Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Tona rutor

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    174

    Tona rutor

    Tänkte tona rutorna på min NG900.
    Men jag vill inte göra det själv eftersom det garanterat bara blir pankaka med luftbubblor å skit.

    Tre frågor.

    1. Hur mycket får man tona lagligt runt om (främre sidorutor)?
    2. Någon firma i Skåne som rekommenderas?
    3. Vad kan det tänkas kosta?

    Tackar för svar!

    Edit: Spankar mig själv för att jag inte använde sökfunktionen. Men jag uppskattar ändå svar.
    Min bil på Garaget.org:
    Saab 900 Turbo 19" mm.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    446

    Re: Tona rutor

    Citat Ursprungligen postat av kaZmur
    Tänkte tona rutorna på min NG900.
    Men jag vill inte göra det själv eftersom det garanterat bara blir pankaka med luftbubblor å skit.

    Tre frågor.

    1. Hur mycket får man tona lagligt runt om (främre sidorutor)?
    2. Någon firma i Skåne som rekommenderas?
    3. Vad kan det tänkas kosta?

    Tackar för svar!

    Edit: Spankar mig själv för att jag inte använde sökfunktionen. Men jag uppskattar ändå svar.
    Tja.
    1. Har för mig att man inte får tona sidofönstren fram
    2 Kan kolla med en polare. Tror det finns/fanns en kille i Bromölla.
    3. Pris? Vet ej. Men om killen finns kvar i Bromölla, kan jag kanske få pris.
    Återkommer

    mvh putte65
    Varför kör just JAG Talladega?
    Enkelt; Finns inte så många, black is beautiful och den går som bara faaan (den är ju chippad av chipsmats)!!!

  3. #3
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    man får inte ha någon slags film alls på sidorutorna i fram. Inte ens om det är helt transparant. Räkna 500kr per ruta och 1000 för bakrutan. Med kvitto då förstås.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    555
    Kolla www.solarplexius.com dom anväder sej av tunt plexiglas som e utskuret efter märke å modell. Blir riktigt bra å e ett billigare alternativ om man inte vill tona med film själv å du slipper luftbubblorna. E lätt å sätta dit själv oxå.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Brålanda
    Inlägg
    189

    ...

    har för mig att det är max 25% vet ej om det är riktigt

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829
    Lite olika för vindruta eller sidorutor vad som gäller för toning.
    Sedan är det lite tolkningsfråga om vad Vägverket menar med sin text. Den är lite annorlunda skriven idag och nu man kan faktiskt tolka det som att det är OK med Film på sidorutenr fram.

    Då det är OK att ha 30% toning i sidorutorna fram så är det inte mycket utöver org man kan tona. Många nyare bilar har idagsläget tonade rutor org. Man får helt enkelt kolla upp hur mycket det är och tona utifrån det.

    Citat Ursprungligen postat av Vägverket
    Tonade bilrutor
    Vindruta måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 %. Annan ruta i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 %. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

    Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter.
    Uppdaterad 2005-04-22
    Länk till Vägverket

    Sedan vet jag inte vem bevisbördan ligger på att bevisa att man har Film eller färgskikt som ger en störande reflex?
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    49
    Kan bara tillägga att det är kört med toning i front/sidorutor..
    Både polisen och besiktningen kommer inte till låta detta.

    Om du inte tror mig kolla längst ned på min info på Garaget

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829
    Citat Ursprungligen postat av Gud
    Kan bara tillägga att det är kört med toning i front/sidorutor..
    Både polisen och besiktningen kommer inte till låta detta.

    Om du inte tror mig kolla längst ned på min info på Garaget
    Jag har oxå fått ta bort min toning på sidoframrutorna efter bes.
    Men det kan helt klart bero på att dom inte har koll på att det har skrivits om reglerna för vad som gäller.
    Jag hade INTE koll på det och tog inte ngn diskution om det hela utan slet ner filmen.

    Det va ju som så att den tidigare forumuleringen var solklar .. INGEN film på rutan. Men så är det inte längre.

    Pappa bes sin 9-5 aero för en vecka sedan med exakt samma toning som jag och han kolla på rutan och sa att det såg OK ut .. en annan besgubbe än vad jag hade.

    Så det kan ju vara värt att ifrågasätta om man blir tillsagd att fixa. Och fråga om dom vet att det har blivit en omformulering av regelverket.
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    67
    Citat Ursprungligen postat av Gud
    Kan bara tillägga att det är kört med toning i front/sidorutor..
    Både polisen och besiktningen kommer inte till låta detta.

    Om du inte tror mig kolla längst ned på min info på Garaget
    Stämmer till 100%. jagade ifatt mej, stannade mej, talade om för mej att det inte var lagligt, men gav mej ingen böter. poliser e alltid bra att ha å göra med
    -Ncs-

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Skinnskatteberg
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av Robin_s
    Kolla www.solarplexius.com dom anväder sej av tunt plexiglas som e utskuret efter märke å modell. Blir riktigt bra å e ett billigare alternativ om man inte vill tona med film själv å du slipper luftbubblorna. E lätt å sätta dit själv oxå.
    ang. solarplexius.com

    någon som har provat deras produkt eller genom någon annan vet hur
    bra det fungerar.

    Står lite information på deras sida tycker jag - framgår inte hur det
    fungerar att ha deras plexi på fönster som går att "veva" ner.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    15
    Det går inte att veva ner rutorna alls om man har solar plexius tyvärr, därför har jag valt bort det

  12. #12
    Det handlar ju precis om vilken snubbe som gör toningen. Men Jag har erfarenhet av Mr. Cap iaf. Det blev ett bra resultat. Priset vet jag däremot inget om..

    Sedan vad gäller styrkan på toningen så tycker jag att man ska kunna se "konturerna" av dem som sitter i bilen. Då är det lagaom enligt mig

    Lycka till
    Cheffen - SAAB 900 2,0T Talladega -97
    http://www.garaget.org/?car=9211

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 122
    Citat Ursprungligen postat av MrGreen
    ang. solarplexius.com

    någon som har provat deras produkt eller genom någon annan vet hur
    bra det fungerar.

    Står lite information på deras sida tycker jag - framgår inte hur det
    fungerar att ha deras plexi på fönster som går att "veva" ner.
    Jag har solarplexius i min bil, fungerar väl sådär. Lite dålig passform på ett par bitar. Omöjligt att få dit i bakrutan ordentligt så den ligger helt emot (fast jag har ju en sedan så då blir det ju extra svårt). Sidorutorna var skitsvåra att få bakom list då dom nästan är så tjocka så man inte kan hissa upp fönster och dom på samma gång. Samt att toningen verkligen är MÖRK. För mörk för min smak.

    Det är ju ganska billigt alternativ dock, jag tänker troligen kasta ut skiten endå och låta någon kunnig person göra det på vanligt vis.

    Att inte kunna hissa ner rutor bak ser jag dock inget problem med, menar hur ofta gör man det? Jag gör det aldrig iaf. Jag har ACC, jag åker fram. Åker någon bak får dom snällt sitta med stängda fönster eller gå

    mvh

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    49
    Citat Ursprungligen postat av Cheffen
    Det handlar ju precis om vilken snubbe som gör toningen. Men Jag har erfarenhet av Mr. Cap iaf. Det blev ett bra resultat. Priset vet jag däremot inget om..

    Sedan vad gäller styrkan på toningen så tycker jag att man ska kunna se "konturerna" av dem som sitter i bilen. Då är det lagaom enligt mig

    Lycka till
    Jag har det i min 9000. Funkar kanon. Dock så går ej bakrutorna att ta ner men har inte heller något behöv av det. Har man ACC så behövs inga fönster alls. Det räcker gott och väl med att veva ner i fram.
    Mycket nöjd med Solar plexus.
    Vissa föds med det....

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    31
    Jag har tonat runtom, rätt svagt fram och det går igenom besiktningen, aldrig blivit stoppad av polisen för detta heller.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    103
    Det satt/sitter plexi tonade rutor på min.. ser bra ut på håll.. men står man nära så ser man att bakrute toningen "hänger" typ 2cm.. ska lämn in min bil och tona ända fram direkt efter bes..
    Bytt ner?? 5.7 V8 till stressfläkts 2.0t?? NEEEEEJ

    http://www.garaget.org/?car=11225

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    85
    Jag har också solarplexius på min, fast jag har en coupe så bakrutorna går ändå inte att hissa ner =D

    att få dit dem var riktigt enkelt på min bil, gick lätt att få in dem bakom listerna och tog max 10 minuter att sätta dit på 3 förnster.

    Endel säger att skivorna skramlar men det har inte jag märkt av, ska slänga in baslådan snart, får se hur det blir då...

    Annars så är väl den enda nackdelen jag märkt att det är lika mörkt att se ut som det är att se in... så på kvällen kan det bli lite jobbigt att backa när man inte vet vad som är bakom fast man har ju sidobackspeglar...

    det skulle kosta mellan 2000 - 3500kr att få min bil tonad med film (3 rutor) så jag köpte solarplexius för 1000 spänn istället...
    SAAB 900ng 2,0 T -94 | Speedparts steg 3

    medlem #6052

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    60

    Re: Tona rutor

    Citat Ursprungligen postat av kaZmur

    Tre frågor.

    1. Hur mycket får man tona lagligt runt om (främre sidorutor)?
    2. Någon firma i Skåne som rekommenderas?
    3. Vad kan det tänkas kosta?
    Jag gjorde en prisförfrågan på www.lulesolfilm.se för min 9000 cd, 3200 kr kostar det med bakrutorna oavsett val av toning, med fram som det är osäkert om det är lagligt eller inte ligger priset på 3700 kr.
    /Anthon

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Spectratec i Ängelholm tonade min 9-5:a kombi för 3700:- . Har ingen aning om vad det kostade att tona min Opel, för dom har glömt att skicka fakturan . Reagerade dock på att dom varit lite slarviga i återmonteringen. T.ex. så var det nästan ingen dörrsida på Oplen som satt som den skulle.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    1 619
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Spectratec i Ängelholm tonade min 9-5:a kombi för 3700:- . Har ingen aning om vad det kostade att tona min Opel, för dom har glömt att skicka fakturan . Reagerade dock på att dom varit lite slarviga i återmonteringen. T.ex. så var det nästan ingen dörrsida på Oplen som satt som den skulle.
    Sitter och knappar iväg ett mail till Spectratec just nu



    Nån som verkligen VET hur det är med framrutor. Inte tror eller har hört av en kompis eller något sånt?? Då vill jag även se detta svart på vitt isåfall..

    / Stefan, som har 2 st tonade framrutor till sin bil i pappas källare
    / Stefan
    Är inte särskilt aktiv här längre då jag ej har Saab längre.

Liknande ämnen

  1. Tona rutor 9-5
    Av Saab_Performance i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-11-15, 17:57
  2. hjälp me tona rutor..
    Av rosen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-29, 17:57
  3. Tona rutor!
    Av Nalle14 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-01-07, 17:10
  4. tona rutor??
    Av marta_jag i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-12-08, 11:44
  5. Tona rutor 9.5 Kombi !
    Av thunder i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-05-11, 09:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •