jag har rattstyrningskablage som lyssnar på Canbusen.
vissa rattstyrningar går efter resistans i trådarna till knapparna och då blir det tilt.
jag har rattstyrningskablage som lyssnar på Canbusen.
vissa rattstyrningar går efter resistans i trådarna till knapparna och då blir det tilt.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Liten update här då
Bakaxel och några bussningshållare har fått svart färg, massa delar kvar som ska målas
Alla bussningshållare till bärarmarna är blästrade och har fått ett lager etsprimer
började blästra bärarm bak men då havererade i-luften till blästerskåpet och det blev damm överallt...
Ska lappa ihop skåpet och fixa enn annan lösning sen ska spindlarna och naven blästras
Sen ska det målas, målas och målas!
Fick hem bussningarna till framvagn och bakvagn igår, hoppas jag inte glömde nått..
så det är bara blästra, måla, pressa och montera nu då. Saknar bromsok bak, bromsrör på bakaxeln, handbromsvajjer och bromsslangar. Det är nog alla delar till bakvagnen
Lite händer det! inte så mycket som jag vill dock.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Mycket brännlackering där med dubbla ugnar i garaget
Gott jobbat!
Vart hittade du bussningar till kränghämmaren bak de som heter EPC 8989980?
Gött att det rör på sig.
Vad blev det för färg tillslut?
Mvh
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Det är fd snus ugnar!
men jag har tänkt tankar kring pulverlackering
Färgen?
Jo det finns ett företag 1 km från mig som heter Halmstad Lackdepå. Dom säljer då lack med tillbehör och är riktigt trevliga och bra. Gick in och sa att jag ville ha färg till hjulupphängning, 2K och billig.
Så då blev det nån industrifärg dom rekomenderade. jag vet faktiskt inte mycket mer. färg + härdare var 300 kronor, 1 liter färg 0.3 liter härdare. blandas 1:9 så härdaren räcker till många burkar färg, färgen kostade 200 för en liter. allt med moms mm.
det var ett jävla bra pris.
var det en jävla bra färg?
Nja. jag penslade på den och den täckte rätt.. skumt/dåligt. blev nog 4-5 rundor för att inte CA primern skulle skina igenom på porer osv.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Tror dock att våtfärg är bättre och hållbarare i längden är pulverlack. För blir det ngn skada så tar det inte lång tid innan det släpper stora flagor av lacken.
Jag lever!
det har vart ett jävla bråk med blästerskåpets ventilering som tagit Många timmar i anspråk
men jag har inte löst det! kortfattat så filtreras inte allt damm ut när det passerar dammsugaren som agerar utsug. resultatet är lite dammigt och ganska hostigt efter en stund.,
Så jag löste det genom att ta på mig ett munskydd. bonus är att jag ser jag moderiktig ut...
blev klar med ena styrspindeln idag i vilket fall... bytte från glas till Sand i skåpet när jag ändå höll på.
Kvar är 1 styrspindel, 1 bakre bärarm och 1/3 bakre bärarm
sen kan jag måla igen!
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Hur lång tid tog det att blästra en spindel?
Jag har bara blästrat ett bromsok en gång men det måste varit nått galet, det tog säkert 30-40min och va ändå inte helt 100...
jag har inte kört i 1 svep så exakt tid blir svårt, men jag la 20 minuter ikväll och fick klart styrarmen plus lite smått runt om. det är alla jävla veck och kanter som gör det till ett helvete..
Skulle säga 1-2 timmar kanske med allt.
jag får ganska ont i ryggen efter typ 20 minuter eftersom arbetspositionen är lite dålig, därför kör jag ofta runt 20-30 min max.
Bärarmarna taer nog lika mkt styck men den ena har jag redan lagt en timme på.
På bärarmarna är det problem med underredsmassa, antingen vägrar den släppa eller så går det riktigt segt. Kompressorn är en lite 3hp 50L så jag får stanna upp och vänta på tryck ibland. Samma sag med utsuget så får jag pausa lite så jag kan se nått.
jag hatar att blästra stål med sand... aluminium och glas i blästern är mycket roligare.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Ok, då är det rätt tidskrävande ändå med andra ord.
Jag har kört elektrolys istället, funkar mycket bra och sköter sig själv i princip. Elektrolys och sedan blästring vore nog det allra bästa, då får man ytan helt ren snabb(are) eftersom all gravrost är borta.
Jag har dock målat direkt på och det har också funkat bra!
Elektrolys verkar intressant, jag har kollat på det men aldrig fått tummen ur. Hur funkar det med underredsmassa på grejerna?
Allt utom spindlarna har gått rätt enkelt (undantaget där det varit underredsmassa) och då framförallt aluminiumgrejjerna som är en dröm med glaset.
Ett problem till för mig är att jag inte hittat någon skyddsfilm till skåpet som lever i mer än 20 minuter. så nu slipar jag ner plastglaset med 2000 papper när det blir för slitet och det slits bra mycket fortare med sand än glas..
Han där jag har bilen har ett Stort gammalt blästerskåp jag ska kolla på att renovera nån gång. Jag vet att handskarna är kassa men sen är det säkert mer som måste göra, när jag får tid och energi över samtidigt...
Planen just nu med bilen är att göra klart hjulupphängningen med fokus på bakvagnen.
* Riva ner det gamla där bak först.
* Plocka ner avgassystemet och montera min JT 3" batteriböjj.
* Montera bakvagnen, sen gå vidare med framvagnen.
* När framvagn och bakvagn är monterade ska jag riva ut typ all inredning (innertak, stolar, baksäte, mattor, knäbräda, instrumentbräda..).
* Med inredningen ute så ska jag kapas bort det gamla stolsfästet/handbromsspaksinfästningen och svetsa dit den nya. (kanske gör detta innan jag monterar avgasets främre del för att komma åt under).
* På innertaket ska jag på nått sätt fästa upp det nya tyget där det hänger i bakkant.
* Utöver det så ska det monteras en extra kupébelysning till på höger sida av taket samtidigt som org vänsterlampa byts från en 3 läges till en 2 läges som sitter i bagageutrymmet på og900 och 900 (har fått tag på 1 av 2).
* När det gäller elen blir det lite små mod. Den lampan ska kopplas till befintlig belysning, inget skumt. jag ska dock bygga om elen så att jag får funktionen 86+ bilarna har med en 3 läges brytare i mittkonsolen.
* Värmekranen ska bytas (igen).
* Lamporna till vreden ska bytas.
* Nånstans så ska jag borra hål till handbromswire och dra dom med.
Så det är planen, den kan såklaart gå åt helvete fort så in i...
Efter att jag fick hem bromsslangar anpassade för 9000 ok från england i förra veckan så har jag hjullager, spindelleder, styrleder och handbromsvajjer kvar att köpa förutom stötdämpare som jag Väldigt gärna hade bytt om pengar finnes.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Underredsmassan får man göra sig av med på nått sätt, roterande stålborste och thinner t ex eller nå sånt, sen funkar det!
Lite har det hänt nu i juletider.
mestadels har tiden gått till att hjälpa till med att dra in kommunalt avlopp hos mina föräldrar men mycket tid har gått till att städa och småfixa med verkstaden.
9-3 kombin passerade 30k mil och för några några dagar sen passerade den 500 mil i min ägo(sen 1 september). Jag nollade trippmätaren när jag köpte den. Får se om jag klarar mig utan att höja miltalet på försäkringen.
Köpte stänkskydd till farsans 900s som stått i 3 månader pga avloppsgrävandet då hela infarten var uppgrävd
Med stänkskydden kom lite annat till 900an tråden hamnar om inklusive ett rostfritt tanklock! Färgskillnaden gör inte så mycket eftersom allt ska ändå byta färg framöver.
Tack vare en mycket snäll medlem på Saabklubbens forum(Regin) så fick jag en ny stereo till bilen. med bluetooth! jag hade tröttnat på den enda CD skivan jag äger
Det målades lite mer innan det blev för kallt och allmänt drygt.
Sen då, städning. bilen rullades ut och massvis med saker flyttades.
Resultatet var att jag fick ca1.1.5 meter i bredd extra där jag har bilen uppallad.
Så då var det Äntligen dags att börja skruva. bakaxeln hade redan köpare som ville ta tag i sitt egna så den plockades först.
Passade på att titta på lagningen i HB hjulhus och sucka litegranna.
Förutom smällar och fula lagningar är det en underbar bil. Det märks speciellt när man skruvar med något under bilen som bakvagnen. inget är sönder/ihop-rostat och skruvskallar/muttrar har rätt form och org storlek.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Det är verkligen kul att demontera saker på den här bilen, även om det är blandat torx och stjärnskruv här o var så gick det rasande fort att få ur instrumentbrädan.
Värmeelementet rök ur, jag byter värmekran IGEN för att speedparts (professional parts sweden) var så glapp redan ny att den inte stängde ordentligt. Det var ju inte skitkul att köra med värme på hela sommaren.
Speedparts kranen byts nu mot en begagnad saab org kran.
Anledningen till att den Första kranen byttes var att den kärvade lite och reglageaxeln gick av, den enda användbara delen på speedparts kranen var just reglageaxeln. så nu har jag 2 gamla men fungerande saab org kranar...
Lite mer demontering slutade i att innertaket lossades. tyget har släppt på något sätt och det blev irriterande när det fladdrade i backspegeln
Såhär såg det ut när jag drog i det lösa tyget.
Det var ju skumt tänkte jag och började riva bort tyget från stommen. Men det satt som berget..
Efter att ha pillat lite så upptäckte jag att det gröna tyget har släppt mot det undre lagret svart tyg, det är ett 2 lagers tyg.
Jag rev på och.. tadaaa
nu ska allt det gröna bort för att limmas på igen, det finns nackdelar med att inte ta samma beprövade tyg som alla andra
in other news så fixade jag en ny huvudbromscylinder efter att ha haft sönder kolven på den jag skulle renovera (det sitter en stjärnskruv inne i skiten, den var rostig och blev rund. då blev jag lite lätt carried away med en borrmaskin och det blev skit av allt).
Jag byter Bromsservon och huvudbromscylindern till den nyare modellen som satt med 4x108 systemet. förutom rätt storlek på cylinder vs ok så har bromsservon större servoverkan än med gamla systemet. Det blir helt enkelt inte lika trögtrampat som med gamla cylinder och servo, något jag störde mig lite på på förra 900a i vardagskörning.
Passade på att polera och vaxa den nya huvudbromscylinder och bromsservon
Jag VET att det är en dum väg att vandra och att den enbart leder till stress och själslig smärta (testa vara putsnisse med en svart bil. som står ute. vid en väg där det körs massa jordbruksmaskiner. och dom kommer från grusvägen 20 meter bort.).
Men fan vad fint det blänker..
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Kan du inte behålla innetaket svart ?
jag kan helt klart behålla innertaket svart om jag vill.
men jag älskar det där gröna mönstret faktiskt! jag testade svart innertak på min förra og900 och det blev väldigt mörkt och tråkigt i bilen.
men nu fick jag en liten idé på temat mörkt och tråkigt..
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Vad körde du för lim till taket, 3M? Man blir ju sugen på att klä om när det blir såpass bra
Jäkla oflyt med tyget, ska du klä om från början eller försöka få det att fästa på det svarta?
det är 3m 08080 tror jag det heter, dyrt som skam är det men det håller.
limmet har jag verkligen inte nått att klaga på då det sitter nått så in i.
Lite därför jag tänkte fästa tillbaka det gröna på det svarta, försökte lossa lite på det svarta men jag sliter bara sönder taket för limmet vägrar släppa.
Dessutom är det svarta tyget rätt tjockt, jag vill inbilla mig att det inte försämrar ljuddämpningen i bilen med lite tjockare tyg
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08