Sidan 19 av 30 FörstaFörsta ... 9171819202129 ... SistaSista
Resultat 361 till 380 av 598

Ämne: Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08 *T16 har landat*

  1. #361
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471
    Åh sikken pärla!

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  2. #362
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    900i 8V, 1988, med kat, 2-dörrars, blå plysch, de heltäckande navkapslarna... I've had one, kolla min signatur!

    Många plus med den modellen, framförallt har jag intrycket av att de var noggranna i Nystad-fabriken så bilarna är gediget hopskruvade.

    Stora minuset är I8 med kat. Mycket strul med den.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #363
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Den där blå, med stänklappar dessutom! det blir jag avis på!

    Jag köpte stänklappar för ett par månader sen men dom monterades på farsans vinröda S.. den förtjänar dom bättre.

    Ja i8 med kat verkar vara en jävla huvudvärk, vilket är varför jag hållt mig LÅÅÅNGT borta från dom..
    Går såklart byta till en 16v motor. jag har ju en T16 motor i min andra 900, den bilen ska få en ny motor så småningom med nytt block, T5 topp och typ allt annat vilket innebär att det blir en motor över att regga med. Förmodligen går det få igenom den med Trionic nu när kunskaperna om hur det Ska se ut försvinner mer o mer.

    men en sak i taget!

    En 900 som är ganska rostfri och bes i 2 år med 20k mil kom ut för 13 000 mindre än 1 timme hemifrån mig... Ja det är inte som förr när man kunde välja och vraka.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #364
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Ja, det finns ett par saker jag verkligen gillade med min 900i. Färgen var definitivt en av dem, 203H platinablå metallic är grym - snygg och tidlös, jag skulle lätt välja en fabriksny bil med den färgen idag om det gick. Dessutom hade den centrallås med fjärr och larm samt farthållare från fabrik, egentligen saknades bara AC och elhissar bland alla de features man annars tar för givet på en modern bil idag. Dessutom hade tidigare ägare kostat på den en rostskyddsbehandling så den var väldigt fin under.

    Det finns dock en stor fördel med just årsmodell 1988 (mot 1989) om man har i8-kat: Avgaskraven är så mycket lättare (så att även bilar utan kat klarar dem), så har du mycket strul med lambdaregleringen ska du i princip kunna koppla ur den och istället borra upp pluggen i luftmängdsmätaren för att komma åt blandningsjusterskruven. Jag har dock aldrig provat det själv...

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #365
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Fast ändrades inte nått så att alla bilar tom 1992 testa på samma värden som 75-88? jag har för mig det. 93 är en brytpunkt för avgasregler.

  6. #366
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Det är möjligt att något ändrats i modern tid som jag missat! Min info är sisådär ett decennium gammalt från när jag ägde två 900i 8V-kat, en -88 och en -89.
    Då hade -88an bara CO<3.5 som krav, medan -89an hade ett betydligt striktare CO-krav (<0.5 om jag minns rätt) samt krav på HC, CO2500 och lambda.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #367
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Avgaskrav lär numer va rätt lugnt på de där, lär falla in under CO 4,5, övriga värden bryr de sig inte ens om.

    Vet inte riktigt vad detta är för källa, men siffrorna på sidan 7-8 känns bekanta när jag sist kolla upp det.
    https://www.wsp.com/-/media/insights...ingsregler.pdf

    Borde gå verifiera infon mot Transportstyrelsen i något ännu mer byråkratiskt dokument

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #368
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    blev riktigt förvånad på senaste besiktningen för nån månad sen. har ju alltid varit orolig för avgasvärden men nu helt plötsligt var gränsen på 4.5 co bara.

    1 användare gillar detta inlägg


    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  9. #369
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Jag fick sålt 9-3a n rätt snabbt och har fått sålt alla grejer jag plockade av den med idag.


    börjar med litet sidospår på den lilla vita sedanen.
    I helgen ska jag byta termostat och ventilkåpspackning på den var det tänkt.Motorn blir aldrig riktigt varm så jag misstänker termostaten och ventilkåpspackning.. ja den sölar olja helt enkelt.


    Jag köpte sommardäck till den som monterade på A50 fälgar som jag hade liggandes




    Passade på att dekaltrimma den lite.




    Sen lackade jag grillen med, mattsvart var inte snyggt



    På den svarta har jag bråkat lite med hjulupphängningen vänster fram och fått dit det mesta.
    jag spenderade även 5 timmar med att leta efter muttrarna till stätdämparfästena på länkarmarna fram men till slut hittade jag 2… jävla tumgänga..



    Började montera bromsar , gick ju inte låta bli. kopparbasta går det mängder!




    Och idag kom min nya mittljuddämpare. Hade nån irriterande resonans + hög volym innan och nu ska jag montera 3″ batteriböjj med så jag tänkte att.. ja jag är la gammal




    Men den är ju blank iaf...
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    9 användare gillar detta inlägg



  10. #370
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Efter att ha kört den vita 900an som brukis ett tag insåg jag att jag saknade Termometer ute och inne väldigt mycket.
    Ett spontanköp på Kjell o company senare så har jag termometern iaf.. nu ska jag bara dra ut yttertemp delen.




    Sen upptäckte jag för ett tag sen att hastighetsmätaren visar för lite.. 60 på mätaren är 65 på GPS. klart obra.. Ska testa att byta hastighetsmätaren, fick tag på en som ska funka men den har gått 33k.. bilen har gått 20.3 nu och det är ju trist… jag HAR en 21k milad 250km/h mätare men den saknar uttag för farthållare… där hade 89 varit bättre!


    Någon som vet om det går att flytta farthållardelen till en mätare som saknar farthållare?


    på den svarta har det monterats mer bromsok, bägge höger och vänster fram.




    nu sitter det OK och skivor på alla 4 hjul. det som är kvar i bromsväg är bromsslangarna till bakaxeln, bromsslang VB, handbromsvajjar (och borra hål), rören till huvudbromscylindern från förgreningarna, bromsservon och huvudbromscylindern.
    så inte mycket kvar där alls!


    Jobbade vidadre med avgasystemet, pga att jag monterar 3″ dp /batteriböjj så behövde jag kortare pinnbultar än vad som satt på turbon. 2 av 3 gick att få loss med muttrar, svetstänger, rörtänger, värme, rostlösare och allmänt våld.

    den 3dje då…




    Jag testade att svetsa men svetsen bet inte, 5 försök och sen gav jag upp och borrade ett 8mm hål rakt igenom. nu sitter den nya pinnbulten med mutter på andra sidan.


    Då gick det få på batteriböjjen/downpipen




    Monterade mittdämparen med ett flexrör inann och rören som krävs för att få det att lira med avgassystemet som satt på och drog sen åt batteriböjen, inga bilder tyvärr! jag ska ha av allt utom böjen och ha på avgaspasta överallt för sista åtdragning. såvida det inte läcker vid turbon vilket det är risk för när det är stål mot stål utan nån packning.
    Enda problemet med batteriböjen var att det gamla fästet som sitter i växellådan var avslitet. så jag hade ju Lite att gå på iaf..





    Ett fult hemmabygge sitter där nu, ska nog ta ner det och bygga om. allt hänger på om böjen läcker eller inte, läcker den blir det avgasbandage och ombyggt fäste. läcker den inte så får det va för tillfället och sen tar jag det senare.


    det som är kvar förutom det jag nämn på bromsar och avgas är att byta damasken/genomföringen till växellänkaget och sen montera ihop inredning.
    innertaket kommer inte monteras just nu, det ska limmas igen och ligger inte vid bilen ens.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg



  11. #371
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471
    Bra jobbat. Blank japs-dämpare
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #372
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Antar det är en 88A det där med 2-polig givare för hastighetssignal?

    Har du räknat nått på om det är så att rullomkrets kan vara orsaken till 5km/h diff på mätaren?

    Med lite fippel går det ju att justera mätarställningen på ett hus också, skall gå på ett par minuter med rätt finess och och inte kräva mer demontering än att montera lös hastighetsmätaren ur huset. Jag skulle dock personligen testat det först på en mätare som var "skräp"

  13. #373
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    det är en 88. Alla 88 hade gamla mätaren mig veterligen. nya mätaren kom 89 tillsammans med massa annat.

    Däcken är 185/65-15 vilket är vad bilen borde vara levererad på.

    Jag har testat att justera mätarställning. Lätt är inte ett ord jag skulle använda, skrotat 3 hus i mina försök. gamla hastighetsmätarna är enklare än dom nya.

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Bra jobbat. Blank japs-dämpare

    Japsdämpare sitter längst bak, denn är mitt på så jag klarar mig


    hade besök från Varberg idag och fick lite hjälp. resultatet är att hydrauliken i koppling och bromsysstem nu är 100% fungerande. saknar hål till handbromsvajjrarna men annars är bromssystemet klart. bara lite avgasfix utöver vajrarna sen ska den ner på alla 4.

  14. #374
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471
    Jag skoja om dämparen. Hoppas den gör det den ska. Kul att den kommer med på hjulen snart då är det ju inte långt att ut o åka.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  15. #375
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Den svarta är besiktigad tpm 2021-05-31 och jag har som önskedröm att kunna köra nån meter innan bes går ut.

  16. #376
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    ja det sket sig med köra innan bes gick ut, mest var det 1 sak som saknades. backventilen till bromsservot. liten tuva själper ofta stora lass eller nått

    Efter att ha stärkt upp batteriböjjens växellådsfäste och satt en packning mellan böjjen och turbon så var det bara backventilen kvar egentligen.

    Så jag passade på att städa, klantigt nog tog jag ingen bild före men det var i mellandagarna jag städade noga sist---

    Golvet rensades på verktyg, papp och skit och sopades.



    Verktygstavlan fick alla hängare för verktyg och alla verktyg kom upp. innan låg det mesta på bänken under. eller på den andra bänken. eller på golvet under en pallbock. eller....



    Sen städade jag bort bilen en stund med



    Fick ut bilen på första provturen i år! senast jag köre var ganska prick 6 månader sen, i mellandagarna, innan jag började skruva ner den.



    Bromsoken är fin färg på...



    Lite filmsnutt med

    https://youtu.be/fdC4MypoaGs

    jag hade glömt att jag behöver 5mm spacer fram, och jag har inga modellanpassade. Biltemas universal är.. drygt. Jag måste köpa med rätt centrumhål.

    Bromsarna tog bra initial, handbromsen med men det gick över fort. jag TROR att det är luft i systemet. allt tar men långt ner och spaken långt upp.

    annars är det bara instrumentet som jävlas. på vänster sida ska jag byta färgfilter så löser det sig.. på höger blir det massa klapp med att stifta om kontakten >.<
    Vidare saknas det fungerande lampor till alla brytare osv och backljuset verkar inte funka.

    inte så mycket kvar
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    5 användare gillar detta inlägg



  17. #377
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Det har varit 7½ sjukt intensiva dagar och ½ dag att ta igen mig sen jag skrev sist.

    efter att ha brottats med el till bränslemätaren i 5 dagar så blev jag till slut nöjd ( jag gav upp) och började montera ihop inredningen.

    Det märks att jag gjort detta ett par gånger. i med alla mattor och baksäte



    I med brädan



    Mittkonsoll osv



    Sist en bild när hela alltet utom mätarna var på plats.



    när det var klart kollade jag allt annat och tog en provtur.
    bilen gick bra men överladdade konstant raka vägen in i spärren. Jag gissade på felaktigt grundladdtryck men annars funkade det mesta utom 5an som jag justerat bort när jag monterade tillbaka växellänkaget. lättlöst.

    Kollade över bilen, ställde vänsterhjulet rakt för att se om jag fått helt åt helvete med hjulinställning. Det hade jag



    Det var inte det största problemet, jag visste att det skulle vara fel när allt är bytt. Gick in och käkade lunch, detta var igår/lördag den 12te.

    vid 15 tiden samma dag kom en kompis och hjälpte mig lyfta av huven för att fixa det absolut sista för hjulinställning/besiktning (utom lite lampor och smörja bälten osv)



    som synes så vart det Lite sprucket kring gångjärnen så dom justerades medelst lättvåld, punktade fast dom, testmonterade och demonterade om vartannat.

    Äntligen nöjd så justerade jag Grundladdet lite. stången var inskruvad max så jag skruvade ur en bit på känn.

    huven på och stängd, Grundladd justerat... ja det var ju bara att provköra grundladdet.

    Konstaterade att laddet låg på 0,6 med kontakten urdragen ur magnetventilen och som det skulle med kontakten i.

    skulle bara testa bromsarna lite och sen vända och köra hem.

    det va då det sket sig. Jag bromsade och tryckte för hårt på pedalen. bakhjulen låser sig, bilen svänger åt vänster... och idiotfan som jag är släpper jag bromsen.

    resultat? jag flög ut över vänster vägkant, över ett dike, ut på en åker där dom precis slått gräs, upp på en avtagsväg, tillbaka på vägen och då andades jag igen.

    förutom att vara irriterad över att jag eventuellt sabbat bilen direkt så gick det bra med mig, inte ens vett att bli rädd.

    bilen verkade ha klarat sig helt oskadd men lite fel hade jag. Hem kom jag med lite konkande avgas.

    Avgassystemet fick sig en smäll och behövde justeras lite. Jag såg inget som skulle kunna vara fel när jag kollad under bilen idag förrens efter jag hissade ner den och tog ett kliv bakåt





    bakaxeln sitter fel i sidled. Dettav ar vid 11.30 idag/söndag.
    nu på kvällen börjar jag få lite energi igen.

    hade jag hållit mig på vägen hade jag bokat hjulinställning imorn. nu får jag skruva istället.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  18. #378
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    F-n va surt...sånt där är inte skoj. Lycka till med bakaxeln.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  19. #379
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Ja det var riktigt jävla surt.. 2 steg fram och 5 steg bak, minst.



    jag tror att felet är lokaliserat till bakaxelns infästning för panhardstaget.

    den ser lite.. ja.







    Det är inte skitgott om plats att jobba på heller.



    Tanken är att kapa bort Befintligt fäste och bygga ett nytt. konstruktionen i sig är det inget direkt fel på, nånstans kommer nått gå sönder och detta är lite bättre än att hela karossen spricker vid fästet.

    Varför jag inte tar ner bakaxeln är för att mäta upp när jag ska svetsa fast fästet så att axeln hamnar rätt i sidled. tänkte att det var bäst att göra den mätningen när fjädringen är belastad som den ska vara.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  20. #380
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    la en timme med en grovt vibrerande tryckluftdriven sticksåg dag, pirrade fortfarande i händerna 4 timmar senare.



    Sen tillverkade jag fästöronen.


    Letade reda på en duglig bit 3mm plåt, kapade till 2 bitar som var typ lika stora, la dom på varandra och punktade ihop hörnen.

    jag hade redan mätt ut hur högt hålet skulle vara så med lite mätande så borrades ett 11mm hål som jag bankade skruven genom några ggr så det passade (jävla Tumdimension..)
    Sen slipade jag till en snygg form på plåtarna och slipade bort svetsarna.
    resultat enligt bilder






    Hissade upp bakaxeln och justerade i sidled så det ställer, sen svetsade jag fast allt.


    kvar är att måla och testköra.

    total tidsåtgång med kap + tillverkning och svetsning är nog runt 3 immar. 1 timme kapning och 2 timmar till att tillverka fäste, slipa färg och svetsa fast viket är helt OK i min bok.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    6 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Nya försäkringspremien har landat in, +32%!!!
    Av -94 9000 2,3T cse i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2018-01-09, 12:38
  2. Saab 900i -86 defekt!
    Av Petch i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 10:15
  3. Passar Saab`s 900 T16 motor i En vanlig Saab 900I Från 1990?
    Av Jonis_G i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 00:05
  4. Nya turbotrycket har landat.
    Av MrLila i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 23:36
  5. Tidtagarutrustningen har landat !
    Av Sonesson i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-03-14, 22:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •