Om man polerar mattsvart färg så blir den väll blank?
Om man polerar mattsvart färg så blir den väll blank?
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
En sprayburkslack lär ju hålla högre finish än övriga lacken så det är väl bara köra på, VM i apelsinskal verkar det ju röra sig om
liten sidenote.
Farsans 900s fick en polering inför festivalen (blir 2 bilar från oss, og900 + 9-3ss)
Den såg inte SÅ matt ut. Efter ett snabbdrag så syntes det att - jo det var den.
Sen pytteuppdatering. fick monterat vindavvisaren som hängde med från Konrad.
Nån eftermarkands sak men verkar funka.
Sen har jag en fundering kring takluckan.
när takluckan är i stängt läge så ser den ut såhär i bakkant
Den läcker inte in till kupén vad jag kan hitta. men det viner lite och stör. Tips?
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Manuell eller el?
Om du öppnar luckan så skall det (i alla fall på min) i framkant sitta två plastklackar som luckan skall kilas fast mot/kliva upp på när den stängs. Dessa har jag för mig går att justera in för att den skall klämmas uppåt mot list.
Free-tip-friday#1: rör INGET utan att markera ursprunglig position så det går återställa justeringen om det blir sämre
Har personligen dock aldrig behövt justera lucka men hade nog börjat kikat så inget är galet där då det känns som att den ligger för lågt ned och inte klämmer mot list.
Och den där vinröda färgen oxiderar nästan lika fort som azurblå (kalsongblå) gör
Tack för tipsen!
det är en manuell lucka.
vinröda färgen är ändå sen hösten 2013 och aldrig putsad eller lackskyddad efter lack
undantag är tak, bagagelucka och plåten mellan vindruta och huv som inte lackades. Det är org lack sen 1990 och ca 30k mil
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Den såg inte SÅ jävlig ut innan polermaskinen kom fram. Sen är den aldrig polerad eller vaxad/lackskyddad sen lack heller.
men ja.
bilen står ute och brukas året om. Inte många mil visserligen, tvätt sker kanske inte så ofta som det borde
Saltandet här nere på västkusten är ganska brutalt vilket såklart bidrar.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Då var Festivalen avklarad, även om det blev 9-3 för min del och inte og900)
Hade väldigt roligt och fick hem lite delar till 900an (och en sak till 9-3, men detta är fel tråd)
En ny frontplast, med hål och galler för oljekylare både på förar och passagerarsidan samt en hel turboläpp
En simons 2.5" dämpare med en halv bakaxelböj
och sist men inte minst, en trasig växellåda
I källaren står org lådan från den vinröda 900Sen som min far har (den var även med till festivalen). Den lådan har någon dragit åt oljepluggen så hela lådhuset spruckit.
Den växlade som en dröm trots 28k mil och org olja. trevligaste lådan jag kört i en og900 faktiskt.
Den lådan jag hämtade nu skrapar på växling till 2an och 3an, tanken är att sätta ihop 1 fungerande låda av dom här två lådorna samt passa på att byta alla lager och tätningar i den "nya" lådan
Var den nya lådan hamnar är lite osäkert. jag tror att vi stoppar den i den vinröda för lådan i den är riktigt otrevlig i växlingarna. inte hittat något fel i länkage/spak. Har brutit av 1 spak redan och jag är lite orolig för den som sitter i.
anyhow. nu blir det låd-rivar tider! låtit lådan stå och droppa olja över natten. bara gräva fram verkstadshandboken och ge sig på rivandet
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Jag köpte en nedre kula till växelspaken i aluminium av Realpower, istället för plast som sitter där org.
Jag blev duktigt irriterad när jag märkte att spaken inte passade pga att växelföraren är annorlunda än alla andra 900 växelförare jag sett (99a?).
Som tur var så fanns det en -91as växelförare i källaren.
Så igår rev jag ur den gamla växelföraren och gummiknuten. Eftersom allt ändå ska bytas så ska jag byta ut gummit i knuten mot en kulled. Det ger bra mycket bättre känsla men sabbar inte funktionen.
Ett förutspått problem upstod i att den gamla och nya växelförarstången är olika långa. på bilden nedan ligger dom 2 stängerna rakt mot varandra i andra ändan (som inte syns)
det är alltså dom 2 översta det handlar om.
Skilljer 35mm på längden. inte några decimeter, men i sammanhanget ganska mycket.
så nu ska jag kapa i ha mig lite samt svetsa om leden med.
hoppas och tror på fruktansvärt mycket bättre känsla i länkaget!
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Jo där är en aning till skillnad på bilarna upp t o m 1988 som jag minns det.
Inte bara längden som gör det, utan även "centrerings/lås" hålen till justering av vxl-länkage......
Jag byggde själv om min gamla Kvartz till det nyare system 1991 ->
där fick man lära sig den hårda vägen
https://saabklubben.se/forum/amne/sa...artz-2/page/2/
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Det var märkligt Broberg. Är nog någon som bytt den. Den lilla brukar man bara stöta på i tidigare bilar typ innan MY-82.
Misstänker att bilen har en bottenkopp i spakstället från en 4 växlad...
gamla spaken saknade backspärr vilket iofs hade löst problemet, se film för resonemang i frågan.
https://www.youtube.com/watch?v=3uxd2hMqSOo
Så nu får jag leta reda på en bottenkopp till 5vxl fort som attans.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Lite mer bakslag, alltid kul.
det har nån gång läckt bromsvätska från huvudkopplingscylindern. Det ligger skumgummi ljuddämpning löst ovanpå asfaltsmattan som har sugit åt sig detta.
resultat? det har trängt igenom asfaltsmattan och ätit upp färgen under mattorna. Efter att ha tagit ur mattorna och dragit bort dom lösa asfaltsmattorna så ser det ut såhär.
Om man är observant så syns det ett litet vackert hål på förarsidan mot tröskeln...
Här ser man även att jag fått svetsa ihop en spricka vid stolsfästet.
Det markerade på bilden är det som jag Nu vet är sjukt efter att ha knackat med hammare, det kan bli mer plåt som ryker.
Trist såklart, men så länge jag slipper sitta i ett hjulhus eller liknande utan kan stå uppifrån och svetsa så går det leva med lite rostlagning.
Dessutom är svetsen redan framtagen eftersom jag svetsade stolsinfästningen.
En spackelbonus med!
den här skärvan av spackel låg löst i baksätet.
Storleken är imponerande
men tjockleken är mest imponerande!
Jakten på en Bottenkopp går vidare den med.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Fått tag på någon kopp?
#3309 Andreas "Dea" Persson
900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Ok det var ju bra, annars hade jag nog kunnat rota fram någon
#3309 Andreas "Dea" Persson
900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09
Det var rejält med spackel vill jag då påstå. :P Tråkigt med att svetsen ska behöva användas, men det klart gamla bilar ruvar på mkt historia och hemligheter som kommer fram när man börja lyfta på inredning mm.
Hade det inte varit så att jag precis hade svetsat sprickan i stolsfästet hade jag varit duktigt bitter...
har svetsen i källaren. det är trångt och drygt att bära upp den, den är inte tung för att vara svets men väger in på va 15-20 kilo + den lilla gasflaskan med den irriterande slangen som alltid kommer ivägen.
just nu är jag mest glad att jag slipper ligga under bilen och svetsa, att mattorna ändå skulle ur pga växellänkage samt att det inte var värre.
planen är att få ut bilen ur garaget innan jag börjar måla golvet, CA primern är fin men den luktar inte jättegott.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08