Sidan 17 av 17 FörstaFörsta ... 7151617
Resultat 321 till 340 av 340

Ämne: Saab 900i med T16 -85 * meksäsongen inledd*

  1. #321
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    jag har rattstyrningskablage som lyssnar på Canbusen.

    vissa rattstyrningar går efter resistans i trådarna till knapparna och då blir det tilt.

  2. #322
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    Liten update här då


    Bakaxel och några bussningshållare har fått svart färg, massa delar kvar som ska målas









    Alla bussningshållare till bärarmarna är blästrade och har fått ett lager etsprimer





    började blästra bärarm bak men då havererade i-luften till blästerskåpet och det blev damm överallt...





    Ska lappa ihop skåpet och fixa enn annan lösning sen ska spindlarna och naven blästras

    Sen ska det målas, målas och målas!

    Fick hem bussningarna till framvagn och bakvagn igår, hoppas jag inte glömde nått..



    så det är bara blästra, måla, pressa och montera nu då. Saknar bromsok bak, bromsrör på bakaxeln, handbromsvajjer och bromsslangar. Det är nog alla delar till bakvagnen


    Lite händer det! inte så mycket som jag vill dock.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    5 användare gillar detta inlägg



  3. #323
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 584
    Medlem#
    1941
    Mycket brännlackering där med dubbla ugnar i garaget

    Gott jobbat!

    2 användare gillar detta inlägg



  4. #324
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 598
    Medlem#
    3471
    Vart hittade du bussningar till kränghämmaren bak de som heter EPC 8989980?
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  5. #325
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 700
    Medlem#
    5849
    Gött att det rör på sig.

    Vad blev det för färg tillslut?

    Mvh

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #326
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    Det är fd snus ugnar!

    men jag har tänkt tankar kring pulverlackering

    Färgen?
    Jo det finns ett företag 1 km från mig som heter Halmstad Lackdepå. Dom säljer då lack med tillbehör och är riktigt trevliga och bra. Gick in och sa att jag ville ha färg till hjulupphängning, 2K och billig.

    Så då blev det nån industrifärg dom rekomenderade. jag vet faktiskt inte mycket mer. färg + härdare var 300 kronor, 1 liter färg 0.3 liter härdare. blandas 1:9 så härdaren räcker till många burkar färg, färgen kostade 200 för en liter. allt med moms mm.


    det var ett jävla bra pris.

    var det en jävla bra färg?
    Nja. jag penslade på den och den täckte rätt.. skumt/dåligt. blev nog 4-5 rundor för att inte CA primern skulle skina igenom på porer osv.

  7. #327
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 598
    Medlem#
    3471
    Tror dock att våtfärg är bättre och hållbarare i längden är pulverlack. För blir det ngn skada så tar det inte lång tid innan det släpper stora flagor av lacken.

    2 användare gillar detta inlägg


    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  8. #328
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    Jag lever!

    det har vart ett jävla bråk med blästerskåpets ventilering som tagit Många timmar i anspråk
    men jag har inte löst det! kortfattat så filtreras inte allt damm ut när det passerar dammsugaren som agerar utsug. resultatet är lite dammigt och ganska hostigt efter en stund.,

    Så jag löste det genom att ta på mig ett munskydd. bonus är att jag ser jag moderiktig ut...

    blev klar med ena styrspindeln idag i vilket fall... bytte från glas till Sand i skåpet när jag ändå höll på.



    Kvar är 1 styrspindel, 1 bakre bärarm och 1/3 bakre bärarm

    sen kan jag måla igen!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg



  9. #329
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 439
    Medlem#
    7182
    Hur lång tid tog det att blästra en spindel?

    Jag har bara blästrat ett bromsok en gång men det måste varit nått galet, det tog säkert 30-40min och va ändå inte helt 100...

  10. #330
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    jag har inte kört i 1 svep så exakt tid blir svårt, men jag la 20 minuter ikväll och fick klart styrarmen plus lite smått runt om. det är alla jävla veck och kanter som gör det till ett helvete..

    Skulle säga 1-2 timmar kanske med allt.
    jag får ganska ont i ryggen efter typ 20 minuter eftersom arbetspositionen är lite dålig, därför kör jag ofta runt 20-30 min max.

    Bärarmarna taer nog lika mkt styck men den ena har jag redan lagt en timme på.
    På bärarmarna är det problem med underredsmassa, antingen vägrar den släppa eller så går det riktigt segt. Kompressorn är en lite 3hp 50L så jag får stanna upp och vänta på tryck ibland. Samma sag med utsuget så får jag pausa lite så jag kan se nått.


    jag hatar att blästra stål med sand... aluminium och glas i blästern är mycket roligare.

  11. #331
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 439
    Medlem#
    7182
    Ok, då är det rätt tidskrävande ändå med andra ord.

    Jag har kört elektrolys istället, funkar mycket bra och sköter sig själv i princip. Elektrolys och sedan blästring vore nog det allra bästa, då får man ytan helt ren snabb(are) eftersom all gravrost är borta.

    Jag har dock målat direkt på och det har också funkat bra!

  12. #332
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    Elektrolys verkar intressant, jag har kollat på det men aldrig fått tummen ur. Hur funkar det med underredsmassa på grejerna?

    Allt utom spindlarna har gått rätt enkelt (undantaget där det varit underredsmassa) och då framförallt aluminiumgrejjerna som är en dröm med glaset.

    Ett problem till för mig är att jag inte hittat någon skyddsfilm till skåpet som lever i mer än 20 minuter. så nu slipar jag ner plastglaset med 2000 papper när det blir för slitet och det slits bra mycket fortare med sand än glas..

    Han där jag har bilen har ett Stort gammalt blästerskåp jag ska kolla på att renovera nån gång. Jag vet att handskarna är kassa men sen är det säkert mer som måste göra, när jag får tid och energi över samtidigt...


    Planen just nu med bilen är att göra klart hjulupphängningen med fokus på bakvagnen.
    * Riva ner det gamla där bak först.
    * Plocka ner avgassystemet och montera min JT 3" batteriböjj.
    * Montera bakvagnen, sen gå vidare med framvagnen.
    * När framvagn och bakvagn är monterade ska jag riva ut typ all inredning (innertak, stolar, baksäte, mattor, knäbräda, instrumentbräda..).
    * Med inredningen ute så ska jag kapas bort det gamla stolsfästet/handbromsspaksinfästningen och svetsa dit den nya. (kanske gör detta innan jag monterar avgasets främre del för att komma åt under).
    * På innertaket ska jag på nått sätt fästa upp det nya tyget där det hänger i bakkant.
    * Utöver det så ska det monteras en extra kupébelysning till på höger sida av taket samtidigt som org vänsterlampa byts från en 3 läges till en 2 läges som sitter i bagageutrymmet på og900 och 900 (har fått tag på 1 av 2).
    * När det gäller elen blir det lite små mod. Den lampan ska kopplas till befintlig belysning, inget skumt. jag ska dock bygga om elen så att jag får funktionen 86+ bilarna har med en 3 läges brytare i mittkonsolen.
    * Värmekranen ska bytas (igen).
    * Lamporna till vreden ska bytas.
    * Nånstans så ska jag borra hål till handbromswire och dra dom med.

    Så det är planen, den kan såklaart gå åt helvete fort så in i...

    Efter att jag fick hem bromsslangar anpassade för 9000 ok från england i förra veckan så har jag hjullager, spindelleder, styrleder och handbromsvajjer kvar att köpa förutom stötdämpare som jag Väldigt gärna hade bytt om pengar finnes.

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #333
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 700
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Hur funkar det med underredsmassa på grejerna?
    Inte alls tyvärr..

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  14. #334
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 439
    Medlem#
    7182
    Underredsmassan får man göra sig av med på nått sätt, roterande stålborste och thinner t ex eller nå sånt, sen funkar det!

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #335
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    Lite har det hänt nu i juletider.

    mestadels har tiden gått till att hjälpa till med att dra in kommunalt avlopp hos mina föräldrar men mycket tid har gått till att städa och småfixa med verkstaden.

    9-3 kombin passerade 30k mil och för några några dagar sen passerade den 500 mil i min ägo(sen 1 september). Jag nollade trippmätaren när jag köpte den. Får se om jag klarar mig utan att höja miltalet på försäkringen.



    Köpte stänkskydd till farsans 900s som stått i 3 månader pga avloppsgrävandet då hela infarten var uppgrävd



    Med stänkskydden kom lite annat till 900an tråden hamnar om inklusive ett rostfritt tanklock! Färgskillnaden gör inte så mycket eftersom allt ska ändå byta färg framöver.



    Tack vare en mycket snäll medlem på Saabklubbens forum(Regin) så fick jag en ny stereo till bilen. med bluetooth! jag hade tröttnat på den enda CD skivan jag äger



    Det målades lite mer innan det blev för kallt och allmänt drygt.



    Sen då, städning. bilen rullades ut och massvis med saker flyttades.



    Resultatet var att jag fick ca1.1.5 meter i bredd extra där jag har bilen uppallad.



    Så då var det Äntligen dags att börja skruva. bakaxeln hade redan köpare som ville ta tag i sitt egna så den plockades först.



    Passade på att titta på lagningen i HB hjulhus och sucka litegranna.



    Förutom smällar och fula lagningar är det en underbar bil. Det märks speciellt när man skruvar med något under bilen som bakvagnen. inget är sönder/ihop-rostat och skruvskallar/muttrar har rätt form och org storlek.


    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg

    Röd text = förändringar


    Planen just nu med bilen är att göra klart hjulupphängningen med fokus på bakvagnen.
    Ny plan, inredningen har fokus.
    * Riva ner det gamla där bak först. Klart!
    * Riva ut typ all inredning (innertak, stolar, baksäte, mattor, knäbräda, instrumentbräda..).
    * Plocka ner avgassystemet och montera min JT 3" batteriböjj.
    * Med inredningen ute så ska jag kapas bort det gamla stolsfästet/handbromsspaksinfästningen och svetsa dit den nya. (kanske gör detta innan jag monterar avgasets främre del för att komma åt under).
    * På innertaket ska jag på nått sätt fästa upp det nya tyget där det hänger i bakkant.
    * Utöver det så ska det monteras en extra kupébelysning till på höger sida av taket samtidigt som org vänsterlampa byts från en 3 läges till en 2 läges som sitter i bagageutrymmet på og900 och 900 (har fått tag på 1 av 2).
    * När det gäller elen blir det lite små mod. Den lampan ska kopplas till befintlig belysning, inget skumt. jag ska dock bygga om elen så att jag får funktionen 86+ bilarna har med en 3 läges brytare i mittkonsolen.
    * Byta bromsservon samt huvudbromscylidnern till 88+ modellen
    * Värmekranen ska bytas (igen).
    * Lamporna till vreden ska bytas.
    * Nånstans så ska jag borra hål till handbromswire och dra dom med.
    * Montera bakvagnen
    * Montera framvagnen


    Detta är planen, den kan såklart gå åt helvete fort så in i...
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg



  16. #336
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    Det är verkligen kul att demontera saker på den här bilen, även om det är blandat torx och stjärnskruv här o var så gick det rasande fort att få ur instrumentbrädan.



    Värmeelementet rök ur, jag byter värmekran IGEN för att speedparts (professional parts sweden) var så glapp redan ny att den inte stängde ordentligt. Det var ju inte skitkul att köra med värme på hela sommaren.
    Speedparts kranen byts nu mot en begagnad saab org kran.
    Anledningen till att den Första kranen byttes var att den kärvade lite och reglageaxeln gick av, den enda användbara delen på speedparts kranen var just reglageaxeln. så nu har jag 2 gamla men fungerande saab org kranar...

    Lite mer demontering slutade i att innertaket lossades. tyget har släppt på något sätt och det blev irriterande när det fladdrade i backspegeln







    Såhär såg det ut när jag drog i det lösa tyget.



    Det var ju skumt tänkte jag och började riva bort tyget från stommen. Men det satt som berget..
    Efter att ha pillat lite så upptäckte jag att det gröna tyget har släppt mot det undre lagret svart tyg, det är ett 2 lagers tyg.

    Jag rev på och.. tadaaa



    nu ska allt det gröna bort för att limmas på igen, det finns nackdelar med att inte ta samma beprövade tyg som alla andra

    in other news så fixade jag en ny huvudbromscylinder efter att ha haft sönder kolven på den jag skulle renovera (det sitter en stjärnskruv inne i skiten, den var rostig och blev rund. då blev jag lite lätt carried away med en borrmaskin och det blev skit av allt).
    Jag byter Bromsservon och huvudbromscylindern till den nyare modellen som satt med 4x108 systemet. förutom rätt storlek på cylinder vs ok så har bromsservon större servoverkan än med gamla systemet. Det blir helt enkelt inte lika trögtrampat som med gamla cylinder och servo, något jag störde mig lite på på förra 900a i vardagskörning.

    Passade på att polera och vaxa den nya huvudbromscylinder och bromsservon



    Jag VET att det är en dum väg att vandra och att den enbart leder till stress och själslig smärta (testa vara putsnisse med en svart bil. som står ute. vid en väg där det körs massa jordbruksmaskiner. och dom kommer från grusvägen 20 meter bort.).

    Men fan vad fint det blänker..


    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg

    [ _ ] = Inte påbörjat.
    [ / ] = Påbörjat[ // ] = Påbörjat, nästan klart
    [ x ] = Klart
    Röd text = förändringar sen senast


    Planen just nu med bilen är att göra klart hjulupphängningen med fokus på bakvagnen.
    Ny plan, inredningen har fokus.
    [ x ] * Riva ner det gamla där bak först.
    [ x ] * Riva ut typ all inredning (innertak, stolar, baksäte, mattor, knäbräda, instrumentbräda..).
    [ _ ] * Plocka ner avgassystemet och montera min JT 3" batteriböjj.
    [ _ ] * Med inredningen ute så ska jag kapas bort det gamla stolsfästet/handbromsspaksinfästningen och svetsa dit den nya. (kanske gör detta innan jag monterar avgasets främre del för att komma åt under).
    [ / ] * På innertaket ska jag på nått sätt fästa upp det nya tyget där det hänger i bakkant.
    [ _ ] * Utöver det så ska det monteras en extra kupébelysning till på höger sida av taket samtidigt som org vänsterlampa byts från en 3 läges till en 2 läges som sitter i bagageutrymmet på og900 och 900 (har fått tag på 1 av 2).
    [ _ ] * När det gäller elen blir det lite små mod. Den lampan ska kopplas till befintlig belysning, inget skumt. jag ska dock bygga om elen så att jag får funktionen 86+ bilarna har med en 3 läges brytare i mittkonsolen.
    [ // ] * Byta bromsservon samt huvudbromscylidnern till 88+ modellen
    [ // ] * Värmekranen ska bytas (igen).
    [ _ ] * Lamporna till vreden ska bytas.
    [ _ ] * Nånstans så ska jag borra hål till handbromswire och dra dom med.
    [ _ ] * Montera bakvagnen
    [ _ ] * Montera framvagnen
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    6 användare gillar detta inlägg



  17. #337
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 744
    Kan du inte behålla innetaket svart ?

  18. #338
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    jag kan helt klart behålla innertaket svart om jag vill.

    men jag älskar det där gröna mönstret faktiskt! jag testade svart innertak på min förra og900 och det blev väldigt mörkt och tråkigt i bilen.

    men nu fick jag en liten idé på temat mörkt och tråkigt..

  19. #339
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 512
    Medlem#
    7660
    Vad körde du för lim till taket, 3M? Man blir ju sugen på att klä om när det blir såpass bra

    Jäkla oflyt med tyget, ska du klä om från början eller försöka få det att fästa på det svarta?
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '86 9000 Turbo, ’04 9-5 Aero SC -espressosvart
    @schwrtzwrks - Garaget

  20. #340
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    det är 3m 08080 tror jag det heter, dyrt som skam är det men det håller.

    limmet har jag verkligen inte nått att klaga på då det sitter nått så in i.

    Lite därför jag tänkte fästa tillbaka det gröna på det svarta, försökte lossa lite på det svarta men jag sliter bara sönder taket för limmet vägrar släppa.

    Dessutom är det svarta tyget rätt tjockt, jag vill inbilla mig att det inte försämrar ljuddämpningen i bilen med lite tjockare tyg

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Fråga ang Saab 900i -79
    Av SebastianAxe i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2020-01-16, 22:28
  2. Saab 900i 2,0
    Av knebus i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-01, 00:08
  3. Saab 900i -86 defekt!
    Av Petch i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 09:15
  4. Blyersättning i Saab 900i -85 !?
    Av veza i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-02-02, 21:11
  5. Passar Saab`s 900 T16 motor i En vanlig Saab 900I Från 1990?
    Av Jonis_G i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 23:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •