Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Ta bilen på utflykt (europa)

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Rügen trevligt och nära. Men se upp för de DDD-vägstumpar med kullersten som kan finnas kvar. Knäckte ena tankbandet för mig. Sen om man har möjlighet välj juni. Senare risk för mkt kökörning som sliter på koppling och kylning.

    Bra köra behagliga farter. För de allra flesta verkar Europaresorna gå bra men med äldre bil vet man inte.

  2. #22
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    UK/Irland har jag funderat på några gånger. Bekanta som semestrat där
    har lämnat positiva recensioner efteråt. (Tydligen passade tom. maten...)

    Jag har alltid tvekat då jag inte vet hur lång tid det tar
    för hjärnan att ställa om till Vänstertrafik. Rondellkörning lär
    tydligen vara en upplevelse...
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  3. #23
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Jag har kört lite grann i England och tyckte det gick. På stora vägar mest åka med. Det är på mindre vägar man får tänka efter.

    Sen läste jag en fråga i Quizkampen. "Vem har förkörsrätt i en fyrvägskorsning i England?". Svaret skulle bli "ingen". Har dock inget minne att det skulle ställa till problem.

  4. #24
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av H-M Visa inlägg
    Jag har kört lite grann i England och tyckte det gick. På stora vägar mest åka med. Det är på mindre vägar man får tänka efter.
    Jag tycker det är enklare att köra högerstyrt i vänstertrafik. Då blir allt spegelvänt. Både inne i bilen och utanför. Hjärnan verkar hantera det ganska automatiskt.

    Funkar ju oxo med den egna vänsterstyrda bilen, men jag vet inte om det är smart. När allt är "som vanligt" känns det lättare att hamna på höger(fel) sida. Se upp vid högersväng vid utfart från en smal enkelriktad väg till stor väg! Dessutom måste asymmetriskt halvljus bytas/maskas...

    Det är enklare när det är mycket trafik, som man bara kan följa. När man är ensam är risken att köra på fel sida större...

    Citat Ursprungligen postat av H-M Visa inlägg
    Sen läste jag en fråga i Quizkampen. "Vem har förkörsrätt i en fyrvägskorsning i England?". Svaret skulle bli "ingen". Har dock inget minne att det skulle ställa till problem.
    Generellt existerar väl inte begreppet "förkörsrätt". Det brukar väl alltid vara som i Sverige "skyldighet att lämna företräde". Inte för att vara petig men det betyder inte exakt samma sak.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    359
    Medlem#
    3421
    Egen bil i UK.är som sagts lite spännande vid första rondellerna,dom kommer i racerfart från "fel"håll.
    Har hyrt bil det känns mera rätt,men på landsbygden med lite trafik efter matstopp så hände det flera gånger,vilken sida är rätt? för en sekund.

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Citat Ursprungligen postat av Piotr Visa inlägg
    Egen bil i UK.är som sagts lite spännande vid första rondellerna,dom kommer i racerfart från "fel"håll.
    Har hyrt bil det känns mera rätt,men på landsbygden med lite trafik efter matstopp så hände det flera gånger,vilken sida är rätt? för en sekund.
    Ja det är bra att vara minst två i bilen som hjälps åt att påminna. Tycker inte vänstertrafiken skall avstyra en resa. Klarar man köra bil i Sverige och är extra försiktig bör det gå bra
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  7. #27
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av H-M Visa inlägg
    Ja det är bra att vara minst två i bilen som hjälps åt att påminna. Tycker inte vänstertrafiken skall avstyra en resa. Klarar man köra bil i Sverige och är extra försiktig bör det gå bra
    Mycket bra tips! Om man är flera är det bra med en dedicerad passagerare som precis hela tiden kollar att föraren gör rätt.

    Sedan är min erfarenhet att det faktiskt märkligt nog är enklare att köra i centrala London än i gles trafik i småstäder/byar. Man bara följer med strömmen. Så att köra från typ Heathrow är oftast enklare än man tror...

    1 användare gillar detta inlägg

    H-M

    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536
    Bästa bränslekortet i tyskland är Shell, dessa ligger ganska tätt. Men jag upplever inte att det är problem med visa / eurocard på tysk mack som det är idag.
    Toaletterna håller en mkt högre standard än hemma, dessutom finns dom mkt tätt. Har under alla mina resor till Tyskland ( 2-4 ggr året) aldrig råkat ut för dåliga toa när jag kommer på betal ställe. Att du betala 70 cent tycker jag är ok, du får ju tillbaka en värdekupong på 50 som du har när du fikar osv. Se till att ha reflexväst med vilket är lag i Tyskland, ha koll i speglarna och glöm inte blinkers, både åt vä och hö på autobahn. De e bar och åk!

  9. #29
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Shell har sålt sitt detaljistnät i Sverige och Finland till St1, funkar verkligen svenska Shell-kort i Tyskland nu?

    Tänk också på att reflexvästen skall vara inne i bilen, ej i bagaget.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  10. #30
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Gäller även i Spanien. Har för mig att det dessutom krävs två västar - inne i bilen.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

Liknande ämnen

  1. Stockholms träff med utflykt till Taxinge slott. 7 September
    Av lingua i forum Stockholm med omnejd
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2013-09-12, 22:48
  2. Saab 9000 europa vs usa
    Av Chillarn1 i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-09-08, 22:55
  3. Köpa däck ute i europa?
    Av Fredrik J i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-26, 00:16
  4. SAAB 9-7x till Europa!
    Av Fredrik.j i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-29, 20:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •