Sidan 11 av 30 FörstaFörsta ... 91011121321 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 598

Ämne: Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08 *T16 har landat*

  1. #201
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Det är inte så att det vita huvudreläet i bilen är dåligt?
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  2. #202
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av Slave_joe Visa inlägg
    Det är inte så att det vita huvudreläet i bilen är dåligt?
    nu har jag inget vitt relä såvitt jag vet så jag blir nyfiken på vad du menar :P säkert nått årsmodellsberoende.

    vad skulle det ha för symptom?

    Idag klippte jag sonika +15 kabeln mellan H33-4 honan och styrdonets kontakt, drog sedan den till känd pluskälla och då glappar det inte mer!

    Lokaliserade ett glapp till matningen av Huvudrelät innuti säkringshållare (sån som sitter på sladd). Det var inte säkringne som glappade utan något längre ner i den gjutna plasten.

    Huvudrelät drar inte, dock funkar sopparelä o så när jag kopplar in +15 kabeln.

    Har ingen kontakt mellan huvudreläts styr-jord och den pin på ECU kontakten som den ska gå till. Eller nån pin på ECU kontakten alls.

    Ska fortsätta felsöka detta imorgon.

    med huvudrelät byglat så hostar bilen lite, försöker starta typ. Inte kört så mycket med byglingen på, behöver hitta felet till varför den inte jordar.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #203
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Nu jävlar!

    Att huvudrelät inte drog var glapp i H33-4 helt enkelt. Med en ny kabel förbi H33-4 så drar huvudrelä.

    med +15 på en en känd plus så hoppade bilen igång!

    Nu var det bara kvar att dra en vettig +15 signal till styrboxen. Eftersom jag ville ha den avsäkrad så drog jag kabeln från +30 matningen via ett relä i säkringslådan till styrenheten.

    Relät i säkringslådan triggas av +15 skenan som finns där och jordas i motsv skena.

    Nu startade bilen på nyckeln utan att tjaffsa med lösa sladdar, kanon! gick liiite dåligt men helt OK ändå. Vred av nyckeln och - inget!? motorn gick fortfarande

    När jag ryckte relät till +15 så dog bilen. Lite felsökning gav att när nyckeln var av och motorn snurrade så gav +15 skenan i säkringslådan fortfarande 3-4 volt, dessa 3-4 volt räckte för att hålla relät draget.

    spännande problem, hela tiden.. Konsulterade Konrad som faktiskt haft exakt samma problem på sin 85a lösningen där var att sätta en diod på kabeln till laddlampan från generatorn.

    Då var det bara att skaffa en diod. Bara. Visar sig att i princip ingen i stan säljer vanliga dioder längre.
    Då kom jag på att min far har en massa lådor med transistorer, resistorer o annat diverse elektronik-aktigt.
    Rotade igenom hans lådor och hittade.. En diod med rätt spec! (För övrigt bra att man kan googla på numret på en 20+ år gammal diod och få specifikationer på det.)



    såhär ser den ut

    lödde på en kabelstump på varje sida och satte den i serie med laddlampan. Jag var osäker på vilket håll som skulle vara vart, 50% chans och givetvis blev det fel första gången.

    andra gången?

    well det blev en kort testrunda!
    Här är en bild efter rundan när den står på tomgång



    Här är en kort film på den med.

    https://youtu.be/KwLsfbxkIzg

    nu skiftar jag fokus, det enda som är kvar på motorn är att svetsa en nippel till vevhusventilationen på insugsröret innan turbon, slang finns, hål borrat, nippel finns och testmonterad. så bara att svetsa kvar sen lite färg o så.

    Eventuellt ska jag skaffa e uppsättning ventillyftare och plocka isär/göra rent för det låter fanders om mina och har alltid gjort.

    efter det? jadu! Jag Tror nästa del är att ljuddämpa klart inne i bilen och sen börja montera inredningen.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    5 användare gillar detta inlägg



  4. #204
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Jävligt lurigt med backspänningen, årsmodellspecifikt problem eller? Eller är det snarare pga källan för matning av ström/jord?

  5. #205
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Ja på min sitter det ett ”kraftrelä” som är vitt. ber om ursäkt för en riktigt dålig bild men hade ingen bättre
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  6. #206
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Jävligt lurigt med backspänningen, årsmodellspecifikt problem eller? Eller är det snarare pga källan för matning av ström/jord?
    Källan för matning/jord är skenorna i säkringslådan där alla säkringar som har +15 matning tar ifrån och där alla relä mm jordar.

    känns mer årsmodells specifikt...?

    Citat Ursprungligen postat av Slave_joe Visa inlägg
    Ja på min sitter det ett ”kraftrelä” som är vitt. ber om ursäkt för en riktigt dålig bild men hade ingen bättre

    Kollar man noga på mitt sitter det ett liknande, fast svart.

    det bryter, men inte bryts allt ström för det :P

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #207
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660
    Gött att den lever! Verkar meckigt med ett extra relä till +15, finns inte originalkabeln med +15 till gamla styrsystemet som du kan använda rakt av? Den bör väl vara avsäkrad någonstans?

    1 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  8. #208
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av Schwartz Visa inlägg
    Gött att den lever! Verkar meckigt med ett extra relä till +15, finns inte originalkabeln med +15 till gamla styrsystemet som du kan använda rakt av? Den bör väl vara avsäkrad någonstans?
    Jo det va kanske meckigt, men ändå det bästa jag hittade.

    Bilen är från början en i8 så där satt det ingen +15. Sen konverterad till LH2.2 år 1985. Så hela elsystemet är.. kaos-

    Det LH2.2 som var monterat var så fult monterat så... Tror att dom hade tagit +15 från särkringsdosan med en strömtjuv (den som bytte styrsystem älskade strömtjuvar..) totlat osäkrat, med en kabel dragen rakt över utsidan av torpeden tejpad då o då med kabelhärvan för plusmatning av säkringscentralen och vindrutetorkarens kablar.
    Tror det va den som var +15. jag hittade inget annat vettigt efter jag tagit bort alla hemska ellösningar.

    Hade det varit en 900s hade jag jublat! 70% av allt är ju fördraget på dom. Men på min bil fick jag dra allt själv.

    på min förra bil som var en T16 från fabrik årsmodell 84 så fanns delvis fördragna delar.

    2 användare gillar detta inlägg



  9. #209
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Lite framåt lite mindre bakåt.

    Upptäckte att hastighetsmätaren inte funkar efter att jag justerat mätarställningen eftersom jag råkade ha av axeln till nålen..
    Våld löser inte allt! Nu vet jag hur jag inte ska göra nästa gång i vilket fall. Ska bara ha tag i en 89-91 H-mätare till.

    Så jag började montera inredning istället



    Med luftkanalen och mattan på plats första gången (just det, första) så upptäckte jag att jag glömt bygeln som sitter i framkant på spakstället.
    Dessutom kom jag på att jag skulle byta spakställ. Jag har ett spakställ med 2 nycklar (slitna) och två matchande låscylindrar till dörrarna och en till tändlåset så det ska såklart monteras.

    Så ut med allt igen för att montera spakställ, justera spakens centreringsmekanism och sen i med luftkanal och mattor igen.
    Nu när jag kollar bilderna kom jag på att jag glömt dra tändlås-signal till stereokablaget jag får bygga ihop. Bugger.



    När ljudisoleringsmattor och golvmattorna var monterade åkte dom nya stolarna och baksätessitsen in. Helt klart lyft mot dom gamla trasiga, skitiga och oljefläckiga stolarna som satt i. Dessutom bättre Fjung i fjädringen på dom nya stolarna.

    Tempot var ganska långsamt idag pga en ovälkommen besökare.
    Jag har bilen i suterräng-ish. Alltså är 2 av 4 väggar under marknivå, detta gör att temperaturen håller sig ganska stabil (markvärme/kyla). så när solen tittar fram och temperaturen hoppar upp 15 grader på 4 timmar så är det fortsatt ganska kallt vid min bil och tvärtom, det håller sig frostfritt.
    Sen lämnar belysningen lite att önska ibland och luften är såklart lite instängt. Att då slå upp dom stora vikportarna när det är 19 grader ute och strålande sol är givet.

    Denna dag uppdagade sig ett nytt problem.



    Det går 5-6 höns omkring på gården på dagtid ute fritt och har det gött.

    Av nån anledning hade en höna skiljt sig från resten och letade sällskap hos mig. Jag blev liet förvånad första gången när jag stod böjd in i bilen för att montera spakstället och hörde det typiska kluckandet väldigt nära. Vänder mig om och ser en höna ca en halv meter bort.

    Efter att ha jagat ut hönan ungefär 6 gånger så fick jag nog och stängde portarna..

    Höna vs Mig
    1 - 0
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg



  10. #210
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Haha kul med hönan. Den ville nog bara flukta lite och du körde ut den. Du kommer hamna på alla hönsens hitlist for sure..

    Ja glömmer man saker blir det tidsödande backjobb. Fast bilen ser ju bra mkt mer städad ut inuti när all inredning kommer på plats.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #211
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Tuppen kan vara lite ilsken, honom håller jag mig gärna väl med!


    Ja det ser bra ut nu, det får jag hålla med om!

    visar sig dock att mitt nya tändlås med 2 nycklar kan ha en jävla massa nycklar. superslitet... vilken nyckeln som helst passar och det går att ta ur närsomhelst.

    är det enklare att byta cylindern eller hela huset?

  12. #212
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    ...är det enklare att byta cylindern eller hela huset?
    Det är väl ett stift som behöver borras ur för att lirka ur cylindern om jag minns rätt, kommer inte ihåg om detta går att göra med spakstället monterat i bil, antagligen inte...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  13. #213
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Blinkersspak med fungerande retur och ny hastighetsmätare monterades idag inann instrumentbrädan hittade hem





    Ny stereo-el har dragits och testkörts snabbt för att se om stereons startar, vilket den gör strömen dragen från säkringsdosan.



    Nästa steg är nog att köra och se om den funkar dugligt? alltså på med huv och ut på vägarna.




    Finns såklart massa saker på listan som sak fixas, som att montera den nyinköpta batteriböjjen 3" Dowpipe. Sen finns det tråkigare saker som att det läcker damm o skit genom hjulhuset höger bak iin i reservhjulsbaljan. en sak i taget...
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg



  14. #214
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Igår blev det första längre sträckan på väg! Det blev att köpa glass

    Små problem, som grundladd på 0,22 bar. Justerade WG stången och tog en runda till.....0.32 bar!

    Men det kommer bli bättre. nu är slangar påväg från Do88 för att koppla in magnetventilen. Ska nog testa att byta stift med, skadar ju inte.

    såhär ful är bilen med dom slitna strålkastarna, SE spec blinkers och utan grill, ja och jävla massa smuts

    Just det, fick justera huv och huvlås med. Denna bilen är helt skev överallt.

    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #215
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Jag fick fnatt på mitt GLT så jag skruvade WG stången en massa varv, skruvade åt och monterade MV med nya slangar från DO88.

    Sen ut på vägen och gasa! laddtrycket infinner sig, steg 1 B204 mapp så ca 1.05 bar.

    Funkade skitbra tills jag nådde ca 4500 rpm. Då sluta den tända helt enkelt sen under 4500 så tänder den till igen med en jävla baksmäll, så bränslet var inte felet.

    Hem och fundera lite!

    Såhär ser den ut i solen den fule och väldigt otvättade.



    Efter att ha funderat och kollat runt löste jag problemet som hade att göra med vevaxelgivarens avstånd.

    ut idag och testa, jodå! den drar fint till 5500 RPM, sen fega jag ur.

    bromsarna är för övrigt riktigt dåliga och matchar inte effekten alls
    Dom gnisslar ju varmare dom blir, när dom gnisslar så fort man rör pedalen så vet man att det är dags att sluta gasa


    Jag planerar lite framåt med med nya inköp.

    Sedan tidigare har jag köpt en ny kamkedjesats med SAAB stämplat på varje del men idag fick jag leverans av 4 styck Nya saab kolvar i 1a överdimension



    Med en korttop liggandes i Borås för att moddas as Larzzon för att passa B202 så saknas block med gavelkåpor och ett 2.1 insugs som ska moddas till korttoppen. Eventuellt finns allt det i Borås med.

    Då är motorn fixad, men resten av drivlinan då!? Jo redan nu sitter en ny 228mm 9000 B202 koppling på bilen, den spars såklart (finns en 228mm 4 puck sinterlamell om den inte räcker).

    men lådan då?

    Jo jag håller på i ganska långsam takt (inte gjort nått på evigheter ) att fixa det sista med en växellåda i källaren. lådan är en 900s -90 låda modell 12 som har fått ett nytt växellådshus eftersom att nån tjockskalle hade dragit oljepluggen så allt sprack.



    Passar då på att byta alla lager och då fixa stum spännhylsa till pinjonlagren. en del jobb har det blivit till att mäta in allt i det nya huset men det verkar gå bra eftersom jag har verkstadshandbok och specialverktyg
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    8 användare gillar detta inlägg



  16. #216
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    463
    Medlem#
    11896
    Vad skulle du bedöma svårighetsgraden ligga på att renovera en växellåda?

    Är av intresse att kunna när dom börjar rasa

  17. #217
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Og900 är lite jobbig eftersom konstruktionen är så rent ut sagt konstig.Dom nyare saabarna verkar 2000 ggr lättare att jobba med. Att bedömma skick på synkringar har jag inte lyckats med heller men annars är det inte direkt rocket science, med en bra verkstadshandbok.

    Annars kan det krävas en bra momentnyckel eller två beroende på hur alla skruvar ska dras, nått specialverktyg kanske, en press, en verkstadshandbok samt tålamod och noggranhet.

    Det är ju bara mekaniska delar, inte magiska

  18. #218
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    463
    Medlem#
    11896
    Har du lärt dig genom "learning by doing"?

    Ja det är 9-5 lådor som är av intresse isf så bra om det är lättare nivå

  19. #219
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    jo jag har testat mig fram efter att läst igenom verkstadshandboken 3-4 ggr först (läsa manualen innan jobb är fusk, jag vet!). Har även tillverkat specialverktyg eftersom. tex behöver man en krok för att dra ut en axel på og900 lådorna. sitter svindumt till så får inte på glidhammare. Jag bockade en kapsylöppnare och tok en enkeltrådig 2.5mm2 jordkabel och knöt fast, då gick det rycka ut den med när den satt fast



    fantasin sätter gränsen oftast, det och en duglig låda emd diverse järnskrot. Har man sen svets o grejer kan det bli kul på riktigt!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg



  20. #220
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    463
    Medlem#
    11896
    Haha världsklass funkar det så funkar det!

Liknande ämnen

  1. Nya försäkringspremien har landat in, +32%!!!
    Av -94 9000 2,3T cse i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2018-01-09, 12:38
  2. Saab 900i -86 defekt!
    Av Petch i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 10:15
  3. Passar Saab`s 900 T16 motor i En vanlig Saab 900I Från 1990?
    Av Jonis_G i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 00:05
  4. Nya turbotrycket har landat.
    Av MrLila i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 23:36
  5. Tidtagarutrustningen har landat !
    Av Sonesson i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-03-14, 22:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •