Sidan 12 av 12 FörstaFörsta ... 2101112
Resultat 221 till 234 av 234

Ämne: Saab 900i med T16 -85 *Coolare! (kylare)*

Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Precis när all inredning var på plats så märkte jag att värmekranens axel hade gått av, den axeln som kopplas till värmevredet och justerar temperaturen.

Så det var bara att beställa ny värmekran och börja riva inredning

Eftersom det läckte lite kylarvätska från motorvärmaren med som sitter på lägsta punkten i hela kylsystemet (dräneringen för blocket) och att jag dessutom glömde byta termostat när systemet var tomt så tömdes motorn på glykol.

Sen sattes det igång med motorvärmaren. Jag hade som tur var ett helt hus liggande (sitter ett aluminiumhus på blocket däri motorvärmaren sitter) och det hade en plugg till bilar utan värmare så den fick flyttas över.
    Lossa motorvärmaren var inte jättekul, den hade suttit där ett tag och att komma åt med rätt verktyg gick inge bra men en stor svetstång fick plats och med massa våld, blåmärken och sår så gick det till slut lossa skiten.

Det var däremot så enkelt att byta termostaten att det är fånigt. Ingen tomgångsmotor i vägen eller nått, bara 2 skruv och 1 slangklämma. Kunde dock skitit i slangklämma

Såklart gick det inte byta värmekranen på plats då allt var ihoprostat och fyrkantsmuttrarna som hålls "fast" av lite skör plast bara snurrade. Dessutom rundades en av dom små små insexskruvarna. Så hela värmepaketet fick plockas ur och upp på bänk.
    Väl på bänken gick det relativt smärtfritt att lossa den gamla kranen med hjälp av en svetstång som höll muttern på plats och en insexnyckel för dom 3 skruvarna där det gick. Sista skruven var ett helvete men till slut fick jag grepp med en svetstång och kunde snurra - tack gode gud så gick den av direkt. På med ny värmekran då och in med allt i bilen.

Nu är det varmkörning av motor som gäller för att se så det inte läcker innan jag monterar all inredning igen, hade vart så satans irriterande om det läckte... Jag litar inte helt på Professional Parts produkter...
    Bifogade bilder Bifogade bilder

3 användare gillar detta inlägg

Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Jag litar inte helt på Professional Parts produkter...
    Det är vi nog fler som inte gör, antagligen helt befogat...

Bra kämpat, skam den som ger sig, som man säger.

1 användare gillar detta inlägg

9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Medlem#
    7182
    Hopppas du har bättre tur med nya kranen, har hört lite blandat om dem... Är väl bara Proparts/Scantech som finns och deras gummiprodukter har ju minst sagt varierande kvalitet

Jag har faktiskt plockat isär en värmekran som jag tänkte renovera (köpte nya o-ringar efter mått på de befintliga i org kran) men den som satt i bilen slutade läcka?

Min teori är att o-ringarna gick riktigt trögt i loppet (vilket de gör om bilen stått länge) så att de rullade med i loppen snarare än löpte mot loppet.

Om värmevreden går trögt kan man ösa lite WD40 (eller nått annat som INTE påverkar gummi) från högtalargallret på kugghjulen där axeln sitter. Detta rinner sedan ned och hjälper till att smörja o-ringarna, gjorde stoooro skillnad på min cab där värmevredet gick så trögt tillslut så jag va rädd för att axeln skulle gå av pga det.

Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ja jag hoppas att det funkar.

Varmkörde bilen och kranen läcker inte ännu, så det e ju gött.

däremot läcker kylaren.

Det blir nog en biltemakylare, verkar vara bra alternativ.

Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Medlem#
    3471
    Tråkigt med läckage. Men Biltemas kylare funka utmärkt har den på båda mina og.

//Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Tack, känns som ett bra val. Om dom har några dvs, står beställningsvara på hemsidan. Nu ligger visserligen biltemas centrallager här i Halmstad så om den finns att beställa därifrån borde det inte ta nån tid att prata om.

jag upptäcker ju gärna läckage hemma 20 centimeter utanför garaget medans det inte är så farligt. Lite tråkigare att upptäcka det en timme hemifrån när det börjar läcka på riktigt!

Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Medlem#
    7182
    Bytte till biltemakylare i två av mina 900 förra sommaren, tätt än i alla fall och kylde sjukt mycket bättre än gamla också, det flödade nog inte mycket i de nedre delarna av kylkanalerna längre... Med de nya kylarna så gick kylfläkten EN gång på samma tid som den hunnit behöva gå 3-5 gånger med de gamla kylarna.

Leveranstid var 14 dagar, lokala Biltema fick leverans på torsdagar tror jag (vet inte om det gäller hela Sverige?).

Man kan tycka de lokala runt centrallagret skulle kunna få oftare men samtidigt inte förvånad om det är statiskt satt till en viss dag ändå eftersom de är såpass stora.

3 användare gillar detta inlägg

Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Idag kom kylaren!

Byte ASAP.
    Nu hoppas jag att allt passar med tanke på att den ska vara tjockare än den nuvarande, kylfläkten sitter Tight mot tryckröret redan.

När jag fått 900an att funka och kört lite med den ska jag kolla över småsaker på 9-3an och sen ska den säljas.
    2 entusiastbilar är lite för mycket så det blir en mer brukis-aktig kombi 9-3 istället. Bonus blir att det går att lasta mer med.

2 användare gillar detta inlägg

Steg 1
    Reg.datum
    jul 2007
    Medlem#
    6850
    Gott jobb.

Känns nog bra med ny kylare, alltid lurig känsla när jag kör med lappad kylare
    Vet inte varför

Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero
    Medlem #6850

Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    ...2 entusiastbilar är lite för mycket ...
    Nu har jag ingen aaaaaning vad du dillar om...

Hoppas du får tätt på kylsystemet nu!

9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    inte så farligt att ha två entusiastbilar och en brukis som så, om man har bara garageplats till alla såklart. När den ena bilen är entusiastbil och brukis samtidigt och då blir skitig, ska tvättas, underhållas hårdare än en vanlig brukis osv..

ja ny kylare kändes bäst. jag har en kylare i källaren men den i källaren är från en i16 och den nya har Turbo mått vilket ger tjockare cellpaket.

Ja det blir kul att se om nu kylarsystemet blir tätt och hur länge det tar innan det slutar vara det samt då såklart vad som strular härnäst!

Ska beställa tyg till innertaket i veckan med, det blir varken svart eller saabklubbens org-liknande tyg. Leveranstiden står till 17-22 dagar dock så det blir en senare uppdatering med innertaket.

Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Medlem#
    7182
    Om det är fläkten du har monterat på sid 9 så är det rätt! Det är från en turbo.

Nu finns de såklart lite olika modeller på kylare genom åren men några av de jag sett är iaf lika tjocka gavlar på MEN tunnare cellpaket. I de fallen är infästningspunkterna densamma som den gamla du har.

Lär gå bra iaf och montera!

TIPS: Blås ur kylet med tryckluft först innan montering! Och när du blåst ur det med tryckluft, skölj ur det med vattenslang typ åt båda håll. Mitt var "dammigt" invändigt från produktion.

Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Bra idé det där med att blåsa och skölja kylaren.

nu råkade jag montera den igår och gjorde Inte så!

Kylfläkten passade och det verkar funka. passade på att tvätta av bilen med för första gången.

den blev renare men inte blankare, behöver lite lack i framtiden..

Nu blir det en tur o köpa glass i det fina vädret

2 användare gillar detta inlägg

Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Idag har det blivit några mil nöjeskörning!

bilen funkar fint, det vibrerar från lite småsaker men jag vet vad och hur jag ska lösa det. Sen viner det om vattenpumpen när vattentempen når normalt läge så jag ska nog ta o byta den snart, mer kylvätskeklabb helt enkelt.

Tog en bild bredvid farsans väldigt skitiga 900s och där ser det riktigt vettigt ut! synd att den bilen inte är tvättad på 2 veckor och står ute..

cockpit vy

1 av 3 extramätare fungerar. Den viktigaste, laddtrycksmätaren, fungerar och milställningen är helt åt helvete (ca 10k mer än bilen gått).

jag har givare till dom andra två VDO mätarna. Olejtrycksmätaren sitter i redan. kopplade jag in på befintligt kablage hade jag 1 bar oljetryck på 4000 RPM och innan dess 0, det kändes inte rätt.
    och då oljetemp, ja den vet jag inte var jag ska placera.

Steroen köpte jag till min förra 900. Köptes begagnad 2008 och har CD samt radio funktion! Som tur var så satt det en AC/DC skiva i så man kan spela Back in Black på dom två slitna 4" högtalarna medans armbågen sticker ut ur den öppna sidorutan och solen steker genom den öppna takluckan.

Så, massa jobb! men det kommer lösa sig.

och som om det inte Fanns att göra så beställde jag sänkfjädrar nu ikväll. Ska köpa 2 däck till sen åker 16" och sänkfjädrar på.
    Kommer bli klockers!

6 användare gillar detta inlägg

Liknande ämnen

1. Kylare SAAB 9-5, skillnader?
    Av Jimmu i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-03-29, 15:33
  2. Kylare Saab 93 -00 2.0t
    Av Levve i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-01-07, 16:30
  3. Ska byta kylare är biltemas kylare nått att ha?
    Av Robin C i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-02-14, 18:04
  4. Audi kylare på min saab
    Av Skrallan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 19:18
  5. Skillnad kylare å kylare? 9000
    Av Bonn johan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-06, 16:46

Behörigheter för att posta