Sidan 3 av 30 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 598

Ämne: Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08 *T16 har landat*

  1. #41
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2018
    Ort
    Kronoberg
    Inlägg
    35
    Medlem#
    -
    Om man polerar mattsvart färg så blir den väll blank?

  2. #42
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Citat Ursprungligen postat av Xhail85 Visa inlägg
    Om man polerar mattsvart färg så blir den väll blank?
    Det är skillnad mellan 20 år gammal mattsvart färg och 20 år gammal blanksvart färg som blivit matt.

    och tänker man på att det är 20 år sen lacken las så är det inte konstigt att den är matt... Om man tänker

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #43
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 165
    Medlem#
    7182
    En sprayburkslack lär ju hålla högre finish än övriga lacken så det är väl bara köra på, VM i apelsinskal verkar det ju röra sig om

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #44
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    liten sidenote.

    Farsans 900s fick en polering inför festivalen (blir 2 bilar från oss, og900 + 9-3ss)

    Den såg inte SÅ matt ut. Efter ett snabbdrag så syntes det att - jo det var den.



    Sen pytteuppdatering. fick monterat vindavvisaren som hängde med från Konrad.
    Nån eftermarkands sak men verkar funka.



    Sen har jag en fundering kring takluckan.

    när takluckan är i stängt läge så ser den ut såhär i bakkant



    Den läcker inte in till kupén vad jag kan hitta. men det viner lite och stör. Tips?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  5. #45
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 165
    Medlem#
    7182
    Manuell eller el?

    Om du öppnar luckan så skall det (i alla fall på min) i framkant sitta två plastklackar som luckan skall kilas fast mot/kliva upp på när den stängs. Dessa har jag för mig går att justera in för att den skall klämmas uppåt mot list.

    Free-tip-friday#1: rör INGET utan att markera ursprunglig position så det går återställa justeringen om det blir sämre

    Har personligen dock aldrig behövt justera lucka men hade nog börjat kikat så inget är galet där då det känns som att den ligger för lågt ned och inte klämmer mot list.

    Och den där vinröda färgen oxiderar nästan lika fort som azurblå (kalsongblå) gör

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #46
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Tack för tipsen!

    det är en manuell lucka.

    vinröda färgen är ändå sen hösten 2013 och aldrig putsad eller lackskyddad efter lack
    undantag är tak, bagagelucka och plåten mellan vindruta och huv som inte lackades. Det är org lack sen 1990 och ca 30k mil

  7. #47
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 165
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Tack för tipsen!

    det är en manuell lucka.

    vinröda färgen är ändå sen hösten 2013 och aldrig putsad eller lackskyddad efter lack
    undantag är tak, bagagelucka och plåten mellan vindruta och huv som inte lackades. Det är org lack sen 1990 och ca 30k mil
    Oxiderar de ändå såpass fort? Att lack oxiderar utan klarlack vet jag men 6år är ju inte 30år menar jag

  8. #48
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Oxiderar de ändå såpass fort? Att lack oxiderar utan klarlack vet jag men 6år är ju inte 30år menar jag
    Den såg inte SÅ jävlig ut innan polermaskinen kom fram. Sen är den aldrig polerad eller vaxad/lackskyddad sen lack heller.

    men ja.

    bilen står ute och brukas året om. Inte många mil visserligen, tvätt sker kanske inte så ofta som det borde

    Saltandet här nere på västkusten är ganska brutalt vilket såklart bidrar.

  9. #49
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Då var Festivalen avklarad, även om det blev 9-3 för min del och inte og900)

    Hade väldigt roligt och fick hem lite delar till 900an (och en sak till 9-3, men detta är fel tråd)



    En ny frontplast, med hål och galler för oljekylare både på förar och passagerarsidan samt en hel turboläpp

    En simons 2.5" dämpare med en halv bakaxelböj

    och sist men inte minst, en trasig växellåda



    I källaren står org lådan från den vinröda 900Sen som min far har (den var även med till festivalen). Den lådan har någon dragit åt oljepluggen så hela lådhuset spruckit.

    Den växlade som en dröm trots 28k mil och org olja. trevligaste lådan jag kört i en og900 faktiskt.

    Den lådan jag hämtade nu skrapar på växling till 2an och 3an, tanken är att sätta ihop 1 fungerande låda av dom här två lådorna samt passa på att byta alla lager och tätningar i den "nya" lådan

    Var den nya lådan hamnar är lite osäkert. jag tror att vi stoppar den i den vinröda för lådan i den är riktigt otrevlig i växlingarna. inte hittat något fel i länkage/spak. Har brutit av 1 spak redan och jag är lite orolig för den som sitter i.

    anyhow. nu blir det låd-rivar tider! låtit lådan stå och droppa olja över natten. bara gräva fram verkstadshandboken och ge sig på rivandet

    Bifogade bilder Bifogade bilder

    7 användare gillar detta inlägg



  10. #50
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Jag köpte en nedre kula till växelspaken i aluminium av Realpower, istället för plast som sitter där org.



    Jag blev duktigt irriterad när jag märkte att spaken inte passade pga att växelföraren är annorlunda än alla andra 900 växelförare jag sett (99a?).

    Som tur var så fanns det en -91as växelförare i källaren.

    Så igår rev jag ur den gamla växelföraren och gummiknuten. Eftersom allt ändå ska bytas så ska jag byta ut gummit i knuten mot en kulled. Det ger bra mycket bättre känsla men sabbar inte funktionen.



    Ett förutspått problem upstod i att den gamla och nya växelförarstången är olika långa. på bilden nedan ligger dom 2 stängerna rakt mot varandra i andra ändan (som inte syns)



    det är alltså dom 2 översta det handlar om.

    Skilljer 35mm på längden. inte några decimeter, men i sammanhanget ganska mycket.

    så nu ska jag kapa i ha mig lite samt svetsa om leden med.

    hoppas och tror på fruktansvärt mycket bättre känsla i länkaget!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


  11. #51
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    212
    Jo där är en aning till skillnad på bilarna upp t o m 1988 som jag minns det.
    Inte bara längden som gör det, utan även "centrerings/lås" hålen till justering av vxl-länkage......

    Jag byggde själv om min gamla Kvartz till det nyare system 1991 ->
    där fick man lära sig den hårda vägen
    https://saabklubben.se/forum/amne/sa...artz-2/page/2/

  12. #52
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Citat Ursprungligen postat av Plankan Visa inlägg
    Jo där är en aning till skillnad på bilarna upp t o m 1988 som jag minns det.
    Inte bara längden som gör det, utan även "centrerings/lås" hålen till justering av vxl-länkage......

    Jag byggde själv om min gamla Kvartz till det nyare system 1991 ->
    där fick man lära sig den hårda vägen
    https://saabklubben.se/forum/amne/sa...artz-2/page/2/
    Mitt gamla länkage har dessutom mindre "hål" i ringen där växelspaken ska vara.

    Aldrig sett nått liknande... en vanlig 900 spak passar inte, den kommer inte ner där den ska vara.

  13. #53
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Det var märkligt Broberg. Är nog någon som bytt den. Den lilla brukar man bara stöta på i tidigare bilar typ innan MY-82.

  14. #54
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Misstänker att bilen har en bottenkopp i spakstället från en 4 växlad...

    gamla spaken saknade backspärr vilket iofs hade löst problemet, se film för resonemang i frågan.

    https://www.youtube.com/watch?v=3uxd2hMqSOo

    Så nu får jag leta reda på en bottenkopp till 5vxl fort som attans.

  15. #55
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Lite mer bakslag, alltid kul.

    det har nån gång läckt bromsvätska från huvudkopplingscylindern. Det ligger skumgummi ljuddämpning löst ovanpå asfaltsmattan som har sugit åt sig detta.

    resultat? det har trängt igenom asfaltsmattan och ätit upp färgen under mattorna. Efter att ha tagit ur mattorna och dragit bort dom lösa asfaltsmattorna så ser det ut såhär.



    Om man är observant så syns det ett litet vackert hål på förarsidan mot tröskeln...



    Här ser man även att jag fått svetsa ihop en spricka vid stolsfästet.

    Det markerade på bilden är det som jag Nu vet är sjukt efter att ha knackat med hammare, det kan bli mer plåt som ryker.

    Trist såklart, men så länge jag slipper sitta i ett hjulhus eller liknande utan kan stå uppifrån och svetsa så går det leva med lite rostlagning.
    Dessutom är svetsen redan framtagen eftersom jag svetsade stolsinfästningen.

    En spackelbonus med!



    den här skärvan av spackel låg löst i baksätet.

    Storleken är imponerande



    men tjockleken är mest imponerande!






    Jakten på en Bottenkopp går vidare den med.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg



  16. #56
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    727
    Medlem#
    3309
    Fått tag på någon kopp?
    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  17. #57
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Citat Ursprungligen postat av dea Visa inlägg
    Fått tag på någon kopp?
    japp!

    postades idag från östergötland.

    fick ju lite annat att göra med rosthål o så med, lär inte ha tråkigt

  18. #58
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    727
    Medlem#
    3309
    Ok det var ju bra, annars hade jag nog kunnat rota fram någon

    1 användare gillar detta inlägg


    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  19. #59
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 983
    Medlem#
    3471
    Det var rejält med spackel vill jag då påstå. :P Tråkigt med att svetsen ska behöva användas, men det klart gamla bilar ruvar på mkt historia och hemligheter som kommer fram när man börja lyfta på inredning mm.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  20. #60
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Det var rejält med spackel vill jag då påstå. :P Tråkigt med att svetsen ska behöva användas, men det klart gamla bilar ruvar på mkt historia och hemligheter som kommer fram när man börja lyfta på inredning mm.
    Hade det inte varit så att jag precis hade svetsat sprickan i stolsfästet hade jag varit duktigt bitter...

    har svetsen i källaren. det är trångt och drygt att bära upp den, den är inte tung för att vara svets men väger in på va 15-20 kilo + den lilla gasflaskan med den irriterande slangen som alltid kommer ivägen.

    just nu är jag mest glad att jag slipper ligga under bilen och svetsa, att mattorna ändå skulle ur pga växellänkage samt att det inte var värre.

    planen är att få ut bilen ur garaget innan jag börjar måla golvet, CA primern är fin men den luktar inte jättegott.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Nya försäkringspremien har landat in, +32%!!!
    Av -94 9000 2,3T cse i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2018-01-09, 12:38
  2. Saab 900i -86 defekt!
    Av Petch i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 10:15
  3. Passar Saab`s 900 T16 motor i En vanlig Saab 900I Från 1990?
    Av Jonis_G i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 00:05
  4. Nya turbotrycket har landat.
    Av MrLila i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 23:36
  5. Tidtagarutrustningen har landat !
    Av Sonesson i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-03-14, 22:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •