Sidan 18 av 18 FörstaFörsta ... 8161718
Resultat 341 till 344 av 344

Ämne: Saab 900i med T16 -85 * meksäsongen inledd*

  1. #341
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 137
    Senaste tiden har gått till att fixa byta stolsfästet mitt i bilen som även är handbromsspakens fäste.



    Till höger i bild är standard 85 fästet, spakens mekanism är del av bilen kan man säga. allt år svetsat.

    Till vänster är det det nyare fästet som ska ersätta det gamla. nya spaken är bultad med all mekanism i spaken.

    jag HADE kunnat kapa bort dom resterna av spaken och svetsa fast den nya spaken på plats. därigenom slippa kapa massa och allt jobb med att mäta in och svetsa fast nya stolsfästet.

    men det var ju för enkelt tyckte jag tydligen..



    inne i det lilla tältet av brandfiltar så kapade jag bort allt det gamla.



    eftersom jag kapade för djupt på massa ställen så fick jag lite hål som slutprodukt.. menne, kul o svetsa. eller nått...




    här är då fästet slutligen på plats!

    Då är det vajjerhöljeshållaren med brytaren för handbromslampan som är kvar inann svetsen plockas undan, innan det ska målas så ska jag såga 2 hål i bilen för vajrarna.


    påtal om måla så är det typ det som är kvar på hjulupphängningen nu, det blev lite kallt bara..


    jag håller på att byta bakluckehandtag då det gamla dels var Vitt och dels saknade stift och glas till skyltbelysningen på ena sidan.

    att demontera det gamla blev en utmaning. 1 av 4 skruvar lossnade. resten fick klippas av med gigantisk bultsax eller hamras bort. klippte, böjde, slet och slog för att få bort det.

    när det var borta hittade lite rost i kanterna under handtaget så jag slipade ner och målade det.



    så vackert så



    när jag skulle svetsa i avgastunneln tänkte jag att jag tar ner värmeskölden först. Downpipe och biten från downpipe till dämpare skulle ändå bytas mot grövre saker (en extra dämpare ska dit med) så jag lossade vid turbon. Det Ska sitta ett stag som håller downpipen i växellådan och jag hittade resterna av det staget där det slitits av, säkert i krocken som lämnat hela sidan i ett bedrövligt skick.



    här är den gamla downpipen och den nya 3" som dessutom är lite mer utsvängd vid turbon.

    Det visade sig sen att det inte sitter nån värmesköld ovanför avgaset alls på den här bilen. så en sånn får jag la bygga en vacker dag.


    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg

    [ _ ] = Inte påbörjat.
    [ / ] = Påbörjat[ // ] = Påbörjat, nästan klart
    [ x ] = Klart
    Röd text = förändringar sen senast


    Planen just nu med bilen är att göra klart hjulupphängningen med fokus på bakvagnen.
    Ny plan, inredningen har fokus.
    [ x ] * Riva ner det gamla där bak först.
    [ x ] * Riva ut typ all inredning (innertak, stolar, baksäte, mattor, knäbräda, instrumentbräda..).
    [ // ] * Plocka ner avgassystemet och montera min JT 3" batteriböjj.
    [ x ] * Med inredningen ute så ska jag kapas bort det gamla stolsfästet/handbromsspaksinfästningen och svetsa dit den nya. (kanske gör detta innan jag monterar avgasets främre del för att komma åt under).
    [ / ] * På innertaket ska jag på nått sätt fästa upp det nya tyget där det hänger i bakkant.
    [ _ ] * Utöver det så ska det monteras en extra kupébelysning till på höger sida av taket samtidigt som org vänsterlampa byts från en 3 läges till en 2 läges som sitter i bagageutrymmet på og900 och 900 (har fått tag på 1 av 2).
    [ _ ] * När det gäller elen blir det lite små mod. Den lampan ska kopplas till befintlig belysning, inget skumt. jag ska dock bygga om elen så att jag får funktionen 86+ bilarna har med en 3 läges brytare i mittkonsolen.
    [ // ] * Byta bromsservon samt huvudbromscylidnern till 88+ modellen
    [ // ] * Värmekranen ska bytas (igen).
    [ _ ] * Lamporna till vreden ska bytas.
    [ _ ] * Nånstans så ska jag borra hål till handbromswire och dra dom med.
    [ _ ] * Montera bakvagnen
    [ _ ] * Montera framvagnen
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av M.Broberg den 2021-01-31 klockan 18:41.

  2. #342
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 618
    Medlem#
    3471
    Jäkla vad han har legat i. Kul. Blir nog finemang när det blir klart.

    1 användare gillar detta inlägg


    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  3. #343
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 137
    jag tycker jag latat mig, det där med att frysa lockar inte.
    Det är typ inte uppvärmt men det ligger i suterräng eller vad man ska säga. ena väggen är rakt in i backen vilket håller borta den värsta kylan.

    Det sitter ihop med hallen som ligger ovanför fast det är en vägg och dörr emellan (den ligger ovanför min "jordvägg") och den är uppvärmd till +2 ungefär för att slippa frostskador. Nere hos mig är det mest dragit och kallt samt sjukt mycket luft att värma om jag skulle orka, takhöjden är inget fel på om man vill ha lyft.

    det betyder att när det är minus 2 så har jag +3 grader ungefär längst in. vid minus 10.... jag har inte velat ta mig dit och kolla

    tänkte testa lite elektrolys av bromsok men jag vill inte att vattnet ska frysa så det får jag avvakta med.

  4. #344
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 137
    Snön är borta och värmen är här!

    det firades med att tvätta av bruks 9-3 och köra till besiktningen vilket alltid är lite nervöst..



    som tur var blankt papper! Bilen är dock inte krångelfri, den har haft startsvårigheter ett par ggr nu och drar inte runt motorn samtidigt som den sätter massa felkoder på linan melan CIM och ISM som kan vara låg spänning.

    2 batterier testade och bägge ger runt 10v startspänning enligt esid 9.8-10,2 vilket inte direkt är bra...

    MEN! det går ju fixa dom jobbiga elfelen. ELLER. så monterar man kosmetiska uppdateringar, det blev det senare US pos reflexer/lampor monterat! lamporna är inte kopplade och det kanske har aldrig orkar göra.



    Annars då.. jag jobbar med att städa kring bilen, ett par gamla snusugnar fick strycka med till fördel för en schysst hylla



    då kom jag på att jag kunde utnyttja ugnsluckan från den ena till den eviga följetången - blästerskåpet!



    nu passar såklart inte luckan bolt on, jag måste göra nån ram grejj sak, så där har det tagit stopp för tilfället.

    Jag fick hem något som ska monteras på bilen, spindelleder omfrästa för att få mer caster samt distanser till dessa.



    med styrlederna jag köpte i veckan så är nog alla leder, lager och bussningar hemma

    autodoc har en glitch, ett par styrleder kommer upp när man har ett reg på en og900. Dom är till DAF, MAN osv och då "lite" för grova för en og900... är det nån som letar styrled till en DAF så har jag 2!)


    förhoppningsvis ska jag ta tag i målandet när jag rensat upp lite plats, imorgon ska farsans og900 besiktigas med och förhoppningsvis blir det inget jobb på den.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Fråga ang Saab 900i -79
    Av SebastianAxe i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2020-01-16, 22:28
  2. Saab 900i 2,0
    Av knebus i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-01, 00:08
  3. Saab 900i -86 defekt!
    Av Petch i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 09:15
  4. Blyersättning i Saab 900i -85 !?
    Av veza i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-02-02, 21:11
  5. Passar Saab`s 900 T16 motor i En vanlig Saab 900I Från 1990?
    Av Jonis_G i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 23:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •