Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Vad är din SAAB värd för dig?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -

    Vad är din SAAB värd för dig?

    Dom som är i bra skick med låga mil verkar öka i värde om man kollar runt, är det flera som har sett det? Om jag får överbetalt så är den inte till salu, jag hittar inte en liknande igen. Dela gärna era tankar
    9-3 SC Vector TX Hirsch Biopower -08 "Mackanized"

  2. #2
    Kan väl börja med min:
    Bil: Saab 9-5 2.0t Biopower Linear 2005 Sedan
    Mil: 21 400 mil i dagsläget
    Värde: Ovärdelig(30K om jag skulle släppa den), marknadspris 10-15k

    Har väl all utrustning man kunde välja mellan förutom AS3 ljudet och fläktar i stolar.
    Extra monterat av mig:
    06 interiör
    04-05 Aero front
    3 tums downpipe + 2.5 twinpipe från maptun
    TD04-15T turbo
    "Ny" 570nm koppling.
    Powerflex i hela framvagnen

    Folksam erbjöd mig 22K när en buss smällde min sida, då hade den åkt 18K...Tackade nej och fixade själv för 5k, fick inga pengar av försäkringen

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Hur värderar man en 9-3 SS Aero V6 TX Hirsch-Performance -2010 (FWD - 300hk/430Nm) som rullat strax över 600mil & har nybilsdoft kvar?
    https://www.garaget.org/?car=279219
    http://forum.saabturboclub.com/showt...-(300hk-430Nm)

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Inte lätt det där! Tänker att vi vänder oss till två marknader: en där SAAB värderas som vilken annan motsvarande bil som helst och en där en finare SAAB värderas som något av en entusiastbil (= liten marknad). Entusiasten betalar mer, men ska också råka ha plats och pengar på fickan när bilen annonseras ut. Vill man ha bilen såld någorlunda snabbt gäller det nog att ha litet tur för att få i närheten av det man själv tycker bilen är värd. För ett par år sedan lade jag ut två cab:ar och lät marknaden bestämma vilken jag skulle behålla. Satte priser åt entusiasthållet. Det tog tid, men jag fick ena bilen såld till mitt tänkta minimipris, d v s OK. Och den gick till en kunnig entusiast, vilket kändes otroligt bra.
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Ja bilen i fråga är ju inte direkt tillsalu i nuläget. När någon frågar vad den är värd, brukar jag säga " Ta antalet mil den rullat & multiplicera med 1000 "
    En sådan bil är ju idag ett rent entusiastobjekt & skulle inte gå att sälja till "familjebils-svensson".

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Du har ju ett extremt objekt En SAAB-tok med pengar och på rätt humör kan nog slanta upp rejält. OM du skulle vilja ha den såld vore nog det bästa om många entusiaster helt enkelt känner till att du har den och att den är till salu för rätt pris. Så får många tid på sig att fundera, bli sugna och ta fram pengarna och utrymmet. Typ blocket KAN ju fungera, men är knappast optimalt. Där blir det ju bara tokigt om en bil ligger kvar vecka efter vecka.

    Har själv en SAAB som gått ynka 5000 mil och aldrig vintertid. Påstår att den är mycket nära nyskick. Kanske jag ska sälja nu, medan den fortfarande är på topp? Vad får jag ge för en ny bil med motsvarande egenskaper, om jag behöver en ersättare? Garanti har den ju inte, så den får jag försöka värdera och dra bort. Och kanske 10% för att bilen trots allt inte är sprillans ny. Därefter har jag ETT alternativt värde att bolla med. Sedan är det ju knappast någon idé att sätta ett pris utan prutmån, för alla vill ju pruta för att kunna känna sig nöjda med en affär. Tyvärr är chansen liten att jag kan ersätta den med en nästan lika fin SAAB - vilket är synd. Men ska jag prissätta den separationsångesten, lär bilen aldrig bli såld.

    Vad jag framför allt tänker på när frågan är vad min bil är värd för mig, är att jag vet precis vad som är gjort med den och hur den uppfört sig så länge jag ägt den. Det är värt rätt mycket. Så säljer jag är det av likviditetsskäl och då är det ju bra att sätta igång processen i god tid....
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Vi kan ta Fredrik / 1941:s bil som exempel. Det finns nog många som känner likadant oavsett om bilens ekonomiska värde är 1000kr eller 1000000kr
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Ja bilen i fråga är ju inte direkt tillsalu i nuläget. När någon frågar vad den är värd, brukar jag säga " Ta antalet mil den rullat & multiplicera med 1000 "
    Ingen mening att vänta för att priset skall gå ner isåfall
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    En sådan bil är ju idag ett rent entusiastobjekt & skulle inte gå att sälja till "familjebils-svensson".
    Det är klart att den går att sälja. Men om man skall sälja får man såklart finna sig i att sälja den på den marknaden som finns. Till ett pris så det känns som att ge bort/elda upp den.

    "familjebils-svensson" kommer ju att betala mindre bara för att det är en Saab. Saab finns ju inte längre och inga garantier, reservdelar och verkstäder heller. Ett stort minus. Den andra saken som sänker värdet rejält för "familjebils-svensson" är att bilen är modifierad på ett stort antal punkter. Så nej en 10år gammal bil som är trimmad och körd av en "entusiast". Den är därmed ännu svårare att reparera och serva ordentligt. Den har nog ett mycket lågt värde för "familjebils-svensson" sannolikt är >95% "familjebils-svensson" ointresserade oavsett om de skulle få den gratis. Så du kanske ändå har rätt i att den är osäljbar till "familjebils-svensson".

    "Vad är din SAAB värd för dig?"
    Ja, det är bara att inse att denna typ av bil är mera som en ren ägodel, prydnad, sällskapsdjur kanske t.o.m. en familjemedlem. Värdet går inre att mäta i pengar, för tanken är inte att sälja. På samma sätt som de flesta inte skaffar hund för att sälja.
    Naturligtvis finns det undantag. Någon kanske betalar så bra att man kan byta upp sig till en bil man hellre vill ha. Det faktum att priserna stiger är bara en fråga om tillgång och efterfrågan på en minskande marknad som långsamt går från brukare till samlare.

    Ställ istället frågan "Vad är din HUND värd för dig?" till en hundägare. Ovärdelig, som amazinjoey skrev betyder att det ekonomiska värdet är ointressant. De flesta här skulle aldrig byta sin Saab mot en motsvarande (finns såklart ingen ) BMW. Men om man fick chansen att göra tvärtom skulle man slå till direkt! Värdet ligger på helt andra plan än ekonomi!

    Priset är det man betalar när man köper, värdet är det man får. Entusiastbilar är ett mycket bra exempel på detta.

    1 användare gillar detta inlägg

    Uky

    Senast redigerat av Mr.O den 2019-04-22 klockan 23:49.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471

    Vad är din SAAB värd för dig?

    Lite roligt ämne är det allt, det brukar ju vara kul hur man värderar sina egna och andras saker.

    Men jag kan ju tycka som så att den som idag är ute efter ett fint exemplar av og9-5 eller ng9-3 måste vara lite inställd på att man söker bilar med ålder 10-20 år gamla bilar. Hittar man då en juvel som rullat väldigt lite mil som är i toppskick utan att varit renoverad i ngt hänseende så kostar den bilen en hel del. Likväl om man hittar ett fint exemplar som har mera mil men är genomgången (ej sönderskruvad o trimmad), typ rost fixad, bytt komponenter typ inredning el chassi osv eller omlackad väl dokumenterad men ändå klassas som ”originalbil” så är den också dyrare än en 15000-25000 mila slit o släng på blocket med rostiga hundben. Å pratar vi sedan og900 el 9000 så är det samma sak där förutom att dessa är ”riktigt” gamla idag. Skulle jag idag leta reda på o köpa en og900 ”Aero” el 9000 Talladega/aero så skulle jag sikta in mig på de som kostar 150+ för att få ett bra utgångsmaterial eg. Det som är att även för de summorna så finns det alltid ngt att göra.

    Min gröne og900 som bara är en 900s (EP fd Italienbil) är i bra skick får jag nog påstå och den skulle jag kanske släppa för 150´kanske inte för att den är värd det eg men skulle jag leta reda på en i liknande skick så är det väl de summorna som gäller. Min 9-5 Griffin som är en 09:a med drygt 12000 mil som fått mkt omvård sedan jag köpte den både i plastbitar inne i kupén och andra mekaniska delar samt sanerad på rost och nu slutligen en omlackering så är den bilen nog utan att skryta kanske en av 100 el 1000 bäst bevarade og9-5 nu i landet. Skulle någon vilja köpa den så får man nog vara beredd på att hosta upp runt 250 (den summan är inte tagen ur luften, det finns en tanke med den). Å att hitta ngn som vill betala 250 för en 10 år gammal bil som rullat drygt 12000 mil är nog inte det lättaste utan det är i så fall ngn som är just en saab-nörd som vill ha ett exemplar som håller många år framåt som sommar o köpa glassbil. Nu har jag inga planer på att avyttra ngn av mina Saabar.
    Senast redigerat av Mr_SunBear den 2019-04-23 klockan 15:20.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    "familjebils-svensson" kommer ju att betala mindre bara för att det är en Saab. Saab finns ju inte längre och inga garantier, reservdelar och verkstäder heller. Ett stort minus.
    Om det verkligen inte fanns några reservdelar eller verkstäder som tar sig an SAAB, skulle nog SAAB:ar inte gå att sälja öht, åtminstone inte på en normal marknad. Men att de här funktionerna uppfattas som hotade, gissar jag är en viktig anledning till att SAAB:ar idag är prisvärda. Att SAAB efter konkursen betraktas som ännu mindre av prestigeobjekt, kan vara en annan. Hos hard core fans, kan konkursen ge omvänd effekt - man var litet motvalls tidigare och nu kan man vara ännu mer motvalls

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Ställ istället frågan "Vad är din HUND värd för dig?" till en hundägare. Ovärdelig, som amazinjoey skrev betyder att det ekonomiska värdet är ointressant.
    Man kan sälja sin SAAB och köpa flera hundar. Då får man också så fullt upp att man inte hinner uppleva separationsångesten!

    1 användare gillar detta inlägg

    Kal

    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Amatör Visa inlägg
    Om det verkligen inte fanns några reservdelar eller verkstäder som tar sig an SAAB, skulle nog SAAB:ar inte gå att sälja öht, åtminstone inte på en normal marknad. Men att de här funktionerna uppfattas som hotade, gissar jag är en viktig anledning till att SAAB:ar idag är prisvärda. Att SAAB efter konkursen betraktas som ännu mindre av prestigeobjekt, kan vara en annan. Hos hard core fans, kan konkursen ge omvänd effekt - man var litet motvalls tidigare och nu kan man vara ännu mer motvalls

    - - - Uppdaterad - - -



    Man kan sälja sin SAAB och köpa flera hundar. Då får man också så fullt upp att man inte hinner uppleva separationsångesten!

    Problemet är dock att VISSA kritiska komponenter finns inte reservdelar på. tex CIM för 9-3an som fick flera bilar att bara stå i månader innan orio fick ute en reparationsats...

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    232
    Medlem#
    -
    Har följt det där, som verkar vara löst?? Klart att sådant är problematiskt. Om det nu är löst visar det å andra sidan att tydlig vilja och förmåga att lösa sådana här problem fortfarande finns. Har själv haft en faslig massa Ng 9-3-mil utan minsta problem med reservdelar (eller service). I början på hösten blev det ett nytt XWD-system. Häromveckan tappade jag en täckkåpa till mina ganska ovanliga tak-rails. Tänkte att nu får jag väl tälja en av trä! Men nej då, den fanns på lager.

    Det är nog ingen som säger emot att ett välmående SAAB och total frånvaro av frågetecken kring reservdelstillgången skulle betytt högre värdering av begagnade SAAB:ar. Det blir en suboptimal tillvaro som lär drabba alla ägare till bilar som är på utgång. Kan knappast komma som en blixt från klar himmel och bara att leva med, om man nu gör det valet.

    Man kan också fundera på hur länge en ägare tänker sig att behålla en bil. När det gäller en lågprisad men fortfarande bra bil, med många mil (tänk SAAB), kan planeringshorisonten vara begränsad för många. Då kan tanken bli att chansen är stor att "det funkar nog så länge jag kör den här bilen". För entusiasten blir det annorlunda och där saknar nog ofta planeringshorisonten slut.
    SAAB SC 2,0T Aero (2009) XWD/eLSD (MMXVIII)

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Intressant fråga. Ja mycket mer än vad den är värd på gatan i alla fall. Den verkar, peppar peppar, kommit in i andra andningen och går väldigt bra. Förutom ett lås till centralåset funkar allt. Även acc kyler bra. Skön att köra och åka med i. Känns som att jag skulle behöva lägga uppåt 50 000 för att få något verkligt bättre. Dock osäkert vilken bil det då skulle vara

    Edit: ursäkta blev lite off topic men då vi minskat i antal antar jag att alla inlägg är välkomna om de inte helt uppåt väggarna
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Min 9-5 är värderad till 25 tkr av Bilpriser.se, men är inte till salu.
    Jag ser den alternativa kostnaden av att köpa något annat som hög då den garanterat inte är lika "meckbar" och har ett högre ingångspris.
    Under året kommer jag att lägga 25 tkr på min 9-5 vilket egentligen är en dålig affär men jag bryr mig inte, bruksvärdet är enormt
    Sammanfattning, 250 tkr?:-)

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Wipperman den 2019-04-29 klockan 11:13.

Liknande ämnen

  1. Vad är min Saab 99 GLE 78 värd?
    Av Helena i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-04-09, 09:09
  2. Saab 99 gl, 1975 15k mil. Vad ar den vard?
    Av hostarn i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-01-16, 10:21
  3. Vad är en Saab 99 T8 1980 värd?
    Av Dan P i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-10-26, 11:20
  4. Saab 900 2.0t 95-97 - Värd att köpa?
    Av Benka i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 16:37
  5. SAAB 900 värd 85.000:-
    Av ppaxel i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-03, 23:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •