Sidan 5 av 30 FörstaFörsta ... 3456715 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 598

Ämne: Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08 *T16 har landat*

  1. #81
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Jag ifrågasätter min AMPRO momentnyckel jag men det kanske inte är nödvändigtvis den det är nått galet med då, de bult/muttrar jag använde var dock inte slumpat kines-skräp iaf utan Arvid Nilsson från Swedol även om såklart inte det lär va felfritt heller.
    Även Arvid Nilsson köper sina skruvar från Asien. Det finns i princip inga tillverkare av skruv kvar i Europa om jag förstått rätt.
    Min skruvleverantör (kan ha varit Arvid) tyckte att det var mer normalt med 10-15% kassa skruvar/muttrar i ett parti...
    Läser man på lite om hur ett skruvförband funkar blir man bara mer och mer förvånad att det fortfarande används skruvar
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  2. #82
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288

    Saab 900i med T16 -85 *Förberedelser för Trionic*

    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Jag ifrågasätter min AMPRO momentnyckel jag men det kanske inte är nödvändigtvis den det är nått galet med då, de bult/muttrar jag använde var dock inte slumpat kines-skräp iaf utan Arvid Nilsson från Swedol även om såklart inte det lär va felfritt heller.
    Tror tyvärr att Arvid Nilsson också har sin tillverkning i Kina idag, det var i alla fall vad jag fick höra av en där jag handlar och litar på. Deras 8.8 kvalité är ett lotteri när det kommer till åtdragning, tycker det är fler än 1% som går av och det är alldeles för dåligt. Man får upp på 10.9 kvalité för att det ska börja kännas som just kvalité.

    Som Urban är inne på kan nog smörjning av gängorna i kombination av momentnyckel vara boven ibland, men faktum kvarstår att 8.8 skruven håller mycket sämre kvalité idag än när dessa lådor tillverkades.

  3. #83
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    När man inte har annat o göra går det ju rostskydda baksidan av svänghjulet...







    FÖRGOPPNINGSVIS så kan jag få en mek plats inom inte alltför lång tid...
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  4. #84
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    I måndags kom Konrad ner, på vägen hade han hämtat upp lite gummimattor, tätningslister samt en biege inredning.

    Förarstolen är solblekt, men resten var väldigt fint. Anledningen till detta är att inredningen i 900an är är Väldigt skitig med olljefläckar och sånn skit.






    ett steg närmare ett bättre skick
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg



  5. #85
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av Realpower Visa inlägg
    Tror tyvärr att Arvid Nilsson också har sin tillverkning i Kina idag, det var i alla fall vad jag fick höra av en där jag handlar och litar på. Deras 8.8 kvalité är ett lotteri när det kommer till åtdragning, tycker det är fler än 1% som går av och det är alldeles för dåligt. Man får upp på 10.9 kvalité för att det ska börja kännas som just kvalité.

    Som Urban är inne på kan nog smörjning av gängorna i kombination av momentnyckel vara boven ibland, men faktum kvarstår att 8.8 skruven håller mycket sämre kvalité idag än när dessa lådor tillverkades.
    Nu blev det riktigt OT
    Jag har fått det beskrivet som att 10.9 och framförallt 12.9 är ett sämre val eftersom de kvalitérna ställer högre krav på tillverkningen och därmed blir mer "störningskänsliga" i produktionen.
    Där jag jobbade tidigare fanns ett flertal exempel på 12.9 skruv som tappat huvudet..
    Jobbade själv med ett projekt där 12.9 muttrar drogs till halva momentet och sprack sönder..

    När man sätter ihop saker med gamla skruvar vet man ju inte vad skruvarna varit med om tidigare. Kanske var dom redan söndersträckta ?
    Just i växellådor har det hänt mig flera ggr att jag dragit sönder skruvar. Är man observant känner man att det är nått lurt och kan klara sig med att det blev "midja" på skruven innan den går av.

    Slut OT

    Du får lägga lite jobb på att skura klädseln så blir den fin igen
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #86
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Du får lägga lite jobb på att skura klädseln så blir den fin igen
    har du nått medel som tar motorlja, asfaltsmatta och liknande utan att skada klädseln så får du gärna dela med dig! har testat med klädseltvätt o så men vettefan vad dom lagrat i bilen.

    sen har jag punkt hål, nått hål i nackstöder ser ut o va gjort med kniv osv.

    Framtolarna är "bara skitiga" men väldigt så medans baksätet är imponerande



    Bifogade bilder Bifogade bilder

  7. #87
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Nu blev det riktigt OT
    Jag har fått det beskrivet som att 10.9 och framförallt 12.9 är ett sämre val eftersom de kvalitérna ställer högre krav på tillverkningen och därmed blir mer "störningskänsliga" i produktionen.
    Där jag jobbade tidigare fanns ett flertal exempel på 12.9 skruv som tappat huvudet..
    Sedär, min erfarenhet säger mig tvärt om, att 10.9 och 12.9 håller en betydligt jämnare och högre kvalité. Drar både 10.9 och 12.9 med moment dagligen och har hittills aldrig dragit av en enda, annat är det med 8.8 kvalitén som man skruvar med hemma Att kvaliteten ställer högre krav på produktionen håller jag med om, och det är just därför (i kombination med materialspecen) de håller en jämnare och högre kvalité.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #88
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Prova galltvål.
    Ser tyvärr ut som olja

    En sista ?!? utväg, ta loss klädseln och kör i tvättmaskinen
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #89
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Prova galltvål.
    Ser tyvärr ut som olja

    En sista ?!? utväg, ta loss klädseln och kör i tvättmaskinen

    Sista utvägen tagen - köpte en ny inredning

    nya ryggstödet är lyxplysch, det blev tyvärr glömt vid upphämtning men det ska ner till slut.

  10. #90
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Nu jävlar!

    Efter att ha fått en plats att hålla till på började jag riva idag, instrumentbrädan åkte ur och jag kolla runt lite angående elen.



    Tanken är att försöka få igenom T5 konverteringen i vecka 48, men det är lite detaljer som saknas så det är inte helt klart att det blir klart då.

    Det som gör det lätt/svårt med min T5 konvertering är att den blir nästan helt "ren". Elen som är dragen till sprutet är redan inskarvat här o var, till exempel går soppareläet (stora fina i8 relät) direkt på tändningnen vilket gör att pumpen går även med motorn av och tändningen på...

    Jag ska försöka såga ett stort jävla hål i torpedväggen att dra kablarna genom och med lite tur så kan jag sätta boxen på Typ original plats höger om passagerarens fötter. Men den ska INTE sitta på mittkonsollen, det hade jag på min förra, det medför nackdelar (främst estetiska).

    Och sen är det Massa rolig el kvar att reda ut med stereo och extramätare MM..

    sen MÅSTE innertaket fixas. ser inte ett skvatt i mittspegeln, kuna likagärna kört skåpbil.

    Sen det där med att byta hjulupphängning till 4x108 med, får se hur det blir. hur jag än gör behövs fjädrar och dämpare, kollar Koni just nu.. ungefär 4200 för 4 dämpare från Tyskland.

    Jag har även ingått löfte om en bytesaffär där jag får fyra 16" fälgar som jag gillar. Tur är så är dom både 4x114,3 och 4x108

    Sen lockar Sport och rally skärmbreddare från 99 med lagom spacers.

    bonus är om jag bygger klart växellådan jag pillar med och monterar den. Kommer förhoppningsvis bli en Riktigt trevlig låda.




    Planer finns! och behov!

    tror det kan bli en riktigt trevlig bil!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg



  11. #91
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Jag fattar inte hur de som lyckats få ECU på orginal plats me ng900 härva har lyckats, min räckte precis innanför torpeden och ca 15cm till. För inte skiljer väl längd på härvan beroende på årsmodell? Jag har för mig nån enstaka kabel, typ magnetventil, skiljer men härvan som helhet kan ju inte vara några större skillnader.

    Min box sitter bakom plastkanalen som skickar varmluft på golvet vid fötterna bak och torpedväggen, helt osynlig så sett men kräver ev att man tar ned knäpanelen för att kunna byta ECU (inte försökt).

    Jag drog in elen genom hålet där styrväxeln borde suttit på en högerstyrd bil, funkade mycket bra och är lätt att återställa genom att bara byta täckluckan.

    På detta sättet behövde jag inte förlänga en enda kabel vill jag minnas, kabeln till insugstempgivaren är dock jävligt kort och skulle gärna få va 1-2dm till.

    Kablage för EVAP behöver nog förlängas om man vill köra med det.

    2 användare gillar detta inlägg



  12. #92
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Jag fattar inte hur de som lyckats få ECU på orginal plats me ng900 härva har lyckats, min räckte precis innanför torpeden och ca 15cm till. För inte skiljer väl längd på härvan beroende på årsmodell? Jag har för mig nån enstaka kabel, typ magnetventil, skiljer men härvan som helhet kan ju inte vara några större skillnader.

    Min box sitter bakom plastkanalen som skickar varmluft på golvet vid fötterna bak och torpedväggen, helt osynlig så sett men kräver ev att man tar ned knäpanelen för att kunna byta ECU (inte försökt).

    Jag drog in elen genom hålet där styrväxeln borde suttit på en högerstyrd bil, funkade mycket bra och är lätt att återställa genom att bara byta täckluckan.

    På detta sättet behövde jag inte förlänga en enda kabel vill jag minnas, kabeln till insugstempgivaren är dock jävligt kort och skulle gärna få va 1-2dm till.

    Kablage för EVAP behöver nog förlängas om man vill köra med det.
    jag TROR att om man drar in det bakom torpeden längre upp på torpeden så finns det större channs att räcka ner till org plats.

    kör man via pluggen för högerstyrd-styrningen så kommer man INTE dit. inte en suck i helvete.

    jag har ng900 härva.<

    återställa torpeden går med en svets...


    jag fick förlänga kabeln till tomgångsmotorn på förra bilen, men jag kör den under insuget med 9000 spjällhus och inte på org placering för og900

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #93
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Jag fattar inte hur de som lyckats få ECU på orginal plats me ng900 härva har lyckats, min räckte precis innanför torpeden och ca 15cm till. För inte skiljer väl längd på härvan beroende på årsmodell? Jag har för mig nån enstaka kabel, typ magnetventil, skiljer men härvan som helhet kan ju inte vara några större skillnader.

    Min box sitter bakom plastkanalen som skickar varmluft på golvet vid fötterna bak och torpedväggen, helt osynlig så sett men kräver ev att man tar ned knäpanelen för att kunna byta ECU (inte försökt).

    Jag drog in elen genom hålet där styrväxeln borde suttit på en högerstyrd bil, funkade mycket bra och är lätt att återställa genom att bara byta täckluckan.

    På detta sättet behövde jag inte förlänga en enda kabel vill jag minnas, kabeln till insugstempgivaren är dock jävligt kort och skulle gärna få va 1-2dm till.

    Kablage för EVAP behöver nog förlängas om man vill köra med det.
    Jag gjorde ett tappert försök att bygga på detta viset men insåg snabbt att kablaget både var för kort och dessutom "felvänt" för att det skulle bli bra.
    Skulle passa bättre att sätta boxen i närheten av luftfiltret men där har jag annat jox istället

    Monterade istället boxen på originalplats och skarvade kabelhärvan. På det viset slipper man trasslet med kablar som är för långa och andra som är för korta.
    Man vill ju dessutom lägga till några extra kablar så man måste ju ändå in och klippa å klistra i härvan

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #94
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    En kompis skrotade ner en og9-3... Så nu har jag två T5 härvor!

    Den härvan jag hade sen tidigare är härvan med gamla kontakterna till vattentemp och spjälläge. Tror jag ska sätta dubbla kontakter där så jag kan byta givare oavsett årsmodell.

  15. #95
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Det har varit tyst ett tag, under tiden har jag köpt delar för att kunna fixa T5 bygger snabbt och smidigt.


    Det har tillkommit en extra T5 härva för att ha rätt kablar att förlänga med, sen har en 9000 228mm koppling, vevaxelgivarfäste, 9000 spjällhus, T5 fuelrail och massa mer.


    Hittade nått som ska Bort med som jag glömt.







    Fick lite hjälp så var kopplingen låst och huven av snabbt





    Sen blev det att plocka av Heuscmid intercoolern som ska säljas. Det krävde mer demontering än jag trodde, front och vänster lykta+ blinkers fick lossas.



    Här ligger grejerna i en hög. Ska bli intressant att sälja, ruskigt ovanliga saker.







    jag ställer mig skeptisk till att detta skule vara org slang. men jag kan ju ha fel.

    Bifogade bilder Bifogade bilder

  16. #96
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg




    Här ligger grejerna i en hög. Ska bli intressant att sälja, ruskigt ovanliga saker.





    Antagligen är dom mer coola än bra men vi människor är ju fåfänga så dom är säkert eftertraktade
    Skulle kunna tänka mig att ha prylarna själv faktiskt

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  17. #97
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Antagligen är dom mer coola än bra men vi människor är ju fåfänga så dom är säkert eftertraktade
    Skulle kunna tänka mig att ha prylarna själv faktiskt
    Slår nog org IC faktiskt.

    massa styrplåtar och tätningslister så inget passerar förbi intercoolern på ett helt annat sätt än standard.

    Men att slå en org IC i prestanda är inget att skryta om :P

  18. #98
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Styrplåtar är det ju även på org intercooler så på den punkten är dom nog rätt lika.
    Frågan är väl vilken kylare som är bäst men det är väl skitsamma när det är namnet som är coolt

    Den ser ut att vara ungefär lika stor som org men möjligen lite tjockare ?

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #99
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Styrplåtar är det ju även på org intercooler så på den punkten är dom nog rätt lika.
    Frågan är väl vilken kylare som är bäst men det är väl skitsamma när det är namnet som är coolt

    Den ser ut att vara ungefär lika stor som org men möjligen lite tjockare ?

    mycket bättre styrplåtar än org IC. bra tätningslister MM

    jo den är lite tjockare.

  20. #100
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Efter att ha bökat lite med kopplingen och svänghjulet så är det borta.

    petade ur vevaxeltätningen med, den var inte speciellt mjuk. Tror jag har rätt i min diagnos att det är där det har läckt.



    Har glömt att köpa Lamellaxeltätningen, Det är lika bra att byta den med.
    Ska försöka lista ut om jag glömt något mer.

    kopplingen som satt på var en ganska nybytt sachs 215mm turbo koppling, dugligt fin. Finns det något intresse alls för en sån tro? trist o slänga saker som kan komma till nytta.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Liknande ämnen

  1. Nya försäkringspremien har landat in, +32%!!!
    Av -94 9000 2,3T cse i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2018-01-09, 12:38
  2. Saab 900i -86 defekt!
    Av Petch i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 10:15
  3. Passar Saab`s 900 T16 motor i En vanlig Saab 900I Från 1990?
    Av Jonis_G i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 00:05
  4. Nya turbotrycket har landat.
    Av MrLila i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 23:36
  5. Tidtagarutrustningen har landat !
    Av Sonesson i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-03-14, 22:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •