Sidan 30 av 30 FörstaFörsta ... 20282930
Resultat 581 till 598 av 598

Ämne: Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08 *T16 har landat*

  1. #581
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Dagen bjöd inte på så mycket skruvande.. jag behöver lite hjälp med nästa steg och även nya delar. delarna kom inte idag som jag hoppats och hjälpen fick jobba istället.
    Så det blev inte mycket bil idag. jag målade difflocket, när jag fotar i solen är det babyblått. vilket det inte är. så jag ska ta bättre bilder senare.
    Sen rev jag slaven, gjorde rent den (entrepenadfett är ganska kletigt) och packade om den med nya EPDM o-ringar och bromscylinderfett…
    Det var nån enstaka rostfläck på kolven men jag polerade den noga och allt kändes bra så den ska nog duga.





    Ber en bön att speedparts och Maptun paketen kommer fram imorn…
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg



  2. #582
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    I fredags satte jag som mål att när den här veckan var slut så skulle den nya motorn sitta på plats i den vita 900an. Det gav mig 9 dagar att göra detta jobbet på. Jag var 90% säker på att jag skulle hinna/orka lägga ner allt tid som krävdes och att det skulle var klar senast nationaldagen som senast.Tack vare en jävla motivation så har jag lagt som minst 4 timmar på en dag på bilen och det var igår. Idag blev det ett förmiddags pass på 2timmar, ett eftermiddags pass på 2 timmar och sen ett 4 timmars pass på kvällen med en polare

    Nu sitter motorn där, det jag trodde jag kanske skulle klara till på söndag är klart... Nu är det bara resten kvar



    Det har tyvärr blivit väldigt lite bilder idag, jag har vart så jävla skitig. nya motorn har läckt olja, länge, utan nån motortvätt...

    Lådan är bytt, nya lådan har fått en 7ans primär och difflock i stål, difflocket är såklart samma färg som bromsarna var på min förra 900a.



    Lite bilder utan nån ordning






    Eftersom det var lite tidspress och jag bara hade hjälp ikväll så fick det bli att få i motorn först.
    *Svänghjulet ska av och packboxen bakom ska bytas.
    *Servo pumpen ska få sin powerflex bussning och ledningarna ska skruvas fast. jävla skitjobb det där med servopumpen...
    *Sen är det nog bara kopplingen kvar på den mekaniska sidan, och avgas såklart.

    Min idé är att starta motorn så fort det går för att kolla så det inte är några stora fel, så el och bränsle har prio.

    Jag köpte tillbaka bromsarna från min gamla av Schwartz, nackdelen är att dom ligger hos honom i Älvängen strax norr om Göteborg och inte i mitt garage.

    Vidare så saknas det 1 par stötdämpare med, jag Trooor det är bak som saknas. tanken är ett par vanliga bistein B4.


    när dom små sakerna är lösa så är det dags att tänka på reg bes och bes..

    Fan det händer grejjer!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    8 användare gillar detta inlägg



  3. #583
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Snyggt jobbat!
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  4. #584
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Bra jobbat!
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  5. #585
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Tackar!

    det verkar ha slått av duktigt på tempot nu, jag började bli lite hostig mot slutet på onsdagsmeket och det har inte blivit bättre... sitter i halsen mest men jag tror det påvekrar resten av kroppen med.

    men det är ju tur att jag är ledig när man blir sjuk så jag slipper förlora pengar

    Jag har svetsat ihop en ny växelförarled idag och lagt primer på den. , får ta bild på den imorn.

    Vevaxeltätningen bakom svänghjulet är bytt och lagret i svänghjulet är bytt.

    Servo pumpens nedre fäste med powerflex bussnignar sitter på plats!

    3 användare gillar detta inlägg



  6. #586
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660
    Gött jobb! Säkert igång snart

    Bromsarna borde väl dyka upp snart! Blir det trubb eller slant exteriör förresten?

    1 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  7. #587
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Bromsarna anländer ikväll om allt går enligt planen

    Det blir slant, känns på nått sätt rätt.

    Växelförarleden blev för övrigt ett kapitel för sig själv.

    jag köpte en knutleed med 16mm innerdiameter eftersom axeln på växellådan är 16mm.

    Sen svetsade jag på delarna från den gamla knuten.



    Problem? jo den blev 4mm för lång.

    Detta hade inte varit ett problem om växelföraren hade varit 16mm så att den gled in i knuten som tänkt.

    Växelföraren är 17mm och inte som på växellådssidan som är 16mm vilket gör det lite... jobbigt. att borra upp hade funkat. jag har borr i 1-16 och 18-24mm men inget 17mm, såklart.

    Så då kan jag kapa bort det jag svetsat och borra upp till 18mm sen svetsa om.

    Typ där blev jag lite putt.

    Nämnde detta för Glader som hade en sånhär som jag letade efter från början.



    Det är den sista varianten som 900 hade med utbytbar gummikudde, tidiga 9000 hade samma gummi och det går att köpa nytt.

    så där blev det en paus.

    Vidare så har jag luskat lite i hur jag ska få lucas elen att fungera, jag har inget elschema till Lucas. men jag börjar få lite koll tror jag.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    5 användare gillar detta inlägg



  8. #588
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    193
    Hej!

    Kul att se framdriften, kämpa på!

    Mvh

    Mathias

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #589
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    AC då... jag fyllde AC systemet för en månad sen drygt. Det höll i 2 veckor innan det slutade blåsa kallt.
    Då var det dags för felsökning, hittade ett rör som såg suspekt ut. Köpte en UV lampa för att dubbelkolla och visst var det där det läckte.


    Köpte en UV lampa för att dubbelkolla och visst var det där det läckte.



    nytt rör beställdes, beställde ny kondensor med torkfilter med. systemet tömdes på verkstaden som skulle fylla och jag bytte grejjerna. gick ganska fort, detta var i torsdags.
    lämnade bilen på fredag i hopp om att dom skulle kunna fylla (jag jobbar nära). efter jobbet så kommer jag förbi - Nej. det gick inte få vakum, det läcker nånstans.... Så då plockades fronten av, nybytta röret inspekterades och jag upptäckte att det var fel form på änden. lite massage med diverse tänker och tillbaka med allt igen.



    måndagen kommer, jag lämnar bilen och nu gick det fylla och allt funkar (än så länge).

    Mer pengar och tid än jag ville lägga på den bilen nu, speciellt när förra ägaren intygade att AC fungerade vilket alltid är svårt att prova när det är +8 ute.

    Såhär fort går det att summera tusentals kronor i delar och arbete samt 2 veckors jobb med bilen...

    PS. det var tur att jag köpte ny kondensor.
    bulten till röret jag bytte gick rakt av och jag lyckades inte få av röret från kondensorn.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    5 användare gillar detta inlägg



  10. #590
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    9-5an rullar på utan några riktiga bekymmer.
    Det regnade in lite på hatthyllan och felet konstaterades till en torr packning under hajfenan och en skada i tätningslisten till bakluckan (nått har blivit klämt där). Lossade fenan och stoppade lite bitumenmassa för att täta och skaffade ny list på skroten.
    Mugghållaren gick sönder så den byttes. jävla skitjobb när man inte har rätt verktyg..
    Bytte till LED i dimljusen


    Det blev den årliga turen till gävleträffen men min vän och hans dotter med en dags uppehåll i Stockholm på vägen upp.



    Börjar bli några priser nu från åren som gått


    Sen efter träffen vid 15-16 tiden så tog vi traditionsenligt och körde raka vägen hem. GPSen ställdes till Torup där jag släppte av vännen och hans dotter, Jag hade ytterliggare 6 mil efter det.



    jag var hemma prick 00.00

    Runt jönköping hade solen gått ner och när vi svängde av vid värnamo kunde vi äntligen få lite bra ljus. även om jag föredarr ng9-3 03-06 och tidigare 9-5or så har saab lyckats fint med kupén för körning i mörker.



    på väg hem passerade bilen 19k mil och jag passerade 1000 mil med bilen veckan efter det.



    -----

    min vän sålde sin skoda och köpte en 9-5 med turbo haveri, en 2.3 biopower.

    nu råkade det vara så att jag hade köpt en begagnad 15T kopia några månader tidigare så den hamnade i hans bil (som nu har mer effekt än min... Hrmph!)

    när vi startade bilen efter bytet så var det "lite" olja kvar i systemet



    ---

    Sen en sak som förbryllar mig, jag bytte tändstift på farsans vinröda 900s -90 och dom såg ut såhär.





    det är nån form av avlagringar på dom..?

    jag har inte kollat gapet men det var nog ett tag sen dom byttes.


    övrig tid har gått till att tömma föräldrarnas gamla hus och den stora källaren... Snart klart. äntligen.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #591
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Kul uppdateratering just og9-5 är nog den Saab jag tycker känns som en Saab när man kör den. Det är ett stabilt lok på vägen oavsett förhållanden. Även de andra modellerna är bra absolut men känslan i og9-5 tja jag är väl skadad.

    Ang beläggningen/avlagringarna stiften så har jag inte en susning. Länge sedan byte, mycket korta sträckor osv osv spelar väl in.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #592
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    visst är det kul med olika syn på vad som är "saabigt"! nu kommer en kort utläggning, oavsett vad så gillar jag verkligen 9-5orna som bil. men det är inte favoritsaaben alla kategorier

    jag tycker precis tvärtom, jag älskar og900 / ng9-3 som är responsiva och snabba i reaktionerna, man tänker så rör sig bilen som en förlängning av en själv. bäst är ng9-3 03-06 med SID däruppe..

    Nackdel är att man ibland vill slippa tänka, som när man nöter raka vägar,

    og9-5 är klumpig, seg i responsen och det krävs att man går ut och bänder på den för att den ska svänga överhuvud taget. dessutom är vändradien piss.

    men det är exakt det man letar efter i en långfärdsbil. dessutom all plats!

    All in all så föredrar jag ng9-3 sedan. kombin är inte alls lika bra som sedanen att köra men man får knappt in vinterhjulen alls sedanen heller.

    Jag saknar min röda ng9-3 ganska mycket när jag kör genom stan, eller nån vill gasa lite... 1700 kilo med 230 hk är rätt slött mot 1300 kilo med 250 hk som svarta og900 brukisen hade, eller 1500 kilo med 330 hk som ng9-3an har.

  13. #593
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Förstå mig inte fel NG9-3 har bra mycket bättre chassi väghållning respons osv än og9-5. Det håller jag med om den är även snygg men känns inte som en Saab när man kör den iaf inte för mig. Og900 är bra o köra även 9000 är en grym vägvagn med tanke på hur gammal den är.

    Vi gillar o uppskattar olika saker men vi kör ändå Saab o det är väl grejen. I en og9-5 känner jag mig hemma.

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  14. #594
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    visst är det kul med olika syn på vad som är "saabigt"! nu kommer en kort utläggning, oavsett vad så gillar jag verkligen 9-5orna som bil. men det är inte favoritsaaben alla kategorier

    jag tycker precis tvärtom, jag älskar og900 / ng9-3 som är responsiva och snabba i reaktionerna, man tänker så rör sig bilen som en förlängning av en själv. bäst är ng9-3 03-06 med SID däruppe..

    Nackdel är att man ibland vill slippa tänka, som när man nöter raka vägar,

    og9-5 är klumpig, seg i responsen och det krävs att man går ut och bänder på den för att den ska svänga överhuvud taget. dessutom är vändradien piss.

    men det är exakt det man letar efter i en långfärdsbil. dessutom all plats!

    All in all så föredrar jag ng9-3 sedan. kombin är inte alls lika bra som sedanen att köra men man får knappt in vinterhjulen alls sedanen heller.

    Jag saknar min röda ng9-3 ganska mycket när jag kör genom stan, eller nån vill gasa lite... 1700 kilo med 230 hk är rätt slött mot 1300 kilo med 250 hk som svarta og900 brukisen hade, eller 1500 kilo med 330 hk som ng9-3an har.
    Dags för dig att skaffa Denso stiften om du tycker OG9-5 är steg i responsen

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Förstå mig inte fel NG9-3 har bra mycket bättre chassi väghållning respons osv än og9-5. Det håller jag med om den är även snygg men känns inte som en Saab när man kör den iaf inte för mig. Og900 är bra o köra även 9000 är en grym vägvagn med tanke på hur gammal den är.

    Vi gillar o uppskattar olika saker men vi kör ändå Saab o det är väl grejen. I en og9-5 känner jag mig hemma.
    Går ju få 9-5an att blir lika bra som en NG9-3 i chassit men det krävs ju bra dämpare eller coilovers, Stag, bussningar
    Men jag är helt med dig, OG9-5 är lätt den bilens om känns rätt för mig med. NG9-3 är för plastig för min smak tyvärr

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  15. #595
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Dags för dig att skaffa Denso stiften om du tycker OG9-5 är steg i responsen


    Går ju få 9-5an att blir lika bra som en NG9-3 i chassit men det krävs ju bra dämpare eller coilovers, Stag, bussningar
    Men jag är helt med dig, OG9-5 är lätt den bilens om känns rätt för mig med. NG9-3 är för plastig för min smak tyvärr
    Tämligen övertygad om att Björn syftar på responsen i chassit och inte i motorn Personligen anser jag att även B2x5 är trevligare på alla sätt än B207.

    Just det enda som är bättre med NG9-3 är chassit, min 9-3 kombi med sportchassi känns tryggare på vägen än vad min 9-5og sedan gjorde med D2 coils och en herrans massa PF bussningar. Enligt mig

  16. #596
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Tämligen övertygad om att Björn syftar på responsen i chassit och inte i motorn Personligen anser jag att även B2x5 är trevligare på alla sätt än B207.

    Just det enda som är bättre med NG9-3 är chassit, min 9-3 kombi med sportchassi känns tryggare på vägen än vad min 9-5og sedan gjorde med D2 coils och en herrans massa PF bussningar. Enligt mig
    Citerade ju Mattias gällande stiften och Björn gällande chassit

    Gällande tryggare så känns OG9-5 mycket mer stabilare om man ändrar cambern lite

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  17. #597
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Hjärnan hade inte vaknat än..

    Mattias syftade nog också på chassit

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #598
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Det är styr och chassirespons jag stör mig på med 9-5. sätter jag in en störtbur kanske jag kan få den närmare en Ng9-3 ss men det är nog svårt. är det aventador som inte är lika styv som SSen är? eller gallardo? nån av dom är det ju som får smäll av en ng9-3 sedan.

    när det gäller Ng9-3 är det väldigt stor skillnad på sedan och kombi. jag tycker sedanen är fantastisk, precis som og900 medans kombin är bra/OK men betydligt sämre styvhet än sedanen (vilket inte är konstigt)

    angående B207 så tyckte jag B207 var ganska usel i kombination med automatlåda med org 210hk såväl som med Hirsch program. det var när den lilla 14T fick lämna rum för en 20T som bilen började leva.

    då gick det varva till varvstopp och ha med kraft hela vägen.

    Generellt så tycker jag det användbara registret i en kortmotor är rätt klent. i min ng9-3 hade jag bra register mellan mellan 2500 och 7000 RPM, då hade jag en platt vridkurva på 400 nm (som var begränsat pga aut lådan, ett problem man har jobbat sig runt idag).

    4500 varv register med mer effekt ju mer man varvar.

    vad har man på en b235 med 19T, 3500-5500 innan kammarna börjar motarbeta allt och man tjänar på att växla?

Liknande ämnen

  1. Nya försäkringspremien har landat in, +32%!!!
    Av -94 9000 2,3T cse i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2018-01-09, 12:38
  2. Saab 900i -86 defekt!
    Av Petch i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 10:15
  3. Passar Saab`s 900 T16 motor i En vanlig Saab 900I Från 1990?
    Av Jonis_G i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 00:05
  4. Nya turbotrycket har landat.
    Av MrLila i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 23:36
  5. Tidtagarutrustningen har landat !
    Av Sonesson i forum Styrelsen informerar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-03-14, 22:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •