Sidan 8 av 10 FörstaFörsta ... 678910 SistaSista
Resultat 141 till 160 av 191

Ämne: Saab 900i med T16 -85 *Nu är det kört!*

  1. #141
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 237
    Avgashuset är samma om det är en HL turbin.

    Har dåligt koll på hur bra en Kina kopia av dessa är, men originalet är ju nästintill oförstörbar om den får bra olja och ren luft

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #142
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 916
    På dagens schema stod bränsleslang och el.


    Nu blev det att plocka bort generator. Div slangar samt den förbenade vevaxelgivarhållaren förra ägaren monterade när bilen inte startade med org sprutet
    (Det var för övrigt ärg på en kabelsko, klippte av kabeln och satte på ny kabelsko så startade den)

    Vevaxelgivare använde sig av den stora skruven till generatorn samt hålet för generatorstaget.




    Ett ett nytt generatorstag satt i vattenpump en istället.




    Stora skruven glappade och staget glappade i vattenpumpen.



    Men på den positiva sidan så tror jag jag vet varför det gnisslande som Fan om remmarna lite om vartannat.


    Fick bytt bussningarna i generator fästet med. 20 sekunders jobb med ett skruvstäd och lite kopparpasta för att montera, demontering gjordes med fingrarna eftersom dom gamla nästan trillade ut.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #143
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 916
    Jag fick hem ett nytt generatorstag ganska fort. Efter diverse skärsår och klämda fingrar fick jag monterat generatorn och staget, bägge med nya bussningar.
    Tänkte fixa det lite snabbt på typ en kvart eller så, hur svårt kan det va liksom? Jo det visade sig att det tog 1.5 timme istället.. och då är elen inte kopplad eftersom jag tänkte dra om lite på den delen.

    Inga bilder på det tyvärr.

    finns dock en bild på tomgångsmotorns placering! har satt skavskydd på staget under insuget för att slippa bankande i form av en slang som låg sådär llämpligt till. Slitsa upp den och sen buntband för att låsa den runt staget.



    Vidare har jag stått och kapat i kylarbalken i några omgångar för att få plats med intercoolern.

    liten sidenote är att jag hittade en kylare i källaren när jag rotade runt, en nästan ny aluminiumkylare. Dock 20mm tjockt cellpaket (troligtvis en sugiskyl) men den gamla kopparkylen på bilen hade strax under 15mm tjockt kylpaket så det måste ju vara bättre!

    Så med kylaren monterad och dragögglorna förpassade till dom sälla jaktmarkerna så började jag passa in intercoolern. Kommer krävas skavskydd mot kylaren och jag är osäker om frontplasten går på, Eventuelltfår jag flyttaa bak kylaren i nederkant vilket är ganska enkelt.

    bilder då!





    Bifogade bilder Bifogade bilder

    5 användare gillar detta inlägg



  4. #144
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 366
    Medlem#
    3471
    En alu ic är ju aldrig fel, det jag funderar på är att stötfångaren snor ju stor kylarea måste vara svårt att få den bra placerad. Antingen sitta så högt upp som möjligt eller lågt nära marken för att få så stor kylande area som möjligt. Men allt är väl bättre än den lilla som sitter på kanten original.

    1 användare gillar detta inlägg


    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  5. #145
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 916
    Du har helt rätt, ju längre upp desto bättre. Speciellt på trubb! nya fronten har mer ventilation under kofångaren, trubben saknar i princip det helt.

    Här är en bild på min förra där man ser det ganska bra



    Problemet med att placera högre är trubb specifikt, en med nya fronten så hade jag kapat bort kofångarstöden ovanför dragögglorna.

    Nu är det så att själva plastbiten bakom fronten sitter fast i clips där och den är u separat på trubb, det kan bli ganska fult om den bågnar ut på mitten och det inte bli rätt gap.

    Så ja, en jävla kompromiss. Som typ allt annat
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  6. #146
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 757
    Vilken höjd är det på intercoolern du tryckt dit ?
    Ser ut som det blir lite space över längst upp
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 9000 Aero -95, 9000 Aero -96, 900 T16 -83, 900i -85, 900 T16 -89, 900i 16V -90, 900 Cab -94, 95 -62, BM425, -59, 9-5 -05

  7. #147
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 916
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Vilken höjd är det på intercoolern du tryckt dit ?
    Ser ut som det blir lite space över längst upp
    eller hur..

    500x300x76 är den

    hade velat ha högre men hittade ingen

  8. #148
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 916
    Lite andra bilar har kommit ivägen och strulat.

    men fick äntligen tummen ur att kolla på dragningen av intercooler rör.

    Började på turbosidan och det sket sig direkt.



    Slangen ligger rakt mot vattenslangen och Väldigt nära turbon, inte hållbart alls.

    Så då får man snurra kåpan över kompressorhuset och flytta utloppet så det pekar rakt fram.

    det lät ju lätt? Nja..

    Om man gör det så hamnar Wastegateklockan rakt på Kompressorhusets utlopp och ingen slang får plats, så det krävs lite moddning av WG klockan.





    Good enough, bara göra ett öra då. Hittade en bit fyrkantsprofil med rätt tjocklek, borrade ett hål och kapade, slipade osv för att få en bra platta i rätt form.

    Skruvade på plattan på kompressorhuset och punktade fast WG



    Så blev resultatet, primer på.



    och lite svart värg på.

    Så! nu måste ju allt vara löst!?

    Nja...



    Jag behöver en ny fläkt..
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  9. #149
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 083
    Medlem#
    3183
    Spal! ;-)

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  10. #150
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 916
    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    Spal! ;-)
    Yup!

    på förra bilen körde jag enkel biltema av största modell som fick plats.

    det höll till Gävleträffen 2017 när jag köade in till träffen så steg tempen långsamt i dom +30 det var då.

    Blev att akutköpa en till, lite mindre, biltema fläkt och montera ASAP så dom täckte hela jävla kylaren.

    kollar man flödessiffror blir man mörkrädd!

  11. #151
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 387
    Medlem#
    7182
    SPAL-fläktar brukar kunna sitta på mycket saker man inte tror, typ jordbruksmaskiner, entreprenad osv så det borde kunna gå hitta beg billigt. Eller... så är det precis tvärt om, att de värderas guld för det är "originaldel"

    Å andra sidan är väl en ny inte heller så dyr

    Har du spanat nått på typ Delplocken/Returbilen? Tänker om nån OEM-fläkt på nån bilmodell kan råka va vettig storlek/flöde/slimmad modell.

  12. #152
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    SPAL-fläktar brukar kunna sitta på mycket saker man inte tror, typ jordbruksmaskiner, entreprenad osv så det borde kunna gå hitta beg billigt. Eller... så är det precis tvärt om, att de värderas guld för det är "originaldel"

    Å andra sidan är väl en ny inte heller så dyr

    Har du spanat nått på typ Delplocken/Returbilen? Tänker om nån OEM-fläkt på nån bilmodell kan råka va vettig storlek/flöde/slimmad modell.
    Det är riktigt synd att 940 eller 850 elfläkt inte passar. Den är för stor.
    Har glott lite på skroten men inte hittat nån som passar direkt.
    9-5ans dubbefläktar verkar passa skapligt. Frågan är bara infästning.

  13. #153
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 757
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Lite andra bilar har kommit ivägen och strulat.

    men fick äntligen tummen ur att kolla på dragningen av intercooler rör.

    Började på turbosidan och det sket sig direkt.



    Slangen ligger rakt mot vattenslangen och Väldigt nära turbon, inte hållbart alls.
    Jag kör med denna dragning på 2 av mina bilar och det funkar bra.
    Nu kör jag förvisso med 15T resp 19T kompressor så det kanske gör lite skillnad ?

    Kylarslangen kan man vrida lite "uppåt" för att skapa lite mer plats.
    Turbinhuset kan antingen få en mössa eller en värmeskyddsplåt. Jag kör med en plåt där.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 9000 Aero -95, 9000 Aero -96, 900 T16 -83, 900i -85, 900 T16 -89, 900i 16V -90, 900 Cab -94, 95 -62, BM425, -59, 9-5 -05

  14. #154
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 916
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    SPAL-fläktar brukar kunna sitta på mycket saker man inte tror, typ jordbruksmaskiner, entreprenad osv så det borde kunna gå hitta beg billigt. Eller... så är det precis tvärt om, att de värderas guld för det är "originaldel"

    Å andra sidan är väl en ny inte heller så dyr

    Har du spanat nått på typ Delplocken/Returbilen? Tänker om nån OEM-fläkt på nån bilmodell kan råka va vettig storlek/flöde/slimmad modell.
    en vettig SPAL kostar ca 900 med frakt så det är inte fasligt mycket dyrare än begagnad, framförallt kostar en begagnad tid och energi. Det första har jag rätt gott om men det andra är värre.

    Delplocken tar 250 kronor, tar en dryg timme enkel resa och går ca 10 liter soppa tur o retur. så Om jag hittar nån kostar den 400 spänn och förmodligen 3-4 timmar av mitt liv, med lite otur måste jag käka nått och då går totalkostnaden upp.

    den tiden det tar kan jag inte lägga på bilen osv. så 500 spänn extra för att klicka i 2 rutor på nätet är det värt i det här fallet. Dock alltid bra att kolla alternativ för framtiden, men nu blir det inte så

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Jag kör med denna dragning på 2 av mina bilar och det funkar bra.
    Nu kör jag förvisso med 15T resp 19T kompressor så det kanske gör lite skillnad ?

    Kylarslangen kan man vrida lite "uppåt" för att skapa lite mer plats.
    Turbinhuset kan antingen få en mössa eller en värmeskyddsplåt. Jag kör med en plåt där.
    Finns ingen lösning jag hittade sin funkade med kylslangen utan att det tog i duktigt tyvärr. men nu är det snurrat så! blev bättre på alla plan.

    __________________________________________________ __________________

    Dagens då!

    Svettades i nästan 2 timmar med att byta främre motorfästet. första problemet var att hasplåten sitter med insex eller torx uppifrån på alu balken, monterad för typ 20 år sen och smockfullt med skit i spåren.

    Så jag fick lossa där fram och bända ner hasplåten så domkraften gick in och jag kunde avlasta motorfästet.

    Nästa problem! primärhuskåpan va så smockad med ärj och rost så jag fick hämta en slagghammare och knacka loss allt. låg tjockt.

    Nått har hänt, för motorfästet såh ut såhär. helt ihoptryckt..



    Till vänster har vi en favorit i repris, Hockeypucksfästet som satt på DKD.

    Monterade det istället för det sopslitna fästet som satt på.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg



  15. #155
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 387
    Medlem#
    7182
    Jag körde hockeypucksfäste också ca 2år men det blev glapp mellan hylsan och pucken tillslut, inte så att det var sämre än ett org gummi men det märktes att nått inte var lika tajt som när jag precis monterade det.

    Ser dock ut som du löst de bättre/snyggare med och låsa fast puckarna så de inte vandrar. Det gjorde mina så det var väl det som kortade ner livslängd också.

  16. #156
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 366
    Medlem#
    3471
    Sliter inte hockeypucks bussningar mkt i infästningar i balken och gängorna/skruvförband eg? Det blir ju stumt och det är ju ingen nyhet att motorpaket vill uppåt i framkant vid acceleration.

    1 användare gillar detta inlägg


    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  17. #157
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 916
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Sliter inte hockeypucks bussningar mkt i infästningar i balken och gängorna/skruvförband eg? Det blir ju stumt och det är ju ingen nyhet att motorpaket vill uppåt i framkant vid acceleration.
    skulle säga att det beror lite på hur bra motorfästena på sidorna är.

    det som kan hända om man framförallt har hydrauliska som är lite klenare och mjukare än gummivarianterna är att motorn "sätter sig" istället för att resa sig. det sliter på sidofästena. På detta sätt kan ett hydrauliskt fäste nästan slitas sönder när sidolastningarna kommer och fästet redan är i princip bottnat. Inte för att dom hydrauliska ska ses som nån sorts prestandatålig konstruktion, det är ju en rent komfortmässig uppdatering som tål mindre.

    sen vill motorn resa sig på ett ganska mjukt vis. det är Snarare alla vibrationer som förmedlas hårdare genom fästet som sliter.

    sen är själva fästet i balken helt hysteriskt överdimensionerat ärligt talat. tror man sliter av skruvarna som håller fast fästet i primärhuset först, dom är ju gängade i aluminium men ändå långa M8.

    det som hade hänt på min var, tror jag, att fästet kollapsat i gummit och då börjat skava mot primärhuset. Saknas 1mm material på sina ställen som oxiderat och fått slås bort med slägghammare.

    Så det kan bli att jag byter primärhuslock...

    Fördelen ett stummare främre fäste ger är störst om man har ett stummare växellänkage. Med standard tjocka gummibit mellan låda och kaross, gärna 30+ år gammal med en massa mil i bagaget, så märks det nog lite skillnad. Men ju stummare länkage och spak blir, desto mer märks rörelserna och ju mer effekt desto mer rörelser osv

  18. #158
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 916
    Jag vågar inte gissa hur många timmar eller tillfällen jag lagt ner nu sen motorfästet.

    men det är alltid en satans massa småsaker som tar all tid...

    Som då igår när jag upptäckte att den stora kylslangen inte gick att montera eftersom röret till slavcylindern var böjt och vridet och fel typ överallt..



    facit?
    1 timme till att montera en kylarslang. mycket svärande och några sår.
    Dessutom fick jag tömma kopplingssystemet på bromsvätska, den behövde visserligen bytas och huvudcylindern hade jag tänkt renovera.
    Bara det att... GUD vad kul den är att lufta när den varit helt tom.

    Och så fortsätter det

    Men kopplingen är monterad. behövde få det gjort för att få på kopplingskåpa för att kunna dra luftrören.



    senaste tiden har det varit mycket letande efter rör och några turer till biltema och massa timmar framför datorn för att lista ut vilket batteri som är bäst.
    Jag har ett batteri som är ca 1 år gammalt nu och inte har varit i drift många timmar. Det är för stort dock för att få plats där jag vill ha det vilket är under insugsröret och tryckröret från spjällhuset, där luftburken sitter org.





    Det är fortfarande lite detaljer att fixa med röret från luftfiltret, ska ha dit ett 2.5" rör istället för 3" eftersom alla rör är 2.5". Ska inte ha nån hysterisk effekt heller så luftfiltret ska inte vara så stort (ska ju få plats med!)

    Men det är Lite tight till batteriet på alla håll, Som här på minuspolen



    Dragningen mellan startmotorns pluspol och batteriet verkar bli kort!



    Ja så fortsätter det. jag har hittat 2 (faktiskt bara 2 hittils) kablar med årsmodell 85s "miljövänliga" isolering.

    jag låter er gissa om om miljövänlig kabelisolering tillverkad 84/85 var en bra ide.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #159
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 387
    Medlem#
    7182
    Miljövänlig isolering har jag på min gamla K-Jet härva i min bil, den är inte ens krispig utan smetar mer som smör typ

  20. #160
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 916
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Miljövänlig isolering har jag på min gamla K-Jet härva i min bil, den är inte ens krispig utan smetar mer som smör typ
    jag ljög lite faktiskt. jag har hittat Rester av miljövänlig isolering.

    ganska jävla lite rester.

Liknande ämnen

  1. Saab 900i 2,0
    Av knebus i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-01, 00:08
  2. Avgassystem Saab 900i 94-98
    Av Sm3karn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-05, 08:09
  3. Vinterbilsproblem...saab 900i -91
    Av PaleRider i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 20:08
  4. Passar Saab`s 900 T16 motor i En vanlig Saab 900I Från 1990?
    Av Jonis_G i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 23:05
  5. Topplockspackning Saab 900i 8 v -88
    Av Johan321 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-31, 12:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •