Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Bygga om från Bose till Premium 150 - NG9-3

  1. #1
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946

    Bygga om från Bose till Premium 150 - NG9-3

    Efter att ha lånat farsans NG9-3 ett tag som har premium 150 inser man hur kasst Bose Surround System är.

    Nån som har koll på hur mycket jobb det är att bygga om en 9-3 2008 med navigator?
    Förstärkare samt högtalare behövs ju såklart.

    Kabelaget har jag inte en susning om. Men det lär väl inte vara "bolt on".
    Nån som har mer insikt än mig om det ens är möjligt?

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Det är väl ett sjuh*lvetes jobb, och illa skall ju verkligen inte Bose låta. Är det något som är trasigt?

  3. #3
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Beror väl på vilken nivå man är på finsmakare
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Tja, min hemmastereo är i 50k-klassen så jag anser väl att jag är lite finsmakare iaf

    2 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Tja, min hemmastereo är i 50k-klassen så jag anser väl att jag är lite finsmakare iaf
    hmm! intressant. Vilka kablar använder du till stereon? altså rca/högtalarkabel osv
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Om vi säger så här, och nu är vi rätt OT... den typen av hobby uppskattas inte av alla i hushållet :/ Förr hade jag snordyra kablar, men eftersom möblering av rummen inte styrs till fullo av mig så ansåg jag det inte vara möjligt att betala såna summor för kablage... Jag kör digitalt in till stärkaren som är en Marantz, och sen är det något "OK" som högtalarkabel som lätt kunde kapas till rätt längd. Måttbeställda, skitdyra kablar som jag hade innan har fått stryka på foten.
    Fördelen är att stärkaren klarar ända upp till 24/192 vilket gör att man kan spela finfina digitalspår direkt från LibreELEC som kör på en gammal dator i hyllan och ändå få så bra kvalitet att man inte behöver irritera sig.
    Högtalarna är von Schweikert 4.5 som matas separat bas/topp. Stärkaren är en rätt gammal Marantz som nog är i minsta laget för högtalarna, men det krävdes ju något med "hemmabiofunktion" för att inte betraktas som en dammsamlande relik.

    2 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    kablage påverkar inte ljudet ALLS. bästa högtalarkablen i blindtest har vart vanlig 2ledare som används till lampor så länge du inte har hög resistans i kabel och kontakter så spelar det INGEN roll har själv gjort tester med människor som haft dyra kablar och även pratat med proffessorerna på min linje. MEN, tycker DU att det låter bättre och låter som du vill så är det precis allt det som ska vara! men man måste inte lägga multum på kabel. ja det finns vissa specefika fall där kabel spelar roll. men analogt över koppar är allt same same. men pratar vi digitalt spelar kabeln lite mer roll. tex hdmi, supra kablar har sin plats. de är oslagbara när du måste dra längre sträckor än vad HDMI speccs säger samma sak med Displayport kabel. alla kablar funkar de 9,8ft som är sagt enligt specc. men går du över 3m så brukar billigare skit inte funka

    Men men! nog med OT! känns kanske som att det är dags att vi startar en egen tråd och nördar ned oss på random skit

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Efter att ha lånat farsans NG9-3 ett tag som har premium 150 inser man hur kasst Bose Surround System är.

    Nån som har koll på hur mycket jobb det är att bygga om en 9-3 2008 med navigator?
    Förstärkare samt högtalare behövs ju såklart.

    Kabelaget har jag inte en susning om. Men det lär väl inte vara "bolt on".
    Nån som har mer insikt än mig om det ens är möjligt?
    Byt till eftermarknasdshögtalare.

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Ja, jag kan hålla med att om kvaliteten på kablar knappast är något som man märker av. Man blir ju beklämd när hifi-nördar börjar beskriva ljudet i kablar, jo tjena. Däremot så kan jag framhålla att tjockleken på kabeln har lite betydelse trots allt, framförallt om det är svårdrivna högtalare. Grövre grejer=mer ström=bättre kontroll på konerna. Men koppar från vissa delar av jorden, gjutna i alpluft och spunna med yak-hår lär inte spela någon roll.
    Man kan ju också hävda att anslutningarna spelar mer roll än kabeln. Jag har trots allt guldpläterade banankontakter. Jag vill ändå tro att det blir lite bättre kontakt än att bara skruva dit en rå kabel så den spretar. Å andra sidan kan det kanske ge större anliggningsyta, och i så fall är det fördelaktigt. Man skall dock inte underskatta skönheten i anslutningarna man får med banankontakter
    För att transportera HDMI-signalen som går till kanonen 6 meter från förstärkaren (och snarare 15 meter kabel) så använder jag Kramer-grejer och skickar signalen över CAT6 istället: https://www.kramerav.com/se/product/pt-571

    2 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    kanske dags o avslöja vart jag jobbat och vart jag pluggar Har jobbat på AV firma som installatör och "designer" (väldigt lite). Pluggar på LTU i piteå och läser ljudteknik programmet
    En skall aldrig underskatta en bra kontakt(klassar dock inte banan som bra, speacon! den låser!). men vill du ha bästa anslutning är rent koppar in i terminalen bäst. Guld leder faktiskt inte ström så där jätte bra. Koppar leder bättre. man använder ju guld för att det inte oxiderar. vill du ha bästa möjliga ska du ha allt av sliver. meeeen det kostar ju fliiiiis.
    Pt-571 har jag svurit åt många gånger... DGcat. tvii... gå över till HDBase-T!

    Wyrestorm är bra skit. kostar inte skjortan men implementerar HDB-T rätt. finns idag många projar med HDB-T rakt in! Sjukt smidigt, finns jätte fina paneler man kan fälla in i dosor eller vägg. dock usa mupp standard på dem...
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

Liknande ämnen

  1. Uppdatera till störe basslåda från bose.
    Av o0kungen0o i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-05-02, 06:03
  2. Bose bas till Premium 150
    Av hirch i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-11-30, 23:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •