Sidan 4 av 30 FörstaFörsta ... 2345614 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 598

Ämne: Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08 *T16 har landat*

  1. #61
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Arbetet går långsamt frammåt pga värmen.

    dra på sig vinkelslips och svets säkra kläder i +28 lockar faktiskt inte mycket. och om det blir så så blir det en kortare tid.

    har bara 1 rostbild, trots att jag kapat och renslipat hålet så glömde jag ta bild, men här är en bild när jag bara kört över rosten med stålborste på vinkelslipen.



    håller på med växellänkaget med, fick hem den omtalade bottenkoppen idag. Denna sitter alltså under växelspaken och växelspaken har en pinne som dras upp när man lyfter på backspärren. Pinnen läper i spåren i denna koppen.

    Den till 5vxl är till vänster och den till 4vxl är till höger.



    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg



  2. #62
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Nu TROR jag att jag har fått växelföringen att fungera (hoppade av en gång, hade nog missat att dra åt klämman ordentligt)

    Så i helgen gav jag mig på att slipa ner all ytrost för att kunna måla golvet så jag kan lägga på ljuddämpning och få ihop inredningen. har fortfarande inget garage vilket gör allt lite mer komplicerat, hoppas på lösning innan vintern.

    det ger lite att bilen blir skitig där den står. Lite skitig typ



    Här är ytorna som skulle slipas ner.







    Efter att ha slipat ner det mesta på passagerarsidan så hittade jag först en rostig spricka och en bula innåt. Nån har kört på nått alltså nån gång. var inte JÄTTEsugen på att svetsa får jag erkänna.. Dessutom duktigt irriterad på mihg själv som granskat ytan noga och missat skadan...



    Sen hittade vinkelslipen lite kablar som jag missade Bara en som gick av och som fick skada på isoleringen. Sammma kabel med på olika ställen.

    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg



  3. #63
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    blitt lite mer gjort på bilen.

    rostig plåt bortkapad.





    Klippte till ny plåt och la på svetsprimer... Den större plåten blev Nästan bra. spalten till höger var långt från optimal.





    Sist men fulast. ett par fula svetsar.. kommer inte överens med min svets, alls. Sjukt irriterande.





    (svetstrådsbitarna är från när jag bränt igenom och tråden stuckit ner (eller när jag missat plåten) hade ingen avbitare och var lat )
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg



  4. #64
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Vinkelslipen är den dåliga svetsarens bästa vän som man säger!


    nu har jag slipat svetsarna och ÄNTLIGEN lagt lite CA primer överallt






    nu är det följande som ska göras i denna etappen;
    * Kitta svetsarna (man kan aldrig vara för säker)
    * Sprayfärg under på det jag missat med penseln (hatar o pensla upponer…)
    *Lägga ett lager underredsmassa


    nästa etapp blir det ljudisolering! torpeden är sorgligt bortglömd så jag hoppas kunna göra lite nytta där.

    om nån tycker jag uppdaterar ofta och lite så stämmer det, mest för att få lite extra motivation mig att gå ut o köra ett pass till osv
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    8 användare gillar detta inlägg



  5. #65
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Tog tag i lite mer på den svarte och bytte bromsbelägg bak samt monterade sista asfaltsmattorna.

    Det var nog verkligen dags att byta belägg



    Sen har vi Special belägget från...??? bil som modiferats på vackert vis för att pasa 900.



    På kvällen var det en liten bilträff i Halmstad så jag tog den svarte dit!
    Konstaterade att bilen går verkligen inte bra förutompå fullgas över 4000 RPM. den går duktigt fett. jag orkar inte felsöka ett eftermonterat LH2.2 så det blir T5.5 vid närmsta möjliga tilfälle.
    Har även problem med bensin i oljan, ventiltryckarna har börjat ticka nu och oljan stinker bensin efter vad, max 50-100 mil
    Har inget riktigt garage ännu vilket stör planerna lite.

    Sen lite off-topic ish (og900 iaf)
    Farsan har en rodonitröd 900S som köptes 2013.



    lådan byttes då, men den "nya" lådan som plockades på skroten utan att provköras (16k milad singelförgasare, vad kan va trasigt liksom..?) visade sig vara väldigt trögväxlad.

    Anledningen till att den gamla lådan kasserades är detta



    En spricka där någon dragit åt oljepluggen till motoroljan för hårt.

    Planen är att ta huset från en växellåda jag köpte på festivalen och montera innehållet i det (den lådan hade dåliga synkringar 2 och 3ans växel och delar är knepigt till 14 lådorna).

    har redan rivit den andra lådan och fått hjälp med byte av pinjon och difflager så det är förhoppningsvis bara till att montera ihop allt till 1 fungerande låda och justera in allt från grunden, om schimsen jag har räcker då.

    Så höromdan tog jag tag i att riva org lådan till Sen. det är ganska lätt när man kan det. värre med hopmontering.

    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg



  6. #66
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    296
    Medlem#
    12700
    Är mäkta imponerad av folk som lyckas ta isär och montera ihop växellådor. Känns som om jag själv skulle göra det så skulle det bli som att öppna ett gammalt urverk och de flyger fjädrar och skruvar överallt

    2 användare gillar detta inlägg

    gbg, Vfr


    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  7. #67
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    969
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg

    har redan rivit den andra lådan och fått hjälp med byte av pinjon och difflager så det är förhoppningsvis bara till att montera ihop allt till 1 fungerande låda och justera in allt från grunden, om schimsen jag har räcker då.
    om man tar pinjonglagerhuset och växellådshuset från samma låda så borde iallafall pinjonghöjden stämma.
    det var inte ofta man behövde shimsa om dessa när man bytte pinjonglager förr i tiden.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  8. #68
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Citat Ursprungligen postat av LarsLars Visa inlägg
    om man tar pinjonglagerhuset och växellådshuset från samma låda så borde iallafall pinjonghöjden stämma.
    det var inte ofta man behövde shimsa om dessa när man bytte pinjonglager förr i tiden.
    jo det Borde stämma bättre. men nu hade jag denna lös när han som hjälpt mig byta lager var i stan så det var smidigt att skicka med det med honom så allt var löst tills nu när jag ska plocka ihop det.

    en låda i delar tar mer plats än en hel.

    Citat Ursprungligen postat av Znatch Visa inlägg
    Är mäkta imponerad av folk som lyckas ta isär och montera ihop växellådor. Känns som om jag själv skulle göra det så skulle det bli som att öppna ett gammalt urverk och de flyger fjädrar och skruvar överallt
    Vad är det man säger, allt är lätt när man kan det?

    med verkstadshandbok och lite kunskap om specialverktygen samt lite fantasi så kommer man långt. Första gången jag skulle lossa 2 axlar som har en "krok" så saknade jag specialverktyget och glidhammaren kom inte åt, Jag tog en kapsylöppnare och bockade den, satte på en bit 2.5mm EK och knöt runt glidhammaren. Med mycket tålamod så fick jag ut axlarna. Fantasi som sakt.
    Med några av specialverktygen kommer men längre, eller snarare så går det enklare och snabbare.

    jag saknar press och lite verktyg för att byta pinjonlager själv och det tar bort svårighetsgraden ganska lätt. Det enda som verkligen krävs sen är att man har en bra uppsättning schims och en indikatorklocka. Där spelar även 1 specialverktyg stor roll, men det används bara som referenspunkt så det går att lösa på annat vis.

    Men og900 lådan är knepig, efter att ha kollat på bilder när folk rivit dom tvärmonterade lådorna så blir man avundsjuk.. kunna lyfta på en kåpa och allt är där verkar för enkelt!

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #69
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Det har inte hänt så mycket på skruv fronten, den läcker fortfarande vatten så instrumentbrädan måste ur för att komma åt att lossa hela luftintagsboxen och täta om.

    jag har fortsatt ingen plats att skruva på, bilen behöver vara flyttbar så det gör det mesta mekande omöjligt.

    Men. jag har handlat grejer!



    Detta är det på bilden
    *Stänklappar bak
    *Helt ny kamkedjesats B202, drev kedjor och styrningar
    *Givare till tankmätaren
    *Centrallåsmotorer runt om
    *Tändlås + 2 styck dörrlås med 2 nycklar
    *Helt spakställ med Kromad växelförare
    Sen det roliga
    *Trionic 5 kabelhärva från en ng900 inklusive alla givare och tändkasset, spridare och T5 magnetventil
    *Hastighetsmätare med nya farthållarkontakten
    *I källaren finns sen tidigare en T5 box omlödd för T7 MV

    Dessutom levererades ett 90+ turbo svänghjul (220mm) till fräsen.
    90+ turbo har samma bultdelning på tryckplattan som 9000 med B202 som har 228mm koppling istället för 215mm som det är nu.



    Det enda som saknas nu är att hämta svänghjulet och hållare till givaren, köpa koppling samt få tag i ett spjällhus.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    5 användare gillar detta inlägg



  10. #70
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 985
    Medlem#
    5849
    Kul med ytterligare ett Trionic 5-bygge, följer!
    (Är lite sugen på T5 på caben)
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  11. #71
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Kul med ytterligare ett Trionic 5-bygge, följer!
    (Är lite sugen på T5 på caben)
    Ska bli "spännande" att fixa Trionic i den här bilen, det är nog 4-5 personer som satt sin egen prägel på elsystemet.

    2 användare gillar detta inlägg



  12. #72
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 874
    Medlem#
    4458
    Ja, varför inte en till då...

    4 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  13. #73
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Var upp till Borås och hämtade hem det frästa svänghjulet, hållaren till givaren finns inte i lager så får vänta på den.



    Nu är det bara koppling och ett 9000 spjällhus kvar utöver hållaren till givaren.
    Anledningen för 9000 spjällhus är att 900 turbo har fel spjällaxel för Trionics spjällägesgivare. 900 2.1 har rätt, men jag föredrar 9000 spjällhus pga placeringen av uttagen till tomgångsmotorn som gör att jag lättare kan sätta den under insuget.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg



  14. #74
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Lite mer fel hittat.

    bränsletrycksregulatorn Pyser, det kan fan inte vara bra.

    lyset gav upp men ett nytt ljusrelä så är det löst, det gamla såg inte jättebra ut



    Ena varselljuset lyser inte (vänster) samma med 2 blinkersinsatser och lampan är hel, inte hunnit felsöka noga men lossade säkringen till "kontrollampor" och då dog bränslepumpen, som går konstant när tändningen är till

    För övrigt är reläet från en i8 och inte turbo nånstans. sicken skit..

    det pillas växellåda nu framförallt, och där stötte jag på patrull. Jag justerade in Pinjonens axialläge och när jag skulle dra åt skruvarna med dom 28 NM som det ska vara så gick en helt sonika av ungefär direkt.



    Här nere sitter skruven som gick av. det är ca 20 cm ner till hålet och det krävs smala saker för att komma åt, växelföringen går in i stora hålet till höger så det är en gjutning ivägen.



    Försök gjordes att borra ut den på jobbet med den gamla svajjiga pelarborren. gick inte alls typ.



    Så ett bitsborr i storlek för att borra för insatsgänga införskaffades tillsammans med en 300mm lång förlängare.



    Såhär mycket sticker hållaren ut när borret sitter med spetsen precis innanför hålet, ca 80-100mm så det går förhoppningsvis bra att borra en bit.



    För att gänga så djupt krävdet det det lite Mer verktyg...



    Dags att ta tag i detta snart, skulle gjort det igår men råkade köpa en liten pelarborr istället



    det var allt för tilfället! försöker fixa plats att skruva med 900an men det har inte släppt ännu.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


  15. #75
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 165
    Medlem#
    7182
    Klockrent exempel på hur nånting enkelt som att "jag skas bara dra åt en bult" blir mer jobb

    De gick inte pilla ur bulten som gått av med en mejsel eller liknande bara? Spänningen släpper ju samtidigt som bulten går av så det brukar kunna gå men det kräver ju typ att gängorna i godset är rena och fina så det går lätt och det såg ju rätt trångt ut.

    Jag har också dragit av nya bult när de skulle momentdras till transmissionskåpan (aluminium mot gjutjärn) och fattar inte riktigt varför, det gick inte få momentnyckeln klicka utan bulten bara sträcktes istället.

  16. #76
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 874
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    De gick inte pilla ur bulten som gått av med en mejsel eller liknande bara? Spänningen släpper ju samtidigt som bulten går av så det brukar kunna gå men det kräver ju typ att gängorna i godset är rena och fina så det går lätt och det såg ju rätt trångt ut.
    Jag har gjort precis samma sak i ett helt annat sammanhang efter samma tips från brorsan. I det fallet gick det utmärkt att bara snurra försiktigt på skruven med en mejselspets. Men den måste snurra lätt utan smuts och annat.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  17. #77
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Den snurrade lika "hårt" hela vägen, osäker om den ens gick i bott innan den gick av. Tyvär ville den inte röra sig alls. skulle säga typ 20 nm max.

    och det var den sämsta av Fyra te o gå av med..

  18. #78
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 325
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Jag har också dragit av nya bult när de skulle momentdras till transmissionskåpan (aluminium mot gjutjärn) och fattar inte riktigt varför, det gick inte få momentnyckeln klicka utan bulten bara sträcktes istället.
    Det där händer ibland när man lyckats få till låg friktion i skruvförbandet.
    Kan också bero på kvalitetsbrister i skruven.
    För några år sedan beställde jag sprickprovning på ett parti nya muttrar. Ca 30% blev kasserade i det testet
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #79
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 165
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Det där händer ibland när man lyckats få till låg friktion i skruvförbandet.
    Kan också bero på kvalitetsbrister i skruven.
    För några år sedan beställde jag sprickprovning på ett parti nya muttrar. Ca 30% blev kasserade i det testet
    Jag ifrågasätter min AMPRO momentnyckel jag men det kanske inte är nödvändigtvis den det är nått galet med då, de bult/muttrar jag använde var dock inte slumpat kines-skräp iaf utan Arvid Nilsson från Swedol även om såklart inte det lär va felfritt heller.
    Senast redigerat av joH900 den 2019-10-06 klockan 08:56.

  20. #80
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 984
    Medlem#
    3471
    Surt med att skruven gick av. Hoppas det blir bra till slut. Det där med o vira kabelstam runt ngt roterande verktyg det har jag med åstadkommit. När jag slipade golvet inuti min gröne og 900 med vanlig trissa/borrmaskin kom jag åt en kabelstam o vips... Men det gick bra.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Liknande ämnen

  1. Nya försäkringspremien har landat in, +32%!!!
    Av -94 9000 2,3T cse i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2018-01-09, 12:38
  2. Saab 900i -86 defekt!
    Av Petch i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 10:15
  3. Passar Saab`s 900 T16 motor i En vanlig Saab 900I Från 1990?
    Av Jonis_G i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 00:05
  4. Nya turbotrycket har landat.
    Av MrLila i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 23:36
  5. Tidtagarutrustningen har landat !
    Av Sonesson i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-03-14, 22:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •