Sidan 2 av 30 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 598

Ämne: Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08 *T16 har landat*

  1. #21
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    känns trist att inte kunna använda växelspaken med nya kulan

  2. #22
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Ja, men det nya länkaget sätter du dit snabbt Sätt dit en kromad stång om du har en sån.

  3. #23
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Idag var det besiktning

    fick stort beröm om underredet på bilen och mycket kommentarer kring avsaknaden av rost.



    sådär blev det! nu ska jag andas lite och försöka planera nästa steg med bilen.

    Att få den vattentät så det inte kommer in vatten när man tvättar den ligger på listan. kanske hyra klädseltvätt med.

    stereo MM är överflödigt idag. kommer behöva ta med Peltor lurarna om jag ska lyssna på radio/aux. avgassystemet DÅNAR
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg



  4. #24
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Monterade Kromgrill efter besiktningen och ett par väldigt nya SE blinkers.



    Såhär såg den ut precis innan besiktningen på parkeringen utanför. Den är ganska hög!



    Och här är den nu ikväll.

    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av M.Broberg den 2019-05-12 klockan 10:34.

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 325
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    känns trist att inte kunna använda växelspaken med nya kulan

    Är ju ett relativt snabbt jobb att byta växelstången när du skaffat rätt stång.
    Det finns ju fler fallgropar att se upp med i jakten på den rätta stången
    Kromade stången funkar väl inte om man har spakcentreringen vid spaken om jag minns rätt.
    Har även för mig att det skiljer i längd på stången till bilar med den nya växelstångsknuten.
    Detaljminnet sviker, men jag vet att jag bökat med detta vid något tillfälle.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #26
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Jag har kört kromad stång och den gamla knuten utan problem i alla fall. Men centreringen är ju en annan grej, du får byta till en nyare låda också

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #27
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Är ju ett relativt snabbt jobb att byta växelstången när du skaffat rätt stång.
    Det finns ju fler fallgropar att se upp med i jakten på den rätta stången
    Kromade stången funkar väl inte om man har spakcentreringen vid spaken om jag minns rätt.
    Har även för mig att det skiljer i längd på stången till bilar med den nya växelstångsknuten.
    Detaljminnet sviker, men jag vet att jag bökat med detta vid något tillfälle.
    när jag letade till min -84 fanns det 2 längder på stänger med centrering på växelföraren men jag tror det bara finns 2 längder.
    Tanken var att byta till stumt läckage i samband med bytet av växelförare rebyte för att få rätt känsla i grejerna.

    centreringen funkar inte nu, inte funktionen att lyfta spärren för att lägga i backen heller (vilket faktiskt är jobbigare när man ska gå från 3an till 5an) så den biten är inte så farlig.

  8. #28
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Efter att ha åkt på en ganska hård förkylning så har det inte blivit något gjort med bilen.

    men idag var jag frisk nog att ta tag i lite kände jag.


    plockade fram en del av sakerna som ska bytas



    det som är på bild är följande
    *Sportratt med nav
    *Turbo mätare med gamla logon
    *hastighetsmätare modell turbo - 250kmh vs 200 på sugis
    *Axel mellan värmevred och värmekran, den gamla snurrar vredet ibland.
    *Riktiga fästen till baksätet (satte spikband till bes)
    *Centrallåsrelä.
    *Felfri Handskfackslucka

    **eventuellt** Termometer (den svarta saken med sladdar vid ratten) inner och yttertemp samt halkvarnare. köpt av min far under första halvan av 90-talet.

    Har fått hem paket under tiden med
    Några meter silikonslang (vakumslang) från do88 och Bromsbelägg bak från Speedparts

    letade efter nått annat och hittade EGR täckplatta en låda. klipper till en ny i Aluminiumplåt med den riktiga som mall och sätter mellan EGR ventil och insug. sen slänger jag alla slangar till EGR systemet och drar alla vakumslangar nytt.

    har nån tips på gängan på EGR röret vid grenröret uppskattas det med, vill ha bort hela skiten.


    Nåja!

    jag har haft problem med att värmekranen gått trögt vilket har gjort att vredet har snurrat där den går in i axeln istället för att vrida på kranen. Fick tag på en nyare axel (den övre i bild) som har mycket bättre konstruktion, förhoppningsvis slipper jag problem nu!



    Sen en liten bild på laddtrycksmätaren/bränslemätare/tempmätaren jag hade liggandes.



    Men detta var Riktigt coolt! för 5+ år sen köpte jag ett instrumenthus där 250 km/h hastighetsmätaren satt. la hastighetsmätaren på hyllan o tänkte inte mer på det.

    den till höger är den som satt i bilen. Kolla hur bra miltalen stämmer överens!



    gav mig på instrumenthuset och allt därikring samt ratten.

    Bild när det var monterat



    fick inte till kablarna till ventilationen stora "blås år sidorna" startar inte fläkten på full fart. irriterande men inte svårlöst.

    fick krupp på den hemska kopplingen till extraknappen. Klämd + matning på 4 ställen varav isoleringen hade gått igenom på 3... Sån skit som orsakar brand!


    Kvar nu är
    *Riktiga fästen till baksätet (satte spikband till bes)
    *Centrallåsrelä.
    *Handskfackslucka
    *Vakumslangar motor
    **eventuellt plugga EGR.

    sen kanske man skulle kolla på stereokablaget... men på ljudnivån krävs ett nytt avgassystem innan det är lönt att prata om radio i annat än hörselkåpor

    Låter gott i 10 minuter o sen tröttnar man. 10 sekunder om man bara kör rakt fram.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    8 användare gillar detta inlägg



  9. #29
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Vad har du för planer med bilen? man kan ju alltid ljuddämpa inredningen.
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  10. #30
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Helvete vad nice xD riktigt lyckat med miltalet där!

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  11. #31
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 165
    Medlem#
    7182
    Min cab gick bra mycket bättre när jag pluggade EGR, nånting var nog paj så det tryckte avgaser rakt in i insuget typ.

    Vet inte om reglerna ändrats på senare år men för något år sedan så var det faktiskt så att de kontrollerade så EGR sitter på plats om det nu är så att bilen ska ha det, de kontrollerar dock inte om den faktiskt fungerar Plugga är med andra ord enkelt och problemfritt. Jag orkade inte ta bort prylarna, kändes bara som risk för gängpaj på grenröret typ.

    Sen går det ju diskutera hur många som besiktar bilar som vet vilka årsmodeller av 900 som ska ha EGR och hur det ens ser ut...

  12. #32
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Min cab gick bra mycket bättre när jag pluggade EGR, nånting var nog paj så det tryckte avgaser rakt in i insuget typ.

    Vet inte om reglerna ändrats på senare år men för något år sedan så var det faktiskt så att de kontrollerade så EGR sitter på plats om det nu är så att bilen ska ha det, de kontrollerar dock inte om den faktiskt fungerar Plugga är med andra ord enkelt och problemfritt. Jag orkade inte ta bort prylarna, kändes bara som risk för gängpaj på grenröret typ.

    Sen går det ju diskutera hur många som besiktar bilar som vet vilka årsmodeller av 900 som ska ha EGR och hur det ens ser ut...
    på nippeln på ventilkåpan till vevhusventilationen sitter det en 2 cm lång vakumslang som slutar i tomma intet. inte en kommentar eller nått

    sen har jag utbytt motor, den gör det knepigare med att leta saker som "ska finnas"


    Citat Ursprungligen postat av Slave_joe Visa inlägg
    Vad har du för planer med bilen? man kan ju alltid ljuddämpa inredningen.

    Golvmattan ska ur för rengöring vid senare tilfälle och det ligger massa ljuddämpning av diverse slag i källaren

    men som det är nu så har nog röret inne i dämparen rostat av och all dämpull blåst ur. dessutom skallrar det i dämparen så röret som är kvar därinne ligger nog ganska löst.

    För att kunna köra med bilen blir jag tvungen att köpa ett nytt avgassystem helt enkelt.
    Det kommer landa på ett hagelbösse system från Maptun, bra grejer för pengarna trots att jag redan har en hagelbössa.


    Lite GT stuk hade vart kul.
    har inte bilen för att den ska vara snabb, testat det och det var kul. Denna ska jag njuta av så mycket som möjligt och inte bara på fullgas.

    Chassimässigt så skulle nog nya org-liknande dämpare fram och en uppsättning sänkfjädrar vara lagom.

    farthållare ligger på önskelistan, och en ganska stor faktor till att jag vill ha T7 istället för T5.

    byte till 4x108 hjulupphänging bli det förhoppningsvis i vinter. en kompis hade en helt ny huvudbromscylinder till nya systemet som låg, saknar bara en ny servoburk, 9000 OK fram sen alla belägg, slangar osv.

    resten är på G när ddet gäller 4x108.. Utom fälgar. Men har fyra 15" aero i källaren.. kanske blir bra look så länge.

    Just nu ligger fokus på miljön i kupén. Innertaket är mögligt och hänger här o var. Tanken var att förstärka med epoxy och klä om det i svart.

    allt är SÅ JÄVLA skitigt, finns en firma 30 min bort som hyr ut klädel/matttvätt som jag siktar på att hyra för säten.

    Hyr jag den blir det att gå över en jävla massa annat, som den vinrödas klädsel.

    golvmattan ska ut och köras av med högtryckstvätt.
    tänkte byta växelförare samtidigt om det går, jag är grymt trött på den sladdriga spaken som sitter i.



    Det är nog planen just nu. mycket saker som kostar pengar kommer nog få vänta lite. Snart festival med och hotellrummet var inte gratis. kostar dock mindre än vad jag är beredd att ge för att slippa sova i tält

  13. #33
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Gött å se dig tebax med en svart og900 igen :-)

    Bra att den kunde bessas så nu går den 2 härliga somrar utan bekymmer. Känns lite så att får man väl fart på en gammel 900 så går de fint. Vet för jag brukar min 7mil/dag just nu.

    Angående trionic så gillar jag t7 förutom att jag har brutala misständningar just nu, misstänker bristfällig jord till batteriet.

    Men som du säger en sänkning och gasdämpare så har du rätt stuk sen. Tycker som vanligt det är synd att ta bort de helvita blinkersen, men vet att vi är olika där.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    727
    Medlem#
    3309
    Varför inte bara ta en farthållare från en og 900 eller du har inte varit nöjd med funktionen på dom gamla?
    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  15. #35
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Citat Ursprungligen postat av dea Visa inlägg
    Varför inte bara ta en farthållare från en og 900 eller du har inte varit nöjd med funktionen på dom gamla?
    Fungerande farthållare från og900 är en lösning.

    men att få det att funka tillsammans med T5 är en jävla mardröm.

    normalt sett används farthållarutgången på hastighetsmätaren som hastighetssignal till trionic.

    Kopplar du då in farthållare OCH trionic på den så funkar inget av dom, signal räcker inte helt enkelt.
    Så du behöver bryta signalen till trionic för att få farthållaren att fungera och sen koppla in den igen när du stänger av farthållaren.

    dessutom har jag inte alla delar till og900 farthållare. Saknar lite vakumkontakter o så
    att hitta delarna på nån skrot är bara att glömma, att köpa är Dyyrt och svårfunnet.

    för övrigt har T7 en förbannat fin farthållare. Biopower e ju inte fel där heller och det hade vart skitkul att köra utan gaswire.

    Får se vartåt det barkar. men en komplett T5 kabelhärva börjar bli svårt att få tag på nu med med tanke på hur gamla dom är.. T7 känns mer framtidssäkert när det gäller tillgång av delar.

  16. #36
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 165
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Fungerande farthållare från og900 är en lösning.

    men att få det att funka tillsammans med T5 är en jävla mardröm.

    normalt sett används farthållarutgången på hastighetsmätaren som hastighetssignal till trionic.

    Kopplar du då in farthållare OCH trionic på den så funkar inget av dom, signal räcker inte helt enkelt.
    Så du behöver bryta signalen till trionic för att få farthållaren att fungera och sen koppla in den igen när du stänger av farthållaren.

    dessutom har jag inte alla delar till og900 farthållare. Saknar lite vakumkontakter o så
    att hitta delarna på nån skrot är bara att glömma, att köpa är Dyyrt och svårfunnet.

    för övrigt har T7 en förbannat fin farthållare. Biopower e ju inte fel där heller och det hade vart skitkul att köra utan gaswire.

    Får se vartåt det barkar. men en komplett T5 kabelhärva börjar bli svårt att få tag på nu med med tanke på hur gamla dom är.. T7 känns mer framtidssäkert när det gäller tillgång av delar.
    Vaaaaaaaaaaaaaaaaa?

    Jag åker org farthållare och Trionic 5 sedan 2år tillbaka och jag har aldrig hört om detta förut, vad ger det för problem?

    Plockar hastighetssignal från precis samma stift som org Lucas-härva gör i ett 4-poligt kontakthus under panelen typ i slutet på höger a-stolpe. Har kört och loggat en del och inte sett något konstigt med min hastighetssignal i loggarna iaf? Men visst, jag har väl kanske inte kört med farthållaren aktiv samtidigt som jag loggat...

  17. #37
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Vaaaaaaaaaaaaaaaaa?

    Jag åker org farthållare och Trionic 5 sedan 2år tillbaka och jag har aldrig hört om detta förut, vad ger det för problem?

    Plockar hastighetssignal från precis samma stift som org Lucas-härva gör i ett 4-poligt kontakthus under panelen typ i slutet på höger a-stolpe. Har kört och loggat en del och inte sett något konstigt med min hastighetssignal i loggarna iaf? Men visst, jag har väl kanske inte kört med farthållaren aktiv samtidigt som jag loggat...
    seppåfan..

    jag vet att det kan hända och har hänt.

    försöker du dig på det på en tidig hastighetsmätare där man använder 9000 hastighetsmätare för att konvertera signalen så blir det så, det har jag testat själv. Men även hört att det kan hända på nyare mätare.

  18. #38
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 165
    Medlem#
    7182
    Jag åker med instrumenthus från 1992-1993 om det nu är nån skillnad, finns det nån tråd nånstans där detta diskuteras så de går läsa mer?

    Byta hastighetsmätare till 1988B-> me 3-polig hastighetsgivare på instrumenthuset borde ju vara enklast istället för att mecka med 9000 instrument för signalen? Infästningen på hastighetsmätarvajern skiljer ju men vajern i sig passar och skulle inte tro den lyckas hoppa ur direkt Eller så byter man vajern också.

    Mätarställning går ju justera med lite fingerfärdighet om det är svårt hitta en med matchande mil

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #39
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Det var inte mattsvart färg på högersidan! den gick faktiskt få blank!



    OM (om om om om...) jag hade vart en smart person. så hade jag BÖRJAT med att polera lacken.

    nu är jag dock inte alltid så smart. så jag började, i tro att det var mattsvart färg, att våtslipa ner till den blanka lacken






    Såhär ser det ut nu...




    Grövsta rubbingen jag hade och ett jävla varvtal på dubbeltrissan krävdes för att det skulle hända nått! Men nu finns det hopp i vilket fall..


    Sååå... sprayfärg eller nån ful dekal?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #40
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    727
    Medlem#
    3309
    Sprayfärg röstar jag för.

    1 användare gillar detta inlägg


    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

Liknande ämnen

  1. Nya försäkringspremien har landat in, +32%!!!
    Av -94 9000 2,3T cse i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2018-01-09, 12:38
  2. Saab 900i -86 defekt!
    Av Petch i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 10:15
  3. Passar Saab`s 900 T16 motor i En vanlig Saab 900I Från 1990?
    Av Jonis_G i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 00:05
  4. Nya turbotrycket har landat.
    Av MrLila i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 23:36
  5. Tidtagarutrustningen har landat !
    Av Sonesson i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-03-14, 22:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •