Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Slirar automatlådan eller mjukvaruproblem? OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258

    Slirar automatlådan eller mjukvaruproblem? OG9-5

    Lyckades i somras hitta varför bilen gick lite slöare, och det var pga lågt grundladdtryck efter byte till ny turbo. Vred upp på wastegate tills OpenSID visade ca0,45 i glt. Vad jag kan se så ligger laddtrycket nu på 1,4 ca med min 15T. Mitt problem ligger dock i att växlingen från 1an till 2an beter sig lite konstigt. Ligger jag i drive och ger plattan i mattan från stillastående (antispinn av) så segdrar den mellan 1an och 2an. Lite som om den slirar, man väntar på att något ska hända. Upplever det som att 2an läggs i men ger inte den styrka som den annars har.
    Ligger jag däremot i manuell växling och växlar upp precis intill varvstopp eller när varvstopp går in, så växlar den utan problem upp till 2a växel och skjuter iväg. Så på ett sätt känns det inte som det skulle vara lådan.
    Jag hade inte problemet innan jag vred upp glt och bilen var inte jätteslö innan precis, den saknade bara lite luftmassa utifrån vad den begärde.

    Kör e85, 11-stift och jag vet att moment är begränsat vid växlingar iom automat. Kan det vara mjukvaran som segdrar?
    Växellådsoljan är röd rakt igenom. Växlingar fungerar perfekt annars.

    Funderingar?
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Mjukvaran ger ju ifrån sig ett vridmomentvärde som tolkas av lådan. Låt mig gissa: programmet är Mackans E85-steg 3 och programmet har "Pavel-mod" för växellådan?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258
    Programmet är Görans E85-steg 3 där jag fick momentbegränsning vid växling. Kan det översättas till samma kanske? Eller vad är "Pavel-mod" ?
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    305/420 låter väldigt mycket som Mackans steg 3
    "Pavel-mod" är ett sätt att "lura" växellådan så man får tillgång till full kraft.
    Jag skulle gissa att problemet är att programvaran inte är helt anpassad till automatlåda vilket gör att den inte sänker momentet tillräckligt vid växling, då blir man "hängande" på momentomvandlaren till momentet kommit ner så nästa växel kan läggas i.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258
    Intressant!
    Är det ett bra eller dåligt mod? Eller har kanske varje automatare detta mod för att kunna få ut mer än original effekt?
    Jag behöver alltså en liten uppfräschning av mjukvaran alltså. Någon frivillig??
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

Liknande ämnen

  1. Slirar lådan eller ej?
    Av Samuelsson91 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-11-23, 23:11
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-14, 17:43
  3. växelllåda problem!
    Av Anerlandaren i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-02-04, 22:26
  4. 9-3 SS Mjukvaruproblem?
    Av 9-3 Vector i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-12, 18:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •