Sidan 8 av 8 FörstaFörsta ... 678
Resultat 141 till 147 av 147

Ämne: Saab 900i med T16 -85 *Intercooler*

Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Avgashuset är samma om det är en HL turbin.

Har dåligt koll på hur bra en Kina kopia av dessa är, men originalet är ju nästintill oförstörbar om den får bra olja och ren luft

1 användare gillar detta inlägg

Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    På dagens schema stod bränsleslang och el.

Nu blev det att plocka bort generator. Div slangar samt den förbenade vevaxelgivarhållaren förra ägaren monterade när bilen inte startade med org sprutet
    (Det var för övrigt ärg på en kabelsko, klippte av kabeln och satte på ny kabelsko så startade den)

Vevaxelgivare använde sig av den stora skruven till generatorn samt hålet för generatorstaget.

Ett ett nytt generatorstag satt i vattenpump en istället.

Stora skruven glappade och staget glappade i vattenpumpen.

Men på den positiva sidan så tror jag jag vet varför det gnisslande som Fan om remmarna lite om vartannat.

Fick bytt bussningarna i generator fästet med. 20 sekunders jobb med ett skruvstäd och lite kopparpasta för att montera, demontering gjordes med fingrarna eftersom dom gamla nästan trillade ut.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Jag fick hem ett nytt generatorstag ganska fort. Efter diverse skärsår och klämda fingrar fick jag monterat generatorn och staget, bägge med nya bussningar.
    Tänkte fixa det lite snabbt på typ en kvart eller så, hur svårt kan det va liksom? Jo det visade sig att det tog 1.5 timme istället.. och då är elen inte kopplad eftersom jag tänkte dra om lite på den delen.

Inga bilder på det tyvärr.

finns dock en bild på tomgångsmotorns placering! har satt skavskydd på staget under insuget för att slippa bankande i form av en slang som låg sådär llämpligt till. Slitsa upp den och sen buntband för att låsa den runt staget.

Vidare har jag stått och kapat i kylarbalken i några omgångar för att få plats med intercoolern.

liten sidenote är att jag hittade en kylare i källaren när jag rotade runt, en nästan ny aluminiumkylare. Dock 20mm tjockt cellpaket (troligtvis en sugiskyl) men den gamla kopparkylen på bilen hade strax under 15mm tjockt kylpaket så det måste ju vara bättre!

Så med kylaren monterad och dragögglorna förpassade till dom sälla jaktmarkerna så började jag passa in intercoolern. Kommer krävas skavskydd mot kylaren och jag är osäker om frontplasten går på, Eventuelltfår jag flyttaa bak kylaren i nederkant vilket är ganska enkelt.

bilder då!

5 användare gillar detta inlägg

Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Medlem#
    3471
    En alu ic är ju aldrig fel, det jag funderar på är att stötfångaren snor ju stor kylarea måste vara svårt att få den bra placerad. Antingen sitta så högt upp som möjligt eller lågt nära marken för att få så stor kylande area som möjligt. Men allt är väl bättre än den lilla som sitter på kanten original.

//Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Du har helt rätt, ju längre upp desto bättre. Speciellt på trubb! nya fronten har mer ventilation under kofångaren, trubben saknar i princip det helt.

Här är en bild på min förra där man ser det ganska bra

Problemet med att placera högre är trubb specifikt, en med nya fronten så hade jag kapat bort kofångarstöden ovanför dragögglorna.

Nu är det så att själva plastbiten bakom fronten sitter fast i clips där och den är u separat på trubb, det kan bli ganska fult om den bågnar ut på mitten och det inte bli rätt gap.

Så ja, en jävla kompromiss. Som typ allt annat

Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Vilken höjd är det på intercoolern du tryckt dit ?
    Ser ut som det blir lite space över längst upp
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 9000 Aero -95, 9000 Aero -96, 900 T16 -83, 900i -85, 900 T16 -89, 900i 16V -90, 900 Cab -94, 95 -62, BM425, -59, 9-5 -05

Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Vilken höjd är det på intercoolern du tryckt dit ?
    Ser ut som det blir lite space över längst upp
    eller hur..

500x300x76 är den

hade velat ha högre men hittade ingen

Liknande ämnen

1. Saab 900i -88 kallstartsproblem
    Av dygnmeister i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-10-11, 22:11
  2. Saab 900i 2,0
    Av knebus i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-01, 00:08
  3. Saab 900i -86 defekt!
    Av Petch i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 09:15
  4. Passar Saab`s 900 T16 motor i En vanlig Saab 900I Från 1990?
    Av Jonis_G i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 23:05
  5. Saab 900I 16V Vs Golf GL ^^
    Av Jonis_G i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-11-26, 21:39

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg