Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 61

Ämne: Undersökning kring användandet av AI i bilar

  1. #41
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Mjukvara är ingen magi, det är som vilket teknikområde som helst och innefattar allt från små skitprogram till komplexa säkerhetskritiska system. Jämför gärna med byggbranschen: Ungarnas lekstuga utvecklas såklart på ett helt annat sätt än Tokyo Skytree.

    Komplexa system, oavsett teknikbransch, blir skit om de utvecklas på fri hand utan de kräver planering, struktur och framförallt testning. Det kräver såklart en sjuhelsikes massa mantimmar och know-how, men det är ingen magi.

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Bara att få bilen att parkera sig själv (om man nu tänker att man som förare inte kan köra själv) hemma hos oss lär ju skapa huvudbry. Man kan parkera på 3 ställen, inget av dem ligger direkt där adressen utpekas på GPSer. En av platserna kräver att man kör på min grannes tomt, hur skall bilen fatta det? Har vi mycket besök händer det att folk parkerar på vägen, något som egentligen inte är tillåtet men som många gör ändå för att det är ont om plats. Kommer man kunna be den självkörande bilen bryta mot reglerna? Eller som många gör, kör av vägen efter en bedömning av bärigheten och parkerar i diket?
    Jag ser det som självklart att en bilanvändare kan ställa in parkeringspreferenser (var på tomten ska den normalt stå och var får den stå om normalplatsen är upptagen?) - precis som man ställer in ringsignalen på en ny mobil.

    Och när det är trångt på parkeringen är det väl hur smutt som helst att kunna skicka iväg bilen att parkera en laglig plats en bit bort istället för att hålla på att krångla med att ställa bilen i diket?
    Senast redigerat av jellybear den 2019-05-02 klockan 11:13.

  2. #42
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Precis. Men förutsättningarna finns för att mjukvaran felar mindre än mänskliga förare:
    1. Mjukvara är alltid nykter och fokuserad.
    2. Misstag mjukvaran gör kan användas som lärdom för alla bilar. Misstag den mänskliga föraren gör blir lärdomar enkom för hen.
    Det vore intressant att se hur många procent av alla olyckor som beror på den berömda "mänskliga faktorn", och hur många av dom som hade kunnat undvikas av ett autonomt system.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #43
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Felfria autonoma bilar är ungefär lika sannolikt som felfria förare. Det existerar inte, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra.
    Precis. Men förutsättningarna finns för att mjukvaran felar mindre än mänskliga förare:
    1. Mjukvara är alltid nykter och fokuserad.
    2. Misstag mjukvaran gör kan användas som lärdom för alla bilar. Misstag den mänskliga föraren gör blir lärdomar enkom för hen.

  4. #44
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Det vore intressant att se hur många procent av alla olyckor som beror på den berömda "mänskliga faktorn", och hur många av dom som hade kunnat undvikas av ett autonomt system.
    Självklart, allt handlar om sannolikheter. Bilbälte kan ju fördröja utrymningen av en bil som börjar spontanbrinna under färd - men det inträffar med mycket lägre sannolikhet än regelrätta krockar där bilbälte gör nytta. Därför har man bilbälte på sig.

    Som vi redan tagit upp i den här tråden krävs mer statistiskt underlag på hur olycksbenägna självkörande bilar är, men den dag de statistiskt orsakar färre skador på sina passagerare än en människoframförd bil kommer jag inte tveka en sekund på att sätta mig i en sådan.

  5. #45
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Som vi redan tagit upp i den här tråden krävs mer statistiskt underlag på hur olycksbenägna självkörande bilar är, men den dag de statistiskt orsakar färre skador på sina passagerare än en människoframförd bil kommer jag inte tveka en sekund på att sätta mig i en sådan.
    Nej, man kan inte få vettig statistik på något som inte varit i drift ganska länge. Men det gör inget för vi har tillförlitlig statistik över vad som är de största säkerhetsproblemen i dagens trafik.
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Den främsta orsaken till trafikolyckor är mänskliga faktorn, föraren osv. Att ta bort den största risken ökar rimligen säkerheten.
    Detta vet man redan.
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Det vore intressant att se hur många procent av alla olyckor som beror på den berömda "mänskliga faktorn", och hur många av dom som hade kunnat undvikas av ett autonomt system.
    Absolut. Det är ca 90-95% enligt en undersökning av VTI.
    Den mänskliga faktorn anses ligga bakom de flesta trafikolyckor och i många fall är det medvetna felhandlingar som är orsaken.
    Det är just detta att mänskliga förare orsakar olyckor pga medvetna felhandlingar, som brott mot lag och regler som jag ser som det största problemet idag. Där finns oxo den största potentialen hos automatiska självkörande bilar, för de bryter aldrig mot reglerna avsiktligt. Alla olyckor orsakade av medvetna felhandlingar elimineras när föraren elimineras.

    När en biltillverkare upptäcker att en komponent i en bil orsakar 90-95% av alla fel så löser man det genom att förbättra eller helt eliminera denna dåliga komponent. Kan man eliminera 90-95% av alla olyckor genom att ta bort föraren är ju saken klar!

    Det knepiga är ju att identifiera nya typer av olyckor som är specifika för självstyrande bilar. Förhoppningsvis blir de färre och mindre allvarliga. Jag tror det. Förhoppningsvis kan de reduceras/elimineras efterhand. Jag tror det oxo. Men utan att prova får vi aldrig veta.

    När Sverige gick över från vänstertrafik till högertrafik införde man hastighetsbegränsning på landsvägar där det varit fri fart tidigare. I princip alla hastighetsgränser sänktes. Det är ett mycket enkelt och väldigt effektivt sätt att minska antalet olyckor, speciellt de allvarligaste. Självkörande bilar kommer inte strunta i reglerna utan hålla hastigheten, alltid.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #46
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Sen kan jag säga att det som kommer ta längst tid att få till är för självkörande bilar att ta sig fram utanför det större vägnätet. Köra runt i väldefinierade städer och större vägar är nog inga problem, där kan jag mycket väl lita på en "avancerad farthållare", men kommer man ut på landsbygden så lär de får klart mycket mer problem. Bara att få bilen att parkera sig själv (om man nu tänker att man som förare inte kan köra själv) hemma hos oss lär ju skapa huvudbry. Man kan parkera på 3 ställen, inget av dem ligger direkt där adressen utpekas på GPSer. En av platserna kräver att man kör på min grannes tomt, hur skall bilen fatta det? Har vi mycket besök händer det att folk parkerar på vägen, något som egentligen inte är tillåtet men som många gör ändå för att det är ont om plats. Kommer man kunna be den självkörande bilen bryta mot reglerna? Eller som många gör, kör av vägen efter en bedömning av bärigheten och parkerar i diket?
    Precis. Skulle jag hälsa på Bollman hade jag nog behövt fråga honom för att veta var jag skulle parkera. Kanske en självstyrande bil kan göa det oxo? Problemen att hitta rätt kommer säkerligen att lösas först i befolkningstäta storstadsområden. Risken är väl att den självstyrande bilen parkerar på närmsta P-plats från Bollman räknat. Det är inte helt ovanligt att det är någon mil till en P-plats i stora delar av landet.

    Det kanske vore smartast att alla självkörande bilar var terränggående. Då kanske inte ens grannens grönsaksland är ett hinder för att nå målet...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #47
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Jamen det vore väl nått! Självkörande monstertruckar! Ta ut kompassriktning till målet och ge järnet!

    3 användare gillar detta inlägg



  8. #48
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Appropå Tesla och självkörande bilar så passar jag på att posta
    ett litet blogginlägg från Cadence
    (Ett företag vars CAD-produkter jag använder).

    En bit ner på sidan finns en film (ganska lång) "Tesla Autonomy Day".
    Veva förbi alla svepande reklamkurvbilder
    och in till föredragningen (ca 1:10:00):

    https://community.cadence.com/cadenc...es/posts/tesla

    1 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  9. #49
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Det är just detta att mänskliga förare orsakar olyckor pga medvetna felhandlingar, som brott mot lag och regler som jag ser som det största problemet idag. Där finns oxo den största potentialen hos automatiska självkörande bilar, för de bryter aldrig mot reglerna avsiktligt. Alla olyckor orsakade av medvetna felhandlingar elimineras när föraren elimineras.
    Det där med att självkörande bilar aldrig medvetet bryter mot reglerna stämmer inte. Man kan visserligen lägga in sådana spärrar, men då blir det sämre körkvalité.

    Men det stora felslutet är att eftersom självkörande bilar undviker en del problem som mänsklig förare har så är det säkrare. Detta finns två hål här:
    1) Mänskliga förare undviker en del olyckor, dels genom den naturliga förmågan att undvika potentiellt farliga situationer (man bedömer risken för att en annan trafikant ska göra en farlig/plötslig manöver baserat på en helhetsbedömning av vad man sett sedan man sett dittills). I viss mån försöker Tesla efterlikna det beteendet, dock.
    2) Människor med adrenalinpåslag fungerar ofta väldigt bra för att lösa svåra, plötsliga, händelser, ofta med en kombination av åtgärder (väja/bromsa/stoppsladd/sikta på något billigt/avsiktligt köra av vägen/bromsa mot ett räcke) som lindrar skadorna. Jag är övertygad om att i dessa situationer är en mänsklig förare säkrare.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #50
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    När Sverige gick över från vänstertrafik till högertrafik införde man hastighetsbegränsning på landsvägar där det varit fri fart tidigare. I princip alla hastighetsgränser sänktes. Det är ett mycket enkelt och väldigt effektivt sätt att minska antalet olyckor, speciellt de allvarligaste.
    Det ger en minskning av effekterna av olyckorna.

    De ger även en kortsiktig minskning av olyckorna. Långtidseffekterna däremot antagligen motsatta, eftersom man bryr sig mindre om saker om konsekvenserna av fel minskar.

    Så när det gäller de långsiktiga resultatet så är resultaten därför inte så entydiga. Man kan ju se på Sveriges allt mer sjunkande hastigheter inte har minskat antal trafikdödade, det ligger i praktiken stilla sedan 2010.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #51
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Men det stora felslutet är att eftersom självkörande bilar undviker en del problem som mänsklig förare har så är det säkrare. Detta finns två hål här:
    1) Mänskliga förare undviker en del olyckor
    2) Människor med adrenalinpåslag fungerar ofta väldigt bra
    Ingen säger att datorer alltid är bättre än människan. Frågan vem som oftast är bäst, den tycker jag ska få köra.

  12. #52
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Jag kan tyvärr bara ratta en bil i taget, jellybear.

    2 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  13. #53
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Datorer är aldrig bättre än de som programmerar dem. Kommersiella företag kommer att kapa hörn, oavsett hur många liv de riskerar, så är det bara. Boeing är ju det bästa beviset på länge.
    En dålig mänsklig förare kan göra begränsad skada. Programmeringsfel/logikfel I en datorstyrd bil kommer vara en rullande dödsfälla.

    Den stora, eller nä, gigantiska skillnaden på en dator och en människa är människans ofantliga förmåga att fatta vettiga beslut ställda inför fullständigt nya problem, endast baserat på tidigare upplevelser och kunskaper, båda vilka inte ens behöver vara i närheten av liknande.
    Det är ju detta som forskare fullständigt misslyckas med att återskapa.

    Moores lag måhända har kommit lite på skam på sistone, men ett teorem som hållit länge är att vi tenderar att överskatta den nära framtiden grovt, liksom vi tenderar att grovt underskatta den något mer avlägsna framtiden.

  14. #54
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    AlphaZero AI lärde sig schack utan att programmeras för detta annat än att den fått reglerna inprogrammerade. Resten lärde den sig själv. Efter 4 timmars spelade mot sig själv var den bra nog för att slå den tidigare 'mästaren' - den fick oavgjort eller vann de 100 matcher som spelades.

    https://www.theguardian.com/technolo...lay-four-hours.

    Nu har framförande av fordon i trafiken betydligt fler regler och möjliga uppställningar än schack har - och self learning behöver göras på ett vettigt sätt, dvs inte i trafiken utan på något sätt som simulerar verkliga scenarior i fråga om trafik, väder, väglag, omgivningar osv.

    Onekligen kan self learning vara ett starkt kort om simuleringen är tillräckligt bra.

    1 användare gillar detta inlägg


    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  15. #55
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Filmen som Uky länkade till (Tesla Automony Day) är högst sevärd, och här är en länk till där Musk svarar på enm fråga om detta att simulera bilkörning.

    Efter detta följer just ett segment från vad som verkar vara Teslas huvudperson för programmeringen för deras självkörning, åtminstone den del som rör sig om förståelse för omgivningen (har inte sett alla 4 timmarna själv än, det är packat med intressanta saker): https://www.youtube.com/watch?v=Ucp0...outu.be&t=6570

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #56
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Självkörande bilar är så extremt mycket mer komplicerat än schack.
    Simulera är en sak, och då gäller det alla oändliga varianter av vägarbete bara, som skall identifieras.
    Sen måste man ha sensorer. Det är visserligen rätt långt gånget, men viss forskning visar att man potentiellt skulle kunna orsaka rejält med skada, med minimal insats:
    https://arstechnica.com/cars/2017/09...-driving-cars/
    Om självkörande bilar misstog en STOP-skylt för en hastighetsbegränsning bara för att den ser lite annorlunda ut, vems är felet?
    "Det där är 2 år gammalt, det är bättre nu".
    Säkerligen, men hacken kan säkert vara bättre också. Vad händer om någon börjar ställa ut grejer som lidar-radar misstolkar? Det är ju bara sensorer, och sensrorer går att lura, konstigare än så är det inte.
    Problemet ligger ju i att i dagsläget har vi inte teknik där datorer "förstår" någonting, de är bara räknemaskiner som utför jobb på indata, och skapar utdata. Komplicerat som fan, jajemän, men förstår det gör de inte.
    Senast redigerat av bollman den 2019-05-06 klockan 05:38.

  17. #57
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Den stora, eller nä, gigantiska skillnaden på en dator och en människa är människans ofantliga förmåga att fatta vettiga beslut ställda inför fullständigt nya problem, endast baserat på tidigare upplevelser och kunskaper, båda vilka inte ens behöver vara i närheten av liknande.
    Det är ju detta som forskare fullständigt misslyckas med att återskapa.
    Helt sant, men man kan även vända på det. Den stora eller gigantiska skillnaden på en dator och en människa är människans ofantliga förmåga att fatta dåliga beslut.

    Dessutom skulle jag hävda att den stora skillnaden mellan människa och maskin är att en maskin alltid agerar rationellt. Den processar indata och genererar utdata, precis som du sa i annat inlägg. Resultatet är detsamma varje gång, förutsatt att indatan är densamma. En människa kan ha en dålig dag, vara trött, drabbas av panik, påverkad av alkohol, distraherad av stereo eller mobiltelefon eller helt enkelt bara vara en dålig förare. Jag ser det dagligen i trafiken, oftast utan några allvarliga konsekvenser men ändock en fara, och förr eller senare går det riktigt illa.

    Dessutom får man inte glömma att AI hela tiden utvecklas. Med autonoma bilar räcker det om en bil är med om en viss situation, så kan *alla* andra bilar lära sig av erfarenheten. Människor har inte den möjligheten, hos oss måste varenda människa göra samma misstag för att lära sig av det, vilket innebär att samma misstag görs om och om och om igen utan att någon tar lärdom.

    Att en dålig förare skulle göra begränsad skada vet jag inte om jag håller med om, en bil med en dålig förare är precis lika stor dödsfälla som en autonom bil med programmeringsfel.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  18. #58
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Jo, en dator har ett par fundamentala förutsättningar som talar för att den kan bli bättre än en människa på bilkörning:
    1. Alltid rationell & konsekvent
    2. Snabb reaktionsförmåga
    3. Förmåga att lära sig av andras misstag (mjukvaruuppdatering)
    4. Distraheras aldrig

    Därmed inte sagt att datorn i varenda situation kommer att vara bättre, ej heller att vi är där redan idag (det är därför jag efterlyser statistik!).

    Redan idag finns ju viss datorisering av bilarna. ABS till exempel, det är ju numer standard och anses höja säkerheten (det syns i statistiken) trots att en förare under vissa omständigheter kan få till en kortare bromssträcka utan ABS. Eller varför inte farthållaren som blivit allt med avancerad med tiden? Jag tror att självkörningsfunktionerna kommer progressivt, där man kombinerar datorstyrd körning med människostyrd körning men att momenten som kräver mänsklig inblandning progressivt blir färre. Helt rattlösa bilar kommer inte förrän ratten slutat användas.

    Och precis som man idag hjälper mänskliga förare att få en lättbegriplig trafikmiljö (skyltar, vägmarkeringar, ...) kan man också anpassa trafikmiljön så den underlättar för självkörande fordon att fatta rätt beslut.
    Senast redigerat av jellybear den 2019-05-06 klockan 13:16. Anledning: stavfelsfix

  19. #59
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Filmen som Uky länkade till (Tesla Automony Day) är högst sevärd, och här är en länk till där Musk svarar på enm fråga om detta att simulera bilkörning.

    Efter detta följer just ett segment från vad som verkar vara Teslas huvudperson för programmeringen för deras självkörning, åtminstone den del som rör sig om förståelse för omgivningen (har inte sett alla 4 timmarna själv än, det är packat med intressanta saker): https://www.youtube.com/watch?v=Ucp0...outu.be&t=6570
    Se videon. Den är intressant. Speciellt om man har lite koll på datorakitektur programmering och "AI", för det går snabbt och är tekniskt. Elon tar det lite lugnare än Stanford doktorerna, så lyssna på honom om det känns för komplicerat emellanåt är ett tips.

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Vad händer om någon börjar ställa ut grejer som lidar-radar misstolkar? Det är ju bara sensorer, och sensrorer går att lura, konstigare än så är det inte.
    Lidar (det var ett exempel fattar jag ju) är helt ute. Musk förklarar varför i videon. Vad som händer är kanske att bilen tror att det är Stefan Löven och stannar, trots att det bara var en pappskiva.
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Problemet ligger ju i att i dagsläget har vi inte teknik där datorer "förstår" någonting, de är bara räknemaskiner som utför jobb på indata, och skapar utdata. Komplicerat som fan, jajemän, men förstår det gör de inte.
    I alla dagens nya Teslabilar sitter datorer baserade på neuralanätverksprocessorer. Dvs processorer som inte programmeras i vanlig mening utan faktiskt lär sig själva genom träning. Först under utveckling och i produktion. Sedan under drift. Detta är teknik som funnits och använts sedan 1900-talet. Men med dagens processorer har de en kapacitet och hastighet som kan miniatyriseras från garderobsstorlek till en liten styrenhet bakom handskfacket i bilen.

    Tesla har väl sålt ca 500000 bilar. Alla dessa samlar data och erfarenheter som de kan dela med sig av till varandra och till kommande modeller. Den erfarenhetsbanken när det gäller trafik kan ingen människa konkurrera med. De neurala nätverken i bilens datorer lär sig och förstår på principiellt samma sätt som den mänskliga hjärnan lär sig och förstår.

    Datorer, precis som människor, förstår inte allt utan reagerar/agerar på insignaler helt utan analys. Typiskt är att en bil stannar om det plötsligt landar ett UFO eller en barnvagn på vägen. En erfaren människa kanske oxo bromsar utan att först tänka. Det är samma mekanism som att man rycker åt sig en bränd hand innan man känner smärtan. Analys behövs normalt sett inte, utan det gäller att vara snabb. Även i sådana här lägen är datorn snabbast.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  20. #60
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    I alla dagens nya Teslabilar sitter datorer baserade på neuralanätverksprocessorer. Dvs processorer som inte programmeras i vanlig mening utan faktiskt lär sig själva genom träning. Först under utveckling och i produktion. Sedan under drift.
    Så uppfattade jag det inte, utan de programmeras men genom riktad träning (baserat på incidenter, dvs mänsklig override) där man premierar de kopplingarar som ger svar som tränaren vill ha. Som jag tolkade det uppdateras/lär sig bilarna ingenting lokalt, de genererar träningsdata som utnyttjas centralt tillsamans med regressionstester/test via shadow mode i bilflottan.

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Den erfarenhetsbanken när det gäller trafik kan ingen människa konkurrera med. De neurala nätverken i bilens datorer lär sig och förstår på principiellt samma sätt som den mänskliga hjärnan lär sig och förstår.
    Tja, som ett barn då, som hela tiden rättas av föräldrarna kanske, inte som en vuxen som själv utvärderar sitt eget beteende. Som det fungerar här så kommer bilen bara att bli så duktig som programmerarna/tränarna gör den.

    Och jag ser inte hur man skulle kunna släppa loss dem att utvärdera sin egen träning utan Teslas mänskliga överinseende - hur ska den kunna avgöra vad som är bättre? Det skulle bli spännande med begagnade bilar som tränats via mänsklig override utan filtrering att efterlikna en dålig förare...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 steg 1 undersökning
    Av larsrohdin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-08-03, 17:00
  2. enkät undersökning: Streetrace / Blackrace
    Av Normark i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-15, 21:45
  3. Undersökning: Efterfrågan på ögonlock till saab 9-3ss 03-06
    Av _styleNsound_ i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-08, 23:18
  4. 9-3 Viggen med Cose Vinge??Undersökning
    Av Erik Carlsson i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-10-14, 03:44
  5. Viktig Undersökning !
    Av Sonesson i forum Allmänt
    Svar: 88
    Senaste inlägg: 2005-09-19, 23:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •