Sidan 20 av 30 FörstaFörsta ... 101819202122 ... SistaSista
Resultat 381 till 400 av 598

Ämne: Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08 *T16 har landat*

  1. #381
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Hjulinställning är avklarad. Riktigt bra bemötande och kunniga människor är gött.





    Idag var det dags att tugga lite naglar på carspect.



    Bita naglar var dock onödigt



    Firade med att limma tillbaka tyget på innertaket



    Enda problemet jag har nu är att bilen bara ger grundladd.

    magnetventilen verkar helt död.. Ombyggd till T7MV så Borde inte vara MV. tror jag.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg



  2. #382
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Min ECU blåste T7 ventil tills jag skiftade transistorer i ECUn.
    https://saab9000vector.blogspot.com/...-9000-arc.html
    Men lägg på lite spänning på T7 ventilen och hör att den klickar.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #383
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    jag har kommit påa tt jag vet inte om det nånsin funkat med MV.

    WG stången var max inskruvad så allt ladd kan ha kommit via den. boxen köpte jag beg så funktionen där är ju okänd men även om jag tagit fel pin ur kontakten till T5 magnetventilen när jag konverterade till T7

    tyvärr är jag inte stabil nog på handen längre för att löda kretskort så är det boxen som är problemet får jag lämna bort det till nån, vem fan det skulle vara..

    jag har fler org boxar om jag skulle behöva skicka bort nån.

  4. #384
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471
    Grattis till besiktningen. Bra jobbat med bakaxel! Du visade ingen bild efter du svetsat fast fästet eller är mina ögon paj? :P

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  5. #385
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Jag tycker det är svårt att komma ihåg att fota allt, när jag är in the zone så bara jobbar jag på tills jag blir trött och då lämnar jag och vilar upp mig.

    kommer ibland på mig själv med att jag borde tagit mer bilder men det var inte läge, jag va för skitig eller vadsom

    Det är dock väldigt värt att ta alla bilder, jag sitter då ofta och kollar igenom gamla bilder för att ha nått att referera till.

    med det som ursäkt så nej, det blev ingen bild på resultatet.

    det var inte det mest vackra jag gjort då färgen jag hade målat bakaxeln med satt som berget och det var knepigt att komma åt och få bort allt. Det håller fint i det ledet det ska hålla men jag tror inte konstruktionen pallar så mycket krafter i bilens längsled vilket den visserligen aldrig ska uppleva.

  6. #386
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Efter att ha mocklat runt med felande magnetventiler, felaktigt GLT och en 4 timmars tur till kinna och hem för en ny omlödd T5 box för att sen vänta 2 dagar på posten efter 2 nya magnetventiler så fick jag ÄNTLIGEN ordning på laddtrycket.

    och jag ska säga att bilen går snabbare med 1.35 (ish) bar än med 0.5 bar.

    Bilen höll som sagt till Kinna och hem, ungefär 3 timmar ren körtid. Jag hade inte hunnit få i innertaket då och det var ganska jävla högljutt utan det så det monterades igen efter inklusive massa extra ljudisolering där det fick plats.

    det enda jag väntar på nu är ett främre motorfäste från speedparts så jag kan slippa massa vibrationer, annars börjar den bli körbar.

    Det blir varmt i kupén när bilen blivit varm, jag tror att downpipen värmer upp luftintaget till kupéluften. Jag borde ha lindat den med avgasbandage när jag monterade men nu får jag göra det på plats eller ta bort den...

    Övrigt är det massa saker som inte funkar som dom ska, inkl cigg uttaget. Det är störigt att inte kunna ladda Telefonen så jag får nog kolla på det snart. Stereon sitter löst för biltemas universal ram låser inte på min JVC stereo osv osv.

    Jag borde tanka för att kolla hur mycket den drog till Kinna och hem, hälften 70-80 väg och hälften 120 väg.

    Video på laddtrycksuppbyggnad, ligger på 5an i 90 tror jag
    https://www.youtube.com/watch?v=F67RbGD43o0

    Ett av problemen med laddtryket härrör jag till detta, en dålig bygling som släppt


    Sen ett par bilder i solnedgången sådär 22.30 igår när den rullades in i garaget för att slippa regn.





    Såatte.. bara resten kvar!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    6 användare gillar detta inlägg



  7. #387
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    vilken lycka, alltid lika kul när laddtrycket hittar tillbaka
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  8. #388
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471
    Kul att du fått tryck! Har du gummitätningen som sitter på insida på huven som ska täta över friskluftsintag. Är inte den där blir det tokvarmt i kupén. Den saknades på cabben vid köp så det behövde fixas på den tämligen omgående.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  9. #389
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Ja det va RIKTIGT kul att få laddtryck efter allt strul. bara ett motorfäste nu så kanske jag kan börja skruva på den vita och bruka den svarta.

    jag har kollat att gummitätningen är på plats. eventuella felorsaker inkluderar som sagt varmt avgas, är snorvarmt hela höger sida i motorummet och man bränner sig på plåten. Annars kan huven ha blivit skev när jag svetsade om den så att den ändå inte tätar. Enda problemet där är att bilen läcker (och bränner) olja vilket känns när man står still men inte när man kör, kommer luft in från motorrummet borde det känans oavsett fart.

  10. #390
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Nu är bilen nog så bruksvänlig den kommer bli på ett tag.

    jag blandade ihop slangarna till nedre och övre ventilationsspjällen när jag återmonterade, det ger att det blåser på sidorna när det ska blåsa där nere och tvärtom...

    Men jag har ändå MASSA saker att göra som innebär att lite inredning ska ur, tex ingen ström i cigguttaget.

    Hursomhaver. Den senaste ändringen gjorde STOR skillnad. jag har haft problem med kraftiga vibrationer i bilen, tex har tårna domnat om jag kört drygt 1 mil eller mer i konstantfart då gaspedalen vibrerat.

    jag gissade att det var pga hockeypuckarna i främre motorfäste och jag hade kind off rätt. Det visade sig att gockeypuckarna satt rätt i förhållande till röret som bulten går genom i motorfästet. Problemet var att den yttre hylsan som sitter i lådan hade glidit på hockeypuckarna så att den låg off-center och tog i karossen..

    såhär Ska det se ut (nytt motorfäste)



    mittröret sitter centrerat och sticker ut på bägge sidor.

    såhär ska det inte se ut



    det blev jävligt mycket lugnare och skönare i bilen när allt slutade vibrera

    dessutom så kollade jag förburkning, till kinna och hem som är 50/50 120 4fil och 80-100 mötesväg och 2+1 i medellugnt tempo (hade bara 0.5 bar)
    plus lite provkörningar och en kväll med fullt ladd
    på denna körning så hade den dragit 0,87... det är rätt skitbra. hade jag kört org sprut hade 1.0 varit Bra och 1.1-1.2 mer troligt.

    kul när busbilen går snålt på transportsträckor

    nu ska bilen köras och den vita ska in på jobb efter att jag hjälpt en vän till familjen med småjobb på en 9-5. Att dom där 9-5orna dör är trist, en såvitt jag kan se rostfri 08 2,3t med minnesstolar och massa utrustning som riskerar döden pga oljeläckage - fördelarpluggen och ventilkåpspackning- och 2 kassa avbländbara glas i backspeglarna.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    4 användare gillar detta inlägg



  11. #391
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Den svarta Bilen har funkat fint i solskenet och har brukats istället för den vita som ska förberedas lite för vintern medans den svarta brukas på somaren.

    Så var tanken. Men sen började det regna sådär gott nu till helgen som var och såklart Regnade det in i den svarta

    På passagerarsidan såg det ut såhär, inte så farligt.



    Felet visade sig vara att den övre listen hade släppt eller inte blivit dit tryckt ordentligt där den slutar.



    På förarsidan såg det ut såhär



    Det stod en bra mängd vatten på gummimattan men låg inget runtomkring var blött

    Men då kom det upp en og900 lättryckare 5 dörars med taklucka på annons i Tidaholm. Nu är det så att jag har farföräldrar och en faster med familj i Tidaholm och jag och min far har tänkt ta en runda nån gång i sommar.
    2 flugor i en smäll såklart! den vita sedanen kunde bytas mot en combi coupé och dessutom taklucka och turbo om den var fin. Om den inte var fin så hade jag ändå tagit en tur till släkten.

    vi var uppe strax innan 13 efter 3 timmar i den vinröda og900s som min far har, vi fick vänta lite med att kolla på bilen då ägaren jobbade så vid 16,30 tiden bar det av mot platsen.

    Farsan som har vuxit upp i trakterna visste såklart bäst väg och GPS hade fel. Fast han hade glömt att det var 2 mil grusväg



    Nu gör sig 900an fint på grusväg visserligen men vi hade ganska kul åt det (eller jag hade )

    900an jag kollade på var imponerande usel i länkarmsinfästningarna. plåten var så tunn att det hade blivit en spricka från där ena bussningen till undre bärarm sitter och upp u hjulhuset. Inte en dålig spricka, fick in mejseln 1 decimeter upp. under fick jag in tummen i befintligt hål med tjocka handskar på och jag vågade inte trycka nått med mejseln med rädsla för att allt skulle haverera.
    ne..
    "rost finns" är visserligen ett ganska brett begrepp och jo den var rostig utvändigt men ja. Annonsen försvann samma kväll och jag gissar att den såldes osedd.

    Den var besiktigad 2019 december visar ju klart på att om bilen är besiktigad eller ej säger rätt lite om skicket. 15500 för en bil jag inte vågade köra dom 20 milen det är till Halmstad för att sen rostlaga i evigheter... Nä, det blev ingen affär.

    Trevlig dag hos släkten med övernattning så kom vi hem runt 14 tiden lite lätt möra. Att AC är trevligt märkte vi bara sista 5 milen hem när tempen sköt över 25 grader och solen gassade men, övrigt helt OK väder.

    Hursomhelst!

    Vi vattnade Den svarta (som det ska handla om, tror jag) lite på kvällen igår och hittade varför det läckte in vatten. Sorgligt nog ett ganska drygt fel i världen av gummittäningar.



    Gummitätningen på dörren har helt enkelt spruckit och gått av pga ålder..
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg



  12. #392
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    726
    Medlem#
    3309
    Har du fått tag på en tätningslist? Eller du gör någon annan lösning? Jag kan kolla listen på bilen du tog vajern från nästa vecka, men då behöver du nog påminna mig.....

    Edit:
    Kom på att du ju har en 3 dörrars så då har jag fel list.
    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  13. #393
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    jag har NOG fått tag på en list, säljaren är lite.. "spontan" i kommunikationen så jag är lite osäker om det blir nått. som tur är ska det inte regna på ett par dagar och tak finns till den svarta. lite extra tur att det är semester nu 28-29 och jag inte Måste åka nånstans.

    den vita står med koppling och svänghjul på bänken. Ska byta bland annat urtrampningslager så passade på att byta lagret i svänghjulet. Då kom jag på att jag kanske skulle byta vevaxeltätningen där bakom med. Det ena problemet är att jag inte har nån tätning vilket inte borde vara så svårt att lösa. Värre är att mitt specialverktyg är utlånat och måste postas tillbaka vilket gör att jag får det tidigast Tisdag.

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #394
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Jag har fortfarande inte fått tag på lister till dörrarna så det regnar fortsatt in på den svarta

    Men för ett tag sen köpte jag en väldigt liten led ramp från aliexpress och den monterades för en vecka sen.

    Ljusbilden är bred och kort vilket matchar strålkastarna rätt bra som är supersmal ljusbild men duglig längd. Enda som stör är skillnaden i ljustemperatur mellan strålkastarna och led rampen. Strålkastarna har en väldigt gul lampa, finns garanterat andra glödlampor att köpa där.



    Fick ett lite driftsfel med när jag körde till en kompis 4 mil bort. jag sköt ut nippeln till bromsservot som sitter i insuget. det resulterade i häng gas och 100 på 5an i uppförsbacke.


    lite tejp löste det provisoriskt och en ny bussning hittade dit när jag kommit hem igen. jag hade Såklart lagt ur alla verktyg ur bilen några timmar tidigare.





    Här syns att bussnignen gått av inann plasten buktar ut = inget som håller det på plats



    längd på ny och gammal bussning



    Diverse tejp är bra.



    Bilen har rullat när det varit fint väder, i helgen som var körde vi ner till Ängelholm. en timme dit och en time hem utan några nya fel. att ventilationen beter sig skumt och att det läcker in värme i kupén tyvärr kända fel så dom räknas inte, även om det stör lite när det är 26-28+ och sol.

    Så nu väntar jag på lister till dörrarna och det går Sådär..

    Nu när den svarta har fungerat så har jag gett mig på den vita.
    Urtrampningslagret behövde bytas, kylaren hade sett bättre dagar och kylarvätskan var inte vacker.

    Jag passade då på att byta lite mer när jag höll på, primären (varva lite mindre och kanske bli långsammare, om det går), främre motorfästet, det lilla lagret i svänghjulet, packboxen till primäraxeln samt vevaxeltätningen bakom svänghjulet.

    Med detta klart och när fronten ändå är av så ska jag montera en front som inte är krockad och ihopspacklad. Den håller jag på att montera led rampen från min gamla 9-3 kombi på och sen kommer en turboläpp på det.

    Kylarvätskan var som sagt inte vacker. detta är efter att ha sköljt 4 ggr.



    Konstaterade även att det läcker olja från fördelaren när jag plockade av svänghjulet vilket är sådör Kul.

    Bifogade bilder Bifogade bilder

    5 användare gillar detta inlägg



  15. #395
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Jag fick på led rampen och turboläppen igårkväll till slut. ljuscentrum ligger 2 meter framför bilen vilket inte gör nått bra för ljuset. får se om det går att justera utan att lossa fronten.. inte direkt smart justering på denna!

    Såhär ser den ut nu



    nu har jag ingen klockren före-bild, detta är det närmaste jag har utan läppen fram



    Nytt fel är läckage på vakumslangen läcker till ett av spjällen som går till rutan/defrostern (vredet längst upp)
    det väser kraftigt! hade ur stereon och glodde, petade osv. jag fick det att väsa i olika toner men thats it!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg



  16. #396
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    ventilationen på og900 styrs med vakum som öppnar spjäll, ett vred skiftar vilka spjäll som år vakum. enkelt och smidigt.

    Jag hittade en tom plats som pyste när vredet stod i defrosterläge.



    jag hittade inte nån lös slang så jag pluggade det och jag verkar ha full funktion på allt

    Sen passade jag på att slänga ut dom gamla universal tygmattorna som hängde med bilen.



    Passformen syns på bilden. dessutom var dom för smala.

    Saab org plastmattor med hög kant monterades istället.



    lite glatta i underkant, men passformen är som gjuten så dom glider nån millimeter framåt och inget i sidled, kommer bli perfekt till vintern med slask och elände!

    Och en bonusbild på bilen så man ser hur stor den nya undre turboläppen är.



    Den ska tvättas,m fronten jag bytte till har legat i förråd i...6-8 år? det är rätt mycket damm och spindelväv på den kan man säga.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg



  17. #397
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Jag beställde en stereo till den vita för att vira att det funkade.

    jag hann köra 3 dagar och 9 mil med den vita innan det blev dags igen för lite spänning i vardagen igen

    Jag skulle genom en rondell ungefär 1 kilometer hemifrån efter att ha kört 7 mil tur o retur för att hjälpa till med en 9-5 när jag hörde lite skumma vibrationer.
    Jag tänkte att "jag får kolla det när jag kommer hem".
    200 meter hemifrån är det ett gupp, när jag körde över det började det låta mer från bilen och varningsklockorna i skallen gick igång på riktigt. Hem kom jag som tur var.
    jag lokaliserade det skallrande ljudet till slutröret och bakersta ljuddämparen som hoppade omkring på ett skumt sätt, när jag tig tag i dämparen och gicklade lite så trillade den helt soniga av i fästet mit den andra dämparen på andra sidan bakaxeln



    Visade sig att det rostat lite och vibrationerna mattat ut den plåt som var kvar tills den gick av.



    Vidare titt på slutdämparen visar att den inte va så jäbvla mycket att ha den heller..



    Andra sidan



    så nu klurar jag på vad jag ska köpa för avgassystem...

    men stereon kom idag så den installerade jag. verkar bra o så..

    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg



  18. #398
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    -
    Inlägg
    145
    Medlem#
    -
    Avgasröret påminner mig om när jag körde med min 900i under studietiden.
    Ruttet rör framför katalysatorn gjorde att det brast, och jag svetsade ihop rosten så gott det gick, typ varje helg.
    Som många säkert vet brukar det inte gå bra att svetsa i rost, så följden blev ju en ond cirkel. Brast igen hela tiden.
    Blev rätt högt ljud som skrämde slag på gamla tanter och skapade sirener i fjärran (nästan)
    och sedan hängde skiten och skramlade och studsade runt värre än en femåring i en hoppborg, innan man fick det stannat och kört åt sidan.
    Sedan vänta 15 minuter eftersom allt var varmare än utkanten av potatismos värmt i mikron, sen knåpa ihop ändarna å försöka spänna på nån kass klämma...

    Blev till slut ett egentillverkat system i rostfritt.
    Min rekommendation; ska du ha kvar bilen länge, köp/gör ett rostfritt avgassystem.

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #399
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Tack för tipset! det är lite av en budgetbil och det är riktigt knepigt att göra avvägningen om den ska ha nytt modellanpassat (och då vilket), nytt universal hemabygge (lockar inte så mycket, jag hatar att bygga avgas) eller begagnat..

    det ska nog till en katt-ersättare bär jag ändå är under och pillar oavsett.

    det lutar lite åt ett turboavgas, ev sportsystem till turbon (vem vill inte ha hagelbössa!?) men jag är lite fundersam då det kan bli högljutt.

    helst hade jag velat ha ett standard turboavgas men det verkar knepigt att hitta... ska forska mer i det.

  20. #400
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Ett standard-betonat Bosal turboavgas är på G till den vita.

    jag fick tag i ett par dörrlister till slut, monteringen var Dryg och tog 2.5 timme för bägge inkl kassa clips så jag fick limma på sina ställen.

    efter allt slit så gjorde jag ett test där medhjälpare fick duscha med vattenslang för att leta läckage.
    Jag blev dyngsur direkt.. När jag tittade lite mer noga såg jag rakt ut genom dörrspringan.



    felsökning pågick ett tag tills jag upptäckte att jag nog tagit fel list till fel dörr... skillnaden är minimal men den verkade avgöra fallet.

    Lösningen blev att ta min gamla list som inte läckte utom i skarven som blev när den gick av och klippa den nya i kant med den gamla för att sedan limma ihop dom båda halva listerna med Biltemas vindrutetätning (man tager vad man haver)

    Sen knäckte jag dörrbågen lite och nu verkar det hålla tätt på förarsidan!

    passagerarsidan höll tätt efter att fått "fel" list så jag hade npg bara otur på förarsidan.

    Det är kul att köra den svarta trots att det läcker in värme på något vis och ventilationen är minst sagt skum, det enda är att listan på saker att fixa i vinter växer stadigt
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Nya försäkringspremien har landat in, +32%!!!
    Av -94 9000 2,3T cse i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2018-01-09, 12:38
  2. Saab 900i -86 defekt!
    Av Petch i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 10:15
  3. Passar Saab`s 900 T16 motor i En vanlig Saab 900I Från 1990?
    Av Jonis_G i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 00:05
  4. Nya turbotrycket har landat.
    Av MrLila i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 23:36
  5. Tidtagarutrustningen har landat !
    Av Sonesson i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-03-14, 22:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •