Sidan 16 av 17 FörstaFörsta ... 614151617 SistaSista
Resultat 301 till 320 av 321

Ämne: Saab 900i med T16 -85 * meksäsongen inledd*

  1. #301
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 616
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    ....tittade jag i backspegeln och såg mitt ganska nyligen o klädda innertak hänga..
    Åkte på exakt samma sak i min vita 900, det satt i några månader, tror det kom en värmeknäpp (när det nu var, ett antal år sedan..) som tog knäcken på limmet...

    Jag ryckte ur taket för en "gör om gör rätt" men det kom aldrig in igen...

    Bara kämpa på!
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  2. #302
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    mest sur över att jag tog det dyra 3M limmet som avgudas av så många och lagt typ 5 ggr så mkt på det som biltema lim hade kostat... och får ändå detta resultatet?

  3. #303
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 550
    Medlem#
    3471
    Ja surt med det som hänt du hade väl även behandlat taket innan du limmade dit tyget. Jag tror problemet är just tyget inte det andra. Mitt innertak får tiden utvisa om jag gjort rätt eller fel helt enkelt.
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  4. #304
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Rätt lim för rätt tyg är nog problemet. så poröst och luddigt som detta tyget är så...

    Jag funderar på att sätta i knappar för att hålla uppe tyget, eventuellt klä dom i samma tyg som innertaket. alternativet att riva av tyget känns riskabelt

  5. #305
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    544
    Medlem#
    6866
    Läste nånstans att inrednings tyg och sånt finns det speciella lim man lägger på med lackspruta som tål värmeväxlingar. Vidare så är det viktigt att vänta till limmet torkat helt på båda sidor innan man lägger ihop dem. Även att lösningsmedel vädras ur. Speciellt viktigt är det vid limning av vinyl och läder


  6. #306
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Detta limmet har används av Många men med annat tyg. troligtvis har limmet inte fått tillräcklig täckning av tyget och när det stretchats så har det blivit än värre.

    Ett ordentligt kontaktlim och väta tyget ordentligt hade nog haft bättre effekt.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #307
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Det har vart lite dött på 900 fronten.


    Blev en tur till Båstad en dag och då passerar man skummeslövsstrand. Var ju bara tvungen att stanna för lite bilder.





    Sen har det blivit ett gäng smårundor runt Halmstad. Det är fantastiskt vad mycket det lyfter humöret att ta en 20-30 minuters runda en seg dag.



    Vintern arbete är påbörjat nu. Det blir byte till nya bromssystemet som kom 1988 med 4x108 bultmönstret, som tur är har fälgarna dubbelt bultmönster.

    Det som kommer avvika lite är att jag ska köra 9000 OK och skivor där fram, den senare/turbo varianten. Beläggarean skiljer till 9000 okens fördel.

    Så det har då börjat blästras! blir byte av ungefär alla delar i hjulupphängningen förutom övre bärarmar fram och fjädrar. alla bussningar ska dock bytas och det ska på nya stötdämpare om allt klaffar.

    det innebär såklart att allt ska vara nylackat, rent och fint. jag har börjat med att glasblästra av bussningshållarna till bärarmarna och lägga primer på dom.



    Höromdagen hämtade jag bakvagnsdelar från blästring.



    medelnöjd med jobbet, en del rost kvar. Grejerna skulle även ha grundmålats men miss i kommunikationen resulterar i att jag får göra det själv.

    jag har inte bestämt vad det ska bli för färg men står mellan Biltema polyuretanfärg i grått eller svart.
    svart känns lite tråkigt bara på en svart bil..
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    9 användare gillar detta inlägg



  8. #308
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 476
    Medlem#
    7660
    Schysst med nya bultmönstret! Grunda med Hagmans CA så kan du välja topplack efter behov sen. Svart brukar alltid bli stilrent och se fräscht ut länge.

    1 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '86 9000 Turbo, ’04 9-5 Aero SC -espressosvart
    @schwrtzwrks - Garaget

  9. #309
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    kommer INTE sakna gamla bromsarna och T5suite steg 1 kombinationen, det var lite väl mycket pulver för dom bromsarna.

    nya stötdämpare kommer göra gott med.

    Och angående CA primer så penslade jag på igår.



    Panhardstaget och nån fläck på krängaren kvar. gick 100 ml färg till 2 lager på krängare och bakaxel, rätt dryg färg.

    Svart är ju playing it safe.
    men på en svart bil är det ju rätt trist med tänker jag

    sen kanske inte bilen kommer förbli svart hela vägen men det är en annan fråga..
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    4 användare gillar detta inlägg



  10. #310
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 476
    Medlem#
    7182
    Svarta länkarmar,axlar etc, röda fjädrar, gula/blå dämpare och silvriga bromsok eller nått sånt funkar ju. Då är inte allt svart

    Sen kan du ha ett knallrosa panhardstag om du vill bryta av för det kommer ju bara du och besiktningen veta om

  11. #311
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    jag bestämde för svart, åkte till Biltema för att köpa polyuretan färg.
    dom har såklart inte den i svart

    Så nu ska nått alternativ hittas.
    tog ut frustrationen genom att köpa en laddning CA primer till och måla det sista samt dom småsaker jag missat.

    det är dock inte det stora problemet nu, så länge det är grundat kan jag lägga det åt sidan lite. har annat som måste fixas där bilen gärna får vara flyttbar typ en månad till eller nått.

  12. #312
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 235
    Medlem#
    3183
    Var köpte du ca primer?
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  13. #313
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 550
    Medlem#
    3471

    2 användare gillar detta inlägg


    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  14. #314
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    544
    Medlem#
    6866
    Men är den grå så hemsk? Eller är den ljusgrå?


  15. #315
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Den är ljusgrå och inte jättevacker enlig tdet jag sett

    CA finns på mekonomen. bra mycket dyrare än verktygsboden men fraktpriserna drar ofta iväg. har man tålamod med frakt finns det säkert andra ställen. Tror Mekonomen tog 360-400 spänn

  16. #316
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 550
    Medlem#
    3471
    Varför ska du sälja ng9-3:an? Har jag missat något? Den är väl nyinköpt?
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  17. #317
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Det har varit väldigt mycket strul med 9-3an, småsaker som tändspolar och hackig gång tex, alla delar kostar svinmycket pengar och ja.

    Den funkar fint nu, det är nog mest i mitt huvud problemet är. jag kan liksom inte låta bli att tänka att den kommer pajja med nått dyrt och drygt om 10 minuter. det gör den jättejobbig att bruka.

    Så tanken är att sälja ng9-3 och leta og900, en 16v med farthållare. Kostnaden att äga en og900, hur van jag är att skruva med dom, delar som ligger eller kontakter kring beg delar är några saker som talar för det. Jag kan leva utan AC så länge jag inte har skinn men farthållare vill jag däremot ha.

    I ärlighetens namn var inte ng9-3an ett genomtänkt köp, men jag trodde jag kunde äta kakan och betala för halva ungefär.

  18. #318
    Grundladd wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    451
    Medlem#
    10483
    Då måste jag fråga om du kom nån vart med hur basen fungera ihop med slutsteg m.m. I ditt Bose system. Även min skulle må bra av ett lite kraftigare slutsteg..
    Hit the clutch, hit the gear, hit the gas, and i'm gone!
    https://www.garaget.org/?car=392409

  19. #319
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Jag har inte Bose, min är en 07 och bose kom 2008. bose har förutom det jag har även dörrhögtalare bak tror jag.

    men jag justerade på stereon och då basar den på som fan i baksätets sits. Visst hade kanske lite djupare bas behövts i hela bilen men jag tror snarare designen och eventuellt bashögtalaren i sig är det stora problemet och inte slutsteget.

    Jag har massagesäte i sittdynan i baksätet med rätt låt men det känns inte där fram på samma sätt.

    byta huvudenhet gjorde Massor i vilket fall. det satt nån extern in-line förstärkare på signalen till slutstegen i kablaget till nya stereon. Den slet jag bort och då blev det jämnare ljud, den förstärkte allt utom baslådan vilket blev skevt.

  20. #320
    Grundladd wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    451
    Medlem#
    10483
    Har inte heller Bose, har en 08a Kombi. Verkar dock vara samma som Bose men heter Premium 300 istället om jag tolkar WIS rätt..

    Kanske dags för en ny stereo då trotsallt, läser man lite produktbeskrivningar på diverse rattstyrningskablage m.m. Skriver många firmor att dessa inte funkar med Automatlåda, har du märkt av några problem? Eller du kanske kör utan rattstyrningskablage och sköter allt från huvudenheten?

    1 användare gillar detta inlägg


    Hit the clutch, hit the gear, hit the gas, and i'm gone!
    https://www.garaget.org/?car=392409

Liknande ämnen

  1. Fråga ang Saab 900i -79
    Av SebastianAxe i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2020-01-16, 22:28
  2. Saab 900i 2,0
    Av knebus i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-01, 00:08
  3. Saab 900i -86 defekt!
    Av Petch i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 09:15
  4. Blyersättning i Saab 900i -85 !?
    Av veza i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-02-02, 21:11
  5. Passar Saab`s 900 T16 motor i En vanlig Saab 900I Från 1990?
    Av Jonis_G i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 23:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •