Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Kylarvätskeläckage droppar ner på växelllåda OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    85
    Medlem#
    -

    Kylarvätskeläckage droppar ner på växelllåda OG9-5

    Hej,

    Har ett läckage som jag tror är kylarvätska då nivån har sjunkit över tid samt vätskan är mer vattnig än oljig. Vätskan samlas på flänsen till växellådan, se bild men det verkar droppa ovanpå växellådan (svårt att ta en bild) så att det rinner ner på själva flänsen. Termostaten är bytt sedan några år tillbaka.
    IMG_0436.jpg

    Bilden är tagen när jag står framför bilen

    Skulle uppskatta om någon har en aning om vart jag ska börja leta läckage.

    Gäller en Saab 9-5 2.0t Svart Sportcombi Biopower Vector -06, manuell

    Mvh,
    Joakim
    Senast redigerat av Joabor den 2019-04-29 klockan 09:36.
    Saab 9-5 2.0t Svart Sportcombi Biopower Vector -06, manuell, 26 000 mil. Att göra: laga rost, ventilkåpspackning, A-bussningar
    BMW 220d X-drive Gran Tourer -18

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Kan det vara värmeventilen som läker tro?
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    85
    Medlem#
    -
    Värmeventilen är väl den som sitter i topedväggen? Det läcker inte så långt bak utan snarare vid framdelen på motorn.
    Saab 9-5 2.0t Svart Sportcombi Biopower Vector -06, manuell, 26 000 mil. Att göra: laga rost, ventilkåpspackning, A-bussningar
    BMW 220d X-drive Gran Tourer -18

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Värmeventilen (om bilen har sådan) och motorvärmaren är två vanliga orsaker till läckage av kylarvätska på 9-5'orna men då brukar inte kylarvätskan hamna på växellådan.

    Vid sidan av topplocket, över växellådan så har du dock många kylvätskerör och slangar samt anslutningar mot toppen. Du har den övre kylarslangen, kylvätskeretur från turbon, kylarvätskerör från kupévärmen till kylvätskepump, slang och anslutning till expansionskärl, och ja även kylvätsketemperaturgivaren sitter där i sidan av toppen.

    Det finns UV-tillsats för kylarvätskan man kan köpa ifall det är svårt att hitta läckan.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Citat Ursprungligen postat av Joabor Visa inlägg
    Värmeventilen är väl den som sitter i topedväggen? Det läcker inte så långt bak utan snarare vid framdelen på motorn.
    Jaha, jag hade för mig att den satt där vid lådan, men då hade jag fel.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    85
    Medlem#
    -
    Kanske jag har hittat problemet, precis som SaabJohan skrev finns det en massa olika rör och kopplingar och när jag kollade på dessa slangar/rör så kände jag "klegg" på undersidan av kylarslangen (se bifogad bild).
    InkedIMG_0439 mod_LI.jpg

    Ni som har har kunskap i ämnet, är det lika bra att byta ut alla kylarslangar enligt detta kit (enligt devisen om en går sönder så är nog dom andra också på upphällning)
    https://www.maptunparts.se/motordela...9-5-02-08.html

    eller bara den som är trasig?
    https://www.maptunparts.se/original/5194170
    Senast redigerat av Joabor den 2019-05-03 klockan 13:12.
    Saab 9-5 2.0t Svart Sportcombi Biopower Vector -06, manuell, 26 000 mil. Att göra: laga rost, ventilkåpspackning, A-bussningar
    BMW 220d X-drive Gran Tourer -18

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Joabor Visa inlägg
    Kanske jag har hittat problemet, precis som SaabJohan skrev finns det en massa olika rör och kopplingar och när jag kollade på dessa slangar/rör så kände jag "klegg" på undersidan av kylarslangen (se bifogad bild).
    InkedIMG_0439 mod_LI.jpg

    Ni som har har kunskap i ämnet, är det lika bra att byta ut alla kylarslangar enligt detta kit (enligt devisen om en går sönder så är nog dom andra också på upphällning)
    https://www.maptunparts.se/motordela...9-5-02-08.html

    eller bara den som är trasig?
    https://www.maptunparts.se/original/5194170
    Silikonslang är inte helt lämpligt till kylsystemet, jag skulle rekommendera slang i EPDM likt original (det släpper igenom lite vatten och tål additiven i kylarvätskan).

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    85
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Silikonslang är inte helt lämpligt till kylsystemet, jag skulle rekommendera slang i EPDM likt original (det släpper igenom lite vatten och tål additiven i kylarvätskan).
    Aha,

    Tack för informationen, då köper jag en originalslang

    Mvh,
    Joakim
    Saab 9-5 2.0t Svart Sportcombi Biopower Vector -06, manuell, 26 000 mil. Att göra: laga rost, ventilkåpspackning, A-bussningar
    BMW 220d X-drive Gran Tourer -18

  9. #9
    Sugmotor hellqs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    99
    jag kan tro att det är slangen som går från topp till värmepaketet närmst toppen. Där har jag haft problem med både 900ng och ett antal 9-5:or om det inte löser sig med nya slangen är det stället ett hett tips! utgång ganska precis över växellådan under TK-kontakten om jag inte minns fel och försvinner in i torpedväggen.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    85
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av hellq Visa inlägg
    jag kan tro att det är slangen som går från topp till värmepaketet närmst toppen. Där har jag haft problem med både 900ng och ett antal 9-5:or om det inte löser sig med nya slangen är det stället ett hett tips! utgång ganska precis över växellådan under TK-kontakten om jag inte minns fel och försvinner in i torpedväggen.
    Bra tips, tycker att det ser ut att fukta precis nedanför. Men jag ser att det finns två varianter av denna slang
    - 5463252 för bilar utan vattenventil
    - 4757126 för bilar med vattenventil AC/ACC (tror denna)

    Vilken av dessa slangar passar en 9-5 SC Biopower 2.0t -06, manuell?

    Gällande slangklämman fungerar en sådan här?
    https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...jer-2000018955
    Saab 9-5 2.0t Svart Sportcombi Biopower Vector -06, manuell, 26 000 mil. Att göra: laga rost, ventilkåpspackning, A-bussningar
    BMW 220d X-drive Gran Tourer -18

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Joabor Visa inlägg
    Bra tips, tycker att det ser ut att fukta precis nedanför. Men jag ser att det finns två varianter av denna slang
    - 5463252 för bilar utan vattenventil
    - 4757126 för bilar med vattenventil AC/ACC (tror denna)

    Vilken av dessa slangar passar en 9-5 SC Biopower 2.0t -06, manuell?

    Gällande slangklämman fungerar en sådan här?
    https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...jer-2000018955
    Du får kolla om din bil har vattenventilen eller ej, vissa bilar har den, andra inte.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kylarvätskeläckage OG9-3 T5
    Av SAAB90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-02-18, 22:50
  2. växelllåda problem!
    Av Anerlandaren i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-02-04, 22:26
  3. Saab 9-5 Aero -01, 2:an hoppar ur vid kall växelllåda?
    Av Bjohan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-12, 01:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •