Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Certificate of Conformity - Saab 900 Turbo US

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Certificate of Conformity - Saab 900 Turbo US

    Hi fellow Saab enthusiasts,

    I am not sure what would be the most appropriate - to write in danish or english,
    but I guess most swedes understand english better than danish.

    I am the lucky owner of a 1989 Saab 900 Turbo, which I just imported from the US to Denmark.

    One big obstacle in terms of registrering the car in EU/Denmark has turned out to be a missing Certificate of Conformity,
    what we in danish call a "dataerklæring".

    As there is no longer an importer in Denmark ( by obvious reasons).
    I am having a hard time getting this document, and actually heard several places that the swedes might be able to help!

    So here I am, and hope to learn if it is possible to obtain this type of COC document any place in Sweden?

    PS: Looking forward to learn more about these great cars on this forum!

    Venlig hilsen
    Michael

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Hej!
    Jag kommer anta att du förstår svenska så jag väljer att inte svara dig på engelska
    Så vitt jag vet är COC ett europeiskt intyg för bilar sålda inom EU och finns inte för USA-bilar. Det är liksom hela grejen med att importera från andra EU-länder. Dessa bilar har ett COC och behöver således inte "inspekteras" närmare vad gäller deras överensstämmande med gällande lagar och regler eftersom samma lagar och regler skall gälla för alla bilar sålda inom EU. Registreringsbesiktningen blir då att ett förenklat förfarande där de mer eller mindre bara kollar att det är rätt bil som de har framför sig.
    När man importerar från USA så är det något helt annat. Då behöver du en massa intyg som visar att din importerade bil uppfyller alla de krav som EU ställer på en bil av den årsmodell som är aktuell (1989).

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Utöver detta så är CoC något som är kopplat till EU helbilsgodkännande och något som för SAABs del kom först med modellår 1996.

    Det existerar alltså inga CoC för någon bil alls från 1989. Bilar från 1989 såldes med nationellt godkännande, och i Saabs fall hade bilarna någon enstaka punkt som skiljde mellan nästan alla länder.

    För kraven på registrering av äldre importerade bilar från USA i Sverige finns speciell lagstiftning, finns inte samma sak i Danmark så är metoden att antingen ta in den som flyttgods i samband med ändrat boende (sådana regler finns i alla EU-länder) eller att först registrera i ett annat EU-land.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Hej!
    Jag kommer anta att du förstår svenska så jag väljer att inte svara dig på engelska
    Så vitt jag vet är COC ett europeiskt intyg för bilar sålda inom EU och finns inte för USA-bilar. Det är liksom hela grejen med att importera från andra EU-länder. Dessa bilar har ett COC och behöver således inte "inspekteras" närmare vad gäller deras överensstämmande med gällande lagar och regler eftersom samma lagar och regler skall gälla för alla bilar sålda inom EU. Registreringsbesiktningen blir då att ett förenklat förfarande där de mer eller mindre bara kollar att det är rätt bil som de har framför sig.
    När man importerar från USA så är det något helt annat. Då behöver du en massa intyg som visar att din importerade bil uppfyller alla de krav som EU ställer på en bil av den årsmodell som är aktuell (1989).
    Hej Bollman, jo tak det går fint med det svenske! :-)

    Jeg tror du har ret. Mon ikke jeg i oversættelsen af den danske “dataerklæring” er gået lidt galt i byen og har fået oversat til COC ved fejl.

    Det som skal bruges ved toldinspektion er blot en “one pager” der fortæller at bilen er typegodkendt til brug i EU/DK

    Da bilen er produceret i Finland tænker jeg dette er en formalitet.

    Problemet er at finde nogen som kan hjælpe med en udskrift fra Saab?

    Vh
    Michael

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Bilen uppfyller med 99% säkerhet inte de krav som ställdes för att registrera in nya bilar i DK 1989. 1989 fanns inget gemensamt EU-godkännande.

    Så det du letar efter existerar inte.

    Det du behöver är att sätta dig in i lagreglerna för hur man registrerar en så gammal bil i DK. Det går säkert på något sätt (kanske med någon smärre ombyggnad), men inte via CoC.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Ja, precis. Det som behövs är dokumentation som visar att bilen uppfyller danska regler. Danmark gick ju med i EU redan 1973 så med andra ord bör det vara samma regler som i Holland som ju är ett väldigt populärt land att ta in USA-bilar i.
    I Sverige brukar man behöva bullerintyg och någon form av bromsintyg samt vägning. Vissa av intygen kan skippas utifrån vad det finns för etiketter i motorrummet.

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Jag kollade lite snabbt på några danska sidor som avhandlar fordonsimport och jag kunde inte hitta någon behandlade import av USA-bilar, tyvärr. På de sidor jag hittade så talas ju om detta intyg och jag tolkar också det som ett CoC och med andra ord så behandlar dessa sidor endast fordonsimport från övriga EU.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Tak for god respons!. Det er korrekt at det er en typegodkendelse der viser at bilen opfylder de danske regler som skal bruges, en såkaldt "dataerklæring. Dette løses normalt med en typegodkendelse fra producenten som underskrives af den danske importør.

    Mit problem er at der ikke længere er en importør i Danmark ( eller andre dele af verden). Den vil jeg forsøge at udfodre den danske motorstyrelse lidt på

    Her står konkret beskrevet hvad en dataerklæring skal bruges til, såfremt i have lyst til at lære lidt mere om danske regler! https://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-kor...laeringer.aspx

    Vh
    Michael

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Det finns ingen som kan intyga att den uppfyller bestämmelserna för danskregistrerade fordon, eftersom den inte gör det. Bilen måste delvis byggas om för att göra det.

    Du bör hitta ett sätt att registrera den trots att den inte gör det, vilket jag är övertygad finns. Sannolikt har något företag som håller på med import av begagnade USA-bilar eller någon USA-bilsklubb koll på hur man gör.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Skillnad på turboaggregat Volvo vs. Saab
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 23:13
  2. Certificate Of Conformity
    Av Viggen-51 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-12-28, 20:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •