Kosta på dig en ny cykel med korg. 2km är ju ingenting.
Personligen cyklar jag till jobbet året runt.
Kosta på dig en ny cykel med korg. 2km är ju ingenting.
Personligen cyklar jag till jobbet året runt.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
jag jobbar halvtid, resterande halvtid är det som kallas "för sjuk för att jobba, inte sjuk nog för att få bidrag" som för så många andra.
det gör att jag lever på min halvtidslön, ganska OK lön om man räknar in omständigheterna, precis över 10 tusen efter skatt. Det är inte direkt så att jag har flera tusen kvar i slutet av månaden eller har råd att pensionsspara.
på en dag kör jag 5 kilometer tur och retur (längre väg att köra än att cykla). med bensinpris på 30 kronor är det 300 kronor på en månad, med dagens pris är det 220 kronor.
massa matte och lite psykologi ger att om jag cyklar när det + grader och inte storm ute så behöver jag lägga 6-700 på cykeln per år för att det ska gå plus ekonomiskt.
Jag ska inte hymla med att om jag inte la ner så mycket pengar på bilarna så skulle jag ha råd med en cykel istället. Men fan nått roligt får man la ha. för att ha råd med bilarna så dricker jag inte nån alkohol, jag röker eller snusar inte, jag lägger inte massa pengar på skräpmat eller finare mat ute.
Jag har skurit bort allt fläsk på min ekonomi för att ha råd med bilarna och även där så har jag offrat vad jag vill ha för bil mot vad jag har råd med. jag saknar AC, farthållare och automat så in i helvete men vad ska man göra![]()
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Jag började få allbarliga funderingar på att sälja min svarta och köpa en 9-5 efter att min syster köpte en 05 för en månad sen.
Som om bilfan hört mig så tappade den allt liv, ja allt ladd.
http://forum.saabturboclub.com/showt...70#post1564270
angående 9-5 så har jag gärna talat ont om dom. Det är inte en bra bil att köpa om man vill slippa att skruva eller problem.. men priset för en 9-5 gör den ganska lockande.
det är 8 år sen jag satt i en 9-5 senaste, eller 25 kilo fett mindre och massa mer muskler. jag föredrar fortfarande ng9-3 men 9-5an är helt OK...
Min lilla upplevelse med 9-3 kombi lämnade bitter smak, sedanen är bara SÅ mycket bättre på alla plan utom lastkapacitet. En 9-5 kombi biopower lockar duktigt nu.
det skulle innebära en ökad fast kostnad men jag känner mig rätt klar med den svarta 900an.
SKITKUL bil. men kanske inte världens bästa daily.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Det har varit en hektisk dag med mängder av meddelanden sen jag la ut blocket annonsen (10.40) och sen facebook annonsen (ca 12.15)
Räknade det till 26 stycken som var seriösa och ställde adekvata frågor. men runt 18 så lades Handpenning på den svarta 900an och det känns klart.
Vi kanske får se lite mer av den på forumet..
tråden fortsätter om den vita och vad det nu blir för ny brukis![]()
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Efter att den svarta såldes har jag letat ny bruksbil, 9-5 biopower har legat högt på listan.
i Söndags kollade jag på en 9-5a i stan som låg ute för 16500 där dom hade "missat" att nämna att den hade en rätt fet smäll i fronten, huven var skev osv...
Lite seg så åkte jag hem och käkade sen lunch.
Senare på eftermiddagen, ganska exakt klockan 16.00, kom det ut en annons på e 9-5 som faktiskt såg bra ut. Lite fel hade den men tillräckligt mycket för att det inte skulle se mysko ut.
Det riktiga problemet var att den var i Mölnlycke (typ Göteborg/Landvetter) vilket är 16 mil hemifrån. när jag fått upp kommunikation med säljaren var klockan 18-19 och det var för sent för att köra på söndagen..
Då återstod att åka direkt efter jobbet igår/måndag. kolla på bil i mörker är ju alltid spännande med.
Jag har tagit upp det tidigare, men jag jobbar halvtid pga att jag inte klarar att jobba mer. En vanlig dag så jobbar jag och sen är det vila och kanske 1-2 timmar max på bilarna för att det inte ska bli för mycket.
Så.. varför inte tröcka sig långt utanför sin comfort zone och pusha gränsen? bära eller brista ungefär.
Så jag åkte efter jobbet igår. jag slutar 15 och var hemma ca 8 min senare. 15.25 hoppa jag in i en liten Honda civic med anliggande avgassystem och åkte norrut.
Efter några mil bytte vi dock bil till en rätt ny mercedes B klass. 200 tror jag. Lite bekvämare (jag vet, fusk)
nåväl, 17.30 var vi på plats.
bilen var PRECIS SOM UTLOVAT!
läs det igen. annonsen stämde till 100%
Den har fått en smäll på en längst fram på vänster sida. pga det så glappar det lite mer vid huven på vänster sida och liten glipa vid blinkersen.
Växllänkaget är glappt.
det finns lite rost på hundbenet på höger sida som är lagt rostomvandlare på.
Det finns rostbubblor på bägge bakskärmarna mot kofångaren bak.
Ingen synlig rost vid hundben vänster sida, flikar man på innerskärmen syns det liite.
Växellspaken glappar lite, länkaget är la slitet.
Det finns inte original gummimattor. däremot finns org tygmattor i fint skick
saknas även org gummimatta till bagaget.
Ena drivaxeldamasken är lagad med lim och butylband enligt ägaren.
missljud framvagn (typ klonk) när man kör över ett gupp med ena hjulet men inte med bägge. låter krängningshämmarstag i min värld.
kamkedjan låter margniellt vid kall motor.
Det är allt det negativa jag hittat.
Det bra?
Ca 18080 mil.
2008 års vector 2.3 biopower med allt utom taklucka, harman kardon (fanns det?) och navi.
Det innebär stort ljussystem med baslåda i bagaget,
Svart Helskinn i underbart skick med minnesstol på förarsidan och el på passagerarsidan.
stolsvärme i baksätet.
AC ska fungera (drygt att kolla i +2)
AVbländningsbar innerbackspegel.
Xenon
Ja det är MASSOR med bra grejjer.
det blev köp, jag prutade en tusenlapp.. eller ja. Han gjorde det typ. jag hittade inget att pruta på
här är den efter köp och på sommardäck.
just det! vinterdäcken.
Han sålde inte in dom alls. det är 2 continental och 2 pirelli dubbdäck med minst 6mm mönster på bägge på skitfina 16" fälgar (5 ekrade fula org fälgar)
Gjorde fösta modifikationen efter 20 min i min ägo.
Går ju inte köra runt med den regplåtshållaren.
Sådär!
jag var hemma 21.15, tog nästan 6 timmar från att jag åkte efter att jag jobbat klart.
en jävla dag, men 9-5an är skön i 120, AUX funkar fint.. ja.
9-5an tog strax under 0,9 på motorvägen hem. det tycker jag är acceptablet.
försäkringen blir 3100~ om året på helförsäkring och med 1500~ skatt så är det inte så illa. og900an kostade 2000 / år utslaget på försäkring, skadd och besiknting. 3
Men ja... den är ju inte Skitsnabb den här 9-5an. Det måste göras nått åt...
sen är den så fin att jag kanske borde lämna bort den till Peter i varberg så han kan putsa ur det sista och lägga ett bra lackskydd på.
ja det kommer spåra ur såklart men idag ska vinterdäcken på och det ska inspekteras lite mer.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Gött att du fått tag i en bil som du tror på. Då var du ju nästan i våra trakter.![]()
9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
Projekttråd: Hot Chilli Project
Har den subwoofer så är det Prestige eller AS3 ljudsystem, dvs Harman/Kardon.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Gummimattan till bagaget var väl alltid tillval eller ? ..riktigt bra matta dock.
Är det manuell eller automat ? om den är manuell bör du komma ner långt under 0.9, jag har kört under 0,7 några få tillfällen, men runt 0,76 är min standarförbrukning till och från jobbet på aerokombin.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Du kanske skulle behållt Reg.hållaren och komplementerat med ett litet emblem.SAAB-Volvo.bmp
Manuell låda, 0,89 med snittfart på 112 km/h med farthållaren på i 5an och det blåste kraftigt (varnade för Kuling).
Med såpass hög hastighet och rätt kraftig vind så är det helt OK i min värld.
Idag ligger det en autoplast matta i bagaget i nån hård plast.. riktigt äcklig sak. Tygmattorna är org och i bilen men det finns även gummimattor och dom är inte org. får prova om gummimattorna passar men bagagemattan måste bytas nån gång.
Sen är jag jävligt less på den där automatiskt avbländbara spegeln.. jag köpte en till 9-3an back in the days men jag kommer inte överens med den. Så jag ska hitta en vanlig tråkig sån och en org gummimatta till bagaget.
Den har den lilla lådan under bagagegolvet vilket är kul. dock suger ju dom nyare lastförankringsskenorna stenhårt. går det att montera dom äldre med bra ögglor och fler hål?
Jag tog lite bilder på den på lunchen medans det var ljust.
Här ser man att fronten har fått en smäll Fronten är spräckt under gallret som motorvärmaruttaget sitter i och sen är det lite mkt glapp här och var.
Går det få tag i dom där blinkers-attrapperna förresten? mina är ganska fula.
på högra sidan har fd ägaren lagt på rostomvandlare och sen gått lös med ett lackstift. inget jag planerar att kolla på i vinter. på andra sidan är hundbenet helt rostfritt
går över till irnedningen som är i ett Riktigt fint skick! bilen har precis slagit över 18k mil men det är ändå väldigt fint.
Ikväll har jag roat mig med att byta till vinterdäck ock inspektera lite. Det låter i fjädringen när höger fram ibland vid gupp så jag tänkte byta krängarstaget där. jag passar på att byta andra sidan med i förebyggande syfte.
när jag plockade av framhjulen såg jag att bedömningen av beläggensom gjordes i mörkret var lite felaktig och att det är dags att byta.
Ska man byta skivor samtidigt? det är en rostkant på dom och jag saknar verktyk för att mäta på ritkigt. better safe than sorry?
Sist men inte minst laddade jag ur programvaran ur bilen och skickade till Markus Johansson och Mackanized.Smidigt med 08+ när man kan göra allt via OBD uttaget!
Ddet blir ett vanligt trist steg 1 som ska läggas in imorn. Kompisen som körde mig upp ska få provköra utan trim först
![]()
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Tror nog du kan komma ner i förbrukning förutsatt att alla slangar är hela och inga bromsar ligger på.
Blinkersatrapperna är dyra nya och ganska dyra beg också, plus att dom ofta är fula.. :/
Det där glappet under den mellan front och skärm har jag också och lyckas inte klura ut vad det beror på, ska ta tag i det i sommar tror jag.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
på min beror nog glappet på att förra ägaren lite körde upp på en för låg trottoar. spräckte fronten lite med. under lär det vara repigt.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Original verkar nästan ha utgått, men eftermarknads var också dyra, och restade :/
https://www.maptunparts.se/exterior/...9-5-06-10.html
https://www.maptunparts.se/exterior/...9-5-06-10.html
- - - Uppdaterad - - -
beror nog på nåt liknande för mej, man kan se att det finns skador från nån påkörning, men man måste ju ändå kunna klura ut vad som ska riktas eller sättas fast för att få bort glappet.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Grattis till en trevlig bil
#3309 Andreas "Dea" Persson
900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09
Den ser nice ut! Njut![]()
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Jag kan ha skenor till äldre, och bagagerumsmatta vet jag har jag har liggande![]()
Ja men du bor lite under 140 mil bort Konrad..jag ska Försöka få tag i nått närmare.
jag råkar ha dom äldre skenorna liggandes, tänkte montera i og900an på nått vis men det rann ut i sanden, därav frågan.
hur är det med ljusövervakning i backljus på 9-5orna?
jag har ett par bra LED lampor till backljus i mig og900 B19s~ eller vad det heter. vill helst inte ha dom blinkande bara.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Inga problem med blinkande LED i OG9-5 (som det är på NG9-3), däremot kan du få upp felmeddelanden i SID om lamporna saknar CANBUS.
Backlamporna funkar fint, slipper extra backlampor tror jag. 20W led totalt, inget blink och inget felmeddelande
Sen la jag in steg1 från Mackanized.
effekten märks men den stora skillnaden är i vridet. Såhär skulle den gått när den lämnade fabriken!
ps.
jag älskar sättet antispinn jobbar på.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08