Sidan 13 av 30 FörstaFörsta ... 3111213141523 ... SistaSista
Resultat 241 till 260 av 598

Ämne: Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08 *T16 har landat*

  1. #241
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Däcken är det 195/50-16?
    Hur breda är fälgarna?
    Hursomhelst ser det bra ut.
    Har du något mått på hur mycket lägre bilen blev med nya fjädrar.
    Göran i Björnarbo

  2. #242
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Däcken är 195/50-16 16x7" fälgar med ET 25
    har inga mått, fjädrarna som satt på var 900i fjädrar så det går inte jämföra med en turbo helle men Låg är fel ord att beskriva det med. Kanske sätter sig mer efter några mil.

    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg



  3. #243
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Det har hänt grejjer!

    bilen började gå konstigt som fan, den fick ingen soppa av nån anledning, takmätaren pekade på halvtank och allt verkade funka.

    mätte soppatrycket genom att jag satte i en banjobult med 1/8 gänga i toppen och en manometer gängad i den.

    sen byglade jag bränslerelät och trycket gick upp men det var sjukt långsamt. fårn 0,3 bar till 1 bar tog 18 sekunder på byglat relä.

    testade med startkablar från anann bil, samma sak.

    så då tänkte jag att det är ju pumpen! åkte och köpte en 044 kopia på närmsta biltema som hade (1 timme enkel)

    Läste till mig att det finns 2 storlekar på pump, den som är lika stor som 044 (60mm) och den som är 52mm...

    Efter att ha mätt pumpen tog jag ur den helt och kollade ner i tanken.

    Där va det ju tomt. var är all jävla bensin som ska finnas enligt mätaren!??!

    det var givaren som hade pajjat...

    så nu behöver jag en tankgivare och en gummiupphängning till en 60mm pump...

    Bugger

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #244
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Igår tog jag en dunk bensin och hällde i bilen, vred om nyckeln och den hoppade igång direkt.

    Så då åkte jag till macken med två 10 liters dunkar. dunken jag tog soppan ur samt en extra, ifall jag får soppatorsk igen.

    sen i med bensin i tanken med.

    efter det bar det via omvägar av till delplocken i falkenberg för att se om det fanns nått att hämta där. vilket det gjorde, isch. Kompisen snubbla över en passat kofångare "får den plats i 900an tror du"



    måste vara drygt att köra så liten bil som Passat kombi..

    hittade en liten söt bil på parkeringen när vi skulle ta lunch. 900an är rätt liten ändå.



    vad köpte jag då?

    jo ett askfat fram eftersom jag tappade bort det gamla. Rätt låscylinder till bakluckan så jag har med andra ord nästan alla lås till bilen, saknar till handskfacket.

    Sen köpte jag även detta eftersom jag tröttnat på att ha dålig lastsäkring i og900an..



    lastförankringsskenor till 9-5.

    dock är dom lite högre än dom kunnat vara. totalhöjd 40mm...

    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av M.Broberg den 2020-06-17 klockan 07:45.

  5. #245
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 083
    Medlem#
    2661
    Känner igen det där med halv tank enligt mätaren men bilen inte startar, hade tagit bilen till jobbet och självklart starta inte bilen när jag skulle hem. Fick bogserhjälp hem av en arbetskamrat och sen startade felsökningen, höll på ett par dagar innan jag kom på att jag skulle testa med att hälla i mer bensin och vips starta bilen...
    Då hade nog bränslegivaren i tanken hängt sig under vintern och inte förrän jag tankat fullt och kört ur tanken några gånger kom den igång igen. Får se nu hur den reagerar efter ha stått still i över 10år...

    1 användare gillar detta inlägg


    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  6. #246
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Haha vilken dryg grej med tankmätaren, bra det inte var ngt värre iaf. Lätt åtgärdat. De där fäst-skenorna kan nog bli en kul detalj att få till. Just det där att 900:an är liten ibland. Det märks när jag ställer den i garaget, då känns det stort jämfört med om 9-5:an står där då känns det bra mkt mindre. Så 900 var nog en stor bil en gång i tiden idag är den mindre även om den är lång.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #247
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Har snott mina föräldrars garage lite när dom är iväg över veckan. Är bättre ljus, inte superdammigt och inte lika fuktigt som där jag har bilen. Enda kruxet är att jag har deadline på lördag då jag måste vara klar.

    Så igår började jag på innertaket, första jobbet var att demontera det. som tur var så va bilen tvungen att vara ute eftersom jag inte får plats med bil + innertak där jag ska klä om.

    "som tur var"

    Det regnade lite med! nej jag ljuger, det totalt öste ner.

    så allt (mest jag) blev lite lätt fuktigt, utom innertaket som tur var för precis när vi blev klara blev det uppehåll en timme..

    efter jag hade tagit bort det tyg som var kvar så började jag med att ta en skurborste och skrubba bort allt skum som satt fast på innertaket och C stolparna.



    Sen tog jag och kollade igenom vad jag hade. takte hade ett Gäng ställen där det pajjat så jag la på lite epoxi där som fick härda under natten.

    Fortsatte idag med att pensla hela innertaket och C stolparna med epoxi.



    materialet är nån form av pressad papp och suger åt sig nått sån in i helvete.
    Blandade ihop vad jag trodde skulle räcka men hade duktigt fel. Det blev att blanda mer, det räckte inte heller osv. Den första stod inte ens för 1/4 av totala åtgången... 1 timme tog det att pensla allt.

    Nu ska det härda typ 8 timmar. men jag orkar inte börja klä grejerna ikväll/natt så det får stå över natten för att det verktygen ska härda och torka.

    Imorgon ska jag alltså förhoppningsvis börja klä på det nya tyget---
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    4 användare gillar detta inlägg



  8. #248
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Epoxi?
    Är lite nyfiken på vad det är för produkt du använder. Verkar som att många bara gör rent takstommen och limmar på nytt tyg.
    Innertak renovering står på min "att göra lista" . Håller på att samla mod för att börja.
    Då är en sån här tråd uppdatering guld för sånna som mig. Stor för hoppning om att du uppdaterar med många bilder och en målande beskrivning.
    Göran i Björnarbo

  9. #249
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    epoxi är det dyrare alternativet till Polyester. bägge för att skapa en yta som är så bra som möjligt för limmet att fästa helt enkelt.

    fördelen med epoxi är att det är nästintill luktfritt, jämfört med polyester som luktar.. ja polyester.

  10. #250
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Är det man ska använda någon av de varianter som användas när man laminerar glasfiber eller kolfiber?
    Visst är det väl epoxi som ibland används för att måla betong golv?
    Ungefär hur mycket gick det åt till ditt innertak?
    Göran i Björnarbo

  11. #251
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Jag gjorde av med 1,5 burk polyester (biltema) till mitt innertak det blev två strykningar på den mängden. Det är ju för att stuva upp och underlätta för limmet att fästa. Har en del bilder i min projekttråd. Har precis gjort samma manöver som Broberg ska göra.

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #252
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Är det nödvändigt med 2 strykningar?

    jag la en duktig strykning men går alltid smeta på mer. Får känna på det idag och fundera.

    Tänkte ta eventuellt överflöd att göra annat med, råkar ha lite kolfiberväv liggandes. När den dagen kommer är det bara lista ut vad på 900an som skulle göra sig i kolfiber.

    Citat Ursprungligen postat av Ghosta Visa inlägg
    Är det man ska använda någon av de varianter som användas när man laminerar glasfiber eller kolfiber?
    Det är Biltemas lamineringsepoxi jag kör med https://www.biltema.se/bat/batvard/e...oxi-2000020523

    jag kan inte svara på hur mycket det gått åt, har inte haft så bra koll på det. Jag köpte 1.5 liter och det har räckt so far.

    jag har ju dock baktanken att om det blir nått över så kan jag använda det till annat.

  13. #253
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Innertak i kolfiber?
    Tackar för svaren.
    Göran i Björnarbo

  14. #254
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Inte kolfiber innertak Jag funderade på det, men det behövs mjukt material som fångar buller. Tyvärr!

    Idag började jag klä innertaket!

    fick ganska omgående åka och köpa en flaska lim till. Den räckte Nästan till resten av taket vilket jag upptäckte precis efter dom stängt för dagen.,

    påbörjat. här ser men även hur tyget ser ut



    och såhär långt kom jag idag! lite störigt.



    Tog och lackade om alla detaljer i taket som var vita/biege. Nu blir det svart.



    Bifogade bilder Bifogade bilder

  15. #255
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Blir nog bra det där. Kul o se taket monterat sedan med de svarta detaljerna.
    Vad är det för typ av tyg du använder?

    Jag strök två lager med polyester då jag köpt 1 stor o 1 liten burk. Svårt att få heltäckande efter första tyckte jag så jag tog två lager. Det andra la jag typ nån timme efter eller var det ens det.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mr_SunBear den 2020-06-24 klockan 09:00.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  16. #256
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Det blir nog bra med det svarta detaljerna, använde samma märke och färg på DKD förutom på listen runt takluckan som jag hade vit/biege med det svarta taket på den.

    Tyget detta https://www.tyg.se/152-poso-b20-523_...ter-groen.html

    leveranstiden va inte så jävla fantastisk men fick ett tygprov fort, allt skickas från Tyskland.

    fördelen är att under/övertyget liksom flyter liite på varandra. det gör att små ojämnheter osv tas upp av tjockleken och då "flytandet".

    har känts som ett ganska förlåtande tyg även om det suger lim rätt ordentligt.

    Inspirationen till att ta typ vadsomhelst kom efter Konrads fleece filts tak med iron man på som han har i sin snik/banracer og900. När det gäller tyg så är det mest fantasin som sätter gränsen.

    Takluckan är fortsatt huvudbry. Att lyckas mönsterpassa känns ganska hopplöst så det blir la vad det blir.

  17. #257
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    "Takluckan är fortsatt huvudbry. Att lyckas mönsterpassa känns ganska hopplöst så det blir la vad det blir"

    Sätt tyget diagonalt på tackluckan!

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #258
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Jag att sätta tyget i takluckan 90 grader mot innertakets är målet nu, om tyget går att stretcha likadant på alla håll.

    idag lyckades vi efter några timmas jobb att vika runt tyget och montera taket!

    satte igång vid 13 och var klara strax efter 18. monteringen blev helvetisk när vi inte klippt ordentligt kring hålen på baksidan när vi la tyget runt kanten.

    takluckan är urtagen, för att minimera risken för diverse skit så tejpade jag en sopsäck över hålet efter vi monterat innertaket.



    Och då inifrån!



    kvar är att skära rent i takluckekasetten så att tyget inte stör takluckans glidskena. Det var ett helvete att försöka skära i med rakblad eller vadsom så blir nog att te en liten sax..

    ja och takluckan.

    och C stolparna.

    och dörrsidorna.

    men det är lugn.. jag har Nästan 2 dar på mig :|
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg



  19. #259
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Kul det går framåt!

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  20. #260
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Igår var det bakslag deluxe.

    Trött, stressad och varm så var jag efter nästan 2 timmar klar med att klä takluckan.



    Skulle bara renskära runt skruvhål osv.

    Nånstans slog det slint och jag skar för mycket.



    Detta upptäcktes när jag höll på att montera luckan, såklart, inte tidigare

    så luften gick ur totalt och jag la in allt och stängde dörren. Köpte en flaska lim till, 4de flaskan för den som räknar. Limmet hade räckt om jag inte försökt limma sen vända mönstret rätt 2 gånger för att till slut inse att det inte är ett sånt mönster .Det är ju såklart likadant 90 grader om vartannat. Kanske skulle lägga det 45 grader. Men eftersom jag har bränt en del tyg nu på takluckan så ska jag försöka spara det jag har kvar, hoppas ändå ha nog för dörrsidorna.

    Idag ska jag vara köra bilen till garaget där jag brukar ha den och lägga på lakan för dammskydd. Det ska regna så då är det bäst att ha den inomhus.

    Får se när jag kommer igång igen. Ska lista ut vartfan alla saker till takluckan ska sitta och hur allt ska monteras.

    verkstadshandboken hjälpte inte mycket alls. "ta låsstyckets överbygel och montera" sa den ungefär, vilken jävla bygelsak är det! har ett par plastpluttar jag inte har en aning om tex. kul kul!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Liknande ämnen

  1. Nya försäkringspremien har landat in, +32%!!!
    Av -94 9000 2,3T cse i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2018-01-09, 12:38
  2. Saab 900i -86 defekt!
    Av Petch i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 10:15
  3. Passar Saab`s 900 T16 motor i En vanlig Saab 900I Från 1990?
    Av Jonis_G i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 00:05
  4. Nya turbotrycket har landat.
    Av MrLila i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 23:36
  5. Tidtagarutrustningen har landat !
    Av Sonesson i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-03-14, 22:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •