Sidan 6 av 30 FörstaFörsta ... 4567816 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 598

Ämne: Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08 *T16 har landat*

  1. #101
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Igår sålde jag min Heuschmid intercooler och i Söndags sålde jag mitt trubb aero paket som jag köpte på mig tidigare i år, del i betalningen var 4 fälgar.

    samtidigt fick jag levererat 4x108 delarna som legat i boråstrakten hos Larsson lite för länge

    Dom har samlat lite rost. jag KAN ha en bakaxel i källaren som är fräsch, den var värst dessutom. bärarmarna var förvånansvärt bra.



    Fälgar då! Momo fälgar med måtten 16x7 ET25. dubbla bultmönster, ska vara 4x108 och 4x114.3. Varör det sitter volvo kåpor på 3 av 4 vet ingen



    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av M.Broberg den 2019-12-10 klockan 10:22.

  2. #102
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg

    Fälgar då! Momo fälgar med måtten 16x7 ET25. dubbla bultmönster, ska vara 4x108 och 4x114.3. Varör det sitter volvo kåpor på 3 av 4 vet ingen
    Kommer kanske från en 850 av första årsmodellen? De hade 4x108 som bultmönster.

    Lite bläster och färg och det där blir kanon! Följer tråden med intresse då jag är jäkligt svag för OG900 och denna bilen verkar ha en spännande historia.

    2 användare gillar detta inlägg



  3. #103
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Kan ha en blästrad/slipad bakaxel i källaren. blir nog inte bläster i vilket fall eftersom det är så jävla knepigt att lösa praktiskt. Vinkelslip med stålborste och lamellskiva får jobba istället.

  4. #104
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660
    Snygga fälgar! Passar tidsenligt bra till bilen Är det inte värt att försöka få iväg grejerna på blästring ändå? Annars börjar det gärna krypa under lacken, är min erfarenhet iaf. Hitta nån som kan gå över rubbet med rejäl bläster för 1000-1500:- typ.

    1 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  5. #105
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av Schwartz Visa inlägg
    Snygga fälgar! Passar tidsenligt bra till bilen Är det inte värt att försöka få iväg grejerna på blästring ändå? Annars börjar det gärna krypa under lacken, är min erfarenhet iaf. Hitta nån som kan gå över rubbet med rejäl bläster för 1000-1500:- typ.
    Har letat nån som kan blästra men inte hittat någon som tar sig an en bakaxel..

    för stor för många och för liten för dom som har större grejjer.

    Sen är 1000-1500 ganska mycket pengar för mig, ska jag tänka "finish i allt" så kommer det dra iväg. slutändan så får jag igång bilen senare än jag vill om jag måste vänta på mer pengar på kontot.


    har varit påväg ditåt ganska många gånger

    detta blir inte perfektion, det ska funka. iaf när det gäller saker som en bakaxel som går att göra om. mer permanenta saker görs ordentligt.

    Hade velat boxa länkarmarna, speciellt övre. men sen kom jag på att det sitter en motor där... Så det blir en annan gång!

  6. #106
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 148
    Medlem#
    7182
    Du kan ju alltid boxa länkarmarna nu så de finns färdiga nästa gång motorn är ur


    ...ett växellådsras kan komma plötsligt

    2 användare gillar detta inlägg



  7. #107
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg

    Dom har samlat lite rost. jag KAN ha en bakaxel i källaren som är fräsch, den var värst dessutom. bärarmarna var förvånansvärt bra.


    Jösses de där pinalerna behöver lite kärlek. Spännande. Btw jag e kinkig med eftermarknadsfälgar men dessa kommer nog passa bra på og:n. Kul.

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #108
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Jösses de där pinalerna behöver lite kärlek. Spännande.
    ja, jag använder Helst en annan bakaxel. Hur mycket tjocklek kan vara kvar på röret liksom?

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Btw jag e kinkig med eftermarknadsfälgar men dessa kommer nog passa bra på og:n. Kul.
    Tack! ska bara bli av med volvo emblemen

    Såhär sitter dom på en org bil. Tror det blir ganska perfekt så. Lite små däck här bara (195/45-16 tror jag). 7" och ET25 är rätt lagom. jag hade 17x7 ET26 på förra 900an, det var lite hög ET fram när jag hade 2.5 grader camber men det var väldigt lite som hade behövts.

    Lutar nu åt några bra däck i 195/50-16 - man vill ju få ner effekten i backen med.

    Bifogade bilder Bifogade bilder

  9. #109
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Imponerande nedlagt arbete!

    Den sista OG900 jag ägde var en svart 3D med sandfärgad plyshklädsel exakt som på bilderna.
    Får nostalgivibbar! Tyvärr var min en Turbo-8 och även om den gjorde sitt jobb
    var jag alltid aningen missnöjd. Det var ju en 16-ventilare man ville ha.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  10. #110
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 148
    Medlem#
    7182
    Sitter gött ju!

    I somras när jag köpte nya däck så blev det 205/45/16, det är i princip samma rullomkrets på det som ett slitet 195/50/16. 205 satt lite bättre på fälgen, 195 kändes lite som skottkärrehjul typ fast det varierar ju mycket från däck till däck också hur stommen är byggd.

  11. #111
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Du kan ju alltid boxa länkarmarna nu så de finns färdiga nästa gång motorn är ur


    ...ett växellådsras kan komma plötsligt
    Tanken finns på att boxa dom undra och övre nu men har inte bestämt mig ännu. Det beror mest på tillgång till material för att boxa, med lite tur finns det på gården där jag har garaget, annars blir det ännu en budgetfråga.
    ja lådan lever nog på övertid snart.

    Lite därför jag fixar en ny i källaren, och för att det är kul då. med lite tur så kommer den nya lådan funka och hålla när jag väl gått ihop den. har precis fått på primärhuset på lådan i ällaren och brottas lite med 5ans växel och allt runtomkring.

    Så det är bara kuggflanksspelet som är det krångliga.


    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Sitter gött ju!

    I somras när jag köpte nya däck så blev det 205/45/16, det är i princip samma rullomkrets på det som ett slitet 195/50/16. 205 satt lite bättre på fälgen, 195 kändes lite som skottkärrehjul typ fast det varierar ju mycket från däck till däck också hur stommen är byggd.
    Ja det är ju ett helvete med däck...

    jag gillar 195/50-16, men måste ju vara bra däck för att få ner effekten ju smalare dom är. Jag får jämföra pris och kolla begagnat när det är dags, 195/50 gör att den inte ser lika jävla hög ut då tanken är standard sänkningssats typ för att maximera körbarhet

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #112
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    idag spenderade jag lite för lång tid åt att försöka sortera massa förbannad jävla el.

    LH 2.2 kablarna försvann och sen dök det upp massa rolig skit!

    hittade 2 mer eller mindre kompletta extraljusinkopplingar, den ena tjuvade styrström i höger strålkastares kablage och den andra tjuvade i säkringsboxen. Det var olika typer av kabel samt lite anatt gör att dom såg ut att vara av olika ålder, med den som tagit vid strålkastaren som nyast.'

    Stereokablaget blev av med sina två + kablar. den ena gick ut vid höger framskärm sen ut på torpeden, över hal torpeden och inkopplad i vänster framskärm

    Jag har lite att pilla med men känns mer.. "rent" nu

    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg



  13. #113
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Gjorde hål i torpeden för T5 härvan idag.


    Köpte hålsåg och började borra. Ungefär samtidigt som hålsågen rörde plåten så gick centrumborret av, sen högg sågen och hälften av tänderna gick av. Yay.




    Så det blev att borra tonvis med hål runt i en cirkel och banka bort mellanrummet med en mejsel hammare..




    Filade till det lite lagom och nu är det ett hål som funkar!





    Bifogade bilder Bifogade bilder

  14. #114
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    212
    Respekt

    För att du fortfarande "orka" gå all-in med OG 900

    Själv har jag insett att efter min senaste "Lady in Red" -
    är det dags att lämna in....

    Nu är det istället 9K som gäller här för hela slanten

    1997 A50 som jag redan har fått sätta tänderna i
    Sego.stcs.jpg

    lf8.jpg

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #115
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av Plankan Visa inlägg
    Respekt

    För att du fortfarande "orka" gå all-in med OG 900

    Själv har jag insett att efter min senaste "Lady in Red" -
    är det dags att lämna in....

    Nu är det istället 9K som gäller här för hela slanten

    1997 A50 som jag redan har fått sätta tänderna i
    Sego.stcs.jpg

    lf8.jpg
    Alltid bra att gå vidare om man kan.

    Om vi ignorerar 95an som jag tycker är så fantastiskt snygg så är det og900 ng9-3 och ng9-5 jag gillar bland saabarna.

    Ng9-3 har jag en och den älskar jag, sen fick jag nys om denna 900an och ja... Som du skriver, hur länge till kan man hålla på med og900?

    Det finns massa andra bilar jag hellre hade köpt men saabarna är gudomligt mycket bil för pengarna och till och med delarna är billiga.

    Drömmer om en rolig cab, typ en corvette eller nått. Men dom kostar faktiskt mer än jag gav för min obesiktigade 900 som inte startade

  16. #116
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    212
    OG 900 har jag haft i mitt liv så det känns som man kan "vrida dem ur och in" -
    Samma sak/grej/utsikt, blott andra bilar .......

    Kanske har det med ålder'n att göra -
    men i dag är jag rent tokiga med 9K
    Förutom min egen, ja så har jag även en 1 ägares 1998 A50 #257 att ta hand om (bilden)
    Frida.21.jpg

    även en 1998 "Classic" kommer snart

    Men lycka till med OG 900 delen



    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Alltid bra att gå vidare om man kan.

    Om vi ignorerar 95an som jag tycker är så fantastiskt snygg så är det og900 ng9-3 och ng9-5 jag gillar bland saabarna.

    Ng9-3 har jag en och den älskar jag, sen fick jag nys om denna 900an och ja... Som du skriver, hur länge till kan man hålla på med og900?

    Det finns massa andra bilar jag hellre hade köpt men saabarna är gudomligt mycket bil för pengarna och till och med delarna är billiga.

    Drömmer om en rolig cab, typ en corvette eller nått. Men dom kostar faktiskt mer än jag gav för min obesiktigade 900 som inte startade

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #117
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Ursäktar för kvalitén på bilderna... Det är lie för mörkt där jag skruvar för att få till en bra bild med mobilen. Får se om det blir bättring för det är lite mörkt att jobba med.
    anyho!

    Fick tagit bort fördelaren och pluggade hålet, passade på att byta ventilkåpspackning när jag ändå höll på.




    Det var imponerande rent i toppen och kåpan!
    Dessutom var det en tydlig gul Färgmarkering på kamkedjan som såg rätt ny ut.




    Idag gav jag mig på att byta fuelrail/BTR. den har fuktat lite kring övergången mellan plastslangen som kommer in i motorrummet och gummislangen som sitter på den så jag tog bort och kollade. Det saknas metallhylsa i plastslangen, detta har gjort att den kollapsat när slangklämman dragits åt.




    KAN vara detta som gjort att bilen gått fett på allt under 3500 rpm och fullgas... var typ 0 plats för flöde i slangen.


    Sen turbon! Turbon saknar alla markreringar utom en plåt från GIK. vad det är för snurra vettefan, mailade GIK men har inte stora förhoppningar.



    Banjon för vatten ut är vinklar uppåt, dragen över växellådan och sen ner o ett T-rör ungeför där org går (istället för under, som är bättre)

    Vatten in är tagen mellan termostaten och kylaren. vilket känns dumt.




    Sist men inte minst är den nya intercoolern. kommer nog göra lite nytta med sitt 500x300x76mm stora cellpaket.
    Eventuellt får kylaren flyttas bak lite i överkant, det verkar tight med strålkastare!




    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg



  18. #118
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    GIK har varit mycket hjälpsamma när jag har mailat och frågat om information om turboaggregat som varit märkta av dom.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  19. #119
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Jag hade blivit måttligt sur om jag råkat ut för samma grej med borren och tänderna går av. Jösses.

    Ihopklämd slang kan ju orsaka alla möjliga fenomen. Bra att du hittade det måste jag ju säga. Hoppas du får snurr på grejorna med T5 snart.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  20. #120
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 148
    Medlem#
    7182
    Rätt säker på det är samma mått på min IC, är det 2,5" anslutningar?

    Det kommer inte gå fritt mot lyktorna på en trubbnos, det går PRECIS fritt mot lyktorna på en med "nya" fronten.

    Enda som jag har är att huvspärren ligger mot gaveln på ICn precis när man stänger huven, det är såpass lite det tar i så jag har inte brytt mig.

    Jag har dragöglorna kvar men har kapat i balken precis ovanför där normalt sett stötfångarens krockbalk ligger mot, har man 2,5" anslutningar så behövs inte så mycket ta ur annat än att man faktiskt kan använda dragöglorna efteråt. Ska man va riktigt seriös skulle man kunna förstärka med ett plattjärn men det har inte jag gjort och jag har testkört öglorna

Liknande ämnen

  1. Nya försäkringspremien har landat in, +32%!!!
    Av -94 9000 2,3T cse i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2018-01-09, 12:38
  2. Saab 900i -86 defekt!
    Av Petch i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 10:15
  3. Passar Saab`s 900 T16 motor i En vanlig Saab 900I Från 1990?
    Av Jonis_G i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 00:05
  4. Nya turbotrycket har landat.
    Av MrLila i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 23:36
  5. Tidtagarutrustningen har landat !
    Av Sonesson i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-03-14, 22:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •