Ett jäkla gissel det där med takluckan. När jag gjorde i ordning min jubileums 89a t8 så tog jag med hela kassetten till lackarn ansåg mig inte duga till att riva och få ihop den igen haha
Ett jäkla gissel det där med takluckan. När jag gjorde i ordning min jubileums 89a t8 så tog jag med hela kassetten till lackarn ansåg mig inte duga till att riva och få ihop den igen haha
Yttertaket på takluckan är riktigt enkelt att få ut.
minns det inte som svårt att montera heller (tog ut allt på förra 900an, visseligen el lucka)
den sitter med skruven i framkant och 2 fjädrar i bakkant sen drar man den frammåt och uppåt.
resten däremot med tjufemtusen justermöjligheter
lägg där tilll att luckan funkade OK men inte perfekt innan jag demonterade den vilket betyder att jag måste justera annorlunda än den var.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Ja jäklar. Min va el, fixade och donade med tre eller fyra motorer till den innan allt fungerande. Hade även en funktion på larmet att jag kunde stänga lucka och fönster från fjärren. Tog en stund å lite reläer innan allt fungerade.
Så här såg den ut om länken fungerar
https://www.garaget.org/mypage/galle...70&image=84858
Kankse inte var saab org lucka, org har 1 motor i bagaget med 2 wire upp som drar i allt.
Första gången jag skulle stänga luckan för regn när jag precis köpt den förra bilen (17 år gammal. första bilen) så hoppade en wire ur vid motorn. Då hjälper de inte att veva på den pyttelilla nödstängnings veven eller köra motorn. Första panikmeket på og900 (blivit fler sen dess )
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Nu har det hänt lite med inredningen, solskydd ska monteras och främre högre kurvhandtag ska vändas åt rätt håll. Sen är det lite täcklock för handtagen osv kvar med
Takluckan omklädd om och monterad.
Glömde en lampa på och tog en bild, lite effektfullt
Nästa steg var klädseln på C-stolparna
Men det jag är absolut mest nöjd med, dörrsidornas inlägg!
Totalt gick det åt 4 flaskor lim. Då fick jag plocka fram dom 3 sista burkarna, skaka, vinkla och totalt mjölka ur det sista limmet för att det skulle räcka
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Så stiligt! Nästan i klass med knappstoppat
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Det blev ju bra till slut. Dock blev det mkt lim verkar det som. Fyra burkar det är en del. Haha
När jag såg de första bilderna på tyget , tänkte jag nu har han fått totalt hjärnsläpp, RUTIGT.
Nu när jag ser bilderna på resultatet, ser det okej ut.
Beige inredning satt det i våran -84a, efter några år i vår ägo som bruksbil på landet med barn och husdjur såg den rätt sunkig ut. Jag gillar inte beige bilinredningar. Det är -80 tal och bilen är -80 tal, så det blir ju rätt där.
Om någon inte gillar rutigt får du väl hitta på någon historia om att det var en skotte som har ägt bilen tidigare.
Göran i Björnarbo
mängden lim kan bero på att tyget är luddigt på undersidan och suger lim.
eller att jag öste på så in i helvete
Det är ett tyg som splittrar lite, hela idén med bilen är att göra lite mer Nya saker.
massvis som är planerat är gammal skåpmat. Speciellt den planerade motor setupen och 4x108 planerna som eventuellt inkluderar 9000 ok/skivor fram.
Däremot ska det bli spännande att se om det går att bygga dubbla krängningshämmare bak och vilken effekt det ger på väghållningen! Sänkfjädrarna får bestå och ska få sällskap av fyra Koni dämpare om det blir som jag vill.
Nån dag ska jag skaffa en stereo med Bluetooth med och koppla så att minnet funkar på stereon. Är "lite" trött på min CD stereo som tappar minnet hela tiden och spelar Samma Jävla Låt varje gång jag vrider på nyckeln.. Jag gillade den låten, men inte längre.
ja planer finns. Saknar lite jobb invändigt som solskydd och en fungerande givare till tankmätaren innan det går att köra på riktigt igen.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Det där med stereo alltså. Varken den gröne el cab har ngn stereo. Jag kör med lurar och telefonen lika min bror när de har cabben. Har inte kännt ngt behov att koppla in ngt och en mindre grej som kan generera inbrott.
Ja, har själv gått i tankar att göra någon sorts "dold" stereoinstallation, på något sätt, typ i handskfacket eller något...
Inte bestämt något ännu.
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
primärt så har jag radio för trafikinformation och bakrundsljud sådär mysigt. Annars är det gött att spela lite lagom musik. med 2 styck 6x9 i lådor riktade frammåt/uppåt ovanpå hatthyllan så blir ljudet faktiskt helt OK/ganska bra så det kanske jag fixar på denna bilen med. har
ska jag köra bil i 10 minuter så tar jag inte fram lurar. Speciellt inte stadskörning där det är bra att höra vad som sker.
jag har inga lurar med bluetooth, och 3.5mm2 uttaget är väldigt slitet nu. Ska jag köra bil vill jag ha bra omslutande lurar. Sen vill jag kunna prata i telefon. och ha bra ljud från musiken. Peltor har några lurar som sitter skönt, inte är överdrivet dyra och där det går att prata i telefon. Men musikkvalitet är inte deras grejj...
då föredrar jag en stereo för halva priset och min blueooth-samtals-sak nära till hands att stoppa i örat om jag behöver prata i telefon.
Sen har jag radion i mittkonsollen, måste se laddtrycket däruppe!
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Lite om headset och ljud,
Vill man ha mycket bra over ear bluetooth ANC-hörlurar med fin ljudkvalitet, som även funkar ypperligt för telefonsamtal. Då rekomenderar jag Sennheiser PXC 550. Jag har dessa sedan några år och använder nästan alltid när jag kör bil.
PXC 550
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3765234
PXC 550 II
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5204536
Har provat bl.a.
Bose QC 35 II = Ärligt talat värdelösa på det mesta, förutom komforten och ANC är bra om man inte har glasögon på sig. Så de åkte tillbaka till butiken ganska fort. Kass bluetooth, plastig byggkvalitet, kassa om man har glasögon då yttre ljud letar sig in via skalmarna (en bieffekt av att de har lite mindre klämkraft och tunna öronkuddar), kass/platt ljudbild, mycket white noise, kassa att ha som headset för telefonsamtal då de tar in mycket runtomkringljud och skickar vidare till den man pratar med.
Sony WH-1000XM2 = Superbra musikljud & ANC. Men går inte att använda som headset för samtal, då de bara har en mikrofon för telefonsamtal, som tar in allt ljud och skickar till den man pratar med. Har endel white noise. Äger dessa fortfarande just p.g.a. musikljudet. XM3 är i det närmaste lika dåliga på samtal. XM4 som snart ska släppas så verkar dock Sony tagit kritiken till sig med både samtalskvalitet och att kunna ha två BT-enheter anslutna.
Sennheiser PXC 550 & MB 660 = Riktigt bra byggkvalitet, ljud, komfort, ingen white noise, 2st BT-enheter anslutna samtidigt och framförallt samtalskvalitet som är på topp. Har för mig dessa använder 3st mikrofoner för röstsamtal. Använder man dessa i bilen så hör inte den man pratar med att man kör bil. ANC är inte marknadsbäst men fullt tillräcklig, där är Sony bättre. (Jag har både PXC 550 & MB 660, det är i grunden samma produkt, men ena riktar sig på privatmarknaden och den andra till företagsmarknaden)(PXC 550 II har en nyare BT version, v5.0 mot v4.2 för den första generationen. Gör störst skillnad för apple users med v5.0)
Jag trodde först att man skulle bli bortkopplad från verkligheten när man använde ANC headphones vid bilkörning, men tvärt om. Allt buller försvinner och man håller sig piggare, samt hör ändå det nödvändiga. Så kan klart rekomenderas.
Tack för så bra info Fredrik!
jag har ett par Bose in ear brusreducerande med 3.5mm uttag sen några år. Köpte dom för att jag hatar bruset på flygplan och är riktigt nöjd med dom för långresor med og900. även med takluckan öppen och bakrutorna öppna för lite luftflöde så funkar brusreduceringen bra.
Det enda problemet där är att min oneplus 5 börjar bli sliten, speciellt aux uttaget som pallat med många år men har förlorat spänsten. jag har testat att köra headsetet med en extremt billig kina aux-> bluetooth och då tappar jag för mycket kvalitet på ljudet
När jag är i garaget och skruvar, kör bil eller har planer på att prata i telefon har jag en plantronics legend som är helt underbar att prata i och ändå ha riktigt bra koll på allt runtomkring.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Använder Sony mdr-1000x och efterföljare wh-1000xm2 för det mesta både i og och toyotan. De är främst till för när jag reser i tjänsten med flyg och liknande. Störtsköna o ha på sig längre stunder. Nu kostar de en slant då givet men som sagt införskaffade för resor med flyg främst. Nen grymt ljud o ANC helt klart.
Har även jbl e55bt o t450bt de funkar med bra spec ljudet i e55 är basigt gott men dock utan anc.
Senast redigerat av Mr_SunBear den 2020-07-04 klockan 14:36.
Får lägga till en sak gällande Bose QC 35 II, i.o.m. stt jag skrev >värdelösa på det mesta<, då det finns Bose fanatiker i likhet med apple, BMW, Porsche fanatiker och de får man inte klanka på även om det finns svagheter...
Jag har köpt och haft dessa ANC headphones jag skrev om samtidigt/parallellt och jämfört dem direkt med varandra under några veckor i olika situationer, betalt med egna personliga pengar, för att utifrån detta göra personlig jämförelse. Således ingen spons eller annan påverkan.
Bose ANC headphones har ju på marknaden blivit det många jämför med och rankas allmänt som top of the line, oavsett vad de presterar. Stark marknadsföring. Men i jämförelse var de för mig det sämsta alternativet av dessa. De som har Bose och är nöjda, får såklart så vara. Många har inte haft möjlighet att testa så som jag gjorde och har då ingen annan referens. Normalt är ju att man köper en produkt baserat på reklam/marknadsföring eller rekomendation och får försöka vara nöjd.
En för mig viktig fördel med Sennheiser PXC 550 är att de inte har white noise (grundbrus) vilket gör att det är tyst när man inte har något ljud på, medans Sony & Bose har ett tydligt störigt grundbrus-sus. Detta gör att man kan ha Sennheiser på sig utan musik/ljud för att få "koncentrationstystnad". En viktig parameter för mig, men som många inte tänker på när de testar t.ex. i butik och vräker på med musik.
När jag skrev "nästan alltid när jag kör bil" så kan det likställas med varje dag t.o.r. pendling till jobbet + endel övrigt, t.ex. tåg och flygresor där de är utmärkta. Skall även tilläggas att för att starta/stänga PXC 550 så gör man en vridrörelse av kåporna, så inget letande efter on/off knappar, vilket är supersmidigt i en bil.
Tyvärr funkar inte Sony WH-1000XM2 så bra på flyg, då dessa kräver en BT uppkoppling för att hålla sig aktiva. Utan BT stänger de av sig efter två minuter. Det är ändrat på efterföljaren XM3. Annars är de utmärkta gälladen ANC prestanda samt musikkvalitet och det roliga är ju att de marknadsfördes just för flygresor när de lanserades, då de har kompensation för lufttryck (avancerade rackare). Synd att X, XM2 & XM3 inte funkar med röstsamtal. Ska bli intressant med XM4.
Så mina Sennheiser PXC 550 har fått vara med om en del sedan februari 2018. Sony WH-1000XM2 ligger mest stilla oanvända, men får sig allt som oftast en poppig trudelutt, där de briljerar. Bose QC35II åkte tillbaka inom öppetköptiden, där det som tur var gick att lämna tillbaka bruten förpackning och använd produkt.
Teknik är härligt!
Hehe vi har en Bose sekt på jobbet... det är två ”läger” typ bose o Sony. Jag har inte kommenterat ngt...
Tillhör dom som ibland på landet kallas PP "Peltor Polare" man kör med Peltor hörselskydd som kopplas upp mot luren med BT. Dom är grymt bra att prata i, prata i telefon och köra vinkelslip inga problem. Ska man göra något annat exvis.lyssna på något, då ska man inte ha så höga förväntningar.
Göran i Björnarbo
har funderat lite på BT lurar men sen insåg jag att dom kostar som en T3/T4 turbo.
eller 3 koni dämpare.
eller kanske del i vägen på att min stationära som börjar kämpa lite med moderna saker.
Ja, jag insåg att jag vill ha andra saker mer än ett par bättre lurar
Men vi får la se.. 9-3an ska säljas och ersättas av en kombi i sommar var planen bara den tilltänkta kombin kunde sluta strula och låta sig lagas!
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08