå själv"...



    Kom av nån anledning att tänka på denna...

    detta skulle ju bara va A-B brukis...



    jag velar dock lte mellan lastfjädrar bak och turbofjädrar fram eller sänksats.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av M.Broberg den 2021-10-04 klockan 20:34.
    __________________________________________
    Projekttråd på min 900 T16 -85 och min 900 i8 -88

  5. #425
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    131
    Medlem#
    9860
    Vad köpte du för lampor?

  6. #426
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 290
    Lamporna är Philips white vision ultra.

    jag har ingen aning om dom är bättre eller sämre än andra liknande
    __________________________________________
    Projekttråd på min 900 T16 -85 och min 900 i8 -88

  7. #427
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 290
    titta, jag har en låda
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    __________________________________________
    Projekttråd på min 900 T16 -85 och min 900 i8 -88

  8. #428
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 290
    idag plockades pallen av släpet och öppnades upp.



    detta är en motor från en 900s ( 16v lättrycksturbo) med kabelstam, oljekylare, första biten av avgaset, katalysator... ja ALLT i princip som krävs för en T16 konvertering

    sen om det blir lucas eller Trionic... ja det får vi se!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    4 användare gillar detta inlägg


    __________________________________________
    Projekttråd på min 900 T16 -85 och min 900 i8 -88

  9. #429
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    111
    Medlem#
    -
    Jätte-mumsiga saker i en jättestor låda

  10. #430
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 778
    Medlem#
    3471
    Kul grej att få tag på. Sitter lådan på med?
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  11. #431
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 290
    lådan sitter på, oklart skick dock. kördes ca 100 meter efter att ha stått ett längre tag.

    nu råkar jag ha en låda från en -90as 900s i källaren som nästan är klar efter renovering med nya lager osv.

    ska fixa med schimsen vid diffen/bakom husen till drivknutarna eller vad man säger. justera in rullmotstånd och kuggflankspel

    råkade köpa en 7ans primär med.. :P
    __________________________________________
    Projekttråd på min 900 T16 -85 och min 900 i8 -88

  12. #432
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 241
    Medlem#
    5254
    sålklart du inte kunde hålla dig

    1 användare gillar detta inlägg


    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projektet SAAB 900s -91
    STCS: #5254 SSK: #6777

  13. #433
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 778
    Medlem#
    3471
    Utan o vara expert men 7:ans primär är nog den bästa kompromissen av primärer iaf på de senare lådorna.
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  14. #434
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 290
    i den svarta sitter det än -85 låda med 7ans primär och det är lite långa växlar med den gamla turbomodellen som satt org, dra släp tex är vanskligt och 4an får användas ibland i uppförsbackar.

    men en 4 växlar låda med 7an! asså start i backen är inte så kul men jävlar vad långa 1an och 2an är

    med en 900s turbo däremot så skulle det gå fint att köra gamla lådan med en 7a.

    jag har lite skrap på snabb växling till 5an och 2an på i8an men annars funderade jag på att använda den lådan, det är smidigt med lite lägre varv.
    skillnaden på en 84/85 tom 88 låda och en 89+ låda i varvtal motsvarar ca 0.8 primärsteg.

    så 6an i en 84-88 låda är lite mer varv än 7an i en nyare låda, men inte mycket.

    1 användare gillar detta inlägg


    __________________________________________
    Projekttråd på min 900 T16 -85 och min 900 i8 -88

  15. #435
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 290
    jag bytte bil för en vecka sen, tog den svarta och körde runt med. Efter att ha funderat och prioriterat lite så kom jag fram till att den vita behöver MASSA jobb för att vara färdig tilll till Saabfestivalen 2022 och det blir nog omöjligt om den ska rulla i vinter.
    Dessutom saknar jag VERKLIGEN effekten från en T16, värmen är sämre än i den svarta och den beter sig skumt (dör lite random) när den är kall.
    Utöver det så tycker jag verkligen inte om att åka i den svarta som sommarbil... Den är helt enkelt för ful, men som vinterbil duger den!

    resultatet?

    jo den gamla sommarbilen (den svarta) ska bli vinterbil från denna vinter istället för att vänta till nästa vinter.

    Drag och CC är inte heller dåliga argument för att ha den som brukis.

    Det är lite småfix på den svarta kvar men sen ska den vita börja plockas isär.
    Tanken är att skifta hjulupphängning på bilarna nån gång, troligtvis till våren, kanske fler saker som 3" downpipe, det är ett senare problem.

    Hjulupphängningen får tåla en vinter helt enkelt.

    ska bli kul med 250-ish hk och 185/65-15 friktionsdäck kanske behöver dra ner på krutet

    Sen är den rätt snygg på rätt sida, på håll, i dåligt ljus

    Bifogade bilder Bifogade bilder

    7 användare gillar detta inlägg


    __________________________________________
    Projekttråd på min 900 T16 -85 och min 900 i8 -88

  16. #436
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    7 141
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    på rätt sida, på håll, i dåligt ljus
    Haha...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  17. #437
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 576
    Medlem#
    7660
    Så det blir all-in projektbil av den vita istället? Kul!
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '86 9000 Turbo, ’04 9-5 Aero SC -espressosvart
    @schwrtzwrks - Garaget

  18. #438
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 290
    Ja det ser nog ut så, det var ju många saker men jag gillar verkligen sedanen på ett sätt som min svarta aldrig kommer slå.

    men det finns ju att göra med! rost här o var, matt som sate i lacken och sen då allt mekaniskt.
    __________________________________________
    Projekttråd på min 900 T16 -85 och min 900 i8 -88

  19. #439
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 290
    Det har varit lite trögt med jobb på den lilla svarta bilen.

    Ja, det har inte varit mycket som är värt att se helt enkelt.

    Den mesta tiden har gått åt till att fixa fungerande backljus och cigguttag i brädan.

    Det visade sig vara delvis en säkring som glappade och såg hel ut och som släppte igenom ström, fast bara typ 2 volt.
    Då var cigguttaget fixat. Detta märkte jag såklart efter att jag rivit instrumentbräda, kollat elschema och bökat i säkert 5 timmar mer än jag hade behövt.

    Backljuset går på samma säkring, men där var det problem med själva kontakten., kort sagt så när man lägger i backen så skjuter nått i spakstället (jag har kunnat detta) på en tryckströmbrytare som sluter och voila, ljus!

    Mitt problem var att tryckströmbrytare inte räckte, den var för kort. Men lite tur o oturen, pinnen på brytaren är i metall.. jag punktade dit lite material med svetsen helt enkelt (se bild för jämförelse).



    När panelen var monterad så funkade inte fläkströmbrytaren, fläkten var död när man körd 1-3 men när man vred vakumvredet till läget där fläkten går som fan funkade det... jag bankade till på brädan och fick liv i skiten. bankade 2 ggr till så dog det. Men mer felsökning hanns inte med! dessutom har jag nog skiftat slangarna mellan 2 vakumdosor nån gång så att fötternas värme alltid är på. detta löstes med att stoppa i mikrofiberdukar för att minska flödet vid fötterna. Jorå!

    Nu lös backljuset. men det lös lite klent... jag hade i nått spontant infall köpt hem 2 styck 18W flood led arbetsljus... Ja man kan ju ana vart detta är på G.

    Så nu lyser det som fan. upptäckte att jag har sidobackljus där fram med, det va ju kul!



    Och en (dålig) film
    https://youtu.be/lAgzv4awok0

    igår var det dags för minusgrader sa SMHI. Det va ju sådär för ingen bil här hemma hade vinterdäck på.

    planen var att byta mellan den svarta och vita, montera vinterdäck på föräldrarnas og9-3 cab så morsan kommer till jobbet säkert och sen montera den vitas vinterdäck på den svarta.

    Det började SÅDÄR med att den svarta inte startade, inget relä drog när jag vred på tändningen. jag kollade säkringar osv och då klickade det när jag lyfte/sänkte en säkring som sitter på en kabel... "glappkontakt i kabelskorna" tänkte jag och tog bort dom, lödde ihop det.

    men det var fel. efter en felsökning visade det sig vara ÄNNU EN JÄVLA SÄKRING som pajjat i stiften, inte tråden mellan stiften men stiften glappade. ny säkring och 1 timmes jobb var klart...

    Däckbytet på caben gick fort. ska byta skivor och belägg på den vid tillfälle.

    Den svarta gick det rätt bra att byta på tills vi hissade ner den och såg att det var Väldigt nära mellan bromsok och plåtfälg.

    Bromsoket tog i fälgen när jag rörde bilen lite.
    Just det... jag har ju 9000 OK fram.



    massa lösningar debatterades och till slut blev det 3mm spacer på frambromsarna.

    Tack som fan till min vän Fabian för hjälpen med däckbytet

    Då var det Måndag och frosten kom. Kupévärmaren? ja den har jag ju i den vita. den svarta saknar dessutom kablar för detta..
    Så jag skrapade rutorna på utsidan och satte mig. NEJ MEN TITTA det var fruset på insidan med...

    Den enda stora grejen är att den svarta T16 med T5 bygger värme 2000 ggr snabbare än den vita med i8 kat. så ja.
    på den svarta funkar _alla_ defroster slingorna i bakrutan iaf. det är guld!

    Såhär vacker är den med 15" och rostfria navkapslar (because why not)



    jag fick monterat kupévärmare i den svarta lagom till att det blev plusgrader och regn.



    installationen blev temporär för det ska på extraljus på fronten med.. lamporna på trubben känns som 2 värmeljus, märks knappt att dom är igång på halvljus och helljuset är som ett dåligt halvljus fast bara 2 punkter rakt fram... den lilla led rampen Hjälper men den löser inte allt.

    ja just det. nu i förrgår tisdag så blev det punka på ett av vinterhjulen på caben som jag monterade på söndag kväll. pyser ut luft ur sprickan.´



    Så det är la det som hänt sist. jag har hunnit börja på nytt jobb med lite ändrade tider som tagit mycket ork och dessutom vart sjuk i en vecka vilket störde tidsplaneringen nått så in i.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    5 användare gillar detta inlägg


    __________________________________________
    Projekttråd på min 900 T16 -85 och min 900 i8 -88

  20. #440
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 404
    Medlem#
    9973
    Bra jobbat!
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007

    Har tillgång till Tech 2 + CANdi

Liknande ämnen

  1. Fråga ang Saab 900i -79
    Av SebastianAxe i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2020-01-16, 22:28
  2. Tändningsproblem Saab 900i -88B, K-Jet
    Av borkas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-14, 02:41
  3. Saab 900i 2,0
    Av knebus i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-01, 00:08
  4. Fronthögtalare o dyl. Saab 900i -85
    Av LittleLen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-10, 12:44
  5. Topplockspackning Saab 900i 8 v -88
    Av Johan321 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-31, 12:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •