Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ojämn motorgång ibland vid kallstart samt ryckig gång OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863

    Ojämn motorgång ibland vid kallstart samt ryckig gång OG9-5

    Tjena,

    Sedan i våras så har min trogne tjänare börjat gå exceptionellt dåligt ibland vid kallstarter när bilen har stått över natten. Det låter nästan som att bilen går på tre cylindrar alt. går på tog för ''fett''. Bilen startar och direkt uppstår rätt kraftiga vibrationer i kombination med att varvtalet svajar rätt kraftigt mellan 1200 upp till 1800 varv och gör i X antal sekunder innan bilen till slut verkar hitta rätt och återfår normal tomgång. Ingen motorlampa lyser. Nu senast när det hände så tänkte jag prova ge lite gas för att se om bilen enklare skulle hitta rätt men då hoppade skenade bilen snabbt upp till 2000 varv och ett rätt stort vitt avgasmoln kom ut ur avgassystemet.

    Bilen går även lite ryckigt och kan rycka eller tveka när man ger gas när pedalen är orörd eller när man släpper pedalen. Detta problem behöver ju inte vara kopplat till ovanstående problem.

    Tänkte främst om det finns någon kallstartsventil eller liknande som börjat strula och ger full choke vid kallstart därav de kraftiga vibrationerna eller om det kan vara någon spridare som trilskas alt. om bränslepumpen vid tanken har börjat göra sitt?

    När bilen väl är startad en gång så startar den aldrig dåligt igen under dagen och det är inte heller vid varje kallstart som den börjar gå dåligt utan nu kanske det är var 3e till var 4e kallstart som oftast.
    SAAB Vector 2.0t M02

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Status på tändstift och tändkasset?

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ


  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Tändstiften är bytta för 300 mil sedan eller en månad sedan och tändkassetten är aldrig bytt.

    Men som jag förstått av att läsa många trådar här inne så brukar tändkassetten antingen funka helt eller inte funka alls. Motorns ojämna tomgång kommer ju som sagt bara på kall motor.

    Jag tänker rent spontant att ryckningarna under körning på lägre växel kunde ha att göra med att en gammal bränslepump inte orkar leverera samma tryck till systemet och därav ryckningarna.
    SAAB Vector 2.0t M02

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Det är inte det vanligaste felbilden, även om det inte är ovanligt. De flesta tändkassetter som går sönder får symptom som mer eller mindre märkliga tändstörningar och/eller felkod P1312/P1334.

    Kallstartsventiler (eller speciella kallstartsanordningar) finns inte på Trionic-bilarna, styrningen anpassar sig bara till rådande temperatur baserat på sensordata.

    Om den går dåligt på bara ett och samma stift så finns inte många felkällor, tändkassett, stift, spridare eller mekaniska problem (komp/läckande topplockspackning - avgaslukt i kylarvattnet?). Provbyte med känt fungerande kassett är den uppenbara första teståtgärden (framför allt för att den är i särklass enklast).

    Du kan ju omedelbart efter start när den verkar gå på tre cylindrar slå av och inspektera stiften för att se om du hittar något (som ett blött stift).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Om det enbart är sensorer som sköter styrningen bör man kanske prova koppla ur LMM ifall det är den som känner av fel luftmängd eller finns det någon yttertemperatur- eller motortemperaturmätare som kanske tror att det är kallare än vad det egentligen är och som signalerar att höja bränslemängden så bilen går fett?
    SAAB Vector 2.0t M02

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Bumpar tråden.

    Fick felkoden p1110 tidigare i år men bilen har gått bra med undantag för att den ibland vill gå oroligt en stund vid start samt att den verkar ha något mindre sorts läckage vid värmekranen (som för övrigt är bytt och ska undersökas inom kort) men nu senaste två veckorna så har den börjat dricka en hel del soppa och går ojämnt på tomgång efter att den blivit varm. I vanliga fall på vintern med en hel del kallstarter och körande i min stad med många backar så snittar jag runt 1,5 l/mil men nu med plusgrader så ligger den uppåt 1,7-1,8l/mil och brukar vanligen ligga på runt 1,2l/mil.

    Man hör/känner att den går ojämnt men inte som den kan göra vid start på kall motor. Känns inte som att p1110 koden skulle få bilen att börja dricka massa soppa utan mer som att det problemet ligger någon annanstans. Fick en tech2 idag som jag beställt där jag kan läsa ut diverse olika värden om det kan vara till någon nytta. Har dock inte koll på riktvärden.

    Att bilen går fett är det nog inget tvivel om med tanke på förbrukningen men är det ett givarfel eller kan det vara tändningsfel?

    - - - Uppdaterad - - -

    Glömde förresten nämna att avlastningsventilen byttes förra året beträffande p1110 så man kanske bör byta ut magnetventilen vid torpedväggen? Bilen har just passerat 20K mil. Samtliga vakuumslangar i systemet bytte jag även förra året. Köpte min avlastningsventil från Speedparts men vet ej vilket fabrikat de säljer.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-06-09 klockan 17:19. Anledning: Länkat till tidigare problemtråd
    SAAB Vector 2.0t M02

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ryckig gång ibland samt startproblem varm motor OG9-5
    Av onni i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2010-12-06, 17:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •