Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Ännu en oljetråd ( Lidl)

Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Medlem#
    11022
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Så i princip så säger du att det är helt ok att påstå precis vad man vill, man behöver ändå aldrig stå till svars för det.
    Jag har aldrig bett dig bevisa något, jag frågade enbart vad du grundar ditt påstående på. Och hur ska en användare kunna veta vad som är relevant information, när du utan förbehåll påstår en sak men vägrar att backa upp den?

Men med ditt resonemang så kan jag alltså påstå, helt tvärsäkert, att motorn kommer garanterat att skära efter 50 meter om man häller i Lidl oljan. Jag behöver ju inte bevisa det eller stå för det eller ens uppge varför jag vet att det är så, så vad spelar det för roll om det stämmer?

Jag börjar faktiskt hålla med alla som säger att det är meningslöst att försöka diskutera något på internet.
    Det finns två sanningar.
    En sanning där jag påstår att ifall man hugger huvudet av en människa så dör den. Vi kan komma överens om att vi inte måste prova den tesen på alla människor för att se ifall det finns något undantag, utan med förnuft och kunskap kan vi påstå att det är så.

Den andra sanningen är att någon påstår att livet är kort, den andra påstår att livet är långt.

Du kan säga att lidl olja dödar motorer och ifall dina argument är bra får du flera som tycker som du, i annat fall kan du fortsätta tycka som du vill. Om det en dag kommer bevis som talar för din tes eller emot så får du ta ställning till vad som är din sanning.

Att säga att diskussioner inte leder till något är felaktigt, Jag kanske inte lyckas övertyga någon att min sanning är rätt men att utifrån det säga att det är meningslöst att dela kunskap och erfarenheter är felaktigt.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Nja allt behöver ju inte hårddras i det oändliga. De flesta verkar förstå vad jag menar. Än så länge är det bara du som hugger som en falk vid oljediskussioner och det ska petas i minsta lilla decimal. Istället för att du menar en massa då. Kan inte du backa upp dina påståenden med nån relevant fakta istället för att såga allt annat än vad tillverkaren rekommenderar? Jag har lagat bilar i typ 30 år, servat tusentals bilar, har rekommenderat oljor åt folk som likaväl vill ha nåt billigare och det blir nå lämpligt. Har aldrig någonsin haft nå problem med detta. Har hällt vanlig 5W40 helsyntet av varuhuskvalitet i så många saab och volvo att det inte ens går att hålla reda på alla. I vissa bilar mot min rekommendation och i vissa spelar det som sagt ingen roll med tanke på skicket i övrigt. Aldrig en enda reklamation.

Jag vet inte vad du tror om internet men det finns folk av alla de slag. De flesta är fullt kapabla till att sortera bort värdelös information eller vad den nu än handlar om ändå. De flesta gör som de vill ändå. Så även du. Vill du delge andra vad du kan och vad du tycker så kan du ju göra det så kan alla välja själva vem de vill lyssna på. Att diskutera saker och ting har jag inga som helst problem med oavsett vad motparten har för åsikt. Tycker man som du att det blir meningslöst att diskutera med folk som inte delar ens egen uppfattning så kanske man ska ta sig en funderare över hur man ser på saker och ting.

Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Nja allt behöver ju inte hårddras i det oändliga. De flesta verkar förstå vad jag menar. Än så länge är det bara du som hugger som en falk vid oljediskussioner och det ska petas i minsta lilla decimal. Istället för att du menar en massa då. Kan inte du backa upp dina påståenden med nån relevant fakta istället för att såga allt annat än vad tillverkaren rekommenderar? Jag har lagat bilar i typ 30 år, servat tusentals bilar, har rekommenderat oljor åt folk som likaväl vill ha nåt billigare och det blir nå lämpligt. Har aldrig någonsin haft nå problem med detta. Har hällt vanlig 5W40 helsyntet av varuhuskvalitet i så många saab och volvo att det inte ens går att hålla reda på alla. I vissa bilar mot min rekommendation och i vissa spelar det som sagt ingen roll med tanke på skicket i övrigt. Aldrig en enda reklamation.

Jag vet inte vad du tror om internet men det finns folk av alla de slag. De flesta är fullt kapabla till att sortera bort värdelös information eller vad den nu än handlar om ändå. De flesta gör som de vill ändå. Så även du. Vill du delge andra vad du kan och vad du tycker så kan du ju göra det så kan alla välja själva vem de vill lyssna på. Att diskutera saker och ting har jag inga som helst problem med oavsett vad motparten har för åsikt. Tycker man som du att det blir meningslöst att diskutera med folk som inte delar ens egen uppfattning så kanske man ska ta sig en funderare över hur man ser på saker och ting.
    Men vänta lite här nu, vadå inte delar uppfattning?
    Jag har aldrig påstått att du har fel. Eller rätt. Jag har aldrig påstått att Lidl oljan är dålig. Jag har heller inte påstått att den är bra.
    Jag har faktiskt inte påstått någonting, det jag gjorde var att jag frågade vad *du* baserade *ditt* påstående på!

Vilket påstående vill du att jag backar upp med relevant fakta? Du får nog citera det för jag kan inte hitta något påstående jag gjort i denna tråd som saknar relevant fakta.

Jag har faktiskt aldrig ifrågasatt din åsikt. Jag frågade vad du baserade den på och om du vågade stå för den vid ett eventuellt haveri. Hade du helt sonika sagt att du baserade din åsikt på att du har provat Lidl oljan och inte haft några problem, eller att du studerat specifikationerna och tycker att den ser bra ut, eller bara varit helt öppen med att du bara gissar att den är bra och inte vågar lova något, då hade vi aldrig haft den här diskussionen. Du kom dock med ett tvärsäkert påstående, helt utan friskrivning, men vägrade att på minsta lilla vis förklara hur du kunde vara så säker.

Jag vet att det finns folk av alla de slag på internet. Det är därför jag har väldigt svårt för folk som påstår saker, helt tvärsäkert, utan att kunna backa upp det eller stå för det. För vet du vad, precis som det finns folk som är kapabla att sortera bort värdelös information, så finns det massor av folk som inte är det. Så när någon med fullkomlig säkerhet påstår något, så tror dom på det. Att sen personen vägrar stå för det *om* det skulle visa sig vara felaktigt, det förstår inte dessa personer.

Jag har inga problem alls att diskutera med personer som inte delar min uppfattning. Tvärtom, jag älskar det, för det tvingar mig att argumentera för min åsikt och visa vad jag baserar den på och kanske till och med omvärdera den.
    Att däremot diskutera med någon som bara påstår en sak och sen kräver att man ska acceptera det dom säger som en absolut sanning som inte får ifrågasättas, det är faktiskt inte en diskussion, det är en monolog. Som den här tråden. Du påstod något, men jag får inte ifrågasätta det. Jag får inte ens fråga varför du tycker så. Tycker du verkligen att det är en givande diskussion?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Medlem#
    6770
    Alla får göra en egen bedömning, ja det stämmer. Jag väljer att i våra bilar ska det vara godkänd olja och det blir en slant varje år på tre bilar. Speciellt om man skulle räkna kostnad per körd mil. Men jag väljer själv.

I min ungdom körde många av oss grabbar med Lantmannas Agrololja vid ev oljebyten bara för att den var billig. Kanske var den godkänd och bra. Men det spelade inte nån roll för oss då. Och ingen motor havererade men de kanske fick kortare livslängd.
    Nu kan man inte göra en seriös jämförelse så här. Jag vill bara säga att olika faktorer hjälper en att välja exvis hur mycket underhåll/olja till bilen får kosta.

Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Medlem#
    ja
    4 x 5 liter GM Dexos 2 kostar 995:- från Speedparts. Behöver du inte 4 dunkar så gå ihop med några kompisar så kan ni dela på frakten också.
    Köper man från Tyskland får man 5liter till för ca den kostnaden. Men oavsett hur man räknar är den av Saab rekomenderade GM Dexos2 en väldigt billig olja.

Citat Ursprungligen postat av H-M Visa inlägg
    Skäms nästan jag lade upp tråden då den är nästan omöjlig att besvara om man skall beakta alla parametrar. Men med tanke på hur just den bilen körs/används och att motorn verkar i bra form så skulle jag nog tro Lidloljan skulle funka bra.

Lutar ändå åt jag beställer Dexos och låter en kompis ta Lidloljan.
    Har inte Lidl öppet köp, så den kan lämnas tillbaka? Sen kan du och kompisen dela på en fyr/fem-pack GM-olja...
    §99CC74900T81,§9000T86,§9-5 03,†9-5 02,§9-5 02, *9000Aero 95, *9-3 04, *9-5 09,*9-5 09
    White,Svart,Odoardogrå, Silver, CosmicBlue, CosmicBlue, LeMansBlå, LaserRed, Laserröd, CarbonGrey

Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Medlem#
    -
    Hur var buffelmozzarellan?

4 användare gillar detta inlägg

SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

Steg 6
    Reg.datum
    feb 2005
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    I min ungdom körde många av oss grabbar med Lantmannas Agrololja vid ev oljebyten bara för att den var billig. Kanske var den godkänd och bra. Men det spelade inte nån roll för oss då. Och ingen motor havererade men de kanske fick kortare livslängd.
    Jag skulle säga att ni gjorde ett bra val av billig olja - Lantmännen är kundägt och har inget intresse av att lura sina kunder - tvärtom så kommer fel på lantbruksmaskiner att snabbt återkoppla till inköpsavdelningen. Så för standardolja till bruksbilar är de troligen bland de bästa valen av inköpskällor.

Så jag skulle känna mig mycket tryggare med Agrol-olja än Lidl (eller med Biltema också, för den delen). Det skulle förvåna mig mycket om en Agrol-olja inte uppfyller det som står på förpackningen.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Medlem#
    9176
    Den här tråden skiljer sig inte mycket från andra oljetrådar i andra forum. Fast då brukar oftast BILTEMA, även kallad FELTEMA mm, som är målet för skribenterna. När det gäller motorolja och oljefilter är det väldigt svårt att dra några vettiga slutsatser av inläggen i dessa trådar som tenderar att handla om det mesta utom om fakta.

Är man det minsta osäker på vad man skall välja för motorolja (och det är man ju oftast om man skiver här) är mitt råd att följa motortillverkarens specifikationer. Fabrikatet är mindre viktigt. I alla fall gäller det så länge man "kör som folk".

Min BMW 3.0S från 1972 körde jag hela tiden på BILTEMAs motorolja och filter och den fungerade utmärkt efter 75.000 mil när jag sålde den. Fast det är klart att motorn var sliten då. Men bra gick den i alla fall.
    SAABen kör jag på SAABs/GMs egen olja efter att man i detta forum har påpekat att det är en prisvärd olja

Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Men vänta lite här nu, vadå inte delar uppfattning?
    Jag har aldrig påstått att du har fel. Eller rätt. Jag har aldrig påstått att Lidl oljan är dålig. Jag har heller inte påstått att den är bra.
    Jag har faktiskt inte påstått någonting, det jag gjorde var att jag frågade vad *du* baserade *ditt* påstående på!

Vilket påstående vill du att jag backar upp med relevant fakta? Du får nog citera det för jag kan inte hitta något påstående jag gjort i denna tråd som saknar relevant fakta.

Jag har faktiskt aldrig ifrågasatt din åsikt. Jag frågade vad du baserade den på och om du vågade stå för den vid ett eventuellt haveri. Hade du helt sonika sagt att du baserade din åsikt på att du har provat Lidl oljan och inte haft några problem, eller att du studerat specifikationerna och tycker att den ser bra ut, eller bara varit helt öppen med att du bara gissar att den är bra och inte vågar lova något, då hade vi aldrig haft den här diskussionen. Du kom dock med ett tvärsäkert påstående, helt utan friskrivning, men vägrade att på minsta lilla vis förklara hur du kunde vara så säker.

Jag vet att det finns folk av alla de slag på internet. Det är därför jag har väldigt svårt för folk som påstår saker, helt tvärsäkert, utan att kunna backa upp det eller stå för det. För vet du vad, precis som det finns folk som är kapabla att sortera bort värdelös information, så finns det massor av folk som inte är det. Så när någon med fullkomlig säkerhet påstår något, så tror dom på det. Att sen personen vägrar stå för det *om* det skulle visa sig vara felaktigt, det förstår inte dessa personer.

Jag har inga problem alls att diskutera med personer som inte delar min uppfattning. Tvärtom, jag älskar det, för det tvingar mig att argumentera för min åsikt och visa vad jag baserar den på och kanske till och med omvärdera den.
    Att däremot diskutera med någon som bara påstår en sak och sen kräver att man ska acceptera det dom säger som en absolut sanning som inte får ifrågasättas, det är faktiskt inte en diskussion, det är en monolog. Som den här tråden. Du påstod något, men jag får inte ifrågasätta det. Jag får inte ens fråga varför du tycker så. Tycker du verkligen att det är en givande diskussion?
    Visst, så kan man ju se på det hela men det är du som tolkat det jag skrev på ditt sätt. Jag har aldrig sagt att Lidl oljan är ett utmärkt val och att den utan problem kan användas som ersättning för korrekt spec. Det handlade om en helt normal varuhusolja 5W40 helsyntet och de brukar oftast vara likvärdiga och jag vet ingen sådan olja som har orsakat att en motor tar skada eller skär ihop. Det var bara det jag skrev och jag vet inte varför jag ska behöva backa upp det med nå fakta? Måste jag ha gjort omfattande tester av den oljan för att få skriva så? Jag vet inte ens om det finns nån sådan olja som är så dålig att den inte bör användas ?

1 användare gillar detta inlägg

Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Det handlade om en helt normal varuhusolja 5W40 helsyntet och de brukar oftast vara likvärdiga
    Den där meningen visar med all önskvärd tydlighet att vi aldrig kommer att se på olja på samma sätt.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

1. Huvudvärk efter att ha läst vxl-oljetråd : QS 2105 vs QS-QL
    Av Anders_ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-12-10, 09:47
  2. En ny oljetråd... Fast volvo!
    Av jellybear i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-12-10, 07:44