Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Ännu en oljetråd ( Lidl)

Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005

Ännu en oljetråd ( Lidl)

Jag vet detta är eldfängt. Har nu kört bilen på Dexo helsyntet nånting ( ni vet vilken) under 1800 mil och två år. Tyckte det borde gå med min ganska försiktiga körning.

Nåväl spontanköpte denna olja på Lidl. Har kvitto kvar och kan lämna åter. Men nog skulle den funka ca 800 mil med byte nästa år? Oljefiltret blev dock ett Mahle
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Alla kommer ju att säga att det inte går men motorn kommer inte att skära eller haverera på något vis.

Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Sorry. Sitter vid mobilen. Texten "fastnade" inte första gången. Sen gick det ej spara en redigering. Testar igen

........

Texten försvann! Postar igen

Nog lika bra jag returnerar och köper den rekommenderade igen. Är ju inga stora pengar. Det var mest av bekvämlighet. Oljan råkade stå mitt emot buffelmozzarellan jag skulle ha...

1 användare gillar detta inlägg

Polaren kört de på som NG9-3 nu i 3-4 år. Bytt varje 1000mil och har väl kört 8000mil. Motorn låter bra och går bra för att vara vid 29 000 mil

Level betyder att den klarar kraven men är inte certifierad för de har jag för mig

Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Alla kommer ju att säga att det inte går men motorn kommer inte att skära eller haverera på något vis.
    Garanterar du det? Tar du kostnaden om det händer?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Det var nog en nästan omöjlig fråga. Jag skulle troligen inte överväga Lidls om vi körde mer "aktivt" men den här bilen körs väldigt lugnt och städat och jag tycker påfrestningarna borde bli ganska mkt lägre då.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

Steg 2
    Reg.datum
    apr 2009
    Medlem#
    11937
    GM-LL-A/B-025 är ju på pappret en godkänd klassning för din B234, men som påpekats bör nog "level" tolkas som att oljetillverkaren anser sig uppfylla nivån men att den inte certifierats/testats i formella tester.

1 användare gillar detta inlägg

H-M

Tidigare: Saab 900i -88, Saab 900i -89
    Nu: Saab 9-5 aero -04, Volvo S70 -98
    Härnäst: Ren elbil. Dagsnotering: Kia Niro EV

Grundladd jonascdts avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Jag har kört en himla massa mil, olika bilar med lidelolja och jag har inte märkt någon skillnad alls, ingen har skurit eller börjar blåryka,

men det är ju klart att ju dyrare bil man har desto viktigare blir det att pynta i dyr olja t.ex.

Men jag är inte den som har kompetens att veta, jag bara tycker att billig bil förtjänar billig olja och bensin ;-)
    Saab 9-5 X3, Mercedes 300 ce å en gräsklippare

Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Tror jag lämnar den åter i alla fall.

Men om vi säger så här: köra två år och 1800 mil på Dexo "longlife" eller byta Lidlolja vid 900 mil varje år. Kostnaden blir ungefär samma men vad är bäst för motorn?

Ett uddaval kanske men slänger ändå ut frågan

Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Garanterar du det? Tar du kostnaden om det händer?
    jag vet vad du far efter men jag tänker inte ta nån diskussion om den saken. Skulle en motor haverera pga Lidl oljan så var den nog dålig innan..........I övrigt är det ju som vanligt att man som köpare får ställa en massa faktorer mot varann. Hur långt har den gått, drar den olja, är den frisk i övrigt, har den begränsat liv, vilka alternativ har man. Osv osv osv. Det är nog oerhört ovanligt att man får problem med fel olja om man byter ofta iallafall. Kör man 3-4000 mil så blir det annat såklart. Var och en får välja som de vill....

Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Min drar ingen olja. Går nästan som ny. En 9000 kännare gav omdömer vid öppen motorhuv och tomgång "vad fint den går".

Grundladd jonascdts avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Jag byter alltid olja och filter efter 1000 mil eller minst varje år.så har jag gjort sedan jag fick min första PV av mamma 1975. På den tiden va 1000 mil max vad man körde på ett oljebyte. Fast pven fick ju rundsmörjas åxå. många nipplar va det.
    Saab 9-5 X3, Mercedes 300 ce å en gräsklippare

Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Medlem#
    ja
    Skulle en motor haverera pga Lidl oljan så var den nog dålig innan..........
    Precis, det finns väl ingen som helst anledning att tro att motorn skulle haverera pga Lidl-oljan när den används så som TS tänker med extra täta bytesintervall.
    I övrigt är det ju som vanligt att man som köpare får ställa en massa faktorer mot varann. Hur långt har den gått, drar den olja, är den frisk i övrigt, har den begränsat liv, vilka alternativ har man. Osv osv osv. Det är nog oerhört ovanligt att man får problem med fel olja om man byter ofta iallafall. Kör man 3-4000 mil så blir det annat såklart. Var och en får välja som de vill....
    Hur man än räknar så innebär 2 oljebyten istf 1 att filtret byts dubbelt så ofta. Det är säkert bra!

Nyfiken: Vad kostade Lidl-oljan? Vad är prisskillnaden mot "den vanliga"?
    §99CC74900T81,§9000T86,§9-5 03,†9-5 02,§9-5 02, *9000Aero 95, *9-3 04, *9-5 09,*9-5 09
    White,Svart,Odoardogrå, Silver, CosmicBlue, CosmicBlue, LeMansBlå, LaserRed, Laserröd, CarbonGrey

Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Den kostar 179 kr för 5 liter men är bara en tillfällig vara. Inget de har jämt.

Jag tror Dexos är minst dubbelt så dyr över disk. Dock beställde jag från Tyskland förra gången och fick ner priset men krånglade med Postnord tyvärr
    Senast redigerat av H-M den 2019-04-29 klockan 23:21.

Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Medlem#
    6935
    jag vet vad du far efter men jag tänker inte ta nån diskussion om den saken. Skulle en motor haverera pga Lidl oljan så var den nog dålig innan..........I övrigt är det ju som vanligt att man som köpare får ställa en massa faktorer mot varann. Hur långt har den gått, drar den olja, är den frisk i övrigt, har den begränsat liv, vilka alternativ har man. Osv osv osv. Det är nog oerhört ovanligt att man får problem med fel olja om man byter ofta iallafall. Kör man 3-4000 mil så blir det annat såklart. Var och en får välja som de vill....
    Det enda jag far efter är att det är oerhört lätt att påstå saker på ett forum när man inte på något vis behöver ta något ansvar för följderna.

Lite fascinerande att du räknar upp massor av faktorer på bilen som man bör tänka på men inte en enda på oljan, exempelvis vad har den för klassningar, flampunkt, TBN, cst, HTHS osv.
    Och nej, det är inte alls ovanligt att man får problem efter att ha använt fel eller dålig olja. Problemet är att felen kanske inte visar sig förrän 100, 5000 eller till och med 10000 mil senare, så väldigt få kopplar ihop dom med oljan. Snillet på ett forum som rekommenderade en dålig olja har man troligtvis glömt då, så han klarar sig. Som vanligt.

Jag säger inte att Lidl oljan är dålig, jag har inte ens provat den, jag bara frågar vad du grundar din så tvärsäkra analys på. Du borde ju ha en hel del fakta att backa upp ett så absolut påstående med.

- - - Uppdaterad - - -

Citat Ursprungligen postat av H-M Visa inlägg
    Den kostar 179 kr för 5 liter men är bara en tillfällig vara. Inget de har jämt.

Jag tror Dexos är minst dubbelt så dyr över disk. Dock beställde jag från Tyskland förra gången och fick ner priset men krånglade med Postnord tyvärr
    4 x 5 liter GM Dexos 2 kostar 995:- från Speedparts. Behöver du inte 4 dunkar så gå ihop med några kompisar så kan ni dela på frakten också.
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Skäms nästan jag lade upp tråden då den är nästan omöjlig att besvara om man skall beakta alla parametrar. Men med tanke på hur just den bilen körs/används och att motorn verkar i bra form så skulle jag nog tro Lidloljan skulle funka bra.

Lutar ändå åt jag beställer Dexos och låter en kompis ta Lidloljan.

Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Som jag skrev så vet jag vad du är ute efter. Jag har aldrig sagt att du har fel i sak men olja för en del är religion och för vissa inte. Alla får göra en egen bedömning men jag har samtidigt inte sagt att Lidl oljan är ett utmärkt val och ska användas före rätt rekommendation. Men står man framför det alternativet och inte har nåt annat för tillfället så ser jag inga som helst problem i att använda den om man är medveten om saken.

Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Medlem#
    6935
    Som jag skrev så vet jag vad du är ute efter. Jag har aldrig sagt att du har fel i sak men olja för en del är religion och för vissa inte. Alla får göra en egen bedömning men jag har samtidigt inte sagt att Lidl oljan är ett utmärkt val och ska användas före rätt rekommendation. Men står man framför det alternativet och inte har nåt annat för tillfället så ser jag inga som helst problem i att använda den om man är medveten om saken.
    Givetvis får alla göra en egen bedömning, jag frågade bara vad du grundade din bedömning på. Du påstod faktiskt att motorn inte kommer att skära eller haverera på något vis, helt utan något kanske, nog eller troligtvis. Det kan faktiskt tolkas som att du anser Lidl oljan vara ett utmärkt val.
    Alla har rätt till en egen åsikt, men då ska man fan kunna stå för den också.
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Nu är du nog ute och cyklar.......det är ett fritt forum. Jag får påstå att månen är fyrkantig om jag vill. Jag måste inte bevisa det för det. Var och en får ta till sig av relevant information. Den som inte tycker som jag scrollar vidare och tar till sig relevant information. Om det känns bättre så kan TS få en motorgaranti av mig om denne vill. Kör på Lidl oljan du. Får du problem och det kan bevisas bero på oljan så står jag för reparationen. Inga problem.

3 användare gillar detta inlägg

Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Medlem#
    6935
    Nu är du nog ute och cyklar.......det är ett fritt forum. Jag får påstå att månen är fyrkantig om jag vill. Jag måste inte bevisa det för det. Var och en får ta till sig av relevant information. Den som inte tycker som jag scrollar vidare och tar till sig relevant information. Om det känns bättre så kan TS få en motorgaranti av mig om denne vill. Kör på Lidl oljan du. Får du problem och det kan bevisas bero på oljan så står jag för reparationen. Inga problem.
    Så i princip så säger du att det är helt ok att påstå precis vad man vill, man behöver ändå aldrig stå till svars för det.
    Jag har aldrig bett dig bevisa något, jag frågade enbart vad du grundar ditt påstående på. Och hur ska en användare kunna veta vad som är relevant information, när du utan förbehåll påstår en sak men vägrar att backa upp den?

Men med ditt resonemang så kan jag alltså påstå, helt tvärsäkert, att motorn kommer garanterat att skära efter 50 meter om man häller i Lidl oljan. Jag behöver ju inte bevisa det eller stå för det eller ens uppge varför jag vet att det är så, så vad spelar det för roll om det stämmer?

Jag börjar faktiskt hålla med alla som säger att det är meningslöst att försöka diskutera något på internet.
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

1. Huvudvärk efter att ha läst vxl-oljetråd : QS 2105 vs QS-QL
    Av Anders_ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-12-10, 09:47
  2. En ny oljetråd... Fast volvo!
    Av jellybear i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-12-10, 07:44