Sidan 12 av 30 FörstaFörsta ... 2101112131422 ... SistaSista
Resultat 221 till 240 av 598

Ämne: Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08 *T16 har landat*

  1. #221
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Precis när all inredning var på plats så märkte jag att värmekranens axel hade gått av, den axeln som kopplas till värmevredet och justerar temperaturen.

    Så det var bara att beställa ny värmekran och börja riva inredning

    Eftersom det läckte lite kylarvätska från motorvärmaren med som sitter på lägsta punkten i hela kylsystemet (dräneringen för blocket) och att jag dessutom glömde byta termostat när systemet var tomt så tömdes motorn på glykol.

    Sen sattes det igång med motorvärmaren. Jag hade som tur var ett helt hus liggande (sitter ett aluminiumhus på blocket däri motorvärmaren sitter) och det hade en plugg till bilar utan värmare så den fick flyttas över.
    Lossa motorvärmaren var inte jättekul, den hade suttit där ett tag och att komma åt med rätt verktyg gick inge bra men en stor svetstång fick plats och med massa våld, blåmärken och sår så gick det till slut lossa skiten.

    Det var däremot så enkelt att byta termostaten att det är fånigt. Ingen tomgångsmotor i vägen eller nått, bara 2 skruv och 1 slangklämma. Kunde dock skitit i slangklämma

    Såklart gick det inte byta värmekranen på plats då allt var ihoprostat och fyrkantsmuttrarna som hålls "fast" av lite skör plast bara snurrade. Dessutom rundades en av dom små små insexskruvarna. Så hela värmepaketet fick plockas ur och upp på bänk.
    Väl på bänken gick det relativt smärtfritt att lossa den gamla kranen med hjälp av en svetstång som höll muttern på plats och en insexnyckel för dom 3 skruvarna där det gick. Sista skruven var ett helvete men till slut fick jag grepp med en svetstång och kunde snurra - tack gode gud så gick den av direkt. På med ny värmekran då och in med allt i bilen.





    Nu är det varmkörning av motor som gäller för att se så det inte läcker innan jag monterar all inredning igen, hade vart så satans irriterande om det läckte... Jag litar inte helt på Professional Parts produkter...
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg



  2. #222
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Jag litar inte helt på Professional Parts produkter...
    Det är vi nog fler som inte gör, antagligen helt befogat...

    Bra kämpat, skam den som ger sig, som man säger.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #223
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Hopppas du har bättre tur med nya kranen, har hört lite blandat om dem... Är väl bara Proparts/Scantech som finns och deras gummiprodukter har ju minst sagt varierande kvalitet

    Jag har faktiskt plockat isär en värmekran som jag tänkte renovera (köpte nya o-ringar efter mått på de befintliga i org kran) men den som satt i bilen slutade läcka?

    Min teori är att o-ringarna gick riktigt trögt i loppet (vilket de gör om bilen stått länge) så att de rullade med i loppen snarare än löpte mot loppet.

    Om värmevreden går trögt kan man ösa lite WD40 (eller nått annat som INTE påverkar gummi) från högtalargallret på kugghjulen där axeln sitter. Detta rinner sedan ned och hjälper till att smörja o-ringarna, gjorde stoooro skillnad på min cab där värmevredet gick så trögt tillslut så jag va rädd för att axeln skulle gå av pga det.

  4. #224
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Ja jag hoppas att det funkar.

    Varmkörde bilen och kranen läcker inte ännu, så det e ju gött.

    däremot läcker kylaren.



    Det blir nog en biltemakylare, verkar vara bra alternativ.

  5. #225
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Tråkigt med läckage. Men Biltemas kylare funka utmärkt har den på båda mina og.

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #226
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Tack, känns som ett bra val. Om dom har några dvs, står beställningsvara på hemsidan. Nu ligger visserligen biltemas centrallager här i Halmstad så om den finns att beställa därifrån borde det inte ta nån tid att prata om.

    jag upptäcker ju gärna läckage hemma 20 centimeter utanför garaget medans det inte är så farligt. Lite tråkigare att upptäcka det en timme hemifrån när det börjar läcka på riktigt!

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #227
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Bytte till biltemakylare i två av mina 900 förra sommaren, tätt än i alla fall och kylde sjukt mycket bättre än gamla också, det flödade nog inte mycket i de nedre delarna av kylkanalerna längre... Med de nya kylarna så gick kylfläkten EN gång på samma tid som den hunnit behöva gå 3-5 gånger med de gamla kylarna.

    Leveranstid var 14 dagar, lokala Biltema fick leverans på torsdagar tror jag (vet inte om det gäller hela Sverige?).

    Man kan tycka de lokala runt centrallagret skulle kunna få oftare men samtidigt inte förvånad om det är statiskt satt till en viss dag ändå eftersom de är såpass stora.

    3 användare gillar detta inlägg



  8. #228
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Idag kom kylaren!



    Byte ASAP.
    Nu hoppas jag att allt passar med tanke på att den ska vara tjockare än den nuvarande, kylfläkten sitter Tight mot tryckröret redan.


    När jag fått 900an att funka och kört lite med den ska jag kolla över småsaker på 9-3an och sen ska den säljas.
    2 entusiastbilar är lite för mycket så det blir en mer brukis-aktig kombi 9-3 istället. Bonus blir att det går att lasta mer med.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg



  9. #229
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    6850
    Gott jobb.

    Känns nog bra med ny kylare, alltid lurig känsla när jag kör med lappad kylare
    Vet inte varför

    1 användare gillar detta inlägg


    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  10. #230
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    ...2 entusiastbilar är lite för mycket ...
    Nu har jag ingen aaaaaning vad du dillar om...

    Hoppas du får tätt på kylsystemet nu!

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  11. #231
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    inte så farligt att ha två entusiastbilar och en brukis som så, om man har bara garageplats till alla såklart. När den ena bilen är entusiastbil och brukis samtidigt och då blir skitig, ska tvättas, underhållas hårdare än en vanlig brukis osv..

    ja ny kylare kändes bäst. jag har en kylare i källaren men den i källaren är från en i16 och den nya har Turbo mått vilket ger tjockare cellpaket.

    Ja det blir kul att se om nu kylarsystemet blir tätt och hur länge det tar innan det slutar vara det samt då såklart vad som strular härnäst!


    Ska beställa tyg till innertaket i veckan med, det blir varken svart eller saabklubbens org-liknande tyg. Leveranstiden står till 17-22 dagar dock så det blir en senare uppdatering med innertaket.

  12. #232
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Om det är fläkten du har monterat på sid 9 så är det rätt! Det är från en turbo.

    Nu finns de såklart lite olika modeller på kylare genom åren men några av de jag sett är iaf lika tjocka gavlar på MEN tunnare cellpaket. I de fallen är infästningspunkterna densamma som den gamla du har.

    Lär gå bra iaf och montera!

    TIPS: Blås ur kylet med tryckluft först innan montering! Och när du blåst ur det med tryckluft, skölj ur det med vattenslang typ åt båda håll. Mitt var "dammigt" invändigt från produktion.

  13. #233
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Bra idé det där med att blåsa och skölja kylaren.

    nu råkade jag montera den igår och gjorde Inte så!

    Kylfläkten passade och det verkar funka. passade på att tvätta av bilen med för första gången.

    den blev renare men inte blankare, behöver lite lack i framtiden..



    Nu blir det en tur o köpa glass i det fina vädret
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg



  14. #234
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Idag har det blivit några mil nöjeskörning!

    bilen funkar fint, det vibrerar från lite småsaker men jag vet vad och hur jag ska lösa det. Sen viner det om vattenpumpen när vattentempen når normalt läge så jag ska nog ta o byta den snart, mer kylvätskeklabb helt enkelt.

    Tog en bild bredvid farsans väldigt skitiga 900s och där ser det riktigt vettigt ut! synd att den bilen inte är tvättad på 2 veckor och står ute..



    cockpit vy



    1 av 3 extramätare fungerar. Den viktigaste, laddtrycksmätaren, fungerar och milställningen är helt åt helvete (ca 10k mer än bilen gått).

    jag har givare till dom andra två VDO mätarna. Olejtrycksmätaren sitter i redan. kopplade jag in på befintligt kablage hade jag 1 bar oljetryck på 4000 RPM och innan dess 0, det kändes inte rätt.
    och då oljetemp, ja den vet jag inte var jag ska placera.

    Steroen köpte jag till min förra 900. Köptes begagnad 2008 och har CD samt radio funktion! Som tur var så satt det en AC/DC skiva i så man kan spela Back in Black på dom två slitna 4" högtalarna medans armbågen sticker ut ur den öppna sidorutan och solen steker genom den öppna takluckan.



    Så, massa jobb! men det kommer lösa sig.

    och som om det inte Fanns att göra så beställde jag sänkfjädrar nu ikväll. Ska köpa 2 däck till sen åker 16" och sänkfjädrar på.
    Kommer bli klockers!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    6 användare gillar detta inlägg



  15. #235
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    I veckan kom vattenpump och sänkfjädrar.

    Prio 1 var vattenpumpen och den byttes igår (Fredag)

    idag var det dags att montera sänkfjädrarna.



    Fjädrarna fram brukar alltid vara ett litet helvete eftersom dom är mjuka men löjligt långa.



    Eftersom dom inte ska sparas så lossade jag stötdämparen för max utfjädring. Sen sågade jag ett snitt i fjädrarna ungefär 1-2 varv nerifrån. Den ena sidan med tigersåg (Rekommenderas ej.. fjäderstål är hårt) och på andra sidan blev det vinkelslipen som fick jobba.
    Fortsatte med att hissa på undre spindelleden med domkraften en sida i taget så bilen inte längre vilade på pallbocken. Efter det är det bara att trycka till hårt några gånger på kofångaren för att sätta lite tryck på grejerna vilket då ger att fjädern går av där det är kapat.
    Testade en gång att bara såga rakt genom en fjäder med vinkelslipen. När fjädern gick av kollapsade den och nöp om den roterande kapskivan som i kvick följd gick i 5 bitar som sköts åt lika många håll .

    Montering av dom nya framfjädrarna gjordes med handkraft utan verktyg, dom nya är ganska mycket kortare än original.
    Bilden är lite missvisande eftersom org fjädern är kapad. den är egentligen nån centimeter längre.



    bak är ganska enkelt, fick bråka lite med krängningshämmaren men det tog 10 minuter så det var inte å farligt. Bara lossa genomgående bulten i bärarmens främre bussningshållare på bägge sidor och sen dra ut den gamla och in med den nya. montera kan jävlas med krängare men det är smällar man får ta.



    Här är org fjädrarna. Rest in pieces




    Nu är det bara hjul som saknas. Fälgar har jag och två bakdäck med. framdäcken är beställda och borde komma på måndag. Så antingen måndag eller tisdag ska det krängas 16" om inte allt skiter sig

    har även beställd emmblem så att det inte ska stå "Volvo" i fälgarna längre
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #236
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Demonteringsmetoden där är inte den smartaste och bästa för ett långt liv...

    Jag har alltid lyckas med fjäderspännare (billig krokmodell a'la biltema), de går precis upp i fjädertornet på om man placerar dem "klockan 9" och "klockan 3" typ.

    Har kört den metoden på min 900 cab också t om, de fjädrarna är ännu längre

  17. #237
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    inga större problem om man kapar försiktigt. När fjädern går av är inte jag i hjulhuset, klart att den kan hoppa av (vilket den inte gör) studsa 2-3 ggr och sen träffa mitt smalben med absolut ingen kraft men övrigt så ser jag inga problem. Fjädern är avlastad när man kapar i den, kapar man rakt igenom blir det problem men man ska inte pila med en vinkelslip alls om man har svårt med avståndsbedömning, kan bli riktigt farligt

    Jag har bråkat med olika fjäderspännare. lyckas alltid få ut fjädern men att sen få av spännaren har däremot visat sig riktigt drygt.

    det enda jag vinner med fjäderspännare är tidsfördriv tills jag ändå får kapa allt, eventuellt lite sår och högt blodtryck med

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #238
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Det har varit en hektisk vecka hitils!

    Måndag vaknade jag med en sjuhelvetes migrän så jag blev imponerad av hur ont det gjorde. Slänga i mig massa tabletter och sova tills det la sig lite.

    Åkte jag och hämtade dom nya framdäcken på posten. letade hjul muttrar här o var eftersom jag saknade 6st öppna muttrar, jag hade stängda men dom var ivägen för nya fälgarnas kåpor.




    Liten paus för att efter lunch hoppa in i bilen och åke jag vidare och krängde på däcken sen raka vägen hem igen.



    Eftersom migränen hade gjort sig påmind i ett par timmar vid detta laget så var det bara bryta ihop o komma igen nästkommande dag.

    Idag (alltså den nästkommande dagen) så lastade jag ur fälgarna, kollade vilka som var höger/vänster (däcken har inte rullriktning men högersidan är fulast, så då hamnar dom mer skadade fälgarna där)




    Monterade och kollade frigång mot fjädrar. Där fram kan det behövas lite spacer om jag ska ha mer Camber, vilket jag såklart ska ha.

    Sänkte ner den och tog provturen med nya fjädrar och hjul.






    Fjädrarna gjorde skit mycket för väghållningen vilket jag inte väntat mig, stötdämparna är fortsatt slut så när som byts så jävlar.


    Har inte kört så mycket men med styrningen SSV (Spontan Servo Serkan) så går det lättare att styra när Servon inte känner sig spontan nog att faktiskt ge servo verkan.


    Remmen till vattenpumpen/generatorn är lite hårt späns men annars har jag inte märkt nått ang bytet av vattenpump.


    Baksätet glappar i nedre fästet (saknas nog ett nedre fäste) och det är ett hälla slammrande därifrån. Har en ny rygg påG som ska skickas jättesnart sedan februari eftersom det glömdes när resten av inredningen hämtades. Så det kanske löser det problemet.

    Hade velat ha en ny platta till dörrsidan på passagerarsidan med för där är det nått som inte stämmer, dels att hörnet saknas och dela att det skramlar ibland.


    Ja sen är det mest småskit. Nu är jag riktigt taggad på att få tyget till innertaket.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    5 användare gillar detta inlägg



  19. #239
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Se där, ett stycke närmre marken kom bilen med nya fjädrarna. Trevligt. Sedan passar hjulen bra, tidsenligt med bilen i mitt tycke. Dämpare är ju ett enkelt jobb på dessa (om man får loss grejor så det kan man ta senare om man vill). Bra jobbat!

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  20. #240
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Tackar!

    lossade dämparna fram i länkarmen för att avlasta fjädrarna, det gick skitbra. Bilen ser ut som skit, men den var 2 år gammal när den flyttade till Luleå trakten.. inget sitter fast iochd det är mest färg i hjulhus osv. Skulle säga att all rost på denna bilen är påkallat av olyckor. Vänster bakskärm är bytt halva och dåligt rostskydd på skarven så det har rostat under lacken och högersidan har varit med om.. Nått stort typ snurra och backa in i en stolpe eller änden på ett räcke..

    Men utom det så sitter allt rätt bra. När jag bytte fjädrar lossade jag bärarmens främre fäste, den genomgående bulten. Visst, muttern satt och det va lite tort och rostigt, men jag knackade 1 gång på bulten med gummihammare så for den ut.

    Det ÄR kul med norrlandsbilar. slipper laga länkarmsinfästningar och sånn skit med..

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Nya försäkringspremien har landat in, +32%!!!
    Av -94 9000 2,3T cse i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2018-01-09, 12:38
  2. Saab 900i -86 defekt!
    Av Petch i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 10:15
  3. Passar Saab`s 900 T16 motor i En vanlig Saab 900I Från 1990?
    Av Jonis_G i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 00:05
  4. Nya turbotrycket har landat.
    Av MrLila i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 23:36
  5. Tidtagarutrustningen har landat !
    Av Sonesson i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-03-14, 22:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •