Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Apelsinskalslack - går detta att fixa till?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    85
    Medlem#
    -

    Apelsinskalslack - går detta att fixa till?

    Efter 2 veckor av slipa, prima, spackla, grundfärg så var det äntligen dags att lacka... som inte blev bra

    Jag har använt 2K riktig billack på burk för SAAB och slipat på grundfärgen så det var lent som en barnrumpa, men resultatet blev apelsinskal. Jag tror dessvärre att det var för kallt.

    Frågor:
    - Går det att fixa apelsinskalet eller är det för mycket apelsinskal över det hela?
    - Hur går jag tillväga på bästa sätt? Jag har läst att man kan våtslipa men vilken kornstorlek måste jag ner till? då jag endast har hittat 2000 som finast.

    Alla tips mottages med stor tacksamhet
    Se resultatet:
    IMG_0422.jpg
    IMG_0423.jpg
    IMG_0424.jpg
    Saab 9-5 2.0t Svart Sportcombi Biopower Vector -06, manuell, 26 000 mil. Att göra: laga rost, ventilkåpspackning, A-bussningar
    BMW 220d X-drive Gran Tourer -18

  2. #2
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Jag har lackat en del själv och lärt mig en del läxor. Fått blandade resultat men numera går det ganska bra. Tycker att det ser ut som att du fått för tunt med färg och skulle eventuellt behövt att färgen var aningen mer utblandad för att den skulle lagt sig bättre, eller varmare i lokalen. (jag spekulerar här) En riktig lackspruta ger bättre resultat. Kan vara lite svårt att se på bilder mot för verkligheten. När jag inte riktigt fått till det så brukar jag slipa med 2500 kornigt våtslippapper. Mycket vatten med någon droppe diskmedel i. Ta det försiktigt och lysa med starka lampor så man ser vad man pysslar med. Sen brukar jag ta fram polermaskinen och polera med en grov rubbing följt av ett eller två finare steg. Min högst amatörmässiga gissning är att det där aldrig kommer bli riktigt bra. Framförallt om det är tunnt med färg för då slipar du lätt igenom färgen.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    85
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av JörgenGranberg Visa inlägg
    Jag har lackat en del själv och lärt mig en del läxor. Fått blandade resultat men numera går det ganska bra. Tycker att det ser ut som att du fått för tunt med färg och skulle eventuellt behövt att färgen var aningen mer utblandad för att den skulle lagt sig bättre, eller varmare i lokalen. (jag spekulerar här) En riktig lackspruta ger bättre resultat. Kan vara lite svårt att se på bilder mot för verkligheten. När jag inte riktigt fått till det så brukar jag slipa med 2500 kornigt våtslippapper. Mycket vatten med någon droppe diskmedel i. Ta det försiktigt och lysa med starka lampor så man ser vad man pysslar med. Sen brukar jag ta fram polermaskinen och polera med en grov rubbing följt av ett eller två finare steg. Min högst amatörmässiga gissning är att det där aldrig kommer bli riktigt bra. Framförallt om det är tunnt med färg för då slipar du lätt igenom färgen.
    Tack JörgenGranberg. Jag stod utomhus och det var nog inte mer än 15 grader ute och jag la ungefär 4-5 lager. Hur varmt borde det vara? Om jag nu ska ta bort lacken vad är bästa tillvägagångssättet? Jag tror dock att jag provar att våtslipa och ser vad som händer om inte annat så har man lärt sig något nytt.
    Saab 9-5 2.0t Svart Sportcombi Biopower Vector -06, manuell, 26 000 mil. Att göra: laga rost, ventilkåpspackning, A-bussningar
    BMW 220d X-drive Gran Tourer -18

  4. #4
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Citat Ursprungligen postat av Joabor Visa inlägg
    Tack JörgenGranberg. Jag stod utomhus och det var nog inte mer än 15 grader ute och jag la ungefär 4-5 lager. Hur varmt borde det vara? Om jag nu ska ta bort lacken vad är bästa tillvägagångssättet? Jag tror dock att jag provar att våtslipa och ser vad som händer om inte annat så har man lärt sig något nytt.
    Inomhustemperatur är så klart att föredra. Färgen brukar flyta ut bättre när det inte är "kallt". Lycka till med våtslipandet! Tror dock att du får ställa in dig på att försöka igen. Om du ska försöka igen med sprayburk så kan du värma sprayburken lite lätt med en varmluftspistol innan så borde färgen flyta ut bättre. Att prova sig fram är bästa sättet att lära sig. Jag har själv fått göra om en panel fyra gånger innan det blev bra. Först spackel som krakelerade, sen aningen fel nyans, därefter en spyfluga som landade mitt i panelen
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  5. #5
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 461
    Medlem#
    5129
    Kanske kan det även vara idé att använda varmluftpistolen på plåten....eller?
    Till mitt garage: Garaget

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    85
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av JörgenGranberg Visa inlägg
    Inomhustemperatur är så klart att föredra. Färgen brukar flyta ut bättre när det inte är "kallt". Lycka till med våtslipandet! Tror dock att du får ställa in dig på att försöka igen. Om du ska försöka igen med sprayburk så kan du värma sprayburken lite lätt med en varmluftspistol innan så borde färgen flyta ut bättre. Att prova sig fram är bästa sättet att lära sig. Jag har själv fått göra om en panel fyra gånger innan det blev bra. Först spackel som krakelerade, sen aningen fel nyans, därefter en spyfluga som landade mitt i panelen
    Ok, jag har ställt in mig på att testa igen. Ny färg är beställd. Hur preppar jag bäst den nylackade ytan?
    Saab 9-5 2.0t Svart Sportcombi Biopower Vector -06, manuell, 26 000 mil. Att göra: laga rost, ventilkåpspackning, A-bussningar
    BMW 220d X-drive Gran Tourer -18

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    det primära felet är nog för lite färg. Ser inte ut att kunna flyta ut även om det hade varmare. Temperaturen är nog så viktig ändå för kyla är inget bra.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    85
    Medlem#
    -
    Ok,

    Jag har kollat på denna video samt läst hur mycket som helst.
    https://www.youtube.com/watch?v=n4vusY2-rkQ

    Killen i videon verkar lägga ett väldigt tunt första lager, är det korrekt att göra på detta sättet?

    Gällande min epic failure när det gäller att lacka bilen så testslipade jag bara för att lära mig. Kördes först 1500 och sedan 2000 och sedan scratch remover och polish och detta var resultatet... inte så bra.
    IMG_0426 retuscherad.jpg

    Hur gör man att får bort den tydliga övergången mellan gammal och ny lack (använde ett viktpapper för att det inte skulle bli en skarp gräns)? Observera denna är lack är nu rejält misshandlad med allt mitt testande.
    Saab 9-5 2.0t Svart Sportcombi Biopower Vector -06, manuell, 26 000 mil. Att göra: laga rost, ventilkåpspackning, A-bussningar
    BMW 220d X-drive Gran Tourer -18

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    409
    Medlem#
    -
    Hej,
    Först bör du ha en temperatur på runt 22-24 grader varmt när du ska lacka så färgen kan flyta ut bra. Före lack slipa med minst P600våtslippapper vått eller torrt på det lagade området som ska ny-lackas för ett bra fäste. Färgen kan täcka 600 repor. Om grövre papper så kan sliprepor framträda genom färgen. Spruta ett lättare lager först som får "klibbtorka" och lufta ur sig ett tag (ska bli så torrt att fingret klibbar fast lite men utan att det fastnar färg på fingret) prova på annan del än den lackade ytan, tex maskeringspappret. Detta gör att du lättare kan lägga ett sista lagom blankt lager färg på det klibbtorkade första lagret utan att det rinner så lätt. Lagom =precis så mycket att det precis lägger sig slätt och blankt men ej mer. Lägg inte 5 lager, nöj dig med första och ett sista lager om det täcker.

    Färgövergången måste läggas på nedmattad fräsch lack utanför lagningen. Matta ner ordentligt 15-20cm utanför den lagade ytan med tex rubbing eller matteringspasta. Tänk så här att du mattar ner runtom lagningen med en grovlek som är möjlig att kunna polera sig upp ifrån till högglans igen. Men det får alltså inte vara en blank vaxad yta där du dimmar ut färgövergången.

    Lacka lagningen och försök att dimma ut tunnt med färgen på den nedmattade ytan runt lagningen. Håll dig väl inne på nedmattningen med övergången som ska tunna ut till noll väl inne på det matta. Trix kan vara att röra sprayburken eller sprutan i rätt snabba rörelser när du vill få finare dimma mot kanten.

    Färgövergången är helt enkelt inte möjlig att spruta ut helt blank och fin för den ska vara så tunn. Den kommer bli matt och dimmig med sprutan och ska ligga på det matterade området. När du sprayat klart ska det se ut som blank och fin lack på den nylackade ytan förutom i ytterkanterna där det är uttunnat och mer dammigt "matt/oglansigt" färglager som tar slut innanför den blanka omgivande lacken.

    Direkt efter du lackat. Spraya en fade out spray mycket försiktigt, tex "UPOL Blend-9 Fade out spray" på det dimmiga så smälter färgen ihop lite och blir blankare i övergången, ta det försiktigt. Fade out sprayen ska dimmas försiktigt, typ ett snabbt svep och tunnt över det som är matt i färgövergången. Sedan avvaktar man en minut och ser om det räcker annars kan man ta ett svep till men inte för mycket och för bråttom mellan omgångarna då sprayen verkar lite långsamt. Fade out spray löser upp klarlack/färg till mer lättrinnande så försiktigt i tunna omgångar! Fade out spray är typ en blandning av thinner med liten del härdare. Polera några dagar senare. Har man ej fade out spray så får man våtslipa/polera övergången i stället men det blir svårare att få bra.

    Prova först på provbit, säkerställ att din färgtyp funkar ihop med fade outspray!! Ska vara thinnerbaserad färg/klarlack.

    7 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    85
    Medlem#
    -
    @Farbror skum. Superbra guide stort tack det finns nog många som har glädje att dina tips. Jag kommer att vänta lite tills det blir varmare innan nästa försök.
    Saab 9-5 2.0t Svart Sportcombi Biopower Vector -06, manuell, 26 000 mil. Att göra: laga rost, ventilkåpspackning, A-bussningar
    BMW 220d X-drive Gran Tourer -18

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    85
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Farbror skum Visa inlägg
    Spruta ett lättare lager först som får "klibbtorka" och lufta ur sig ett tag (ska bli så torrt att fingret klibbar fast lite men utan att det fastnar färg på fingret) prova på annan del än den lackade ytan, tex maskeringspappret.
    En dum fråga men ska "Klibblagret" vara slätt och fint? eller lite mera "grovt matt"?
    Saab 9-5 2.0t Svart Sportcombi Biopower Vector -06, manuell, 26 000 mil. Att göra: laga rost, ventilkåpspackning, A-bussningar
    BMW 220d X-drive Gran Tourer -18

  12. #12
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 461
    Medlem#
    5129
    Off topic: Blue Spirit, trevligt med inlägg från dig, det var inte igår.
    Till mitt garage: Garaget

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    409
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Joabor Visa inlägg
    En dum fråga men ska "Klibblagret" vara slätt och fint? eller lite mera "grovt matt"?
    Ingen dum fråga tycker jag. Klibblagret kan vara lite tunnt, inte superblankt. The Gunman har gjort massor av videos om lack och polering, lärorikt att kolla på. https://www.youtube.com/user/MrZoeys...able_polymer=1

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Fixa en till nyckel till 9-5 Aero 01
    Av Russe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-07, 00:23
  2. Varför blir det apelsinskalslack?
    Av Pumba i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-07-25, 02:10
  3. Är detta "små & billiga" saker att fixa på en 900 16v T?
    Av raz3r i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-19, 21:32
  4. Går detta att fixa!?!?
    Av |900R| i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-31, 11:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •