Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Byte av bromsrör & frågor om konor OG9-5

  1. #1

    Byte av bromsrör & frågor om konor OG9-5

    Hej

    Jag har en 9-5 kombi -04 som behöver nytt längsgående bromsrör.

    Funderar på att ge mig på det själv o köpa Biltemas CuNi rör, nipplar och verktyg.

    Frågan som jag tänker på nu är vilken typ av koning saaben har original? Ser väll inte ut som en dubbelkona utan är väll det som kallas för bubble-flare? Är bubble-flare samma som enkelkona?

    Är det svårt att kona och byta rören själv? Tänker både på hållbarhet/säkerhet när man konst själv samt även på dragningen av rören. Har läst mig till att tanken måste släppas ner. Men är det överjäkla trångt o bökigt?

    Vad kan vara rimligt pris för att låta en verkstad göra bytet?

    Frågorna är många!

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Det är bubbelkona ja, och nej, det är inte samma som enkelkona.

    Enkelkona får inte användas till bromsar, bara dubbel och bubbel.

    Det är inte svårt, men det är en del jobb, jag har gjort det på garageuppfarten både på min sedan och aerokombin, jag sänkte aldrig ner tanken.. mycket pill men det går, jag tyckte det var enklare på kombin, mer plats kändes det som.

    Jag skarvade rören under bilen, det är godkänt, men vill man kan man dra hela.

    Gör man konorna rätt är det lika bra och säkert som orginal, och mycket säkrare än de gamla rostiga rören.


    ..Förresten, byt båda, är ett rör dåligt så är det andra lika kasst.

    Det enda egenliga problemet jag fick var saker som satt fast, bromsrösnipplar,, luftnipplar..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Här ser du skillnaden:



    Tänk på att billiga bromskoningssatser ofta inte kan göra bubbelkona, utan bara enkel och dubbel.

    Det finns heller ingen lag som säger att du MÅSTE dra rören samma väg som original, jag genade lite nere vid bränslefiltret, men över tanken gick det bra att dra originalvägen.

    På andra bilar så kan det vara bättre att dra alternativ väg..


    Förresten så använde jag kopparrör, av två anledningar.. framförallt hade jag redan kopparrör hemma, men även för att dom är lättare att hantera.

    Kopparnickel är bättre, men dyrare och jobbigare att böja..
    Senast redigerat av GlennB den 2019-04-11 klockan 20:10.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Ja fast det om konorna blir bara en tolkningsfråga. Eftersom man inte använder enkelkona alls på bromsrör så brukar man normalt i sverige prata enkel och dubbel. Alltså en manöver med verktyget eller två. En manöver blir "bubble" och två "double" Sen hur det tekniska fungerar och hur konan rent tekniskt ser ut är en annan sak.

    Fast visst, de finns ju de som köper det superenkla verktyget som finns som bara gör en kona och applicerar det på bromsrör men den okunskapen är ju livsfarlig.

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Mja, ska man ha en bubbelkona brukar man ju använda en liten extragrej, visst, det blir bara ett moment men gör man bara ett moment utan den "dutten" får man ju som sagt en enkelkona.

    Och ja, det finns ju en anledning till att enkelkona inte är tillåtet på bromsrör. Däremot tror jag det ibland används på bränslerör.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Jo men de flesta verkstäder använder Sykes verktyg eller nån slags kopia och ett slag med armen ger ju en enkel kona och två slag med armen dubbelkona. (Efter att ha snurrat verktyget då såklart) Blir liksom ett eller två moment och så tror jag många professionella pratar enkel eller dubbel. Sen hur konan ser ut rent tekniskt blir en annan sak och likaså vad det heter på engelska. Men visst, för den som inget vet blir det ju svårt att veta.

    Enkelkona vet jag inte riktigt vad man använder på egentligen. Fungerar uruselt på det mesta. Även bränslerör

Liknande ämnen

  1. Byte av bromsrör
    Av Pontusn2 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-12, 00:54
  2. byte av bromsrör???
    Av Gardan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-23, 23:18
  3. Frågor ang bromsrör och spindelled 9-3 och 9000.
    Av Conny L i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-10-30, 11:12
  4. En hel j***a dag på Saab! (byte av bromsrör 9k)
    Av Angus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-02-10, 19:26
  5. Byte bromsrör
    Av Tamii i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-11-30, 21:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •