Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Fix av elektrisk bromsvakuumventil B284

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747

    Fix av elektrisk bromsvakuumventil B284

    Symptom som en defekt ventil ger är saknad av bromskraft när bilen kallstartas, speciellt jobbigt när man ska backa och inte har någon bromskraft.
    Vid kallstart så höjs tomgångsvarvet för att snabbare få fart på katalysator m.m vilket gör det ändå värre.
    Denna membranventil med inbyggd backventil komplett med slang är ingen billig sak samt jobbig att byta.
    Jag har bytt denna mot annan begagnad från demontering men när nu denna också visar symptom så blev jag irriterad.
    Var är felet, ärgad brytare eller trasig membran??
    Nyfiken som man är så bestämde jag mig för att ta isär den gamla som jag hade liggandes.
    Tog isär locket med membranet som sitter med fyra små plasthakar.
    Testade sedan med mätinstrumentet på resistansläget och tryckte på brytaren som sitter i botten på locket och det hände ingenting.
    Hmm??, jag fyller hela hålet med elektronikspray och motionerar brytaren.
    Nähä fortfarande ingen funktion.
    Börjar fundera på om man kan dra ut hela brytaren från kontaktsidan så jag sliter lite i kontaktstiften samt tar en liten mejsel och bänder lite i botten, så ser jag att det finns lite springor i hörnen i botten på kontakten.
    Provar att dränka kontaktsidan med spray så det får rinna in i brytaren från det håller är min tanke.
    Brytaren började då fungera, fantastiskt då behöver man inte ta isär ventilen för att laga den.
    Gick sedan ut till bilen där min andra ventil sitter monterad som har börjat krångla och tog lös kopplingen m.m så jag kunde vinkla den tillräckligt mycket så kontaktdelen gick fylla med elektronikspray.
    Det gick fint och så superenkelt att fixa när man vet.
    För att testa funktionen på ventilen är enklast att ta isär vakuumkopplingen och sedan vrida på tändningen på bilen, sen är det bara att ta ett finger som man täpper till öppningen på kopplingen så byggs vakuum upp vilket slår av pumpen.
    Sen släpper man på fingret och då ska pumpen gå igång igen.
    Repeterar man detta och pumpen helt plötsligt inte går då har man en krånglande brytare.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Bra sammanfattning, du hjälpte mig förra året att komma fram till en lösning.
    På min var det att motionera kontakten så kom det igång. Nu har man lärt sig känna igen ljudet och när det tystnar nästan direkt så vet man att man har vacuum.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...A5-NG9-3-V6-08

    Uppdaterade även min tråd med din sammanfattning.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Elektrisk motorvärmare
    Av easyraider i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-02-12, 23:16
  2. Elektrisk mutterdragare
    Av jackan i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-08-29, 13:46
  3. Elektrisk mutterknack
    Av Manick i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-12-29, 23:59
  4. Elektrisk turbotrycksmätare
    Av mort i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-13, 01:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •