Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Riktning på däck

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Riktning på däck

    Hallå där! Köpte rätt nyligen min första Saab och måste säga att jag är otroligt nöjd! Häromdagen var det dags att byta till sommardäck, hittar inget om någon riktning på däcken. Så jag satt självklart dom bästa däcken bak och dom 2 sämre fram men märkte ganska snabbt att bilen började dra åt vänster så fort jag körde snabbare än 80, efter att jag kollat lite så ser det ut som att mönstret på ena framdäcket går åt fel håll gentemot alla andra däck. Förmodligen en rätt dum fråga men bör detta spela någon roll eftersom det inte är någon riktning på däcken? Hittar inte någon märkning på vart på bilen däcken suttit tidigare så tänkte prova imorgon att byta plats på framdäcken har även provat att öka trycket i däcken! Någon som har något bra tips ? Problemet kom som sagt då jag bytte däck så borde med största sannolikhet vara något med det !

    Tack på förhand ☺️
    Senast redigerat av Danieledmark den 2019-04-20 klockan 21:53.

  2. #2
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Om däcken har en rotationsriktning ska det anges med pil eller text på sidan av däcket.
    En annan het potatis att kontrollera är däcktryck!
    Sen kan ju däcken vara snedslitna, eller av fel dimension för bilen (bredare däck gör allt värre normalt sett). Och slutligen kan du ha en felaktig hjulinställning, vilket kan bero på en massa saker.
    Och du har väl provat på en väg som inte är för spårig antar jag?

    Edit: Jörgen, you complete me!
    Senast redigerat av whiskeycola den 2019-04-20 klockan 21:21.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  3. #3
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Tre varianter. Antingen har man rotationsriktning på däcken och då står det rotation med en pil på däcket, framförallt vinterdäck eller pilmönstrade däck. Annars har däcken in och utsida som står benämnt som inside och outside, då kan du placera däcken på båda sidor av bilen. Den markeringen används när man monterar däcket på fälgen. Till sist så finns det däck som ser likadan ut och båda håll och inte benämns med någon av markeringarna ovan för det är lika åt båda håll.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Bilmodell?

    Dimension på däck och storlek?

    Sorts däck?

    Lufttryck?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Hittar inget om rotationsriktning, på vinterdäcken står det tydligt, prövade att höja däcktrycket från 2,3 till 2,7 utan förbättring, däcken som sitter på överensstämmer med dom som suttit på bilen från fabrik, lutar ut att jag får kolla med Mekonomen eller dylikt ifall dom kan göra en inställning ☺️ har provat på alla möjliga vägar och det är samma sak ☺️

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Även om inte däcken har angiven rotationsriktning så bör man inte byta riktning på dom efter att dom är inslitna åt nåt håll. ..Det kanske inte är lika viktigt som på rotationsbestämda däck men ändå.

    Det borde oavstet inte ge det problemet du har.

    Sen skulle jag iofs personligen satt bästa däcken fram, om jag nu inte tänkte köra slut på dom sämre och byta dom snart.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Jag hade problem med min gamla 9000 (Sommardäck Bridgestone) för många år sen att den drog snett, vi gjorde en framvagnsinställning som inte behövdes sen skifta sida med framhjulen och då drog den åt andra hållet. Jag har jobbat med däck i 15år och inte varit med om det förut men hört om det. Det kan vara värt att kolla upp om inget annat hjälper
    9-3 SC Vector TX Hirsch Biopower -08 "Mackanized"

Liknande ämnen

  1. Riktning av blå backventiler
    Av Svugg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-27, 13:35
  2. [LÖST] Riktning på backventil vevhusventilation og9-3 -99
    Av Mr_Andersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-24, 08:59
  3. Riktning av fälg
    Av Iceman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-11-12, 19:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •