Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Vanligt att AC-kompressorn är trasig? NG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    106
    Medlem#
    11716

    Vanligt att AC-kompressorn är trasig? NG9-3

    Hej alla kunniga saabmekare.

    Igår lämnade jag in bilen på felsökning av Ac.
    Jag valde en mekonomenverkstad då den jag annars skulle använda mig av har fel på sin utrustning och det verkar dra ut på tiden.

    Som ni ser så är det läckage på kondensorn. Mekanikern säger även att kompressorn slår av efter en stunds körning och därför troligtvis är trasig. Detta ska vara ett vanligt fel påstår han och berättar någon historia om att han nyligen fått byta både kondensorn och kompressorn på en 9-3a.

    Systemet är nu tömt på läkemedel. Är det nån fara att köra med bilen?

    Är det svårt att byta kondensorn själv om man har lite mekvana?

    Jag har något minne av att jag läst att kompressorn slår av vid tex lågt tryck på kylmedel. Kan det vara därför den slår av, eller är det vanligt att kompressorn går sönder?

    Bilen är en 9-3 SC 2009.

    Vad säger ni experter?

    Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Anlita en riktig kylfirma eller läs på ordentligt, skaffa utrustning och gör jobbet själv.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    106
    Medlem#
    11716
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Anlita en riktig kylfirma eller läs på ordentligt, skaffa utrustning och gör jobbet själv.
    Jag ska nog byta kondensorn själv och låta en firma fylla på systemet.

    Lönar det sig att leta på dom tyska sidorna prismässigt/kvalité?

    Ska jag byta något annat när jag ändå är isär med prylarna?

    Är problem med kompressorn vanligt på dessa bilar?

    Tack på förhand.

    Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Man byter alltid torkfilter när man har öppnat systemet.
    https://fam-bjork.se/citroen/AC/gds1.html
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Vanligt och vanligt. Ovanligt är det inte iallafall. Allt hänger oftast ihop med hur länge det stått tomt och varit okört. En kompressor som inte gått på länge och börjar snurra kan mycket väl börja läcka. Det är samma princip som att köpa kompressor beg på skroten som legat i x antal år. Rena lotteriet det också även om den fungerade och var tät vid demonteringstillfället.

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    603
    Medlem#
    6833
    Det är vanligt att kondensorn får stenskott och börjar läcka då den sitter oskyddat i fronten. Nya fronten som kom -08 sägs göra kondensorn ännu mer oskyddad då den är mer öppen nertill.
    Har du "vanlig" mekvana, typ byta bromsskivor-bromsok-nivå klarar du byta kondensor och torkfilter. Fronten ska loss och lite annat. Inget megajobb men lite pilligt på sina ställen.
    Jag beställde från Tyskland då det var billigare än klubbshopparna. Inga konstigheter med passform mm. Nya packningar från Saab/Orio.
    Har du tur hoppar kompressorn igång, men budgetera även för att den måste bytas. Vår anläggning kyler fortfarande efter 1.5säsong men kompressorn knorrar och surrar lite märkligt. Räknar med att få byta den.

    1 användare gillar detta inlägg


    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    106
    Medlem#
    11716
    Tack för ditt svar. Ska beställa från Tyskland. Är det något speciellt märke jag bör satsa på eller är det samma kvalitet på dessa? Jag har sett att det är torkfilter på vissa och då bör jag väl köpa en sådan?

  8. #8
    Står ju läckage kondensor samt kompressor.
    Har själv haft det felet

  9. #9
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Värt att notera är ju att alla AC-system inte har möjlighet att koppla ur kompressorn, jag är rätt säker på att alla saabar har det men det finns bilar som saknar magnetkoppling, dessa bilar kommer i princip ofelbart att rasera kompressorn den dagen då köldmediumet läcker ur.. otroligt korkad konstruktion.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    106
    Medlem#
    11716
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton Visa inlägg
    Står ju läckage kondensor samt kompressor.
    Har själv haft det felet
    Läckaget på kompressorn är inget dom har sett. Dom formulerade sig lite dåligt där.
    Kompressorn lägger av efter en stunds körning var symptomen, om det är läckage på den eller något annat fel vet mekanikern inte.

    Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    I vilket fall som helst. Det är inga vansinniga pengar i delarna och du köper utomlands så byt allting. Då har du en bra grund för små problem i ett senare skede. Är liksom inget kul att byta kondensor och snåla in på resten för att testa och så fyller man och slantar de pengarna och två veckor senare är det tomt igen.......De två främsta felkällorna på alla slags bilar är ändå kompressor på ett eller annat sätt och sen kondensor.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 290
    Jag har bytt kondensor på båda mina 9-3or (03a och 09a). Ingen av dem har rastat kompressorn nu efter några år. En av dem gick säkert i 2 år utan att kyla. Jag säger inte att det inte händer att kompressorn lägger av men det verkar bevisligen vara så att det inte alltid händer iaf...

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Jag har bytt några kompressorer. Oljud och/eller trasig magnetkoppling verkar vara de vanligaste felorsakerna. Låter som det senare i ditt fall. Eftersom en felsökning/fyllning är typ halva kostnaden av en kompressor så tycker jag det är lika bra att byta den samtidigt som kondensorn byts. Är systemet tömt är det bara att köra på.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    På min og9-3 läckte det långsamt via torkfiltrets siktglas (har inte kollat om ng9-3 har siktglas). Det gick ganska många månader innan torkfiltret byttes och systemet återfylldes. Därefter gick det bara en kort tid innan kompressorn fick bytas. Symptom var att kylan fungerade 15-30 minuter efter kallstart. Därefter försvann kylan. Typiskt symptom på dålig kompressor enligt kylteknikern. Efter att kompressorn byttes så har den fungerat bra i flera år nu. Beteendet varierar således.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Man får ju komma ihåg att nya kompressorer blir allt billigare och billigare. Idag är det knappt lönt att ens byta magnetkoppling eller lager. Det var ju vanligt tidigare för då kunde ju en ny kompressor gå på 10k. Idag ligger många på ända nere i 2-3000 om man tar hem själv.

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    106
    Medlem#
    11716
    Kan ni ge mig lite tips på vilken kondensor och kompressor jag ska köpa så vore jag tacksam.


    Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Jag köpte hos Speedparts sist.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    106
    Medlem#
    11716
    En liten återkoppling:

    Bytte kondensor och torkfilter första vändan. Märke Nissens, inköpt på autodoc. Fick beställa nytt filter då Nissens har förväxlat mellan bilar med automatlåda och manuell. Efter mycket svordomar och tillslut ett avsågat fäste så fick jag loss allt.

    Efter bytet så vakuumsög och fyllde en lokal firma systemet för den nätta summan av nästan 2000 kr.

    Även den firman sa att kompressorn lät lite konstigt men att den kylde riktigt bra.

    Då det var lite småkyligt den dagen så tänkte jag inget mer på det.

    Tiden efter reparation och fyllning så kylde AC sporadiskt. Upp till ca 20 grader utomhus så kylde den något sånär och kunde kyla riktigt bra stundvis om man stängde av AC ett tag och sedan satte igång den igen. Klimatet i bilen kändes nästan lite fuktigt på nåt vis oavsett av eller på, svårt att förklara. Man blev lite äckligt klibbig kändes det som.
    Fick rådet av en kille som jobbat mycket med AC att det med största sannolikhet är kompressorn ändå som var trasig. Någon ventil tydligen i denna som ger upp och ger mina symptom. Man kan byta ventilen men det är samma jobb, dvs ut med gas sen fylla osv. Och det är inte 100% säkert att den fungerar så jag köpte en ny istället.

    Hade en otrolig tur efter semestern då det på mitt jobb befann sig en kylsnubbe som installerade en kylanläggning. Efter lite prat om dittan och dattan så kom vi in på bil ac och mina problem. Han kopplade upp ett manometerställ och konstaterade ganska snabbt att min kompressor inte sög som den skulle. Jag tror det var hans ord.

    Han kunde vakuumsuga och fylla systemet åt mig för en nätt summa om jag ville när jag bytt sakerna.

    Köpte ett nytt torkfilter och kompressor på mekster för runt 3100 kr inkl frakt. Märket är Nissens. Köpte även en ny expansionsventil då jag läst någonstans att även denna bör bytas i samband med byte av kompressor. Som sagt, bytte allt på ca 3 timmar, med lite svordomar innan jag fick allt på plats. Åkte dagen efter till kylkillen som först fyllde systemet med nån slags gas en stund. Sedan vakumsög i ca 40 minuter och sedan fyllde i 680 gram gas.

    Nu verkar det fungera som det ska, peppar peppar.

    Hoppas att det inte blev allt för rörigt.

    Tack för era tips!

    2 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Gott mos! Härligt å lösa saker själv.

    Det var väl troligen kvävgas han först trycksatte med för att kolla av om det läcker/håller trycket, samt att kvävgasen har en torkande effekt.

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Underbart att den fungerar. Det är väldigt tråkigt att inte ha fungerande AC. Bra att du återkopplar!

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. Vanligt med trasig automat på gammal OG9-5 -98
    Av PelleJ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-02-25, 14:47
  2. AC-kompressorn ryker, trasig när som helst? 9000
    Av SS9000K i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-04-29, 08:29
  3. og9-3, AC-kompressorn är trasig.
    Av hostarn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-03-13, 13:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •