Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Felkod P1663 OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Felkod P1663 OG9-3

    Hej!

    Jag har ett problem med min SAAB OG9-3 -01. Motorlampan lyser och ger ut felkoden "P1663" vilket jag från googling har kunnat tyda till "Charge Air Control Valve Circuit Short To B+", hade även en polare på verkstad som sade att jag skulle byta bypass ventilen som sitter på brandväggen. Köpte ny bypassventil men motorkoden är kvar, har även testat att byta själva magnetventilen utan framgång. Bilen i sig laddar inte som den ska, man känner tydligt att den saknar kraft. Laddmätaren går knappt upp på halva gula, varav innan gick den precis upp i det röda vid pådrag.

    Har provat googla och leta efter vad som kan vara fel men hittar inte någon lösning på detta.
    Är det någon som har någon ide på vad det kan vara?

    Mvh
    Rasmus
    Senast redigerat av Vfr den 2019-04-23 klockan 22:08. Anledning: Ändrat 9-3 og till og9-3 för sökningens skull.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Felkoden pekar på magnetventilen för laddtrycksregleringen. Alltså den som sitter på inloppsröret/kobran ovanför turbon. Denna ska alltså vara kortsluten till batterispänning. Trionic jordar när man vill dra spolen, så det låter mer troligt att kretsen i styrdonet har gått sönder. Det är ovanligt, men jag har sett det nån gång tidigare. Jag hade bytt styrdon.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •