Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Service av 4-takt utombordare

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884

    Service av 4-takt utombordare

    Vänder mig till expertisen här då säkert några av er äger en båt!

    Jag har precis köpt en båt med tillhörande 9.8hk tohatsu 4-takt. Har inte kunnat provstarta motorn än då gummitutan till tanken hade stelnat. Motorn har stått hela förra året så inte varit igång på 1.5 år ungefär. Dock ska den fungerat bra innan man ställde bort den i förrådet.

    Jag ska nu göra en service på motorn innan jag försöker dra igång den. Vad behövs göras?

    jag tänker:

    - Motorolja
    - Växellådsolja
    - impeller
    - Bränslefilter

    Följdfrågor...

    Vart köper man dessa saker smidigast i Göteborgsområdet?

    Jag antar att oljor kan man ta från biltema men impeller och bränslefilter kanske är mer modellspecifikt...

    Tips och råd?
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247
    Tillägg är fett med spruta. Du har några fettripplar på "styrningen " och ev. tilt.

    Service gör man ju egentligen på hösten. Då har du kört den i sötvatten och dessutom vet att du bara har olja i växelhuset. Motoroljan konserverar maskinen och hämmar rost. Är det vatten i växelhuset så kan det ju frysa om den står kallt. Dessutom konserverar man med speciell olja. Jag brukar konservera med 2t olja som motorn får tugga i sig tills den storknar. Då kommer oljan överallt och inte bara på ett ställe när folk sprutar i tändstiftshålet.

    Impeller skall bytas varje år. Har du kört lite är den inte dålig men du motionerar skruvar så riggen är lätt att ta den. Jag stretchar och byter vartannat år istället.

    Byta termostat är en sak som det slarvas med. Inte bara funktionen utan det är viktigt att motionera skruvar så de inte fastnar och måste borras ur.

    Sedan passar man på att ta bort propellern. Då ser man så det inte ligger någon fiskelina och värmer packboxen. Passa på att smörja splines med fett innan återmontage. Detta gör att du får av den lätt.

    Växelhusolja kör jag med Mercury original raceolja. Den är mörkt grön men blir rejält gul om den fått smaka vatten. På detta sätt ser man hur huset mår.

    Blåsorna från Biltema är skit. Köp en riktig slang istället. Det vanligaste när snurror inte startar är att de behöver en förgasarrengöring och ny bensin.

    /Fred (i ett tidigare liv ströjobb hos en Mercury åf....)
    Senast redigerat av Fral den 2019-04-16 klockan 13:23.
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Tack för svar! Dom ska ha lämnat in den varje år på service men vet inte hur det har varit inför vintern dom ställt av den.

    Jag får byta det som är nämnt och hoppas att den startar. Motorn ser helt ny ut och är enbart körd i sötvatten så förutsättningarna är väl bra även om den konserverats fel sista året (kanske)


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  4. #4
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Nu kan inte jag denna motorn specifikt. Men bör sitta ett oljefilter också. Samt att den kanske även har kamrem? Hur gammal är den?

  5. #5
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247
    Citat Ursprungligen postat av Realpower Visa inlägg
    Nu kan inte jag denna motorn specifikt. Men bör sitta ett oljefilter också. Samt att den kanske även har kamrem? Hur gammal är den?
    Yes. Borde jag skrivit. En 4t har filter samt antagligen kamrem med intervallbyte

    Jag åker 2t från 2005 och är inte så modern :-)

    /Fred

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Motorn ser helt ny ut och är enbart körd i sötvatten så förutsättningarna är väl bra även om den konserverats fel sista året (kanske)
    Bara sötvatten är en himmelsk skillnad. Då är det bara växelhuset som kan vara kritiskt med otur. En sötvattenskörd motor har kvar färgen i kylkanalerna och ser orörd ut efter en massa år. Här nere finns det folk som har sina båtar i någon å med utrinning i Östersjön. De åker alltid sista biten i sötvatten och har en motor som håller mycket längre.

    Du skall hålla koll så dina offeranoder inte försvinner också.

    /Fred
    Senast redigerat av Fral den 2019-04-16 klockan 13:35.
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  6. #6
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288

    Service av 4-takt utombordare

    Ja, jag bytte dessa delar på min Suzuki 15hk förra säsongen. På min var det ett insatsfilter men verkar vara ett ”externt” filter på dessa. Känns som att filtret ofta glöms av på de mindre snurrorna så man endast byter olja.

    Generellt känns det som att dessa motorer normalt servas oftare än nödvändigt, i alla fall i mitt fall där den kanske går 20h/år Det jag har bytt ut hittills har nästintill inte gått o urskilja från nytt.

  7. #7
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247
    Man kanske kan byta olja men strunta i filtret varannat år också om timmarna är väldigt få.

    Kamrem torde vara viktigt. Brukar blir riktigt tråkigt annars

    Lite vaselin på kabelskor och kontaktytor är aldrig fel heller, om man nu inte har polfett hemma.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Sådär nu har jag fått hem allt.

    Den var konserverad efter säsongen 2017 och stått sedan dess. Kollade oljan och den var som ny - härligt.

    Kamremmen visste dom inte men motorn är nog från 2008 och dom har haft den sedan ny.

    Ska köpa lite servicegrejer i dagarna. Kamremmen skippar jag nog i år... jag får chansa! Går alltid att ro hem haha. Så får jag mecka dit en ny rem nästa vinter!









    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  9. #9
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Egentligen ska väl offeranoderna bytas varje service eller nåt sånt dumt, jag har bytt massor av offeranoder helt i onödan.. vettigare är ju att bara kolla dom och byta vid behov.

    Glöm inte att smörja in impellern med vaselin vid montering , går den torr kan den paja jäkligt snabbt med lite otur.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #10
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247
    Kamremsbyte brukar vara var 5:e år. Går den av blir det ofta skrot

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Hmm ja då kanske det är dags att göra det.

    Kan ju inte va så svårt på en båtmotor !


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  12. #12
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288

    Service av 4-takt utombordare

    Helt klart läge att byta kamremmen om den aldrig är bytt. Det svåra brukar vara att få bort svänghjulet, krävs oftast en speciell typ av avdragare, annars inga konstigheter.
    Senast redigerat av Realpower den 2019-04-17 klockan 07:35.

  13. #13
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Egentligen ska väl offeranoderna bytas varje service eller ...
    Håller med. Jag byter när de har försvunnit en del på dem. Svårt och säga intervall men kanske 30-50% typ.

    /Fred

    - - - Uppdaterad - - -

    Nu var denna med styrkrycka så detta tips faller bort.

    Har du styrwire så glöm inte att smörja den. Funkar bra med 2t olja också. Har du oljan i en smörjkanna så är det bara att ta bort plastskyddet och mata in olja medan du kör lite höger/vänster. När du sedan har båten vinterförvarad så ha wiren fullt ute. Då kan du slå till den med en hammare så släpper den. Har du den inne så funkar det inte att panga till på den.

    Vinterförvarad motor skall alltid vara nedfälld så eventuellt vatten rinner ur den.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Tack för alla råd.

    En ny kamrem kostar 100kr så inget snack om saken så sett.

    Kollade lite sprängskisser

    https://shop.textalk.se/shop/ws86/39...006_MFS8A3.pdf

    Verkar som att remmen sitter utan spännare/löphjul så är väl "bara" att lossa drivhjulet (eller va man ska kalla det - under svänghjulet) och byta remmen - givetvis se till att motorn är nollad (borde väl finnas spår som visar rätt läge).

    Problemet med svänghjulet är väl att det snurrar när man försöker skruva av muttern - vad för typ av verktyg är lämpligt? Vad för "avdragare"?

  15. #15
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Ja, antingen någon form av mothåll på svänghjulet så du kan dra lös muttern, eller en mutterpicka lite försiktigt. Sen beror de på hur de gjort svänghjulet, borde finnas en svänghjulsavdragare o köpa om man inte vill hitta på något eget. Men de brukar vara i gjutjärn och kan spricka om man belastar de på fel sätt. Om du kan låna/ hyra rätt verktyg av någon är det ju det bästa.

  16. #16
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Tack för alla råd.
    Matar på.

    Ha gärna extra packningar hemma när du byter växelhusoljan. Finns olika varianter men "gått sönder", "tappat bort"eller "klivit på dem" förekommer som egen erfarenhet..... Sker alltid på en knas tid

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Servicedelarna till motorn köpta (förrutom kamrem - funderar på hur jag ska göra där)

    Annan fråga relaterat till båtar. Själva båten har röten akterspegel. Ska plasta in ny plywood - någon som vet vilken typ av plywood man ska använda? Vill gärna köpa det på typ byggmax för att slippa åka jorden runt.

    Tänker mig kobstruktionsplywood.

    Obs! Båten är inte något märkvärdigt så ska bara föra det tillräckligt bra så att säga


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  18. #18
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247
    En variant är björkplyfa. Den suger åt sig plasten bra och blir som "impregnerad"

    Är det ruttet överallt eller bara där motorn suttit?

    Månne en Crescent från 70,80 eller 90 tal?

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Har spanat mot björkplyfa så du bekräftar mins tankar!

    Det sitter flera plyfaskivor inplastade i akterspegeln. Där den yttre inte är röten så är den plaskvåt - behöver skära ut och plasta in en ny. Den plyfan bakom den yttre är blöt men inte lika röten. Tanken är att behålla den men torka upp.

    Båten heter ”stärnbåtar” och är 4.2m. Är nog en 70 tals historia.







    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  20. #20
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247
    Den här är inte så dum https://www.batepoxi.se/wp-content/u...rspegel.-2.pdf

    Sedan kan du ju bocka en rostfri plåt över akterspegeln som du sätter motorn på om du inte sover gott över styrkan på din renoverade spegel.

    Den dag det är dags för en annan motor så vill man kanske ha en långriggad. Då kan man ha en höjning i plåt. Utbudet på motorer blir så mycket större då.

    Tips. Jag renoverade en Crescent 434 i garaget. Den stod på en europall som jag hade skruvat 4st hjul på. Två spännband runt båten. Några 2x4" som lite extra längd på pallen. Kanon att flytta den när man höll på. Biltema har "transporthjul" 100mm eller 125mm. Jag tror jag tog 2 fasta och två snurrbara. Har dem kvar till nästa projekt

    /Fred
    Senast redigerat av Fral den 2019-04-19 klockan 21:26.
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-07-20, 10:00
  2. Serva utombordare (2-takt) själv?
    Av MaMa i forum Off Topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-07-23, 17:59
  3. Trim utombordare Yamaha F50->F60=1 grad fel tändning
    Av gucpm i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-27, 00:23
  4. Motorbalansering 2-takt
    Av _Boffa_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-05, 23:24
  5. E85+2-takt?
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 15:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •