Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: E85 konvertera B284

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -

    E85 konvertera B284

    Hej.
    Har en 93 V6a som jag kör på sommaren. Fundsrar lite på att Ethanolkonvertera den. Är det någon som gjort det på forumet är det värt det eller ska man behålla bilen orginal så mycket det går?

  2. #2
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Gävleborg
    Inlägg
    1 476
    Medlem#
    10853
    Värt? För bränsleekonomins skull verkar det inte så.
    Maptun verkar tacka nej till såna jobb.
    Nordic Dalarna säger ja.
    Några andra firmor är väl knappast aktuella (för lite Saab-fokus känns det som).
    Det finns trådar om detta om du är söksugen.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93 Turbo X SC • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06

  3. #3
    Och den lilla tanken så lär man ju tanka varje dag

  4. #4
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    8644
    Jag kör min 2.8T V6 på E85.

    Jag kör ju dock min året runt, och det blir ca 3500-4000 mil/år.
    Jag började med att körde den helt orörd (originalprogram på 250 hk), därefter blev det steg 1 på E85 som gav 280 hk/450(?) Nm har jag för mig. Nu med steg 2 som då inkluderade spridarbyte till Bosch 550 cc så plockar jag ut 320 hk och 500 Nm. Förutom spridarbytet är den helt original.
    Tycker det är värt varenda krona med tanke på vilket drag det blir i maskinen

    Har som sagt 5 mil enkel väg till jobbet och den här kärran går som pendlingsbil och vardagsbrukis. Har under vintern snittat kring 1,2 l/mil så det är inte så farligt. Vid långkörning har jag kört den på under 1,1 l/mil utan att anstränga mig.

    Givetvis blir det att tanka ofta, men jag kör typ 40 mil mellan tanktillfällena, men efter att vi inom familjen kört på E85 sedan 2002 så är man ganska van

    Men som det var förra sommaren sparade jag typ 1 kr mot bf95 och 2 kr/mil mot bf98.

    Som prisbilden är nu och mitt körmönster så är det 0,5 kr/mil fördel för E85 mot bf95, och 1,5 kr/mil mot bf98.

    Men som sagt, det är inte plånboken som styr. Hade plånboken styrt hade jag inte haft en sån här bil.
    Så fördelarna är ju en härlig motorkaraktär, och i mitt fall även ideologiska och miljöskäl. Att jag sedan inte går back på det hela jämfört med bensin är bara ett plus

    5 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Echonator den 2019-04-13 klockan 12:00.
    Saab 9³ Aero Coupé -01 --> Projektet återuppståndelsen!
    Saab 9³ Aero TTiD -08
    Saab 9³ Aero 2.8T V6 -07, Nordic E85 St2

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Helt rätt tänkt, inte fan kör man omkring i en V6 om man oroar sig för bränsle ekonomin för det finns det inte. Jag är mer intresserad över om den går så pass mycket bättre att det är värt det, sen vill jag inte ha några biverkningar. Fixade min vanliga på Maptun förra året och har fått lite problem när jag kör E85 för den tjuvstannar innan den är varm. Vill inte ha dessa problem på V6an. Gillar tanken med E85 miljömässigt tyvärr så är vi tydligen inte många som gör det.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 490
    Har du bytt bränslefiltret efter konverteringen ?

  7. #7
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 330
    Medlem#
    8644
    Ptja alltså jag pendlar ju med den året runt, och det har funkat bra nu även när vi hade nedåt -26 grader i vintras. Visserligen kör jag ju med motorvärmare, men ändå. Jag har en eller flera tändspolar som är kass så ibland kan den smårycka lite, både varm som kall. Sen är det något tjall som gör att den får frispel på spridartiderna vid kallstart, men det hat vi inte riktigt löst än....men inget stort bekymmer egentligen. Den uppför sig liksom lika oavsett om det är -15 och man glömt värmaren eller om det är +10.

    Bränslefiltret har jag bytt då det ändå var dags men det är ju å andra sidan ingen stor operation oavsett på dessa
    Saab 9³ Aero Coupé -01 --> Projektet återuppståndelsen!
    Saab 9³ Aero TTiD -08
    Saab 9³ Aero 2.8T V6 -07, Nordic E85 St2

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Nej. Har kört på 98 nu i vinter och har tankat E85 två gånger nu, och just nu fungerar den perfekt av någon anledning.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Ptja alltså jag pendlar ju med den året runt, och det har funkat bra nu även när vi hade nedåt -26 grader i vintras. Visserligen kör jag ju med motorvärmare, men ändå. Jag har en eller flera tändspolar som är kass så ibland kan den smårycka lite, både varm som kall. Sen är det något tjall som gör att den får frispel på spridartiderna vid kallstart, men det hat vi inte riktigt löst än....men inget stort bekymmer egentligen. Den uppför sig liksom lika oavsett om det är -15 och man glömt värmaren eller om det är +10.

    Bränslefiltret har jag bytt då det ändå var dags men det är ju å andra sidan ingen stor operation oavsett på dessa
    Nej. Har kört på 98 nu i vinter och har tankat E85 två gånger nu, och just nu fungerar den perfekt av någon anledning.

Liknande ämnen

  1. B284 och E85 Etanol
    Av MicEE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2018-08-21, 12:57
  2. Vattenläcka NG9-3 B284
    Av Punka i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-01-24, 19:23
  3. kamkedjebyte NG9-3 B284
    Av saab28t i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2017-01-16, 08:34
  4. Motorvärmare B284
    Av Flurken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-10-03, 22:22
  5. Motorvärmare 9-3 B284
    Av Yeri i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-11-25, 13:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •