Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 61

Ämne: Saab 900i med T16 -85 *en gång i träsket…*

  1. #1
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 722

    Saab 900i med T16 -85 *en gång i träsket…*

    Saxar in första inlägget från Saabklubben, skrivet den 3de februari i år


    Nu har det gått 1.5 år utan og900 och med många funderingar.


    9-3an är typ klar… och det finns liksom inte mycket mer o göra på den.


    …. Så jag har köpt en og900. det var en till salu i Luleå såg jag via omvägar. Konrad kände såklart säljaren o kollade på den åt mig.

    Så nu äger jag en og900 som jag aldrig sett, som inte startar och dessutom står 140-145 mil bort under ett tjockt täcke snö.







    En bild utan snö



    Och Godis-bild



    - - - Uppdaterad - - -

    Det var första inlägget, nu skriver jag från nutid.

    Efter köpet så beställde jag alla handlingar från Transportstyrelsen och Riksarkivet för att ta reda på hur en i8 blev en T16.

    och jag blev lite förvånad.

    bilen ägdes dom första 2-3 åren (minns inte exakt) av Saab.
    bilen förregistrerades juni 1985 och i början av december så besiktigades den med T16 motor, i Södertälje.

    efter tiden hos SAAB såldes den via ANA Södertälje till Umeå.

    historien går att det var en FD anställd på Saab i Södertälje som köpte den.

    Som många vet så var Södertälje avdelningen på Sab motorutvecklingsdelen vilket gör det lite mer spännande.

    Med en heuschmid intercooler blir det ju inte tråkigare när det kommer till fantasier om vad den här bilen faktiskt gått igenom.

    Bilen är iaf en 3 dörras, med taklucka, med T16 och med krängningshämmare och turbo look. Svart med biege standardtyg.

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


  2. #2
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 722
    igår blev bilen hämtad av Konrad som snällt nog erbjudit sig att ta den på släp när han skulle ner hit.

    Han passade på att ta ett gäng bilder till och felsöka startproblemet lite.

    börjar med det fina först.















    Och sen det som behöver åtgärdas.





    Sist men inte minst, en oväntad bonus i bagaget.





    Det var allt just nu. Konrad kommer ner sent den 1a maj så den 2a maj kommer det troligtvis bli lite mer bilder och tittande på bilen.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    4 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    6 993
    Medlem#
    3183
    Ser spänt fram emot vad som ska bli av denna - och vad mera för godis du hittar
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    293
    Medlem#
    8005
    Vilket roligt projekt!
    Torbjörn Lindgren
    9000 Aero -95

  5. #5
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 722
    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    Ser spänt fram emot vad som ska bli av denna - och vad mera för godis du hittar
    Kan ha shoppat lite till den redan som ska på. Lite kosmetiska saker i stort och smått.

    Men först ska den funka så jag kan rulla till besiktningen med den och se vad sm ska åtgärdas.

    sen ska jag få till en bra garagelösning så jag kan laga rosten som finns.



    Förrbannat skönt med og900 igen. Enda nackdelen är att när jag sålde min förra så sa jag "fan jag ska aldrig ha en og900 igen". Dessutom hade jag platsbrist.
    Så jag reade ut massa saker kort sagt..

    Massa saker jag hade velat ha idag!

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 722
    Igårkväll kom det en ng9-5 Turbo6 med ett släp bakom



    vid noggrann koll av bilen så.. Ja..

    asså den va inte dyr, men det är helt klart Massor att göra. Inklusive ett byte av höger framdörr och nästan hela flygeln höger bak samt omlack av hela bilen på sikt
    Jag visste den biten dock. så den kommer vara ful ett bra tag nu. Förhoppningsvis går det att börja fixa plåt och lack hösten/vintern 2020. Men ja. det finns o göra!

    eftersom plåtfälgar med dubbdäck (som ska dubbas ur) är lite trist så råkade jag gå och köpa fyra 100+ qualifier i 17" .


    kommer fler bilder eftersom.

    prio nu är att få den att starta. Den startar på startgas så felsökning av LH systemet fortsätter.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Grundladd Martin_Fs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Skara
    Inlägg
    162
    Medlem#
    10566
    Nånstans i själen så måste jag faktiskt erkänna att jag är lite avundsjuk på dig just nu...

    2 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 722
    Citat Ursprungligen postat av Martin_F Visa inlägg
    Nånstans i själen så måste jag faktiskt erkänna att jag är lite avundsjuk på dig just nu...
    Va inte det....

    eller ja. og900 är underbart MM

    men fy sate vad den trilskas nu med att den vägrar starta! håller på att bli riktigt frustrerad...

    "det är inte mycket el i gamla bilar" säger folk ibland. Skillnaden är att 8 ägare har lämnat varsitt märke i elsystemet så det är bara.... kaos.

  9. #9
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 722
    Nu lever den!

    en glappig RPM signal pga 20+ års oxid i en kabelsko var det som spökade...Tror vi.

    den går.. Ja alltså den går. men med laddtryck eller belastning så klipper tändningen direkt.

    Tickar sate kring tryckarna med men det var nästan räknat med.

    När jag kollade på stickan var det kölsvart med klumpar i oljan.. Så filter o oljebyte står på listan tillsammans med fördelarlock, rotor och tändstift.

    APC system har Sutitt på bilen nån gång tror jag. Nu sitter det var som ser ut o vara en tryckregulator till ett tryckluftssystem i stora facket i kupén. Ska enligt utsago gå som fan när den funkar.

    såg på släpet att den läcker olja. Så det måste kollas på.

    sen ska den TVÄTTAS och snyggas till hjälpligt och sedan in mot besiktningen.

    4 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 722
    Nu blir det bildbomb!

    jag har hunnit byta stift, rotor och fördelarlock samt tändspole (hade en liggandes)

    Sen fick jag köpt och monterat ett batteri nu ikväll. Det blev ganska stort när det var på plats..



    Här är en bild på Laddtrycksregleringen



    Extramätare, en av tre funkar. Men det är den viktigaste med... Laddtryck!



    I ljus på temporära uppställningsplatsen som åtminstone är under tak.




    "Det saknas lite"



    joråsatte




    Sen rosten som finns på bilen



    - - - Uppdaterad - - -

    Sist men inte minst så körde jag fram den för att spola av den






    Och en liten bit av lacken när den var avsköljd!

    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 194
    Medlem#
    3471
    Ja du, onekligen en del att ta tag i. En sak i taget och i etaper med delmål brukar vara lämpligt.
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  12. #12
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 722
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Ja du, onekligen en del att ta tag i. En sak i taget och i etaper med delmål brukar vara lämpligt.
    Prio 1 är att kunna köra...

    bara den e go o köra så kan den se ut hur fan som helst iaf ett tag. Nya US blinkers, kromgrill och finare strålkastare finns hemma... Samt lite mer.

    bara grill o blinkers kommer göra gigantisk skillnad! sen ska jag släppa loss Peter på att försöka polera den bäst det går.

  13. #13
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 722
    Idag var det byte av motorolja samt byte av oljesticka från sugis-sticka till en turbo-sticka. "Är det nån skillnad annat än färgen?" kanske nån tänker, det är det! turbon har högre max och min markering eftersom turbon ska ha mer olja.



    Dessutom fick jag fylla på en dryg liter olja i växellådan den växlar lättare med olja i dock vilket är trevligt!

    på eftermiddagen så köpte jag däck till dom nya fälgarna som väntar på mig i varbergstrakten.



    Bifogade bilder Bifogade bilder

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av M.Broberg den 2019-05-05 klockan 20:15.

  14. #14
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 076
    Medlem#
    5254
    Bra! Precis vad jag suttit och väntat på, att det ska balla ur. Det då projekt blir kul att följa

    1 användare gillar detta inlägg


    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projektet SAAB 900s -91
    STCS: #5254 SSK: #6777

  15. #15
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 722
    Citat Ursprungligen postat av Slave_joe Visa inlägg
    Bra! Precis vad jag suttit och väntat på, att det ska balla ur. Det då projekt blir kul att följa
    Det Ballade ur 1 vecka efter jag betalt bilen...

    men vad jag köpte då spar jag till senare..

    3 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    27
    Medlem#
    -
    Hääärligt projekt!! kommer följas

  17. #17
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    7182
    Det klart det bara va en tidsfråga innan du behövde dig en 900 igen

    Plåtjobb är ganska kul när man vet att bilen egentligen är fräsch som satan i plåten, typ den du har där. Då vet man vad man har att göra med och tappar inte suget när man lagar de skador man vet om från början.

    Med tanke på hur botten på dörren ser ut så kan det nog vara värt och slipa ner den till plåten och se vad man har och göra med egentligen innan man bara byter dörr rakt av, gissar det är planen också för jag vet ju att han som transporterade ned bilen till dig säkert inte orkar hålla fingrarna/Dalslandsfräsen (vinkelslip) och svetsen i styr när han hälsar på ibland

    Blir det byte till 4x108?

  18. #18
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 722
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Det klart det bara va en tidsfråga innan du behövde dig en 900 igen

    Plåtjobb är ganska kul när man vet att bilen egentligen är fräsch som satan i plåten, typ den du har där. Då vet man vad man har att göra med och tappar inte suget när man lagar de skador man vet om från början.

    Med tanke på hur botten på dörren ser ut så kan det nog vara värt och slipa ner den till plåten och se vad man har och göra med egentligen innan man bara byter dörr rakt av, gissar det är planen också för jag vet ju att han som transporterade ned bilen till dig säkert inte orkar hålla fingrarna/Dalslandsfräsen (vinkelslip) och svetsen i styr när han hälsar på ibland

    Blir det byte till 4x108?

    Som det ser ut så blir det hellack vintern 2020 inklusive dörrbyte och bakskärmsbyte. Den glade norrlänningen hade en friskare dörr (på alla sätt) som låg o samla damm så den åker på då.

    Beroende på hur det blir med mek-möjligheter till vintern så blir det Trionic och 4x108 uppgradering osså snygga till lite.

    jag siktar på T7 men det är i mån om tid, annars blir det T5.

    Drive by wire och en bra farthållare lockar.

  19. #19
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 722
    Nu har det hänt lite mer

    Tänkte byta växelspak till en 14k milad -91 spak med stålkula. Gick medel... växelförare och växelspak verkar vara från en 99a eller väldigt tidig 900 vilket märks av att den nedre kulan har mindre diameter än den nyare spaken.
    jag hade den nyare spaken på min förra från -84 så jag gissar att detta är en del i ledet på allt hemmabyggande.




    Sen har jag småpillat lite, backspegel höger sida var skadad/repig och justeringen trasig. Hittade 2 högerspeglar i källaren, en med spräckt hus och fräscht glad samt en med fräscht hus men repigt glas. hittade en -91 växelförare med och har ett nyare spakställ som bara ligger så den biten löser sig.

    bytte solskydd med(hittade fräscha när jag letade speglar i källaren). Kanske en fånig sak i sammanhanget men sådana små detaljer gör mycket i min värld.



    Igårkväll så byttes hjulen och bromsarna motionerades.

    höger bak så hade någon yxat till ett större belägg och borrat nytt hål för att få det att passa..




    när vi krängde på nya däck på fälgarna så kom detta fram.



    jag vågar gissa att dom sitter perfekt på en nissan på 900an krävdes det spacer fram. 3mm hade vart lagom men jag hade bara 5mm hemma..

    Såhär ser det i vilket fall ut med bilen upphissad. klassiska 100+ qualifer utan kåpor.



    Sen byttes lite lampor o så. bilen provkördes (går mycket bättre utan anliggande bakbromsar)

    dock kärvar huvudcylindern eller pedalen ibland. får dra tillbaka pedalen med foten ibland för bromsarna låser sig på.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  20. #20
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 192
    Verkar vara ett kul projekt!

Liknande ämnen

  1. Tillbaka i Saab träsket
    Av Thomas B i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-11-15, 22:19
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-01-13, 17:30
  3. Tillbaka in i Saab-träsket!
    Av beatmeat i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 01:14
  4. Nu är man tillbaka i Saab träsket
    Av *NymanThn* i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-06-06, 14:44
  5. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2004-11-12, 16:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •