Sidan 21 av 30 FörstaFörsta ... 111920212223 ... SistaSista
Resultat 401 till 420 av 598

Ämne: Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08 *T16 har landat*

  1. #401
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Vem vill inte ha tvåpipor?
    Den tråkiga gubben.CFAC847C-9333-416E-ADD6-269CC8BD573B.jpg
    Vi plattade till röret istället.
    Göran i Björnarbo

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Ghosta den 2021-08-09 klockan 14:06.

  2. #402
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Raka Rör brukar ju ha rostfria "standard" avgassystem till hyggliga pengar.

    https://rakaror.o.se/avgassystem/saab.html

  3. #403
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Jo rakarör har bra pris på standardavgas fast i rostfritt, prisskillnaden är dock stor mot ett "vanligt" avgas. Jag gav 1400 med frakt för bosal grejerna och rakarör tar 3700 plus frakt för sitt rostfria.

    men rostfritt är bra om man ska ha bilen länge,helt klart. Farsan har rostfri halvsats från ferrita på sin og9-3 cab monterat runt 2013-14 nånstans. enda dåliga där är att avgasklammerna som följde med inte var rostfria. Resten av systemet är som nytt trots året runt bruk.

  4. #404
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jo såklart, man får göra en avvägning om man tänkt behålla eller ej vad gäller rostfritt eller ej.

    Ja det är konstigt att Ferrita säljer sina rostfria avgassystem med livstidsgaranti, men skickar med bonnaståls klammer. De är väl busienss smarta, då det ger merförsäljning om kunden köper en rostfri klämma upp till...

  5. #405
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Tror snarare att det beror på att klammers helt i rostfritt är rätt dåliga. Oftast brukar de skära ihop innan man ens monterat ihop det.

  6. #406
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Hur tycker du att Bosal systemets passform var?
    Göran i Björnarbo

  7. #407
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Realpower Visa inlägg
    Tror snarare att det beror på att klammers helt i rostfritt är rätt dåliga. Oftast brukar de skära ihop innan man ens monterat ihop det.
    Jag har köpt rostfria klammrar till mina rostfria avgassystem och inte haft någon klammer som skurit.

  8. #408
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Jag har köpt rostfria klammrar till mina rostfria avgassystem och inte haft någon klammer som skurit.
    Lite offtopic men vilka har du använt då? Tycker jag har testat det mesta på (den begränsade) marknaden.

  9. #409
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Ja vi ska inte sabba Mattias projekttråd.

    Men dessa produkter brukar jag använda. Sen så brukar jag ha en vana att smörja gängorna med alu-pasta.

    https://www.ferrita.com/sv/produkter...ria-rorklammor

    https://simons.se/produkt/rostfria-b...?categoryId=23
    (Vill man lyxa till det så byter man ut skruv, brickor & mutter till rostfria)

    Till Hirsch Performance avgassystemen ingick rostfria klammor typ dessa,

    https://www.ferrita.com/sv/produkter...ia-bandklammor
    Senast redigerat av Fredrik / 1941 den 2021-08-12 klockan 09:33.

  10. #410
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Bosal systemet är ännu inte skickat från winparts såvitt jag vet. jag börjar bli lätt störd på dette!

    ps
    Ma-TT-ias om jag får be

    det är lite känsligt med TT och TH andet

  11. #411
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    De där Ferrita klämmorna är en av de jag provat som skar. Annars brukar som sagt skruvar och muttrar vara vanliga förzinkade och då rostar det ju likförbaskat. Kanske den bästa medelvägen dock.

  12. #412
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Ma-TT-ias om jag får be
    Sorry, har rättat. Inte alltid helt lätt att komma ihåg vem som har tt eller th

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #413
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    -
    Inlägg
    145
    Medlem#
    -
    Angående avgasklämmor på rostfritt avgasrör:
    Jag använde rostfria slangklämmor, avsedda för grov hydraulslang, som hade M8 skruv. Funkade bra, men det behöver vara tajt passform mellan rören.
    En vanlig avgasrörsklämma brukar buckla rören lite grann, så det är jobbigt att få isär dem sen.

    Slangklämma för hydraulslang.JPG

    Och med rostfri skruv/mutter som skär ihop, smörj med grafit. (svärta med blyertspenna)

  14. #414
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    okej... Sent på kvällen den 5te augusti beställde jag ett Bosal avgas med platt slutrör(enligt bilden och beskrivningen) till 900 turbo på Winnparts.
    Slutröret skickades efter 5 hela arbetsdagar (förljande fredag) och var framme den 11te. Systemet var "packat" med lite tejp runt. ingen kartong ingenting.

    Slutröret som skulle vara platt var runt fast med en transport/hanteringsskada på röret som gör att det inte är helt runt längre....
    Sen var svetsarna av usel kvalitet, inte ens en stålborste hade rört avgassystemet..



    så jag började med att lägga zinkprimer på hela systemet sen halvmatt svart färg på det..





    När jag väl hade avgaset började jag riva bilens org avgas och ta bort katten. org har bilen 1,75" rör (!) och turbo avgaset är på 2,25". Efter att ha kört 2 rundor till Biltema (ca 40-60 min/tripp (1 mil enkel 100% stadskörning) då jag köpte fel rör första gången så kände jag mig äntligen beredd att testmonterad. men sepåfan, jag hade inga upphängningsgummin och det var söndag, fan heller 3 turer till biltema på en helg! idag då, den 23dje, köpte jag gummina påväg hem från jobbet, testmonterade och stötte på MASSA problem.

    Problem 1 bakaxelböjjen passade inte på ljuddämparen. nått var skadat på muffen så det gick inte. 1 timmes bankande hit och dit så glider den på OK tror jag.

    Problem 2 bakaxelböjjen/slutröret ligger kloss ann mot efter hjulhuset.



    Problem 3 (men för fan) slutröret hänger 5-10 centimeter lägre än det borde.



    Problem 4 (...) ljuddämparen sitter i skum vinkel med röret som går framåt bilen. fästena till avgasgummina verkar sitta... fel helt enkelt..





    Å Jag får svetsa om dämparen till justerbara krokar och modda slutröret/bakaxelböjjen..


    Förlänga bakom bakaxeln sen svänga upp skarpare och flytta upp fästet till bakre gummit.
    Det ska nog gå Relativt smärtfritt.


    Rekomenderar jag winnparts eller bosal? Nej.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #415
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Tråkigt att det inte passade. Köpte ett Bosal till min OG 900S -90 . Var ungefär samma bekymmer med passformen på det.
    Vi monterade och masserade istället för att reklamera. Ordnade även ett ovalt slutrör på det (viktigt för den här gubben).
    Göran i Björnarbo

  16. #416
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    efter att ha lagt ner drygt 10 timmars arbetstid på avgaset så blev det klart i onsdags! nån timme till för sista testmonteringen och slutmonteringen så kunde jag provköra igår vid 19 tiden.

    Mycket nöjd med ljudnivån, låter nästan inget när man kör normalt eller över 3000 rpm. Lite ljud under 3000 om man drar på. låter desto mer när man står och torrgasar
    Låter nog mer utanför bilen

    https://youtu.be/XAmNPwGLg4Y

    En kompis som gasar, han varvar inte över 3000 vilket var lite mesigt

    Lagom gubbnivå på ljudet helt enkelt.

    Med katten borta Känns det som jag har fått mer bottendrag, oklart om det är så jag har inte kört bilen på en månad

    Fixade emblemen med lite snabbt

    Före



    Efter



    jag är nöjd so far!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    5 användare gillar detta inlägg



  17. #417
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Idag blev det en tur med bägge 900orna till Skummeslövsstrand och lite foton (och glass såklart) i solen.





    Jag körde den vita ner och sen bytte jag och kompisen så att jag körde den svarta hem, det var nyttigt för jag fick lite mer känsla för vad som behöver fixas på vardera bil.

    Börjar med den svarta för den listan är kortare, följande ska fixas.
    * Framhjulen skall balanseras igen, har duktiga vibrationer i ratten från 110 som ökar med hastihgeten.
    * Instrumenbräda, knäbrädaosv ska rivas för att komma åt ventilationen och få den att funka som den ska.
    * Downpipen skall lindas med avgasbandage.

    Det är det jag kommer på nu, detta var kanske sista turen för säsongen med den svarta.

    den vita i8an däremot har en något mer diger lista. jag börjar med det mest prioriterade. ju fler * desto mindre prioriterat

    * Motortvätt och hitta om det är mer läckage då den droppar frisk. Det kan vara olja från läckaget på fördelaren som är kvar då jag har inte tvättat av motorn sen jag fixade det.
    * Fixa farthållaren
    * Montera kupévärmaruttag (delar påväg)
    * Nya avgassystemet låter för mycket, måste på med en ljuddämpare till.
    ** Montera dragkrok.
    ** Ny hjulinställning då turen idag visade att bilen är lite känslig i högre fart.
    ** Nya styrleder innan hjulinställning.
    ** Sänka bilen, även det ska göras innan hjulinställning.
    ** Montera hasplåten som bara ligger och skräpar
    ** Montera motorvärmare.
    ** Montera stänkskydd bak, jag har köpt stänkskyddsduk tidigare så allt finns hemma.
    *** montera 7ans primär. Utan katten så orkar den nog 7an och det hade vart trevligt med lägre varv på motorväg.
    **** Byta vindruta pga spricka och repor som ligger mitt i synfältet.
    **** Byta skivor och belägg runt om, dom är la OK men nån fina är nog fel ord. bromsarna borde kunna ta bättre.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    4 användare gillar detta inlägg



  18. #418
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Jag tog en tur till saab/volvo träffen i Varberg med den svarta.

    Träffen var la trevlig, lite lite saabar kanske.



    Stod bredvid Peters vita och skämdes lite





    Ja.. hans är finare än min, med en jävla marginal!



    När jag körde hem så tog broms pedalen precis innan golvet och bromsarna tog uselt.

    Felsökte snabbt och bilen drog kraftigt åt vänster vid inbromsning, misstänkte fel på kretsen höger fram/vänster bak (og900 har 2 bromskretsar, en hf/vb och en vf/hb).


    Stannade vid Peters garage och kollade bromavätskebehållaren.



    Som var typ tom

    Efter en liten stund kom Peter och kollade han med. Oket vänster bak såg lite fuktigt ut.. Fick en dunk bromsvätska. Fyllde på och sen körde jag hem med en pedal som tog längre ner vid varje inbromsning



    Felsökning visade att vi hade rätt, det var oket vänster bak som strulade.



    Jävla oket har kärvat hela året.. Nu blir det ett nytt..



    Så där står det nu. Jag ska montera oket, fylla på vätska och lufta igenom allt...
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    5 användare gillar detta inlägg



  19. #419
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Peters vita är onekligen fin. Men variationen på skick/utseende på våra Saabar är ju en stor del av det hela. Hade alla utställnings skick/exemplar så vore det tråkigt. Tråkigt med broms strul. Ska bli intressant o se hur PPs ok funkar i längden då vi framöver mer o mer kommer förlita oss på eftermarknads delar till våra Saabar.

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  20. #420
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Är det genom handbromsmekanismen bromsvätskan kommer ut?

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Ska bli intressant o se hur PPs ok funkar i längden då vi framöver mer o mer kommer förlita oss på eftermarknads delar till våra Saabar.
    Ja, ProParts har ju inte gjort sig kända för att ha högkvalitativa grejer direkt.
    Man kan ju alltid köpa ett sånt billigt bromsok och sedan byta ut gummina till något från Tyskland, typ Autofren eller liknande..

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

  1. Nya försäkringspremien har landat in, +32%!!!
    Av -94 9000 2,3T cse i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2018-01-09, 12:38
  2. Saab 900i -86 defekt!
    Av Petch i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 10:15
  3. Passar Saab`s 900 T16 motor i En vanlig Saab 900I Från 1990?
    Av Jonis_G i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 00:05
  4. Nya turbotrycket har landat.
    Av MrLila i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 23:36
  5. Tidtagarutrustningen har landat !
    Av Sonesson i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-03-14, 22:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •