Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 44

Ämne: Svårstartad när den är kall OG9-5 BioPower

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    217
    Motorvärmare är originalmonterad på Biopower. Denna ska därför användas vid kall väderlek.
    Insprutarna är kända för att bega ihop om man enbart kör etanol. Ren bensin minst 2 fulla tankar i rad rekommenderas (speciellt vinterhalvåret)

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306
    Är väl främst på ng9-3 som spridarna varit vanligt fel? Iofs aldrig haft problem på endera modell o kör bara etanol. Upplevt viss tvekan vid start då motorvärmaren används.

  3. #23
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 157
    Medlem#
    2555
    Batteristatus?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    682
    Vara silver då har ni ett batteri som levererar.

  5. #25
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 109
    Medlem#
    1941
    Har för mig jag hörde att någon av våra bränsleleverantörer numera har E85 året runt, medan det tidigare var E75 hos alla under den kalla perioden på året. Kanske kan sådant spela in?

  6. #26
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    400
    Medlem#
    8896
    Hej,

    I mitt fall berodde det på tsakig E85, se denna tråden: http://forum.saabturboclub.com/showt...-start-problem!

    Efter jag hinkat i lite bensin gick bilen som vanligt igen, och hade aldrig mer problem efter det.

  7. #27

    Svårstartad kall och går på 3 cylindrar OG9-5 BioPower

    Hej jag har en 9-5 årsmodell 2006. (biopower)
    Den är väldigt svårstartad när den är kall och går på 3 cylindrar. Går att få igång vid fullgas efter några sekunder. Går på 3 cylindrar kanske trettio sekunder sen går den normalt igen.
    Nu har jag bytt tankarmaturen med bränslepump och hela tjofräset, btr, spridare, tändstift och lånat en ny TK. Inget har hjälpt hittills och jag har slut på idéer.
    Någon här som har något tips?
    Mvh Micke!

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 505
    Medlem#
    6973
    Kontrollera vacuumslangarna, och de hårda plastslangarna till vevhusventilationen och till bromsservot.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #29
    Kollat lite med resultatet att nu beställt plastslangar (såg några sprickor) får återkomma med resultatet.
    Tack så länge

  10. #30
    Nu har jag bytt allt vad vacuumslangar heter (både mjuka och hårda) och den är fortfarande svårstartad kall. Något mer jag bör kolla innan jag ger upp?

  11. #31
    Sugmotor hellqs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    99
    går den OK när den är varm? Någon motorlampa som lyser? Skulle kunna vara spjällhuset som börjar bli kass. samtidigt borde det inte vara det om den bara går på 3 burkar. då skulle den bara gå ojämnt och dåligt. men prova annars lyfta tryckröret och göra rent runt spjället. kan lösa sig temporärt om man juckar lite på det också (om det nu skulle ha någonting med spjällhuset att göra)

  12. #32
    Går fint efter någon minut bara, Inga felkoder och ingen motorlampa. Jag får ha fullgas om jag ska få igång bilen, men efter några sekunder går den normalt.

  13. #33
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 505
    Medlem#
    6973
    Jag tror fortfarande att den har ett luftläckage som som gör att den gissar fel på bränslet. Jag hade inte bytt mer komponenter på ren chansning utan att ha möjlighet att mäta. Jag tycker du ska låta felsöka bilen nånstans där de har och kan använda en Tech2. Det går att göra mer än att bara läsa felkoder.

    Ett dåligt spjällhus ger sällan några startproblem.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #34
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av wikaelmik Visa inlägg
    Går fint efter någon minut bara, Inga felkoder och ingen motorlampa. Jag får ha fullgas om jag ska få igång bilen, men efter några sekunder går den normalt.
    Ikke det at dette er relevant for ditt tilfelle, men jeg nevner likevel historien: Vår 9-5 MY06 (kjøpt ny) fikk høsten 2008 symptomer som de du beskriver, ved start i -3oC og som gav seg etter noen sekunder med foten på bremsen og noe gass. Vårt autoriserte verksted kjente igjen problemet og løste det med en programvareoppdatering av ECM. Fenomenet ble nevnt som kjent v/0oC.

    Vi fikk aldri igjen problemet, selv under langt kaldere omgivelsestemperaturer.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Norge
    Inlägg
    67
    Medlem#
    12862
    Kolla E85-% med tec2, har du luftläckage/fel på lambda/luftmassemätare kan bilen få för sig att du har en annan blandning i tanken än värkligt.

  16. #36
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Gör ett kompressionstest vid kall och ljummen/varm motor för att utesluta att du har något problem där.

    Har haft liknande symptom vid en dålig spridare men det har du ju redan bytt och jag antar du har bytt till nya eller fungerande från en annan bil?

  17. #37
    Ja helt nya spridare. Ska testa nya lambda jag har på en annan Saab. Har varit inne på dessa oxå. Får kolla efter någon verkstad som har Tech2 annars?!

  18. #38
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    630
    Medlem#
    11785
    Vart i landet finns du? Finns ett gäng på forumet här som har det. Om du har tur kanske det finns någon i närheten av dig som kan hjälpa dig

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  19. #39
    Jag finns i Timmele 1 mil utanför Ulricehamn Västra Götaland.

  20. #40
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Ikke det at dette er relevant for ditt tilfelle, men jeg nevner likevel historien: Vår 9-5 MY06 (kjøpt ny) fikk høsten 2008 symptomer som de du beskriver, ved start i -3oC og som gav seg etter noen sekunder med foten på bremsen og noe gass. Vårt autoriserte verksted kjente igjen problemet og løste det med en programvareoppdatering av ECM. Fenomenet ble nevnt som kjent v/0oC.

    Vi fikk aldri igjen problemet, selv under langt kaldere omgivelsestemperaturer.
    Detta känner jag igen, detta finns som svar på symptom felsökning av T7 biopower i WIS.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Svårstartad kall NG9-3 BioPower
    Av erakost i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2020-01-07, 22:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •